Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 Outdoor (2014)

10.3.2014 Honza Blažek , , , 1 komentář

Rozdvojená identita

Po modernizaci koncem roku 2013 dostal Yeti nový, výrazně hranatější výraz. Ztratil část svého předchozího já a ještě se rozdvojil na městkou a terénnější variantu.

Yeti přišel v rámci sjednocování vzhledu o jednu ze základních charakteristik – svoje velké přední kruhové mlhovky. Já dodávám, že je to škoda, protože odvážnější designerský prvek dnes aby člověk u nových Škodovek pohledal, ale na druhou stranu chápu, že zrovna tohle asi nebude důvod proč si Škodu Yeti koupit nebo nekoupit.

Vyberte si – město, nebo příroda?

Yeti prodělal typický racionální facelift – nic zásadního se nezměnilo, přesto chytil druhý dech.

Škodu Yeti si můžete nově lépe vybrat podle toho, jak ji hodláte využívat. V ceníku se objevila verze Outdoor, kterou sice nejde zkombinovat se základní výbavou, ale s ostatními třemi výbavami už ano. Outdoor stojí navíc 20 000 Kč, nicméně to není jen o ochranných plastech podvozku, ale i o další dodatečné výbavě. Při detailnějším zkoumáním ceníku zjistíte, že za oněch 20 000 Kč získáváte výbavu v hodnotě přes 30 000 Kč, takže ji vlastně můžete brát jako akční paket. Z hlediska užitných vlastností potěší Yeti variabilním interiérem – posuvná, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla v této třídě jen tak někdo nenabízí, naopak kufr jako takový je poměrně malý. Ostatně, Yeti patří s délkou 4,2 metru určitě k těm menším SUV a hodně tak bude záležet na vašich osobních preferencích a potřebách, zdali vám bude prostorově stačit. Jako vyloženě rodinné auto bych ho nedoporučil. Interiér je bez výstřelků, s dobrým zpracováním a solidními materiály.

Verze 4×4 je nejlevnější s turbodieselem

U SUV vždy doporučuji verzi 4×4. Ale chápu, že příplatek 50 000 Kč vrhá lepší trakci do jiného světla.

Jsem zastáncem toho, že lidé, kteří uvažují o autech z třídy SUV, by také měli preferovat pohon všech kol. Vím, že realita trhu je jiná, ale osobně nemám rád, když auto popírá samo sebe – SUV s pohonem pouze jedné nápravy sice vypadá, jako nezmar, který vás nenechá ve štychu, ale když pak přijde kosa na kámen, dá ručičky pěkně dozadu. Nejlevnější verzi 4×4 nabízí Škodovka právě s testovaným motorem, a to za 479 900 Kč, nicméně nejlevnější provedení Outdoor s pohonem všech kol vás přijde na 554 900 Kč. Nehodlám zde popisovat ceník, to se na něj raději podívejte sami, ale pokud máte pocit, že se cena Yetiho nějak šplhá nahoru, nebudu vám to vymlouvat. Auta kategorie SUV jsou ale v trendu, takže ani konkurence se nepodbízí. Yeti je v kontextu této třídy stále akceptovatelná nabídka s cenou, která odpovídá protihodnotě.

I starých 110 koní lze doporučit

Základní turbodiesel 2.0 TDI (110 k) pod kapotou není u tohoto auta vůbec špatná volba. Ano, vím, že ani zdaleka nejde o poslední výkřik techniky, což se projevuje hlavně tím, že je čtyřválec hlučnější, ale pro normální využití je dostačující. Ono, případné choutky po silnějším tédéíčku vás rychle přejdou – za výkonnější 140koňovou verzi si totiž připlatíte 70 000 Kč a pro Yetiho téměř až nesmyslné 170koňové provedení stojí dalších 60 000 Kč navrch. Ugh! Vzhledem k tomu, že Yetiho vnímám jako auto pro racionálně uvažující řidiče, tak základní naftový motor s klidným svědomím schvaluji. Stejně s touto nepříliš aerodynamickou „krabicí“ nebudete jezdit vyloženě rychle a jednou za čas přesun po dálnici samozřejmě bez újmy zvládnete, ale počítejte s tím, že při vyšších rychlostech už je elasticita motoru omezenější (koneckonců maximálka pouze 174 km/h o lecčems napovídá). V dálničním provozu počítejte se spotřebou kolem 8 l/100 km. Na okreskách, kde se ukáže, že je Yeti jízdně celkem povedené auto, které dobře drží stopu, se spotřeba může pohybovat i kolem 6 l/100 km. Ve městě jsem měl spotřebu zhruba 7,2 l/100 km. Větším negativem Yetiho je jeho tvrdší naladění, takže přejezd nerovností často doprovázejí rázy. Trochu to zlepšíte, když si neobjednáte 17palcová kola, ale spokojíte se s 16kami.

Je Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 auto pro tebe?

Jsi to ty?

Spíše racionálně, než emočně, hledáš SUV s vyšší pozicí sezení a pohonem všech kol, ale nepotřebuješ vyloženě moc prostoru. Naopak chceš spíše něco menšího, s čím se dobře manévruje i ve městě. Delší trasy jezdíš spíše po okreskách, pokud jsi na dálnici, s nikým nezávodíš. Čas od času převážíš něco většího, takže chceš variabilnější interiér. Možná hledáš i druhé auto do rodiny pro manželku a chceš mít jistotu, že až napadne sníh, nebude mít problémy. Nízká cena u tebe v této třídě nehraje hlavní roli, jsi připraven investovat i do příplatků.

A máš na něj?

Úplně nejlevnější Yeti 1.2 TSI (105 k) stojí 354 900 Kč. Jenže to je verze s pohonem pouze předních kol a motorem, který zrovna výkonem nepřekypuje. Nejlevnější verze s pohonem všech kol je v nabídce právě s motorem 2.0 TDI (110 k), a to za 479 900 Kč, verzi Outdoor koupíš s tímto motorem za 554 900 Kč, protože ji nelze kombinovat se základní výbavou Active. Tak jako tak počítej, že výsledná cena vozu bude kolem 600 000 Kč.

Pro a proti

Proč si ho koupit?

Protože po faceliftu vypadá (hlavně ve verzi Outdoor) docela k světu. Protože je robustní, má solidní jízdní vlastnosti a moderní funkční pohon všech kol. Líbí se ti jeho kompaktní rozměry a variabilita interiéru, chceš normální turbodiesel, a protože jezdíš v klidu, tak oprávněně očekáváš spotřebu mezi 6-7 l/100 km.

Proč se podívat jinam?

Protože za jeho cenu už si můžeš vybírat i u konkurence, protože motor není výkřik poslední módy, je hlučnější a má průměrnou dynamiku. Protože nakonec zjišťuješ, že tohle nebude SUV pro potřeby čtyřčlenné rodiny, protože má poměrně malý kufr.

VERDIKT

Yeti chytil po faceliftu druhý dech, ale nic zásadního se u něj nezměnilo. Je to takový nenápadný parťák do různých běžných situací a jeho přítomnost nikde poprask neudělá. To, že je menší, bych mu nevyčítal, prostě cílí na ty, kdo chtějí spíše kompaktnější auto a často s ním budou jezdit po městě. Snadno se ovládá, je z něj dobře vidět, jeho karoserie je přehledná, a tak není divu, že za jeho volantem jsou často ženy a starší generace. Kritizuji kultivovanost generačně staršího motoru, který by mohl mít i nižší spotřebu. Cenově se Yeti nepodbízí, ale popravdě, vzhledem k jeho velmi dobrým prodejům, ani nemá důvod

 

Technické údaje

Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 Outdoor (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 354 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 554 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 727 900 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 968 cm³
  • Nejvyšší výkon: 110 k při otáčkách: 4 200/min
  • Nejvyšší točivý moment: 280 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: SUV
  • Segment: Kompaktní SUV
  • Délka: 4 222 mm
  • Šířka: 1 793 mm
  • Výška: 1 691 mm
  • Rozvor: 2 578 mm
  • Objem kufru (základní): 416 l
  • Objem kufru (největší): 1 760 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 525 kg
  • Užitečné zatížení: 650 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 5,8 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 7,4 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,9 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 7,1 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 152 g/km
  • Objem nádrže: 55 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,2 s
  • Nejvyšší rychlost: 174 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

1 komentář

Jirka
10.11.2015

Už jsem si ho objednal. Těšín se jak se v zimě dostanunu na chalupu.Jediné co mě mrzï je dlouhá čekací doba na vûz.14 týdnû je prostě moc!

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *