Škoda Octavia 1.6 TDI (2014)

4.4.2014 Honza Blažek , , 18 komentářů

Obchodní cestující

Škoda Octavia 1.6 TDI je jednou z nejprodávanějších motorizací v nové Octavii. Hlavně díky firemním zákazníkům, protože je tento motor z pohledu managemetnu pro obchoďáky pendlující českou krajinou ideální – nesvádí, resp. ani neumožňuje kdovíjak agresivní jízdu, přesto není poměrně velké auto podmotorované a jeho hlavní ctností je reálně nízká spotřeba.

Nemyslím si, že by samotní obchodní cestující, kteří auto direktivně vyfasovali a ujedou s ním ročně několik desítek tisíc kilometrů, byli z motoru 1.6 TDI (105 k) kdovíjak odvaření. Určitě by chtěli radši 2.0 TDI s výkonem 150 koní – to by se to lepilo na dálnici na zadek mnohem seběvědoměji. Jenže ekonomická realita mluví jasně – 1.6 TDI lze jako jediný naftový motor kombinovat se základní výbavou, a tak se tento model (nezaměňovat s testovanou verzí!) pohybuje ještě v cenově relativně přijatelných mezích – základní provedení stojí 424 900 Kč, což je pro firmu s odpočtem DPH ještě únosné, pro soukromníky to moc levné není.

Pokud uvažujete o tomto motoru v kombinaci s pohonem všech kol, můžete si přečíst jaké jsou konstrukční i praxí prověřené rozdíly u čtyřkolky v mém testu verze Škoda Octavia 1.6 TDI (105 k) 4×4 s karoserií liftback. Na první pohled to možná nevypadá, ale rozdílů je celkem dost, včetně těch negativních…

Dloooouhé převody = Reálně nízká spotřeba

Recept na úspornost (i při výrobě) – pětistupňová převodovka s dloooouhými převody.

Motor 1.6 TDI určitě není svým projevem a výkonem 105 koní trendsetterem této objemové třídy turbodieselů. Některé konkurenční motory mají výkon kolem 130 koní, jsou přitom většinou kultivovanější, dynamičtější a se spotřebou jsou na tom zhruba stejně. Motor má ve škodovce hrubší chod, což je slyšet hlavně v nižších rychlostech, při běžném cestování ustupuje jeho hlučnost do pozadí a uvnitř neruší. Není to tedy zázrak, ale má jednu velmi kladnou vlastnost – nízkou spotřebu. A to nejen na papíře, ale i v reálu. Neměl jsem problém s ním jezdit v průměru za 5,3 l/100 km, mimoměstské trasy zvládla Octavia bez velkého přemáhání i pod hranici pěti litrů. Motor je kombinovaný s pouze pětistupňovou převodovkou, ta má však všechny rychlosti zpřevodovány hodně do dlouha, takže šestka vlastně ani nechybí (pokud by převody zůstaly takhle dlouhé, motor by jí v praxi skoro ani neutáhl). V nízkých otáčkách se proto auto rozjíždí poněkud vlažně, při jízdě normální rychlostí už reaguje ochotněji a pokud není Octavia více zatížená, i na dálnici nejede špatně. Za nízkou spotřebou stojí i dobrá aerodynamika, pokud sundáte nohu z plynu, auto ztrácí rychlost jen velmi pozvolna, kinetické ztráty jsou minimální.

Tak jak je to s tou nápravou?

Pro normální použití lze motor doporučit. Okupanti levého pruhu na D1 ale budou potřebovat spíše 2.0 TDI.

