Mercedes-Benz Vito 109 CDI (2015)

13.11.2015 Honza Blažek , 1 komentář

Mercedes-Benz má jako značka oproti Audi a BMW konkurenční výhodou v tom, že kromě osobních vozů nabízí také velmi širokou paletu užitkových aut. A jak to tak na trhu bývá, musí se stuttgartský výrobce mezi dodávkami sakra snažit, aby obstál, což vede k tomu, že lehká užitková auta s trojcípou hvězdou na masce jsou poměrně dobře finančně dostupná. Já jsem krátce otestoval zcela základní skříňové Vito s tím nejslabším motorem. Odvezl jsem, co jsem potřeboval?

I zcela základní Vito s motorem o výkonu pouze 88 k pro běžné užitkové využití stačí.

Rád testuji základní verze a o užitkových autech to platí dvojnásob. Předpokládám totiž, že cena u nich hraje ještě o poznání důležitější roli, než u osobních aut, kde má člověk přeci jen tendenci si dopřát něco navíc. U dodávek ustupuje nějaký nadstandardní komfort posádky často úplně do pozadí. Dodávka má hlavně fungovat a vozit. Základním modelem nové řady Mercedes-Benz Vito je skříňové provedení 109 CDI s turbodieselem o objemu 1,6 litru s výkonem 88 koní. Cena? 510 000 Kč bez DPH.

Základní služebníček

Závody na semaforech se zrychlením za 19,9 sekundy asi nevyhrajete…

Od verze 109 CDI nečekejte zázraky, ale ani nebuďte zbytečně skeptičtí. je to verze, která s ohledem na pořizovací cenu zcela vyhoví svému účelu a kromě toho, že její motor nabízí jen omezenou dynamikou, je auto jako celek jízdě velmi vyspělé a příjemně se řídí. Často bývá jízda s nejslabším motorem příjemná i z toho důvodu, že auto je konstrukčně navrženo i pro výrazně výkonnější motorizace, a tak má u agregátů sporých na výkon dostatečnou podvozkovou rezervu. Jezdit tedy budete v klidu a v pohodě, a pokud by vás náhodou napadlo s někým závodit, rychle vás to zase přejde – základní motor na to zkrátka nemá.

Polystyrén, izolace, kytky… železa jen trochu

Z logiky věci vyplývá, že základní motorizaci doporučím zejména těm, kteří budou transportovat objemnější, přesto spíše lehčí věci. A takových živnostníků je víceméně většina – potřebují prostor, ale netahají tuny železa. Při takovém využití si výkonový hendikep ani neuvědomíte a Vito úplně v pohodě zvládne splývat s provozem. Jeho hlavní devizou je pak spotřeba, která je se samozřejmě u dodávek velmi senzitivní na zatížení auta a faktor slabšího motoru zde hraje velkou roli. Při velkém zatížení je spotřeba vyšší než u výkonnějších motorů, které není nutné tolik zatěžovat, při transportu spíše lehčího nákladu se ale i se základním Vitem dostanete na hodnoty kolem 7 l na 100 km, mimo město i méně.

 Trojsitz a úsporně balený komfort

Testované skříňové Vito mělo tři místa k sezení, což samozřejmě není při plném obsazení kdovíjak pohodlné, nicméně u skříňové dodávky je možnost odvézt dalšího člověka poměrně přínosná. Úplně základní výbava zahrnuje sice ESP či airbagy, chybí však klimatizace i rádio – to jsou věci, které by si zasloužil každý řidič, a tak pátrám v ceníku. Tam nastává to, čeho jsem se obával – u užitkových aut bývají často příplatky výrazně dražší, než u osobáků, a tak základní klimatizace vyjde u tohoto auta bratru skoro na 50 000 Kč bez DPH a nejlevnější rádio stojí bez daně přes 6000 Kč. Přesto doporučuji k zakoupení, třeba vám dá prodejce slevu…

Široká paleta modelů

Celkově je modelová řada Vito obsáhlá tak, jak se sluší a patří – nabízí se v pěti základních provedeních:

  • skříňová dodávka
  • Mixto – kombinace dvou řad k sezení a zaplechované zadní části
  • Tourer Base – základní jednoduché řešení pro přepravu až devíti osob
  • Tourer Pro – opět až pro devět lidí s více prostorem
  • Tourer Select – komfortnější výbava pro přepravu osob (ale stále to není třída V)

Karoserie je k dispozici ve třech délkách a dále je na výběr 5 motorů (všechno turbodiesely) s výkony od 88 do 190 koní, některé lze kombinovat se sedmistupňovou automatickou převodovkou a pro tři z nich je k dispozici za příplatek i pohon 4×4.

Je Mercedes-Benz Vito 190 CDI auto pro tebe?

JSI TO TY?

Jsi živnostník, správce vozového parku nebo majitel firmy a rozhoduješ o jednom či více ryze užitkových autech do své flotily. Hodně se orientuješ na cenu, ale na druhou stranu se nebojíš zajít i do showroomu Mercedesu. Víš, že v autě budete vozit spíše lehčí, objemnější věci a že jej nebudete využívat na časté dlouhé cesty. Také ti možná připadá trochu zbytečné, dávat do dodávky silné motory, když stejně nechceš, aby se s ní jezdilo kdovíjak rychle.

A MÁŠ NA NĚJ?

Vzhledem k tomu, že své finanční kohouty držíš v případě koupě dodávky spíše přiškrcené, měl bys na základní Vito 109 CDI mít – stojí 510 000 Kč bez DPH. Pak už nechávám na tvém zvážení, zdali zainvestuješ do příplatků – já bych doporučil alespoň rádio a klimatizaci, ale je to v součtu docela pálka a chápu, že se mi to od stolu snadno radí, když to ani neplatím.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Asi víš moc dobře, proč potřebuješ skříňovou dodávku. Ale proč by to mělo být zrovna základní Vito? Možná se ti trojcípá hvězda i na dodávce hodí do zbytku firemní flotily, možná ti i imageově pomůže u zákazníků, protože se hodí k „luxusnějšímu“ předmětu tvého podnikání a asi také víš, že v něm nebudeš vozit nic vyloženě těžkého. Ostatně, nikdo nemusí přesně vědět, že se jedná o základní a finančně poměrně dostupné provedení. K jeho kladům patří velmi dobré a komfortní jízdní vlastnosti, spotřeba paliva při nižším zatížení a solidní užitný prostor pro náklad již od základní verze.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Pokud chceš mít dodávku s prémiovějším rodokmenem, moc jinam se podívat ani nemůžeš, a tak může být hlavním důvodem pokukování po konkurenci zejména pořizovací cena a výbava (u Vita skřípu zubama při pohledu na cenu klimatizace). Z hlediska užitných vlastností toho moc nevymyslíš, všechny dodávky jsou na tom plus-minus stejně.

VERDIKT

Základní Vito mne nezklamalo. Samozřejmě je nutné ho od prvních kilometrů posuzovat optikou cílové skupiny a jeho primárního určení. Bylo by jednoduché ho zkritizovat za nedostatek výkonu a spartánskou základní výbavu, ale tak si prostě kupte silnější motor a připlaťte si. Mne osobně základní motor stačil, holt jsem rezignoval na nějaké závodění – stejně nemám „lepiče v dodávkách“ rád. Vito je jednoduché auto bez zbytečných vychytávek, které má za úkol jen spolehlivě jezdit a vozit náklad. Při této činnosti šofér ocení komfortní nastavení podvozku i jisté jízdní vlastnosti, moje jediná výtka směřuje k ceně příplatků.

Technické údaje

Mercedes-Benz Vito 109 CDI (2015)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 510 000 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 510 000 Kč
  • Cena testovaného modelu: 601 252 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 598 cm³
  • Nejvyšší výkon: 88 k při otáčkách: 3 800/min
  • Nejvyšší točivý moment: 230 Nm při otáčkách: 1 200/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie:
  • Segment:
  • Délka: 4 895 mm
  • Šířka: 2 244 mm
  • Výška: 1 910 mm
  • Rozvor: 3 200 mm
  • Objem kufru (základní): 0 l
  • Objem kufru (největší): 0 l
  • Pohotovostní hmotnost: 0 kg
  • Užitečné zatížení: 904 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 6,4 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 7,9 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 5,6 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 7,2 l/100 km
  • Stop-start systém: Ne
  • Emise CO2: 169 g/km
  • Objem nádrže: 57 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 19,9 s
  • Nejvyšší rychlost: 157 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

1 komentář

Mirek
26.4.2016

Zdravím,
nemám nic proti Vitu, ale v poměru cena/výkon bych rozhodně doporučil Sprintera. Jezdím s ním už 10 let.

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *