Auta vyšší než 1,3 metru nad přední nápravou platí dokonce 30 Eur!
Od původní, v dnešním měřítku téměř až zběsilé první generace turbo-Foresteru, se tento model proměnil v typické SUV, jež působí mnohem umírněnějším dojem. Neztratilo nic ze své konstrukční výjimečnosti, ale vyšlo vstříc masovým požadavkům natolik, že i ve své vrcholné verzi 2.0 XT s výkonem 240 koní poněkud ztratilo šťávu…
Subaru Forester je názorným příkladem toho, jak to dopadne, když se svébytná značky se specifickými geny rozhodne vyjít vstříc masovým potřebám. Nechci, aby to hned na úvod vyznělo negativně, ale berte to jako fakt. Doba a zákazníci v automobilové branži se opravdu změnili, a tak mám, byť se slzou v oku, pro kroky managementu Subaru do jisté míry pochopení.
Snaha oslovit masy zapříčinila ztrátu vyváženosti a emocí, což je škoda.
Více než v terénu zdomácněla silná SUV v levém dálničním pruhu. A v 90% se jedná o produkty takzvaných prémiových výrobců. Pokud jste trochu svérázní, nechcete jít s hlavním proudem a přesto se nechcete na dálnici upejpat, je vrcholná verze Foresteru něco, co byste měli určitě zkusit. Benzinový dvoulitr s turbem nabízí 240 koní a i točivý moment 350 Nm je zárukou slušné elasticity. Není to úplná raketa, ale poměrně nenápadné auto s vyšší stavbou dokáže svou dynamikou dost lidí zaskočit. Motor zatahuje plynule a nepůsobí nijak divoce – taková klidná síla.
Vrcholná verze Foresteru se nabízí pouze s bezstupňovou převodovkou Lineartronic. No, nebudu chodit kolem horké kaše – můj šálek kávy tato kombinace moc není, u tohoto provedení bych preferoval mít na výběr i manuální skříň. Auto tedy na mne sice působilo trochu rozvážnějším dojmem, resp. čekal jsem jakousi výbušnost, v reálu na silnici ale zvládalo i vyloženě dynamickou jízdu. Kromě toho lze reakce vozu nastavovat i tlačítky, přičemž režim SportSharp je žádoucí bezprostřednosti dost blízko. Záměrně se bráním použití slova „sportovní“, protože k tomu by musel mít Forester jinak naladěný podvozek, ale o tom až dále. Výkon, dynamika, zrychlování… podle toho, jak šlapete na plyn, bude mizet i benzin v nádrži. Jen stěží se dostanete pod 9 l/100 km, spíše počítejte s průměrem kolem 11 l/100 km, pokud budete chtít využívat potenciál Foresteru XT ještě víc, nesmí vás překvapit spotřeba až 15 l/100 km. Je to adekvátní? Popravdě, moc ne. Zatímco třeba u Imprezy WRX STi mi spotřeba až 20 l/100 km připadá odpovídající jízdním zážitkům, u Foresteru XT považuji jeho apetit za vyšší, než by bylo záhodno. Důvodem je zmiňovaný podvozek.
Zvláštní – v době, kdy entuziasti volají po výkonu, působí Forester XT přemotorovaně.
Dobrá zpráva pro ty, kteří mají rádi pohodlí. Navzdory silnému motoru a solidní dynamice, nabízí Forester XT překvapivě vysoký jízdní komfort co do odpružení. Měkké pružiny však způsobují i výraznější náklony karoserie v zatáčkách, či při ostřejších manévrech, takže v konečném důsledku považuji podvozek pro auto s takovým motorickým potenciálem za nepříliš vhodný. Je to takový ten klasický „autobahn-car“ – na dálnici v přímém směru silná dominance, v zatáčkovitých pasážích okresek raději zpomalte a ostatním se nesnažte nic dokazovat.
Subaru Forester XT se cenově blíží k milionu korun, což je hladina, kde už se můžete docela rozhlížet i po ostatních autech a značkách. Nabídka Subaru není špatná, ale stejně není pro masy tak, jak by si možná značka sama přála. V případě verze XT dostanete praktické prostorné auto se slušnými terénními schopnostmi, se slušnou výbavou, s automatem, jenž potěší spíše vyznavače komfortu stejně jako podvozek. V době, kdy všichni entuziasti volají po výkonu působí Forester XT spíše přemotorovaně – využít naplno jeho motorický potenciál dost dobře nejde a mám pocit, že na začátku zmiňovaný ústup od svébytnosti bohužel v tomto případě stejně nepovede k tomu, abychom verzi XT vídali na našich silnicích častěji.
Hledáš komfortní a zároveň silné kompaktní SUV, jež nebude tuctové a nebude popuzovat okolí. Peněz máš dost, spotřebu benzinu řešit nemusíš – jsi doktor, právník, finanční konzultant… Rád jezdíš rychle, ale většinou jen na dálnici a v přímém směru. Ryze sportovní jízdu vlastně ani nevyhledáváš. Od auta hlavně chceš, aby fungovalo, bylo prostorné a solidně vybavené. Nevadí ti bezstupňová automat, kvedlat šaltpákou by tě stejně otravovalo.
Jak říká, peníze moc neřešíš, takže ti vrásky na čele cenovka tohoto auta asi neudělá. Nejlevnější Subaru Forester stojí 699 000 Kč, jenže to není nic pro tebe, ty chceš vrcholnou verzi 2.0 XT, na kterou si připrav nejméně 939 000 Kč za výbavu Comfort a za vrcholnou výbavu Executive zaplatíš 1 059 000 Kč.
Určitě pro překvapivou dynamiku schovanou v nenápadném kabátě, která vynikne zejména na dálnici a na širokých okreskách. Také pro praktičnost, pohon všech kol, slušnou výbavu a jízdní komfort.
Protože má dost (hodně) vysokou spotřebu a měkké odpružení je limitující pro svižnou jízdu v zatáčkách. Pozor také na relativně nízké užitečné zatížení, které bych u takto velkého a silného auta nečekal.
Subaru Forester 2.0 XT je rozpolcené auto pro lidi, kteří chtějí dost výkonu pod kapotou, ale využívají ho jen občas a hlavně na dálnici. Vysoký výkon vnímají spíše jako součást image a komfortu, než jako nástroj pro sportovní jízdu. Ve Foresteru najdou dobrého parťáka, pokud jim nebude vadit jeho dost vysoká spotřeba v průměru kolem 12 l/100 km, jeho spíše měkčí podvozek, který sice dobře tlumí nerovnosti, ale také zapříčiňuje naklánění auta v zatáčkách a některé detaily v ovládání a materiálech. Celkem chápu, kdo by si takové auto mohl koupit, ale já bych ho ve vrcholné verzi popravdě moc lidem nedoporučil – když Forester, tak spíše ze spodních pater ceníku, tam mi tohle auto dává mnohem větší smysl.
15.1.2015
Forestera XT jezdím 5 měsíců . Spotřeba s dálnicí + město : 11,5 . Po okreskách do 9 lt
Variátor se zdá v terénu lepší alternativa než 6-kvalt u dieselu bez redukce.
Který jsem jezdil 4roky .
Můžete se sunout 3km/h přes rigoly – toto bez zneužití spojky u jiných modelů nedokážete. Převodovka dovoluje brzdit motorem , nechá si diktovat pádly pod volantem v jakémkoliv režimu . Zkuste jet po polní cestě 20km/h – to umí každý . Zkuste to s tímto autem jet 80 -100 … Proto ten podvozek. Toto auto se neprodává jen v Evropě, ale taky v Africe , Austrálii . Tam asi ocení jiné vlastnosti.
Forestera XT jezdím 18 měsíců a průměrnou spotřebu přes 10l nedokážu dostat. Rodina mi tvrdí, že jezdím jako hovado, ale přes 10l jsem to dostal jednou v německu, kdy po 500km 160km/h to bylo cca 11.5l. V zimě nejsou policajti, tak jezdím rychleji, to se pohybuju okolo 9.5l. V létě se trochu umravním a jezdím okolo 8l, už se mi několiktát povedlo i 7l. Pravda je, že jezdím 99% mimo město a cca 45% dálnice.
Článek je pravdivý, až to bolí….. pokud budu jezdit tak, že dodržuji limit +10-20 km/h navíc po okreskách, jedu VŽDY kolem 8 litrů. Podařilo se mi jet z Krkonoš do Brna i za 6,8 (!!). Po najetí 20 tis. km za 5 měsíců už mě to nějak přestalo bavit a to je pak problém….Z jedné strany pokud se dá jet na našem oraništi D1 směr Brno-Praha alespoň chvíli 130-160, tak jedu, pak je spotřeba kolem 11 litrů. No pravdu říkám a strašně smutně srovnávám s outbackem 2010, také CVT 2,5 atmosféra… zlatý koráb, bohužel skončil omotán kolem stromu a dceři 100% zachránil asi život. Co se týká komfortu forestra, nejel jsem po polňačce lepším autem (nojo, ale kolikrát to je…?) V zatáčkách neblbnu a pokud chci předjet, tak předjedu , umravním se a jedu klidně dáááál. Mám tak trochu rozporuplné pocity, jako autor článku. (průměrná spotřeba poslední tři měsíce 9,2, 8,6; 9,4.
Jirka
XT, pokud je z americké výroby, je výtečný.
Měl jsem i forejse SG 2.5XT, poté jsem se dal do toho novějšího – dynamika je úplně jinde. Základní intervaly výměny oleje, nic za tím netahat – a motor nezačně klekotat.
Akorát blbý je, že od výroby tam dávají základní bídarádio, takže +10k investice do něčeho lepšího a pořádnějšího (věříme JPN elektronice, takže pioneer/kenwood – např. https://www.2din.cz/2din-autoradia/)
Tonda
Forestera XT jezdím 1 rok. Spotřeba 12 litrů není problém, ale musel bych jezdit jak hovado tak 20% přes limity. Průměr do 10lt delší trasy tak do 8,5 lt.
Pokud přesednete z atmosfery na turbo tak 2 kg váhy z plynového pedálu.
Jinak pohoda. Když budu chtít blbnout tak sednu do Imprezy.