Nejsem obhájce Škodovky, nelíbí se mi, že se šetří na technice, ale upřímně? Diskuze kolem použití jednodušší vlečené zadní nápravy u Octavie pro běžné motorizace považuji z velké části za bouři ve sklenici vody. Ano, Škodovka se snaží šetřit, kde to jen jde (není v tom sama). Ano, víceprvková náprava je bezesporu kvalitnější a zajistí lepší jízdní vlastnosti a komfort a určitě by bylo fajn, kdyby ji měly všechny Octavie. Jenže na druhou stranu – při běžném použití je to úplně jedno. A nemám problém přiznat, že bych měl co dělat, poznat při normálním svezení rozdíl, kdybych nevěděl, v jakém autě sedím. No, popravdě, asi bych to ani nepoznal. Z hlediska jízdních vlastností nemám k Octavii žádné výtky, kterými by nějak trpěla vůči konkurentům, spíše naopak, řadí se k nadprůměru. Nepatří k nejkomfortnějším autům nižší střední třídy, ani nestanovuje měřítka ve sportovnosti, ale podvozek normálně funguje, i když ho vezmu trochu pod krkem. Neodhalil jsem žádné kritické místo, či projev potenciálního nebezpečí. Jen má na roletách a nerovnostech větší problémy s tlumením, občas odskočí a chleba se láme až vyloženě v extrému, kdy vlečená náprava o něco dříve ztrácí schopnost zvládat podvozkově náročné jízdní situace, jako jsou například nečekaná změna zatížení v zatáčce, či přenosy hmotností při vyhýbacím manévru. Aby nedošlo k mýlce, Octavia je i při takových manévrech čitelná a podvozek nereaguje nikterak nečekaně, jen se dané jevy projevují dříve, než u víceprvkové nápravy. Zrovna u tohoto motoru vás tak nemusí konstrukce zadní nápravy kdovíjak trápit – ostatně, stejnou techniku používá v tomto segmentu kde kdo.

Užiteční asistenti? Jak kteří…

Současná doba už je holt taková – konstruktéři musí u aut hledat místa, kde se dá ušetřit, aby jiné oddělení mohlo přinést dlouhý seznam všemožných jízdních systémů a asistentů, jimiž se bude novinka snažit bodovat u zákazníků. Nová Octavia tak už při svém příchodu jasně deklarovala, že je v aktuální škodovácké nabídce vozem, do kterého si můžete objednat v poměrně hojném počtu modernější systémy, než třeba do Superbu. Určitě je fajn, že si může zákazník vybrat z poměrně dlouhého seznamu, ale také se pak může stát, že Octavia bude s normálním spíše slabším turbodieselem stát přes 800 000 Kč tak, jako v případě testovaného auta. Takže opatrně. Kromě toho ne každý asistent považuji za 100 % užitečný. Třeba investici 15 000 Kč do Line Assistantu bych klidně oželel, byť může být i užitečný, kdy se nebudete věnovat řízení. Umí totiž chvíli řídit bez vašeho zásahu, a to i do zatáčky. Jenže pokud se za volantem řízení normálně věnujete a jste trochu citlivější na to, co dělá volant, budou vás jemné počítačové zásahy do řízení otravovat natolik, že tuto vychytávku následně deaktivujete jako já. 

Prostorový komplex

Od chvíle, kdy se na trhu objevila první generace Octavie a jedním ze zásadně kritizovaných míst bylo místo pro nohy zadních cestujících, mi připadá, že si Škodovka u drtivé většiny nově příchozích aut léčí jakýsi prostorový komplex. Není přece možné, aby ve škodovce nebylo v podélném směru místo! A tak ho třeba Superb nabízí možná až zbytečně moc. V aktuální Octavii je nabídka místa v podélném směru na nižší střední třídu velkorysá, sedí se zde hodně pohodlně a i cestovní komfort je slušný. Trochu méně místa je v oblasti ramen, což se projeví až v případě, kdy vzadu cestují tři lidé, což popravdě není vyloženě komfortní skoro v žádném autě, luxusní nevyjímaje. Rovněž celkový pocit z prostředí v autě je solidní, k čemuž ovšem samozřejmě přispívá nejvyšší výbava Elegance a další příplatkové interiérové doplňky. A kufr? 590 litrů a velmi slušné užitečné zatížení 625 kg hovoří za vše. Octavia samozřejmě neopouští svou filozofii auta s obrovským kufrem. Přístup do kufru a jeho využitelnost dále zvyšuje praktická karoserie liftback. Za užitné vlastnosti a prostor má ode mne Octavia jedničku.

Je Škoda Octavia 1.6 TDI auto pro tebe?

Jsi to ty?

Úplně nejpravděpodobnější je, že jsi tuto Octavii vyfasoval v práci a nikdo se tě na tvůj názor neptal. Tohle auto ti bude vyhovovat v případě, že potřebuješ slušný prostor v kufru a často vozíš i vzadu dospělé spolucestující. Spíše než sportovní styl vyznáváš normální jízdu, nevadí ti, že budeš uhýbat z levého dálničního pruhu, naopak tě dokonce docela baví jezdit na spotřebu. Vyhovuje ti, že nevyčníváš z davu, líbí se ti spíše nadčasový umírněný design. Preferuješ spíše pocit solidnosti s německými kořeny a věříš v nižší ztrátu hodnoty u tohoto modelu.

A máš na něj?

Nejlevnější Octavii lze pořídit za 334 900 Kč, ale pojďme se bavit o turbodieselech – ten nejlevnější 1.6 TDI s výkonem 90 koní stojí v základní výbavě Active 389 900 Kč, za patnáct koní navíc si připlatíš nemalých 35 000 Kč (cena od 424 900 Kč). Testované auto s řadou doplňků vycházelo z výbavy Elegance (cena od 529 900 Kč) a nakonec se jeho cena ustálila na nesmyslné částce 809 500 Kč. Ber to ovšem tak, že se jedná o předváděcí auto, které je „nabušené“ vším možným – normální člověk takhle drahou Octavii s tímhle motorem asi pořizovat nebude.

Pro a proti

Proč si ho koupit?

Octavia má své silné stránky a není jich málo – s tímto motorem je úsporná i v reálném provozu, přitom se jedná o vůz, který už skoro zasahuje do střední třídy. Má velký kufr i slušné užitečné zatížení, její jízdní vlastnosti jsou pro normální využití zcela bezproblémové. Možnost celé řady příplatků je také určitě lepší, než kdyby byly výbavy pevně dané, popř. by nabídka jízdních asistentů byla chudší.

Proč se podívat jinam?

V první řadě kvůli ceně. Nepředpokládám, že bys chtěl auto v základní výbavě, a u té prostřední se už blížíme půl milionové hranici. Motor by také mohl být kultivovanější a o něco výkonnější. Zlepšit by se mohlo i tlumení nerovností na větších výmolech a roletách.

VERDIKT

Pokud tě čeká následujících několik let a desítek tisíc kilometrů za volantem tohoto provedení, nejedná se o žádnou životní tragedii. Octavia v pohodě zvládá normální i svižnější jízdu, král dálnic v ní ale samozřejmě nebudeš. Chválím prostornost, zpracování i materiály (upozorňuji na to, že testované provedení bylo v nejvyšší výbavě) a spotřebu, která je velkou devízou tohoto auta. Mou kritiku sklízí výkon, kultivovanost motoru, možná až příliš dlouhé převody pouze pětistupňové převodovky a cenová politika, u které ale zase chápu, že výrobce nemá zrovna dvakrát důvodů se nějak cenově podbízet – odbyt má slušný.

