Widescreen měří na šířku 70 cm, čímž tento dominantní displej převyšuje leckterou televizi.
Mini Cooper S v provedení Clubman je extravagantním malým autem, které ale určitě není pro každého. Tím nemám na mysli jen vyšší pořizovací cenu – tohle auto je zkrátka svébytné a s pohonem 4×4 to platí ještě o něco více. Proč asi neosloví skalní příznivce Mini a komu by se naopak mělo líbit?
Já vím, že po čtyřech se leze spíše z klubu, ale pro test Mini Cooper S Clubman s pohonem všech kol mi doufám čtenář tuto parafrázi promine. Jaký byl můj týden s tímhle Mini?
Stačilo pár desítek kilometrů, a to dokonce většinou po městě, a mám jasno. Skalní fanoušek Mini si tohle auto asi nepořídí. Není špatné, ale je jiné, než dravá předokolka s párem dveří, která s radostí padá do každé zatáčky. Pro Mini je ale zase dobrá zpráva, že má Clubman potenciál oslovit jiné, nové zákazníky, kteří k motokáře Mini doposud vůbec nepřičichli, nebo jim její ultimativnější charakter nemusí být tak úplně po chuti.
Protože technika, co se motoru či osmistupňové automatické převodovky týče, je shodná se sourozenci v rodině Mini, je důvod nižší agility nutné hledat někde jinde. Pohled do technických parametrů dává jasnou odpověď – nejen, že je Clubman o 40 cm delší než třídveřové provedení, které značce zajistilo slavný návrat na výsluní, ale v provedení s pohonem všech kol také Clubman pěkně ztloustl – rozdíl v hmotnosti je 285 kg a celé auto váží 1535 kg! To není málo – tolik totiž váží třeba celkově o dost robustnější Octavia RS 4×4…
Výše uvedená zjištění mají další logickou konsekvenci. Spotřeba tohoto auta je jednoduše řečeno vysoká. Ano, vím, že to majitel nebude zase tak řešit, ale mně by to vadilo – určitě bych u verze Clubman ALL4 s automatem raději uvažoval o dieselu. A ano, vím, že do Mini patří benzinový motor, ale já jsem říkal, že tohle je „trochu jiné“ Mini, a tak bych klidně skousnul i provedení SD Clubman AAL4 s výkonem 190 koní. Mini se určitě bude dost času pohybovat ve městě, pak ale u této konkrétní specifikace počítejte se spotřebou mezi 10-12 l/100 km. To je fakt hodně, i vzhledem k tomu, že jsem za něj zase až tak často nebral. Prostě normální městský provoz. Dálnice? Ta odčerpá z poměrně malé nádrže o objemu 48 litrů tak 9-10 l/100 km. A okresky volným stylem, který ale zase u auta s výkonem 192 koní opravdu vyžaduje odříkání? Pod 8 l/100 km jsem se nedostal…
Aby to nevypadalo, že jsme se nesžili. To ne. Jezdit s Clubmanem mi nedělá žádný větší problém. Jak ve městě, tak na dálnici oceňuji vyspělost podvozku. Je sice tvrdý, takže cítíte každou nerovnost, ale nerázuje, neodskakuje a uvnitř máte z hlediska odhlučnění, stability a robustnosti jízdní pocit jako v autě o dvě třídy větším. Také řízení je přesné a příjemné a hodně vysoko hodnotím také použité materiály, zpracování, sedačky a vůbec celkovou originalitu architektury interiéru. A když už jsem u těch originalit, tak se mi (a nejen mně) líbila světelná projekce loga na zem vedle řidičových dveří. Já vím, že na to auto nejezdí, a že je to v jádru pěkná blbost, ale je to efektní, takže dávám palec nahoru. Co se týče dynamiky, tak i zde mě Clubman nezklamal. Určitě bych tedy preferoval manuální převodovku před automatickou osmistupňovou, která je na rozjezd trochu vláčnější a naopak při manévrování ve městě někdy zbrklejší, ale Clubman umí pěkně zatopit i větším autům, a to je přeci to, proč milujeme Mini. Joo, když už automat, tak s pádly pod volantem – to mi taky chybělo.
Zadní dělené dveře vzbuzují emoce – v mém případě ale hlavně negativní.
Výhodou Clubmanu je obstojný prostor pro transport rodinných příslušníků. Není to samozřejmě typické rodinné auto, ale na výlet stačí a čtvery dveře jsou v takových situacích určitě lepší, než dvoje. Posez je pohodlný i vzadu, kde je překvapivě i docela místo na nohy, vpředu se sedí úplně bez výhrad, auto vás obklopí, všechno je blízko a při ruce. Pohon všech kol určitě přijde vhod v zimním období, já ho během testu nevyužil, ale uznávám, že elektrohydraulický systém, který v případě potřeby elektronicky řízeným čerpadlem zvýší tlak ve spojce, aby poslal točivý moment i na zadní kola, řada lidí včetně žen ocení. U lifestylového auta, z kterého čiší sebevědomí, není přece majitel na žižkovských kočičích hlavách při prvním přízemním mrazíku zvědavý na nějaké problémy s trakcí.
Kdo si koupí Mini Clubman ALL4, když je v nabídce na nic si nehrající Countryman?
Nejsi ryzí řidič Mini, spíše tě tento model zaujal svým designem a dost možná je důvodem, proč jsi poprvé zavítal do showroomu Mini. Není ti líto dát dost peněz za malé auto, když se v něm budeš cítit dobře, dokážeš ocenit vyspělý podvozek, materiály, máš smysl pro estetiku a to tak silný, že jsi ochoten za to i „trpět“. Věci podle tebe musí být v první řadě krásné, s duší a charizmatem a až teprve pak praktické.
Určitě počítáš s vyšší cenovou hladinou, ale i tak doufám, že tě nezaskočí, že nejlevnější Clubman stojí 614 016 Kč, základní verze testovaného auta pak přijde na 759 200 Kč, ale tím to nekončí. Aby Clubman vypadal jako na fotkách, musíš ještě přitlačit na pilu a dostaneš se na 1 072 322 Kč.
Mini Cooper S ALL4 Clubman je originální, nezaměnitelný a dokáže rozdávat radost. Má podvozek, který snese srovnání s auty o dvě třídy většími, poslouchá na volantu, a když se dostane do varu, umí jeho dvoulitrový benzinový turbomotor potrápit kdejaké auto, také o dvě třídy větší. A umí být i praktický, a to zejména po sklopení zadních sedadel. A možná ti bude jako argument stačit, že promítá logo na zem vedle řidičových dveří…
Pokud se přeneseš přes cenu, tak zvaž ještě další aspekty: Nebyl by lepší manuál? Nebyl by z hlediska spotřeby, která je fakt vysoká, lepší turbodiesel? A vůbec, nebude lepší si koupit Countrymana? Takže se vlastně ani nemusíš jít dívat jinam, stačí se podívat na jiné auto od Mini.
Mini Cooper S mi ve verzi Countryman s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem popravdě moc smysl nedává. Nedá se s ním víceméně v žádném režimu jezdit úsporně (tedy, abych byl přesnější, tohle auto dost žere), na zadní dvoukřídlá vrátka jsem si z hlediska praktičnosti také nezvykl a pohon všech kol bych u něj klidně oželel. Na druhou stranu vyzdvihuji vyspělý podvozek, dynamiku motoru (když už se skrz automat dostane ke slovu), kvalitní zpracování i materiály a celkovou image a originalitu auta.