Silnice má různorodou kvalitu, rozbité „české“ úseky střídá kvalitní asfalt.
Mercedes-Benz má jako značka oproti Audi a BMW konkurenční výhodou v tom, že kromě osobních vozů nabízí také velmi širokou paletu užitkových aut. A jak to tak na trhu bývá, musí se stuttgartský výrobce mezi dodávkami sakra snažit, aby obstál, což vede k tomu, že lehká užitková auta s trojcípou hvězdou na masce jsou poměrně dobře finančně dostupná. Já jsem krátce otestoval zcela základní skříňové Vito s tím nejslabším motorem. Odvezl jsem, co jsem potřeboval?
I zcela základní Vito s motorem o výkonu pouze 88 k pro běžné užitkové využití stačí.
Závody na semaforech se zrychlením za 19,9 sekundy asi nevyhrajete…
Z logiky věci vyplývá, že základní motorizaci doporučím zejména těm, kteří budou transportovat objemnější, přesto spíše lehčí věci. A takových živnostníků je víceméně většina – potřebují prostor, ale netahají tuny železa. Při takovém využití si výkonový hendikep ani neuvědomíte a Vito úplně v pohodě zvládne splývat s provozem. Jeho hlavní devizou je pak spotřeba, která je se samozřejmě u dodávek velmi senzitivní na zatížení auta a faktor slabšího motoru zde hraje velkou roli. Při velkém zatížení je spotřeba vyšší než u výkonnějších motorů, které není nutné tolik zatěžovat, při transportu spíše lehčího nákladu se ale i se základním Vitem dostanete na hodnoty kolem 7 l na 100 km, mimo město i méně.
Testované skříňové Vito mělo tři místa k sezení, což samozřejmě není při plném obsazení kdovíjak pohodlné, nicméně u skříňové dodávky je možnost odvézt dalšího člověka poměrně přínosná. Úplně základní výbava zahrnuje sice ESP či airbagy, chybí však klimatizace i rádio – to jsou věci, které by si zasloužil každý řidič, a tak pátrám v ceníku. Tam nastává to, čeho jsem se obával – u užitkových aut bývají často příplatky výrazně dražší, než u osobáků, a tak základní klimatizace vyjde u tohoto auta bratru skoro na 50 000 Kč bez DPH a nejlevnější rádio stojí bez daně přes 6000 Kč. Přesto doporučuji k zakoupení, třeba vám dá prodejce slevu…
Celkově je modelová řada Vito obsáhlá tak, jak se sluší a patří – nabízí se v pěti základních provedeních:
Karoserie je k dispozici ve třech délkách a dále je na výběr 5 motorů (všechno turbodiesely) s výkony od 88 do 190 koní, některé lze kombinovat se sedmistupňovou automatickou převodovkou a pro tři z nich je k dispozici za příplatek i pohon 4×4.
Jsi živnostník, správce vozového parku nebo majitel firmy a rozhoduješ o jednom či více ryze užitkových autech do své flotily. Hodně se orientuješ na cenu, ale na druhou stranu se nebojíš zajít i do showroomu Mercedesu. Víš, že v autě budete vozit spíše lehčí, objemnější věci a že jej nebudete využívat na časté dlouhé cesty. Také ti možná připadá trochu zbytečné, dávat do dodávky silné motory, když stejně nechceš, aby se s ní jezdilo kdovíjak rychle.
Vzhledem k tomu, že své finanční kohouty držíš v případě koupě dodávky spíše přiškrcené, měl bys na základní Vito 109 CDI mít – stojí 510 000 Kč bez DPH. Pak už nechávám na tvém zvážení, zdali zainvestuješ do příplatků – já bych doporučil alespoň rádio a klimatizaci, ale je to v součtu docela pálka a chápu, že se mi to od stolu snadno radí, když to ani neplatím.
Asi víš moc dobře, proč potřebuješ skříňovou dodávku. Ale proč by to mělo být zrovna základní Vito? Možná se ti trojcípá hvězda i na dodávce hodí do zbytku firemní flotily, možná ti i imageově pomůže u zákazníků, protože se hodí k „luxusnějšímu“ předmětu tvého podnikání a asi také víš, že v něm nebudeš vozit nic vyloženě těžkého. Ostatně, nikdo nemusí přesně vědět, že se jedná o základní a finančně poměrně dostupné provedení. K jeho kladům patří velmi dobré a komfortní jízdní vlastnosti, spotřeba paliva při nižším zatížení a solidní užitný prostor pro náklad již od základní verze.
Pokud chceš mít dodávku s prémiovějším rodokmenem, moc jinam se podívat ani nemůžeš, a tak může být hlavním důvodem pokukování po konkurenci zejména pořizovací cena a výbava (u Vita skřípu zubama při pohledu na cenu klimatizace). Z hlediska užitných vlastností toho moc nevymyslíš, všechny dodávky jsou na tom plus-minus stejně.
Základní Vito mne nezklamalo. Samozřejmě je nutné ho od prvních kilometrů posuzovat optikou cílové skupiny a jeho primárního určení. Bylo by jednoduché ho zkritizovat za nedostatek výkonu a spartánskou základní výbavu, ale tak si prostě kupte silnější motor a připlaťte si. Mne osobně základní motor stačil, holt jsem rezignoval na nějaké závodění – stejně nemám „lepiče v dodávkách“ rád. Vito je jednoduché auto bez zbytečných vychytávek, které má za úkol jen spolehlivě jezdit a vozit náklad. Při této činnosti šofér ocení komfortní nastavení podvozku i jisté jízdní vlastnosti, moje jediná výtka směřuje k ceně příplatků.
Mirek
Zdravím,
nemám nic proti Vitu, ale v poměru cena/výkon bych rozhodně doporučil Sprintera. Jezdím s ním už 10 let.