Mini Cooper S ALL4 Clubman (2016)

Do klubu po čtyřech

Mini Cooper S v provedení Clubman je extravagantním malým autem, které ale určitě není pro každého. Tím nemám na mysli jen vyšší pořizovací cenu – tohle auto je zkrátka svébytné a s pohonem 4×4 to platí ještě o něco více. Proč asi neosloví skalní příznivce Mini a komu by se naopak mělo líbit?

Já vím, že po čtyřech se leze spíše z klubu, ale pro test Mini Cooper S Clubman s pohonem všech kol mi doufám čtenář tuto parafrázi promine. Jaký byl můj týden s tímhle Mini?

Úterý – nic pro skalní fanoušky

Stačilo pár desítek kilometrů, a to dokonce většinou po městě, a mám jasno. Skalní fanoušek Mini si tohle auto asi nepořídí. Není špatné, ale je jiné, než dravá předokolka s párem dveří, která s radostí padá do každé zatáčky. Pro Mini je ale zase dobrá zpráva, že má Clubman potenciál oslovit jiné, nové zákazníky, kteří k motokáře Mini doposud vůbec nepřičichli, nebo jim její ultimativnější charakter nemusí být tak úplně po chuti.

Středa – ach, ta hmotnost

Protože technika, co se motoru či osmistupňové automatické převodovky týče, je shodná se sourozenci v rodině Mini, je důvod nižší agility nutné hledat někde jinde. Pohled do technických parametrů dává jasnou odpověď – nejen, že je Clubman o 40 cm delší než třídveřové provedení, které značce zajistilo slavný návrat na výsluní, ale v provedení s pohonem všech kol také Clubman pěkně ztloustl – rozdíl v hmotnosti je 285 kg a celé auto váží 1535 kg! To není málo – tolik totiž váží třeba celkově o dost robustnější Octavia RS 4×4…

Čtvrtek – všudypřítomná žízeň

Výše uvedená zjištění mají další logickou konsekvenci. Spotřeba tohoto auta je jednoduše řečeno vysoká. Ano, vím, že to majitel nebude zase tak řešit, ale mně by to vadilo – určitě bych u verze Clubman ALL4 s automatem raději uvažoval o dieselu. A ano, vím, že do Mini patří benzinový motor, ale já jsem říkal, že tohle je „trochu jiné“ Mini, a tak bych klidně skousnul i provedení SD Clubman AAL4 s výkonem 190 koní. Mini se určitě bude dost času pohybovat ve městě, pak ale u této konkrétní specifikace počítejte se spotřebou mezi 10-12 l/100 km. To je fakt hodně, i vzhledem k tomu, že jsem za něj zase až tak často nebral. Prostě normální městský provoz. Dálnice? Ta odčerpá z poměrně malé nádrže o objemu 48 litrů tak 9-10 l/100 km. A okresky volným stylem, který ale zase u auta s výkonem 192 koní opravdu vyžaduje odříkání? Pod 8 l/100 km jsem se nedostal…

Pátek – je čas na pochvalu

Aby to nevypadalo, že jsme se nesžili. To ne. Jezdit s Clubmanem mi nedělá žádný větší problém. Jak ve městě, tak na dálnici oceňuji vyspělost podvozku. Je sice tvrdý, takže cítíte každou nerovnost, ale nerázuje, neodskakuje a uvnitř máte z hlediska odhlučnění, stability a robustnosti jízdní pocit jako v autě o dvě třídy větším. Také řízení je přesné a příjemné a hodně vysoko hodnotím také použité materiály, zpracování, sedačky a vůbec celkovou originalitu architektury interiéru. A když už jsem u těch originalit, tak se mi (a nejen mně) líbila světelná projekce loga na zem vedle řidičových dveří. Já vím, že na to auto nejezdí, a že je to v jádru pěkná blbost, ale je to efektní, takže dávám palec nahoru. Co se týče dynamiky, tak i zde mě Clubman nezklamal. Určitě bych tedy preferoval manuální převodovku před automatickou osmistupňovou, která je na rozjezd trochu vláčnější a naopak při manévrování ve městě někdy zbrklejší, ale Clubman umí pěkně zatopit i větším autům, a to je přeci to, proč milujeme Mini. Joo, když už automat, tak s pádly pod volantem – to mi taky chybělo.

Sobota – kde že se to platí daň za originalitu?

Zadní dělené dveře vzbuzují emoce – v mém případě ale hlavně negativní.

Vertikálně dělené zadní dveře jsou bezesporu vysoce efektivní a pro tuto verzi typické. Z designerského hlediska je to dobře odvedená práce, ale tím to končí, protože je tento prvek zároveň i krajně nepraktický. Nejenže při pohledu do zpětného zrcátka vadí ve výhledu, ale když si třeba najedete příliš blízko ke stěně nebo k jinému autu , tak dvířka do 360 litrů velkého kufru neotevřete. Kromě toho se musí otvírat postupně, nejprve pravá část a pak levá no a aby toho nebylo málo, tak se při jejich zavírání budete skoro pokaždé „přetlačovat“ s poměrně silným pístem, který jinak zajišťuje jejich otevření, takže se jen málokdy podaří je zabouchnout na poprvé, resp. s nimi musíte třísknout víc, než by se mi líbilo.

Neděle – rodinný výlet

Výhodou Clubmanu je obstojný prostor pro transport rodinných příslušníků. Není to samozřejmě typické rodinné auto, ale na výlet stačí a čtvery dveře jsou v takových situacích určitě lepší, než dvoje. Posez je pohodlný i vzadu, kde je překvapivě i docela místo na nohy, vpředu se sedí úplně bez výhrad, auto vás obklopí, všechno je blízko a při ruce. Pohon všech kol určitě přijde vhod v zimním období, já ho během testu nevyužil, ale uznávám, že elektrohydraulický systém, který v případě potřeby elektronicky řízeným čerpadlem zvýší tlak ve spojce, aby poslal točivý moment i na zadní kola, řada lidí včetně žen ocení. U lifestylového auta, z kterého čiší sebevědomí, není přece majitel na žižkovských kočičích hlavách při prvním přízemním mrazíku zvědavý na nějaké problémy s trakcí.

Pondělí – s díky vracím

Kdo si koupí Mini Clubman ALL4, když je v nabídce na nic si nehrající Countryman?

Přemýšlím, kdo si koupí Clubman ALL4, když je v nabídce Countryman, který alespoň svou robustnost přiznává od prvního okamžiku a svým SUV stylem ospravedlňuje spoustu věcí, které mi u Clubmanu byly proti srsti. Ale, aby nedošlo k mýlce. Užil jsem si to. A také pochopil, že je možná i cílem výrobce nabízet tak charakterově rozdílné modely. I Mini chce přece maximum ze svého tržního podílu. Jasně, cena z něj masovku neudělá, ale divili byste se, kolik lidí je ochotno sáhnout hluboko do kapsy, jen aby mohlo jezdit prémiovým malým autem. Zajímavý recept, který funguje. Mini je totiž tím typem auta, které je v dobrém slova smyslu unisex a u kterého nepoznáte, zdali ho řídí top-manažer, podnikatel, nebo někdo, kdo si ho přitáhl ojeté a ještě ho má na splátky. Také nebudí negativní emoce, byť doba, kdy na sebe majitelé od volantu mávali, je nenávratně pryč. Věřte mi, zkusil jsem to… a záhy toho nechal.

Je Mini Cooper S ALL4 Clubman auto pro tebe?

JSI TO TY?

Nejsi ryzí řidič Mini, spíše tě tento model zaujal svým designem a dost možná je důvodem, proč jsi poprvé zavítal do showroomu Mini. Není ti líto dát dost peněz za malé auto, když se v něm budeš cítit dobře, dokážeš ocenit vyspělý podvozek, materiály, máš smysl pro estetiku a to tak silný, že jsi ochoten za to i „trpět“. Věci podle tebe musí být v první řadě krásné, s duší a charizmatem a až teprve pak praktické.

A MÁŠ NA NĚJ?

Určitě počítáš s vyšší cenovou hladinou, ale i tak doufám, že tě nezaskočí, že nejlevnější Clubman stojí 614 016 Kč, základní verze testovaného auta pak přijde na 759 200 Kč, ale tím to nekončí. Aby Clubman vypadal jako na fotkách, musíš ještě přitlačit na pilu a dostaneš se na 1 072 322 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Mini Cooper S ALL4 Clubman je originální, nezaměnitelný a dokáže rozdávat radost. Má podvozek, který snese srovnání s auty o dvě třídy většími, poslouchá na volantu, a když se dostane do varu, umí jeho dvoulitrový benzinový turbomotor potrápit kdejaké auto, také o dvě třídy větší. A umí být i praktický, a to zejména po sklopení zadních sedadel. A možná ti bude jako argument stačit, že promítá logo na zem vedle řidičových dveří…

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Pokud se přeneseš přes cenu, tak zvaž ještě další aspekty: Nebyl by lepší manuál? Nebyl by z hlediska spotřeby, která je fakt vysoká, lepší turbodiesel? A vůbec, nebude lepší si koupit Countrymana? Takže se vlastně ani nemusíš jít dívat jinam, stačí se podívat na jiné auto od Mini.

VERDIKT

Mini Cooper S mi ve verzi Countryman s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem popravdě moc smysl nedává. Nedá se s ním víceméně v žádném režimu jezdit úsporně (tedy, abych byl přesnější, tohle auto dost žere), na zadní dvoukřídlá vrátka jsem si z hlediska praktičnosti také nezvykl a pohon všech kol bych u něj klidně oželel. Na druhou stranu vyzdvihuji vyspělý podvozek, dynamiku motoru (když už se skrz automat dostane ke slovu), kvalitní zpracování i materiály a celkovou image a originalitu auta.

Technické údaje

Mini Cooper S ALL4 Clubman (2016)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 614 016 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 759 200 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 072 322 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Benzín
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 998 cm³
  • Nejvyšší výkon: 192 k při otáčkách: 5 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 300 Nm při otáčkách: 1 250/min
  • Převodovka: Osmistupňová automatická
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Hatchback
  • Segment: Malé automobily
  • Délka: 4 253 mm
  • Šířka: 1 800 mm
  • Výška: 1 441 mm
  • Rozvor: 2 670 mm
  • Objem kufru (základní): 360 l
  • Objem kufru (největší): 1 250 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 535 kg
  • Užitečné zatížení: 530 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 6,4 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 9,7 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 149 g/km
  • Objem nádrže: 48 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,9 s
  • Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *