Sběratel ocenění
Nejenže se Ford Focus pyšní titulem Auto roku 2019 v ČR, ale pod kapotou testovaného kusu pracoval litrový tříválec vyhlášený jako Engine of the Year.
Na litrový tříválec Ecoboost kdekdo pěje chválu, a tak jsem se i já těšil, až si na něj udělám vlastní názor. Motor je názornou ukázkou toho, jak se změnil přístup k pohonu benzinových aut – má zmenšený objem, přeplňování turbem, pouze tři válce, z nichž jeden se dokonce odpojuje, když není potřeba, a výsledný výkon solidních 125 koní (92 kW), který stačí k maximálce 200 km/h a zrychlení z klidu na stovku za rovných 10 sekund.
Žádné postavení mimo hru
Litrový tříválec je po právu ceněným motorem – překvapí dynamikou a potěší spotřebou.
Výsledkem je pohonná jednotka, která po nastartování překvapí svou kultivovaností a klidem a která zcela stačí pro běžnou jízdu. Zkrátka, s tímto motorem se ve Focusu nebudete ani na českých silnicích cítit mimo hru, ba co více, dokonce si s ním užijete i docela zábavu. Focus má totiž již tradičně velmi dobře nastavený podvozek, který je komfortní, tuhý, dobře tlumí nerovnosti a v neposlední řadě dovoluje i sportovnější svezení. Litr samozřejmě není trhač asfaltu, ale zase je lehký a díky tomu jde auto velmi ochotně do zatáček a pěkně drží stopu. Když ho vytáčíte, tak se projevuje sytějším jadrným zvukem, který sice odhaluje jeho tříválcovou konstrukci, ale není nikterak otravný. V kombinaci s šestistupňovou převodovkou, která má trochu delší a gumovější dráhy, je jízda bezproblémová a Focus má i dostatečné pružné zrychlení. Spotřebu benzinu lze bez omezování držet mezi 6 až 6,5 litru na sto kilometrů, ekonomičtější jízda ji stlačí k hodnotě kolem 5,5 l/100 km.
Podvozková jistota
Hlavní konkurenční výhodou jsou jízdní vlastnosti. Užijete si je i díky lehkému motoru a přesnému řízení.
Jako auto je Focus sice zvenku poměrně konfekční a nijak zásadně designově nevyčnívá, ale uvnitř je velmi dobře zpracovaný za použití kvalitních materiálů. Nabízí na svou třídu i očekávanou prostornost a výbavu. Tak či tak, je Ford Focus autem, které je i s litrovým motorem radost řídit. Zprostředkovává řidiči příjemný pocit na volantu a poskytuje velmi solidní podvozkovou jistotu. To jsou také jeho hlavní konkurenční výhody a maloobjemového tříválce se běžný řidič z hlediska jízdního projevu bát vůbec nemusí. Aktuální základní akční cenovka této motorizace je 424 900 Kč, což zhruba odpovídá dnešním zvyklostem v nižší střední třídě.