Filtr pevných částic FAP – jak se o něj u Peugeotů a Citroënů starat?

15.2.2016 Honza Blažek , 8 komentářů

Filtr pevných částic FAP – strašák, nebo běžný spotřební díl?

Filtr pevných částic, který používá ve svých dieselových modelech Peugeot a Citroën, má od svého uvedení v roce 2000 zkratku FAP. V Česku se aktuálně téma spojené právě s tímto automobilovým dílem dost přetřásá a jak to tak bývá, je veřejný prostor často plný mýtů a polopravd. Pokusím se vše díky informacím přímo od technických školitelů Peugeotu a Citroënu uvést na pravou míru.

Filtr pevných částic je v našich končinách vděčným tématem a s přibývajícím stářím vozů, které v sobě mají tuto emisní komponentu implantovánu, se množí další a další informace, přičemž řada z nich je dost zavádějících a účelových – šíří je firmy, které si svůj byznys založily na tom, že vám filtr pevných částic „vyčistí“ nebo třeba i úplně odstraní. Nechci být v žádném případě hlásnou troubou automobilek a kázat, že jen a pouze autorizované servisy poskytnou vašemu vozu tu nejlepší péči, ale jsou oblasti – a filtr pevných části FAP je jednou z nich, kde mi připadá smysluplné upozornit na všechna rizika spojená s případným neodborným nebo pokoutným zásahem. Ve většině případů byste totiž šetřili na nesprávném místě a ať se vám to líbí nebo ne, holt se i filtr pevných částic musíte ve svém autě starat a je to spotřební díl, jako každý jiný. Sotva si asi dáte zcela odstranit zadní díl výfuku jen proto, že vám rezne a blíží se čas jeho výměny…

Následujících 7 odpovědí na nejčastější otázky českých motoristů jsem dal dohromady společně s technickými školiteli koncernu PSA (Peugeot-Citroën), takže by informace níže uvedené, měly být nejen kompetentní, ale také korektní (hlavně, co se cen na konci uvedených týče).

Škodí filtr pevných částic motoru?

Pokud filtr pevných částic funguje tak, jak má, nemá na motor žádný negativní vliv. Řídicí jednotka neustále sleduje stav filtru pevných částic a na základě snímače diferenciálního tlaku hlídá, aby rozdíl tlaků ve výfuku nepřekročil hodnoty (800 mbar), které by mohly být problematické. Systém řízení regenerace filtru, který používá PSA, kromě toho pracuje s detekcí jízdního stylu řidiče včetně odhadu budoucích jízdních podmínek. Díky tomu jsou k regeneraci využívány pouze vhodné situace, jako je třeba jízda po dálnici nebo volné silnici, čímž se minimalizuje nedokončená regenerace z předchozích méně vhodných podmínek (například jízda po městě). Použitím aditiva je také snížena přirozená teplota hoření sazí ve filtru pevných částic a za vhodných podmínek může dojít k regeneraci i bez nutnosti dodatečného vstřikování paliva.

Zvyšuje filtr pevných částic spotřebu paliva?

Filtr pevných částic FAP Peugeot CitroenFiltr pevných částic bývá někdy prezentován jako překážka bránící volnému pohybu výfukových plynů, což vede ke zvýšení spotřeby. Pokud je však filtr v pořádku, odpor ve výfukovém potrubí nenavyšuje a jeho vliv na spotřebu je tak téměř zanedbatelný. U čtyřdobého motoru sice není potřeba nastavovat přetlak ve výfuku z důvodu výplachu, ale je nutné snížit úroveň hluku. Výfuk je tedy vybaven tlumiči, které brzdí výfukové plyny a snižují hlučnost. U vozidel s filtrem pevných částic je tak odpor filtru brán v potaz už při navrhování tlumičů výfuku a tvoří s nimi harmonickou a vyladěnou sestavu. Někdy se o vyšší spotřebě paliva hovoří i ve spojitosti s procesem regenerace filtru, kdy dochází k dodatečným vstřikům paliva. Již v předchozí odpovědi bylo uvedeno, že systém PSA využívá k regeneraci příznivé situace a postupy tak, aby zabránil nevhodným nebo přerušeným regeneracím a minimalizoval zvyšování spotřeby z důvodu obsluhy filtru pevných částic. Také v tomto případě platí, že u řádně fungujícího filtru je dopad na spotřebu minimální. Navýšení v řádu jednotek procent je teoreticky možné pouze při trvalém městském provozu s hustou dopravou.

Jaká je životnost filtru pevných částic?

Současné generace filtru pevných částic mají životnost 180.000 – 240.000 km. Životnost filtru, který používá skupina PSA, končí v momentě, kdy je filtr zanesen aditivem, jež slouží ke snížení teploty hoření sazí a při regeneraci zůstává ve filtru, protože už nedojde k jeho spálení. Z tohoto vyplývá, že životnost filtru je přímo úměrná spotřebě paliva – po každém natankování se totiž automaticky doplní i aditivum, a to v poměru k doplněnému palivu.

Jak používat vozidlo, aby byla životnost filtru co nejdelší?

Filtr pevných částic FAP (Peugeot a Citroën) dokáže regenerovat už při rychlostech od 50 km/h.

Základní jízdní návyky není v zájmu dlouhé životnosti filtru pevných částic nutné měnit. Hlavním faktorem ovlivňujícím životnost filtru je množství usazeného aditiva, a to je přímo úměrné množství spotřebovaného paliva. Je však samozřejmě nutné respektovat případná doporučení řídicího systému FAP a v případě potřeby dodržet pokyny pro úspěšnou regeneraci a zamezit tak zbytečnému navýšení množství usazených sazí ve filtru. Příliš vysoké množství sazí totiž přináší při procesu regenerace riziko vysokých teplot ve filtru pevných částic, což může způsobit jeho poškození. Jedním z častých mýtů je, že vozidlo vybavené filtrem pevných částic není vhodné pro jízdu ve městě. Není to pravda – systém řízení regenerace PSA dokáže filtr účinně regenerovat už při rychlosti 50 km/h. Pokud je automobil delší dobu provozován v hustém městském provozu s rychlostmi pod 50 km/h a nelze kvůli tomu provést při jeho zaplnění regeneraci, je uživatel v dostatečném předstihu informován, aby během následujících 100 kilometrů jel po dobu minimálně tří minut rychlostí alespoň 50 km/h. To není nic, čeho by měl být problém dosáhnout. Z hlediska optimální životnosti filtru pevných částic je rovněž velmi důležité používat odpovídající motorové oleje dle norem PSA, které mají velmi nízký podíl popela, pokud dojde k jejich spálení při průniku do spalovacího prostoru.

Co škodí filtru pevných částic?

Filtr můžete zničit víceméně jen hrubým nerespektováním informací, které vám automobil sděluje.

Filtru pevných částic škodí zejména hrubé porušování a nerespektování doporučení, které řidiči sděluje řídicí jednotka systému FAP. Jinak je systém zcela autonomní a víceméně nezávislý a poškodit jej normálním užíváním vozidla ani nejde. FAP má totiž velmi sofistikovaný systém vlastní kontroly a diagnostiky, takže dokáže včas odhalit jakékoliv vznikající závady a informovat o nich v předstihu řidiče. Ve velmi specifickém případě, který se však vymyká běžnému použití automobilu, může dojít k poškození filtru ve spojitosti s tankováním paliva. Systém totiž hlídá změnu stavu palivoměru po odemknutí nádrže a přidává aditiva, jen pokud pohyb plováku indikuje doplnění více než pěti litrů nafty (u starších systémů 7 litrů). Kdyby tedy uživatel opakovaně tankoval pouze malé množství paliva kolem pěti litrů, nebude palivo aditivováno. Poškození filtru mohou způsobit také závady na systémech přípravy a spalování směsi (vstřikování a motor), jež mohou v případě zanedbání údržby produkovat nadměrné množství sazí a tak zatěžovat filtr pevných částic. V souvislosti s trvanlivostí FAP je často zmiňován i oxidační katalyzátor. Pokud však není poškozen alkalickými kovy, není s životností této součásti žádný problém a vydrží i několik výměn filtru pevných částic. Nejčastější příčinou poškození oxidačního katalyzátoru je nasátí olejové náplně do výfuku nebo používání paliva s vysokým podílem biosložky.

Lze filtr pevných částic repasovat?

Filtry pevných částic používané ve vozech koncernu PSA lze běžně repasovat. Jedná se o úkon, který provádí firma Faurecia a repasují se filtry bez integrovaného oxidačního katalyzátoru. Samotná repase se provádí výplachem speciální kapalinou na repasovací stolici. Pod konstantním nízkým tlakem se protisměrně vyplachují veškeré nespalitelné částice, kvůli kterým se filtr postupně ucpává. Kromě již zmíněného aditiva se může jednat o kovové částice z opotřebení motoru a motorových olejů, sulfáty síry, popel z motorového oleje či kotelní kámen. Po důkladném pročištění filtru dle technologického postupu, je každý filtr podroben rentgenové zkoušce, která prověří účinnost repase a odhalí i případná poškození. Jiné způsoby repase filtrů pevných částic nejsou doporučeny, neboť by mohlo dojít k jeho poškození, například vyšším než doporučeným čistícím tlakem či teplotou.

Filtr pevných částic FAP Peugeot Citroen Kolik stojí výměna filtru pevných částic?

Jednou z aktivit koncernu PSA, která si klade za cíl omezit neodborné manipulace s filtrem pevných částic, je vstřícná cenová politika související s údržbou FAP v autorizovaných servisech i pro majitele starších vozů. Aktuálně dochází k úpravě ceníku repasovaných filtrů a filtrů řady Eurorepar tak, že ceny za odbornou výměnu, která je základním předpokladem dalšího bezproblémového provozu i staršího automobilu vč. absolvování STK, minimalizují důvody k tomu, aby se majitel vozidla uchýlil k neodbornému řešení. V automobilech koncernu PSA existují tři řady filtrů FAP lišící se podle stáří vozu a emisní normy, přičemž jejich koncové ceny začínají na částce 8 990 Kč (vč. DPH). I v případě sofistikovaného systému používaného u některých vozů koncernu PSA, kdy je FAP spojen s  oxidačním katalyzátorem, je cena 16 990 Kč na českém trhu zcela konkurenceschopná a naprosto vyváží všechny případné problémy spojené s neautorizovaným zásahem.

 

Tématu filtru pevných částic jsem se už jednou poměrně detailně věnoval v souvislosti se značkou Ford – zde předkládám důvody, proč byste neměli ani v nejmenším uvažovat o případném vykuchání filtru ze svého auta.

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

8 komentářů

Petr
5.3.2016

Zdravim, pokud dojde k vykuchání PDF a nasledné upravě v diagnostice, je tento proces vratny tak, aby bylo vše funkční jako před zásahem? Díky za odpověd

Odpovědět

    Honza Blažek
    9.3.2016

    Dobrý den, proces je vratný do původního stavu jen velmi komplikovaně a poměrně draze. Proto je ve finále lepší se do toho ani nepouštět. Pokud však třeba člověk koupí auto bez PDF a následně si ho chce uvést do pořádku, vyjdou mu dle mých informací v servisech většinou vstříc v rámci jakési „amnestie“…

    Odpovědět

Petr
17.6.2016

Dobrý den, realita je trochu jiná. Auto (P 308) jsem kupoval nové 2010. Na prvních emisích 2014 jsem prošel s varováním – pevné částice 0,3 (předpis je 0,5 max.). Autorizovaný servis ještě v rámci prodloužené záruky provedl řízenou regeneraci s komentářem „To se může stát pokud jezdíte hodně po městě.“ ! Dnes jsem na emisích neprošel – 0,65. Až napodruhé díky tomu, že se technik emisí smiloval. Servis mlží, prý mám opět přijet na regeneraci, tentokrát už placenou – 1.400,- nebo mám častěji auto prohnat po dálnici na vyšší otáčky po alespoň 80 km, aby regenerace řádně proběhla! Systém žádné problémy nikdy nehlásil, natož aby doporučoval jak mám jet!
Emisní technik potvrdil, že to je u FAP běžné, že prý ho budu muset asi do příště nechat opravit, jinak neprojdu. Najeto mám jen 45.000 km. :-))))

Odpovědět

    bartxm
    22.4.2018

    Dobrý dn,podle Vašeho příspěvku vidím že s autem jste za 8let najel jen 45tis km,což vypovídá o tom že s autem jezdíte asi krátké vzdálenosti a tudíš se fap nemá šanci sám zregenerovat,sám lidem co najedou pod 15tis ročně doporučuji benzínové motory,protože diesel takovým stylem užívání opravdu trpí,nejhorší jsou krátké vzdálenosti do 50km na nastartování,tohle je prostě pro moderní diesel s fapem smrtící rána,jezdí ke mě na servis mnoho aut a kupodivu vozy s nájezdem i 300tis km za cca 4roky mají fap v daleko lepším stavu než auto po důchodci(tím se nechci nikoho dotknout)které má za 4roky najeto 12tis km :-(

    Odpovědět

ivana kašíková
13.2.2018

Dobrý den,

auto mi hlásí: „filtr pevných částic je plný. pokračujte v jízdě“.Jako ženská se ptám: Mohu tedy bez problému jezdit? nebo musím neprodleně do servisu? moc děkuji za radu.

Odpovědět

    Honza Blažek
    14.2.2018

    Může jít o tzv. proces regenerace, tedy „vypalování “ filtru, které probíhá při ustálenější delší rychlejší jízdě (ideálně dálnice). Pokud ani poté hláška nezmizí, bude návštěva servisu a diagnostiky více než doporučeníhodná.

    Odpovědět

Michal
13.5.2018

Zdravím,

Měl bych dotaz ke větě „po každém natankování se totiž automaticky doplní i aditivum, a to v poměru k doplněnému palivu.“
Nevíte náhodou, jaký by ten poměr měl být, případně kde tuto informaci zjistit?

Děkuji

Odpovědět

Petr
5.8.2018

Děkuji za skvělý článek a dobré rady!

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *