Za cenu základního BMW X3 si u DS koupíte auto v plné palbě s řadou zajímavých vychytávek. Jen pohon 4×4 bohužel chybí.
Fiat 500, to už dávno není jen roztomilé malé autíčko pro ženskou do města. Rodina nesoucí toto označení se rozrostla – má spoustu dílčích verzí a hlavně přibylo čtyřdveřové provedení 500L… a k němu další verze s přídomkem Living, která ještě narostla do délky a může převést až sedm lidí! I přesto je Fiat s těmito modely na hraně zájmu – má problém, moc se o nich totiž neví.
Pokud hledáte kompaktní MPV, vsadil bych se, že na značku Fiat ani nepomyslíte, a pokud ano, tak možná z nostalgie zavzpomínáte na šestimístnou Multiplu. Jenže i dnes mají Italové v této třídě co nabídnout a ne jen tak ledaccos – praktické auto se sympatickým vzhledem pětistovky. Jmenuje se 500L Living a měří přes 4,3 metru.
Rodinný, praktický, vzhledově atraktivní… a přesto na něj při výběru MPV zapomenete.
Nemá moc význam filozofovat nad tím, proč se lidé v rodině modelů Fiat 500 nevyznají, je to ke škodě Fiatu, protože by řada lidí poměrně rychle zjistila, že si za vcelku rozumné peníze může pořídit poměrně praktické auto, které má na rozdíl od drtivé většiny ostatní produkce duši a styl. Přesně takový je i Fiat 500L Living – na délku měří přes 4,3 metru, může mít za příplatek 20 000 Kč dokonce sedm míst a jeho kufr má objem 560 litrů. V jádru tedy docela zajímavé kompaktní MPV. Pro lepší představu, kam Living patří – jak Renault Scénic, tak třeba Ford C-Max mají téměř shodnou délku a jejich kufr je dokonce menší.
Můžete si pěstovat image přestárlého hippies, který ale je, navzdory rodině, duchem stále mlád.
Living je jediné MPV, se kterým můžete po celodenním shonu večer klidně vyrazit na párty, aniž byste byli hned u vchodu odepsaní jako ti, kterým už život kvůli rodině skončil. 500L Living bez větších ústupků splní rodinné potřeby, lavice zadních sedadel je dělená (1/3 ku 2/3) a posuvná, lze sklopit jak opěradla, tak celé sedačky. Kdyby byly sedačky samostatné bylo by to ještě lepší, tohle konkurence má. Co ale zase tak často nemá, je místo pro hlavy cestujících – do Livingu si můžete sednout snad i se sombrérem. Z praktického hlediska vysoká střecha nic moc nepřináší, ale pomáhá vytvořit pocit prostornosti.
Oproti výchozí maličké pětistovce, mají verze 500L rozvor prodloužený o více než 30 centimerů, což se samozřejmě velmi pozitivně odráží na jízdních vlastnostech. Auto je také těžší, takže se zlepšil i komfort, byť podvozek stále zůstává trochu uskákaný a s rozbitými silnicemi si moc nerozumí. V normálním režimu je stabilita auta dobrá a Living se chová jako dospělý vůz této třídy, má solidní řízení, bohužel se však volant v retrodesignu kvůli masivním ramenům nedrží moc dobře. Ani chod řadicí páky mne moc nenadchl, je trochu kostrbatější.
Zejména s turbodieselem 1.6 MJet (105 k) nejsou problémem ani delší trasy. Šestistupňová převodovka je s motorem dobře sladěná, nemá přehnaně dlouhé převody, a tak je auto svižné a reagující na přidání plynu. Počítejte však s hlučnějším projevem tohoto čtyřválce. Svižnější mimoměstská trasa v zimních podmínkách znamenala průměrnou spotřebu 5,8 l/100 km, ve městě jsem jezdil kolem sedmi litrů. V interiéru potěší dost efektních detailů – líbí se mi, když je vidět snaha o invenci i v obyčejných věcech, které ve většině ostatních aut výrobci sekají jako Baťa cvičky. Možná vědí proč – někdy je takové řešení na úkor praktičnosti. Třeba provedení otáčkoměru a rychloměru je velmi zajímavé, daní je ale horší čitelnost. Naopak originálně tvarované madlo ruční brzdy se ovládá úplně normálně. Co by ale už Fiat mohl opravdu změnit a v autě, jako je Fiat 500 to doslova bije do očí, tak je grafika a způsob ovládání palubního počítače, který je stejný snad už deset let (teď si ho tak z „fleku“ vybavuji třeba ve Fiatu Croma – budiž mu země lehká – v roce 2006).
Necítil jsem se za jeho volantem nějak divně, ale stejně předpokládám, že jsi žena. Možná jsi dříve i měla malou pětistovku, jako stylovou kabelku do města a chceš mít auto, jako doplněk i poté, co kvůli rodině potřebuješ výrazně více místa. Holt už to nebude malá kabelka, ale pořádná brašna, ale také už nejsi single a místo toho s sebou taháš děti. Auto používáš skoro každodenně, někdy i na delší cesty, takže preferuješ turbodiesel, který moc nežere. Na silnici se s nikým moc nehoníš, takže sportovní jízdní vlastnosti od auta nečekáš a mnohem důležitější pro tebe je, abys nemusela pokaždé sundavat z kočárku kolečko, jen aby se vešel do kufru.
S benzinovým motorem 1.4 (95 k) stojí nejlevnější 500L Living v základní výbavě Plus 356 900 Kč, v téže výbavě stojí testovaný motor 446 900 Kč, v bohatší výbavě Lounge přijde tahle stylovka na 486 900 Kč. Stejně se ale nevyhneš některým příplatkům, aby byl tvůj Living to pravé ořechové – sluší mu hlavně dvoubarevné provedení karoserie Bicolore za 23 000 Kč, popř. prosklená střecha za 24 000 Kč. Obecně nebývají běžné příplatkové prvky u Fiatu přemrštěně drahé, což je případ i tohoto modelu.
Důvodů se najde hned celá řada a na rozdíl od běžné pětistovky to nemusí být jen vzhled, sympatie a emoce, byť určitě u tohoto auta hrají velkou roli. 500L Living je ale kromě toho poměrně praktické a velké rodinné auto, které se příjemně řídí a nemá moc velký apetit. Jeho cena také není nijak mimo mísu.
Většina lidí se dívá na konkurenční modely proto, že je ani nenapadlo podívat se k Fiatu. Jinak kritizuji horší odhlučnění motoru, méně přesný chod převodovky, uskákanější projev podvozku na nerovnostech a v kategorii MPV přeci jen omezenější variabilitu (chtělo by to tři samostatná sedadla vzadu).
Po třicítce, a dokonce ani s rodinou život nekončí! Tak proč nemít stylovku i v jinak poměrně usedlém segmentu rodinných MPV. Pro čtyřčlennou rodinu je 500L Living uspokojujícím řešením, tím spíše, že předpokládám, že bude hrát často roli druhého auta. Samotného mne překvapilo, kolik se do něj vejde a jak dokáže být praktický. Jeho neduhy nepovažuji za kdovíjak zásadní, aby bránily tomu, abych ho doporučil. Když pro nic jiného, tak proto, že vám bude dělat radost v něm jezdit.
Díky moc! Jsem rád, že se líbí…
Dobrý den,
Včera jsem se v Livingu 1,6 MJET svezl a jestliže jsem se do něj jako do náhrady svého Stila MW 1,9JTD(300tis. km) zamiloval, tak po včerejšku ho zbožňuju a musím ho mít. To auto mě nejprve dostalo svým designem (prostě to auto má jako málo které duši) a po pár km i svým projevem. Akorát mi nepřišlo tak hlučné jak se všude píše. Znám mnohem hlučnější benzínová auta.
Celá rodina jezdíme na Fiatech a není důvod značku měnit.
Díky za test.
Dobrý den,
V lednu jsme si koupili nový fiat 500 L
s benzínovým motorem a jsme úplně nadšení protože to auto je opravdu parádní
můžu jen doporučit
Tak toto musím během roku koupit! Neboť má duši.
Vitězslav Maška
Dobrý den,
chci vám poděkovat za test Fiatu 500 Living. Musím strašně pochválit vaší vizuální grafiku, má to skutečně evropskou úroveň.
S pozdravem
Vítězslav Maška