Technické údaje

Škoda Octavia 1.6 TDI (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 334 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 424 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 809 500 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 598 cm³
  • Nejvyšší výkon: 105 k při otáčkách: 3 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při otáčkách: 1 500/min
  • Převodovka: Pětistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Liftback
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 659 mm
  • Šířka: 1 814 mm
  • Výška: 1 461 mm
  • Rozvor: 2 686 mm
  • Objem kufru (základní): 590 l
  • Objem kufru (největší): 1 580 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 300 kg
  • Užitečné zatížení: 625 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,2 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 3,7 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 5,4 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 109 g/km
  • Objem nádrže: 50 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 s
  • Nejvyšší rychlost: 194 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

18 komentářů

Olda
9.1.2015

Octávek je spousta a bohužel díky zájmu o ně je s nima děláno nejvíc nekalostí v podobě stočenin, bouranejch aut na trhu a zkrátka, najít tu správnou? To byly nervy..Nejedno sem chtěl koupit a při prověření dle VIN u firmy Kont…… jsem zjistil, že je stočené, nebo po tak velké havárii, že fakt nemělo smyls to kupovat. Pomohli mi najít tu pravou a za to jim moc děkuji a doporučuji dále.

Odpovědět

Alex
22.1.2015

jestli jste milovníci oktávek, našel jsem hezkou samolepku na stěnu, koukněte:
http://www.nalepkyd.cz/samolepky/vsechny/skoda-octav

Odpovědět

Octa
29.8.2015

Ano, spousta lidí tohle auto dostalo jako služební. Měl jsem ho taky ale po odchodu ze zaměstnání jsem se ho rozhodl koupit ojeté. Prostě zvyk. Z recenze je vidět že to psal člověk který má pro auta cit. Po zvážení vábavy jsem šel do několika dalších vychytávek ve výbavě a našel jsem hezkou ojetou. Prostě mi to přirostlo k srdci a baví mne jezdit úsporně.

Odpovědět

12.3.2016

Zdravím všechny , nejsem skodovkový,ale týden jezdím s touto motorizaci a jsem velice ale velice překvapen . Na jízdy s dodržováním předpisů je tento vůz naprosto ideální . Jízdné dostačující a spotřeba minimalni. Jezdím pod 4,5l a i rychlá jízda daleko nad rychlostní limity přinesla po 300km spotřebu 5,3l . Za mne tedy velké ANO. Toto je první skodovka , kterou bych manželce koupil úplně bez obav. Ds

Odpovědět

Honza
10.4.2016

Já jezdím s jedničkovou čtyřkolkou 1.9 tdi 74kW rv 2004 a dnes poprvé jsem měl možnost zkusit Octávii III 1.6 TDI. Popravdě jsem nečekal, že ten výkonový rozdíl bude až tak velký. Když bych tyto dvě auta měl subjektivně porovnat, pak pro novou Octávku hraje jednoznačně prostor uvnitř vozu, nižší hlučnost v interiéru a samozřejmě celkové modernější provedení. Ale ten výkon u 1.6tky je dle mého téměř katastrofa. Při čtyřech lidech v autě to zoufale nechce akcelerovat. Nejsem žádný závodník, ale toto auto opravdu není dělané na rychlé výjezdy do křižovatky ani na předjíždění – a je jedno na kolik otáček jsem to točil, prostě si to jelo „svým“ tempem. Je třeba s tím počítat, protože když se třeba v hustějším provozu chcete rychle dostat do mezery a rozjíždíte se s plně naloženým autem a ještě k tomu třeba mírně do kopečka, může vás to velmi nemile překvapit….
Vím, že 1.9 tdi 74kW není zdaleka nejvýkonnější motor své doby, ale o proti tomuhle je to opravdu učiněné žihadlo i co to sebou tahá navíc celý haldex. Už i ta stará jedničková 66kW Octávka je o poznaní živější auto…
Takže za mne trojkovou octávku v naftě asi pouze s dvoulitrovým motorem…

Odpovědět

Danny
20.6.2016

Je to přesně jak píše autor článku, toto auto jsem dostal jako služební. Za první měsíc mám 4,5tis km. Motor se teprve rozjíždí a po slabém začátku v nízkých otáčkách už začíná pěkně tahat i od 1300 otáček. Jezdím styl spíš úsporný s včasným řazením a lehkou nohou a dlouhodobou spotřebu mám 4,6l. Jezdím předpisově +10km/h. Nejsem brzdič, ale ani závodník. Za pomalejším se netáhnu a při první bezpečné příležitosti předjíždím. Určitě je to ovlivněno, že na zadních sedačkách seděli zatím jen dva lidi, jezdím pouze sám, jednou jsem vezl šéfa 100km. Chtěl jsem 2.0TDI, ale nebylo mi dopřáno. Jsem rád za Octávii, taky jsem mohl skončit s Rapidem a to je rozdíl. Motor je tichý, úsporný, pro jednoho nebo dva cestující s dostatečnou akcelerací. Očekávám, že spotřeba půjde ještě dolů. Jako služební je to dobrá kombinace, dovedl bych si to představit i jako soukromé auto, ale tam bych doplnil výbavu. Chybí mi ovládání na volantu, automatická klima a zadní el.okna. Soukromý vůz mám patnáctiletého Saaba 9-5, říkal jsem si, že si nezvyknu, protože tam je laťka někde jinde (výkon, prostor,odhlučnění). Ze začátku jsem srovnával, ale ten motor mě dostal právě svoji spotřebou při dostatečné dynamice. Proti Saabu jezdí za polovinu na km a to je sakra rozdíl. Jednu výtku však mám. Překvapilo mně, že při venkovní teplotě od 20°C a výš, je nutné již zapínat klimatizaci. Teplo uvnitř vozu je již nesnesitelné. Zřejmě dochází k ohřívání vzduchu ve vedení, protože ač je venku příjemně, ve voze již nelze vydržet. U Saaba mám nastavenou teplotu 22C celoročně a klimu zapínám až když je venku více než těch 22C spíš 23C.

Odpovědět

    Tomáš Feranec
    18.10.2016

    Chci jen reagovat na teplotu v autě. Mám s Octavií III 1.6 TDI stejnej „problém“. Když je venku pod 15 stupňů, tak mám větrák na minimální teplotu a je to ok. Jak jde teplota nahoru, už to chce otevřít okýnko. Když svítí slunce, od 20 stupňů je to bez klimatizace hodně nepříjemný.

    Odpovědět

    Václav
    13.11.2021

    Mám škodu Octavia3 1.6 TDI dva roky vše super až na to že po dvou letech vstřikovače nefungují. Auto má najeto 225000 km diagnostika nic nepíše žádné chyby a auto už dva měsíce nejede ani
    Nejde nastartovat.Proste tyhle novější auta nemá smysl kupovat jsou jen vzhledově velmi hezká nic jiného motoryck nic nevydrží proměně škoda Octavia 3 je sráč

    Odpovědět

Chyna
25.11.2016

Po kolika km se delajirozvody

Odpovědět

    David R.
    30.3.2018

    Rozvody dle výrobce po 210 000 km. Výjimkou jsou prašné země. Jejich seznam je na stránkách výrobce. ČR v seznamu není.

    Odpovědět

Chyna
25.11.2016

Bylo mi řečeno po 200000

Odpovědět

Miloš
6.12.2016

Ja som dostal tiež firemnú Octaviu III Style v polokoži a kopec asistentov, ale na silnejší motor ako 1,6 tdi som majiteľa nedokázal presvedčiť. 99% času jazdím sám a podľa predpisov (+10km/h). Teraz som mu vďačný, lebo priemernú spotrebu mám dlhodobo pod 4,00l/100km. Po vyúčtovaní letnej dovolenky som mal náklady na naftu o 30% nižšie ako kolega na 2,00 litrovej OCTAVIA – štvorkolka.
Čo sa týka silných motorov: pred 25 rokmi som na Škoda 120 L prešiel rakúske Alpy, Grossglockner, Solk pass, atď a myslel som si, že mám raketu, lebo šla takmer 140km/h. Dnes sme rozmaznaný a chceme veľké auto, veľký objem, veľký krútiaci moment a zabúdame, že 25 rokov dozadu ľudia tiež jazdili 50/90/130 a nebolo toľko smrteľných nehôd. Deti boli voľne pohodené na zadných sedadlách, nemali autosedačky, bezpečnostné pásy nemali skoro žiadnu funkciu oproti dnešným a o airbagoch nikto nič ani len netušil. Napriek bezpečnejším autám zomiera viac ľudí na cestách. … zaujímavé, že by ľudia osprostievali? Neuspeje ani teória väčšieho počtu áut v dnešnej dobe, lebo percentuálne na 1000 áut to vychádza horšie. :(

