Kdo si dá práci, najde i v buticích automobilek víc, než jen čepice a trička.
Naši letošní velkou předsezonní redakční cestu do Chorvatska jsme zároveň využili k důkladnému otestování Škody Rapid Spaceback Monte Carlo s turbodieselem 1.6 TDI pro modelový rok 2016, tedy s výkonem 85 kW (115 k). Speciální výbava přitahovala v Chorvatsku docela pozornost – inu, potrpí si tam na hezká auta více než Češi…
V rámci velké reportážní cesty, která detailně zmapovala několik cest na chorvatskou Istrii a rovněž se věnovala tématům spojeným s co možná nejlepším prožití letní dovolené v Chorvatsku, jsme důkladně proklepli jeden z nejoblíbenějších českých modelů – Škodu Rapid s turbodieselem 1.6 TDI jako stvořeným pro dlouhé cestování. Níže uvedený minitest nemá klasické schema recenzí na mém blogu, ale díky vysokému nájezdu kilometrů považuji získané postřehy za užitečné.
Rapid je pro modelový rok 2016 docela pozměněným autem.
Rapid doznal v rámci modernizace pro modelový rok 2016 nejvíce změn z celé modelové řady Škoda. ESP má nyní ve standardu multikolizní brzdu a funkci stabilizace přívěsu, blinkry jsou součástí zpětných zrcátek a je možné si objednat nové prvky, jako například asistent únavy řidiče, funkci automatického brzdění a třeba i diody denního svícení. Změny se dotkly také pohonných jednotek, a tak byl pod kapotou testovaného vozu nový agregát 1.6 TDI s výkonem 85 kW (115 k), který na nás zapůsobil veskrze pozitivně.
V rámci Chorvatského tripu jsme ujeli 2351 km se slušnou spotřebou 4,8 l/100 km.
Během redakční cesty na Istrii jsme během 2351 km logicky nejvíce prověřili nový turbodiesel 1.6 TDI (85 kW/115 k). Na dlouhou cestu s mnoha dálničními úseky se mi jevil optimální. Má rezervu výkonu k zrychlování na dálnici, dobře odstupňovanou převodovku a je i úsporný. Počítač po absolvovaní celé trasy, na níž jsme měli i hodně popojíždění po městečkách, příjemnou spotřebu 4,8 l/100 km. Oficiální průměr by měl být 4,2/l, takže rozdíl vzhledem k charakteru trasy (hory v Rakousku, dálnice) i nutnému používání klimatizace je velmi příznivý.
Panoramatická střecha v černém provedení a malým spoilerem, páté dveře s prodlouženým sklem, vnější zrcátka a zadní lakovaný spoiler rovněž v černém provedení, prodloužené zadní sklo, speciální litá kola, zatmavené zadní skupinové svítilny i přední mlhové světlomety… Byť je výbava Monte Carlo jakousi náhražkou sportovního provedení, je fakt, že vzhledově působí fakt efektně. V prudkém chorvatském slunci jsme se jen výjimečně mohli kochat výhledy prosklenou střechu, většinou bylo třeba mít zataženou krycí roletu s uspokojivou účinností. Výbava Monte Carlo proměnila i interiér, paket Dynamic obsahuje nejen dekorační lišty a kryty pedálů z ušlechtilé oceli, ale i sportovní sedadla. Ta se ukázala praktická (solidní boční opora) a také pohodlná, ani po více než dvou tisících kilometrech záda nerozbolela. Zavazadelník naše dvojice výbavou na krátký třídenní pobyt moc nevyzkoušela, ale jeho tvar, praktická omyvatelná podlaha i síť na ochranu zavazadel proti posunu signalizují praktičnost.
Autorem postřehů a minitestu Škody Rapid je můj kolega Tomáš Pudil, který díky své specializaci na autoturistiku realizoval velkou reportáž na Istrii.
Rapid je v první řadě normálním konzumním autem, takže pro tebe určitě hrají roli finance a hodnota, kterou za vynaložené peníze získáš. Pokud se ale budeme bavit o verzi Monte Carlo s novým turbodieselem, už se od výchozí cílové skupiny dost lišíš – chceš i v této třídě auto, kterým se vzhledově odlišíš, nevadí ti tedy být trochu za exota. Také asi jezdíš dlouhé vzdálenosti a za volantem trávíš spoustu času – chceš tedy úsporný a v rámci této modelové řady co možná nejvýkonnější turbodiesel a chápeš přímou souvislost s vyšší finanční investicí.
Základní Rapid přijde na 308 900 Kč, což je za poměrně velké auto slušná cena, jen že se samozřejmě jedná o základní verzi 1.2 TSI ve výbavě Active. Testovaný turbodiesel pořídíš nejlevněji ve výbavě Ambition, a to za 430 900 Kč, solidně vybavená (např. vč. panoramatické střechy) verze Monte Carlo pak přijde na 483 900 Kč. A nech si pár kaček na užitečné příplatky – třeba na asistent rozjezdu do kopce (2000 Kč), či síťový program (1000 Kč).
Rapid je určitě dobrou volbou z rozumu. Je to za vynaložené peníze docela velké auto, které ve verzi Spaceback i celkem dobře vypadá. U verze Monte Carlo budou určitě primární roli hrát emoce a je fakt, že se designérům povedlo udělat z toho mála (rozuměj obyčejné auto) docela velkou show. Dobrý důvodem pro je i nový motor, který je poměrně výkonný a zároveň s ním budeš jezdit kolem 5 l/100 km
U verze Monte Carlo tě v kombinaci s testovaným motorem může vyplašit pohled do ceníku – přeci jen skoro půl milionu za vůz této třídy je docela dost. Se základním motorem 1.2 TSI (90 k) ušetříš u stejné výbavy přes 100 000 Kč! K dalším negativům patří spíše jen dílčí věci, jako třeba chybějící asistent rozjezdu do kopce, který by asi měl být ve standardu, či poměrně zastarale působící základní navigace a její grafika.
Škodovka už tradičně zná recept na to, jak z rozšířeného auta, které stojí na každém rohu, udělat co možná nejefektivněji líbivý kousek, za kterým se kdekdo otočí. A Rapid ve verzi Monte Carlo opravdu nevypadá špatně, byť je jasné, že sporťák to není a svým jízdním projevem nevybočuje ze standardů třídy. Osobně tuto modelovou řadu vnímám jako chytře zkonstruovanou s ohledem na co nejnižší náklady a zejména velmi chytře umístěnou na trh z hlediska nabízené užitné hodnoty. S cenou velmi blízkou malým autům je Rapid prostorným vozem atakujícím nižší střední třídu a dá se s ním úplně normálně cestovat i tisíce kilometrů daleko. Jízdní vlastnosti jsou dostačující účelu, sportovní svezení u něj většina řidičů stejně ani nečeká. Nový motor zaslouží pochvalu – i praxe prokázala, že je opravdu dynamičtější a jeho apetit není vůbec vysoký.
Zaujímalo by ma, aký maximálny rozmer elektronov je možný? R18 je v norme?
Ďakujem
mirek
honda civik v nafte je lepsi?dekuju za odpoved