Bezstupňová převodovka CVT je krásnou ukázkou toho, jak lze jednou věcí „zabít“ vcelku povedené auto.
Nemůžu si pomoct – při pohledu na Audi Q8 si okamžitě vzpomenu na Mercedes. Říkám si totiž, proč se ve Stuttgartu u modelu GLE Coupé rozhodli tak okatě kopírovat BMW X6, když mohli s dávkou invence a kreativity vytvořit něco takového, jako je Audi Q8 – designově originální, atraktivní auto, z kterého sebevědomí jen čiší…
Za design, který je originální a nic nekopíruje, má u mě Audi Q8 hodně bodů k dobru.
Jízdní komfort je i na dvaadvacetipalcových kolech skvělý – tohle je auto na dlouhé cesty jako vyšité!
Uvnitř logicky vládne současná interiérová architektura ingolstadtských aut s dvojicí sklopených středových displejů. Samozřejmě to vyžaduje pochopení konceptu a logiky celého systému a jsem dalek to nějak zásadně komentovat, rozebírat a srovnávat. To, že jsou možnosti nastavení téměř nekonečné a někdy až na samé hraně (nebo za ní) smysluplnosti, je dnes v autech této kategorie běžné. Pro mě důležité je, že jsem se v menu neztratil, našel jsem, co jsem potřeboval a displej, který dává i haptickou odezvu, se dotykem ovládá poměrně dobře. Stejně tak kvituji s povděkem, že některé ovladače (např. hlasitost audia) zůstaly hardwareové. V autě se sedí pohodlně, výhled bych označil za průměrný a logicky se zhoršující při pohledu zpět. Naštěstí samozřejmě asistují kamery, pípáky a kdoví která čidla ještě, takže jsem auto po týdnu bez úhony vrátil. Vzadu je až překvapivě dost místa, zadní sedadla lze také posouvat v rozsahu 10 cm. Navzdory svažující se střeše si sem v pohodě sedne i vyšší dospělý, a tak jediné, co je vzhledem k rozměrům auta menší, je kufr – ten má 605 litrů a kvůli svažující se zádi horší využitelnost. Ale nezbývá, než se zase zamyslet, pro koho tohle auto je. Kvé-osmičkou asi postel z IKEA domů vozit nebudeš, protože ti ji přivezli rovnou od Hästens…
Jak dnes popsat všechny technologie, které jsou v autech, aniž bych se opakoval, sepisoval dlouhý seznam názvů systémů a vysvětloval a vysvětloval? Takže, Audi Q8 toho v sobě má, a za příplatek může mít, fakt hodně (koneckonců Audi uvádí, že jich může být až 39). Já ze všeho nejvíc chválím aktivní Matrix LED světla, která opravdu s mimořádnou účinností osvítí prostor před autem, skutečně nikoho neoslňují a dá se na ně při noční jízdě fakt spolehnout. Stejně tak chválím příplatkový systém řízení všech kol, který zejména ve městě pomáhá autu zatáčet „na pětníku“, což si řidič uvědomí hned při prvním ostřejším zatočení, kdy auto „padne“ s nečekanou ochotou do zatáčky. Součástí eko-asistentů je i asistent, který „cvrnkne“ do pedálu, abys (nerad) ubral, protože se blížíš k omezení rychlosti (nejčastěji obec) – tohle mě sice nějak dvakrát nenadchlo, ale indikace blížícího se snížení rychlosti a odhadnutí vzdálenosti, kdy už nemá smysl akcelerovat, fungovala správně.
Hned několikrát jsem během testu musel odpovídat na všetečný dotaz: „Proč se to jmenuje 50 TDI?„, „To je jako pětilitr?, „Jaký má to 50 TDI výkon?“…a já vždy odpovídal, že pětilitr to teda není ani náhodou, výkon to má 286 k (210 kW) a že na to, abych v tom hledal logiku, asi nejsem ten správný marketingový expert. S tímhle označením se u Audi nějak nemůžu sžít a jakkoliv jsem ho na začátku chválil za originalitu, nemohu se zbavit dojmu, že je to reakce na mnichovské modely, třeba zrovna X6 M50d (jenže ten má alespoň 380 koní). Neprakticky na mě působila i ostrá hrana dveří s bezrámovými skly při otevření – nicméně, přežil jsem bez úhony.
Máš vyděláno. Děti už jsou z baráku, platíš jim studia, na svou firmu dohlížíš z dozorčí rady, manželku máš původní (což je ideál), nebo ti dělá doprovod nějaká „nová“ o dvacet let mladší. Užíváš si, peníze tě netrápí a v kufru toho fakt moc nevozíš. Nepotřebuješ to. V létě francouzská riviéra, Lago di Garda, v zimě Alpy (nejlépe do vlastního apartmánu), popř. nějaké termály, aby záda nebolela…
Všichni kolem tebe vidí a vědí, že máš peníze, a tak nemáš důvod, se nějak zbytečně šidit jen kvůli tomu, abys někoho nepopudil. Dlouhá léta jsi zvyklý počítat minimálně v desítkách milionů, takže na auto za dva míče v základu jsi deset let nešetřil, ale za rok v pohodě vydělal. Chceš exkluzivitu, takže víš, že si za ní zaplatíš, i když musíš uznat, že poté, co sis auto nakonfiguroval tě příplatky za dalšího 1,5 milionu na okamžíček zarazily…a pak jsi řekl „tak to takhle objednejte, prosim vás“.
Protože jako celek je to skvělé auto, u kterého se jen těžko hledají chyby. Je designově svébytné, technologicky na špici, skvěle se v něm jezdí…zkrátka má všechny potřebné ingredience k tomu, abys byl ochoten za něj vysolit, co si u Audi řeknou a ani nebudeš moc smlouvat. Ty tohle auto prostě chceš.
Varianty se jmenují BMW X6 a Mercedes-Benz GLE Coupé. Prvně jmenované auto z Mnichova tuto kategorii založilo a stalo se tak i jejím symbolem, což znamená, že je okoukané. To druhé si uvědomilo potenciál úspěchu, takže ve Stuttgartu přivedli na svět designové dvojče s hvězdou na kapotě s minimem vlastní designérské invence, což je velká škoda a nezachrání ho asi ani to, že je o fous levnější.
Audi Q8 možná není bezchybné, ale nenašel jsem na něm ani zdaleka nic zásadního, proč bych nechtěl, aby stálo v mé garáži. Chválím především komfortní podvozek, odhlučnění a luxusní atmosféru v téměř futuristickém interiéru. Kvé-osma se mi líbí ze všech úhlů, je to eye-catcher se vším všudy. Zadní světelný pás a vůbec světelný design ve tmě je kapitolou samou pro sebe. Nestává se mi často, abych opakovaně koukal na to, jak auto reaguje světly při odemčení či zamčení. I když bych se nebránil vyššímu výkonu, musím uznat, že by to byla na jednu stranu trochu zhýralost, protože dynamika je více než dostatečná. Jen reakce na prudší sešlápnutí plynu je zbytečně pomalá. Spotřeba kolem 9 l/100 km mi připadá vzhledem k rozměrům, hmotnosti a dynamice slušná a k tomu, abych se svým příjmem nějak hlouběji komentoval dvoumilonovou cenovku, se necítím úplně kompetentní.
Dalibor
Audi by se mi taky líbila, ale ta cena je ohromná. To pro obyčejného člověka jako jsem já není. Já si můžu dovolit maximálně nějaké ojeté auto z https://autobazar.biginzerce.cz/ a i tam se dají sehnat dobrá auta, která vypadají jako nová.