Odpovědět

    moje jméno
    20.5.2017

    Před 25 lety jezdila desetina aut….

    Odpovědět

    Clark
    8.8.2019

    Jste na velikém omylu, podívejte se na statistiky a rychle zjistíte že smrtelných nehod bylo podstatně více než dnes a to i při výrazně menším počtu aut a jejich menších výkonech.

    Odpovědět

Radek
12.6.2017

Uvažuju o koupi tohoto modelu, tak by mě zajímaly vaše zkušenosti. Něco jsem si přečetl i v jiných recenzích, kde hodně chválí vyladěné odpružení, takže i jízda na našich rozbitých silnicích je v pohodě. Zaujala mě měřená spotřeba, která je dost nízká. Ve městě se údajně bez větších problémů vejdete do šesti litrů, mimo něj a především na okrscích dokonce i pod čtyři. Při testu na dálnici o rychlosti 130km/hod. se spotřeba pohybuje okolo 6,3km/hod. Na druhou stranu prý motor 1,6 není žádný zázrak a není nijak moc dynamický, ale tak sporťák nepotřebuju :)

Odpovědět

Lojzík
16.9.2019

Dobrý den, zvažuji koupi Škody Octavia v této motorizaci a chtěl bych znát od někoho reálné zkušenosti s tímto motorem. Dočetl jsem se, že má jedna šestka vyšší spotřebu, tak bych chtěl vědět, co je na tom pravdy. Auto mi chce prodat jeden známý, a ten říká že jsou to jen hloupé kecy, ale přece jen bych chtěl slyšet názory i ostatních.

Odpovědět

    pisti
    17.6.2021

    S týmto motorom mám len dobré skúsenosti, len s tým treba vedieť jazdiť.Mal som vo 2, a teraz ho mám aj v 3-ke. Výkon v oboch 77 kw. Na dvojke na tachometri pri predaji som mal 450 000 km a žiadne veľké problémy. Inak okrem motora sa už skoro všetko menilo-kvôli opotrebovaniu. Dlhodobý priemer 5,6 l. 50 percent sa jazdilo na diaľniciach. V 3 na tachometri mám 205 000 km a priemerná spotreba 4,8 l pri podobnom jazdení ako v 2. Napriek sú tu rozdiely v motoroch a prevodovkách.
    2 bola trochu dynamickejšia, v 3 už je mierne motor udusený kvôli emisiám, ale nie je to nič dramatické. Jazdím sám, alebo v dvojici a nepodtáčam motor, lebo sa viacej usadzujú karbony. Odporúčam radšej jazdiť v meste na trojke cca 2000 otáčok ako na štvorke 1300 otáčok. Turbo ožije až nad 1500 otáčkach, inak celé auto duní a neťahá dobre. Na ten 5-kvalt sa dá rýchlo zvyknúť a ja s ním nemám žiadny problém. Radšej držať vyššie otáčky, potom bude s motorom v budúcnosti menej problémov a spotreba sa tým nejako dramaticky nezvýši. Usilujem tankovať len kvalitnú naftu a tam kde je častejšia obmena nafty, a používam aditíva. Zásadne nemám rád špeciálne nafty na pumpách, lebo sú drahšie a veľakrát staré, lebo ho tankuje pomerne málo ľudí.
    Zásadne netankujem na

    Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *