Spreewald je věhlasný zejména díky svým okurkám – divili byste se, co se kolem nich dá vymyslet.
Subaru i v době globální unifikace stále hrdě drží svůj prapor individuality dost vysoko – permanentní pohon všech kol a motory boxer. Přesto, nebo právě proto, to tato japonská značka nemá v Evropě úplně snadné a musí v rámci svých možností hledat inovace, kterými v tuhé konkurenci nejen udrží stávající zákazníky, ale přiláká i nové. Je implementace bezstupňové převodovky Lineartronic do Outbacku s objemným benzinovým čtyřválcem 2,5 litru správnou cestou?
Subaru je značka, která ročně vyrobí zhruba stejně aut, jako naše Škodovka. Drtivá většina z nich se ale prodá v Americe nebo v Asii, což znamená, že Evropa má problém. Její hlas, který říká, co by si zdejší zákazníci přáli, zaznívá na poradách z koutku a ještě k tomu potichu. Skoro je až zázrak, že byla vyslyšena modlitba za diesel. Design, pohon, výbava a trochu i cena se ale zcela logicky podřizují požadavkům jiných trhů. Neznamená to ale, že by si Evropan, potažmo Čech, nevybral… třeba takový Outback se silným čtyřválcem o objemu 2,5 litru.
Z hlediska pohonných jednotek to má člověk při pohledu do ceníku Outbacku vyřešené ein-zwei. Jeden benzinový motor a jeden turbodiesel. Tím benzinovým je 173 koňový boxer, který má na čtyřválec poměrně velký zdvihový objem 2,5 litru. Nezdržíte se ani výběrem převodovky – jediná, která je s motorem kombinovaná, je bezstupňový automat s označením Lineartronic. Alespoň výbavu si můžete vybrat ze tří stupňů, přičemž za rozumnou úroveň považuji Comfort. I když vám bylo právo výběru benzinového motoru a převodovky odepřeno, nemusíte zoufat. Nabízená kombinace není velkou část klientely špatnou volbou. Motor samotný je tichý s vyrovnaným chodem, po nastartování o něm skoro nevíte a poskytuje výkon ideální pro takovou „kultivovanou svižnější jízdu“. S takovým přístupem k dynamice souhlasí i převodovka – tohle auto není a nebude silniční dravec, z klidu na stovku jen tak tak zrychlí pod 10 sekund, stejně tak mu o fous uniká dosažení rychlosti 200 km/h. Během normální jízdy motor ale motor stále slušnou výkonovou rezervu – tohle auto prostě nutí ke klidu s možností občasných dynamických výbuchů.
Bezstupňová převodovka sice zajišťuje plynulou jízdu, ale od řidiče vyžaduje i dávku pochopení.
Jízda s automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem je specifická a řidič jí musí rozumět. Akcelerace auta při stlačení plynu neodpovídá pohybu rafičky otáčkoměru – zvuková kulisa už ano. Zvuk motoru je tedy často konstantní a ne lineární, řidič neregistruje změny převodů, protože ani žádné nejsou. Můžete si sice pákami pod volantem řadit softwarově předvolené převodové poměry, ale konstrukci převodovky tím samozřejmě nijak zásadně neošálíte. Tento typ převodového ústrojí vyhoví klidnějším řidičům, kteří chtějí mít pod plynem výkon, ale zase tak často ho nevyužívají. Výhodou jsou plynulé rozjezdy a komfort při klidné jízdě. Spotřeba se kvůli nemožnosti srovnání poměrně těžko hodnotí a zasazuje do širšího kontextu. Benzinový Outback si ve městě vezme kolem 11,5 l/100 km, klidná jízda znamená odběr zhruba 9 l/100 km, já jsem se nakonec ustálil na hodnotě přesně 10 l/100 km. Není to málo, ale Outback je holt velké auto s vyšší stavbou, motor má velký objem a automat si také něco vezme…
Do Outbacku se asi nezamilujete na první pohled, ale věrnost a loajalita se ve vztahu přeci také cení.
V čem Outback nezklame, je jízdní komfort. Auto má velmi kvalitní podvozek, který je naladěn právě tímto směrem. Téměř za všech situací se bez problémů vypořádá i s většími výmoly – do interiéru nepřenáší žádné rázy, plavně se přenáší přes nerovnosti a rozhodí ho jen díry, v nichž by jiná auta přišla o kolo. K vyšší úrovni komfortu přispěla i použitá sedmnáctipalcová kola, která mohu jen doporučit – pneumatiky mají vyšší profilové číslo a tudíž také něco utlumí. Stejně příjemně se Outback chová i v terénu, kde se neztratí nejen díky kvalitnímu pohonu všech kol Symmetrical AWD, ale také díky slušné světlé výšce 200 mm. Snaha o co největší komfort posádky se ale bohužel promítla i do velmi lehce nastaveného posilovače řízení, kvůli čemuž nemá řidič při jízdě úplně ideální vazbu s přední mi koly. Outback ve vás nicméně umí vyvolat (oprávněně) onen příjemný pocit parťáka, který vás nenechá ve štychu. I to může být nakonec argument, proč si ho pořídit.
Uvnitř je Outback dostatečně dimenzovaný, a to nejen vepředu, ale i na zadních sedadlech, kde je dost místa ve všech směrech. Pozice za volantem se hledá snadno, k výhledu z auta také nemám výhrad, měl jsem i dobrý přehled o karoserii, což nebývá úplně zvykem. Zatímco ovládání základních funkcí, jako je klimatizace a rádio, chválím pro jejich jednoduchost a velikost tlačítek, dotykový displej (byť je v češtině) už moc intuitivní na ovládání nebyl. Použité materiály jsou v této třídě spíše funkčnější, než luxusnější, ale dobře mi korespondují s charakterem auta. K jejich zpracování nemám námitek. Co mne ale zarazilo je poměrně nízké užitečné zatížení. Na to, jak prostorný Outback je a kolik toho pojme jeho kufr, je 433 kg užitečného zatížení dost nízká. Takže na to pozor.
Subaru je značka pro individualisty, kteří však nechtějí vyčnívat. I proto vidím za volantem Outbacku třeba lékaře, právníky, architekty… Hledáš robustní auto, na které bude spolehnutí za každého počasí. Benzinový motor s větším objemem je pro tebe spíše komfortní prvek, než prostředek ke sportovní jízdě. Naopak, jezdíš spíše v klidu, užíváš si pohodlí automatu a do koní pod kapotou práskneš jen občas. Cena u tebe nehraje kdovíjak zásadní roli.
Nejlevnější Outback stojí 899 900 Kč a už má dvouapůllitr a bezstupňový automat. Jako optimum se mi jeví výbava Comfort za cenu od 939 900 Kč, která za poměrně rozumný příplatek přidává xenony a střešní okno. Aktuálně jsou v nabídce i dva pakety Sport Line a Cross Line zdarma, kterými si Outback ještě dále drobně doladíš. Jinak příplatky v ceníku Subaru víceméně neexistují.
Pro jeho robustnost, dobrou trakci za každého počasí, vysoký jízdní komfort, příjemné jízdní vlastnosti, kultivovaný motor, prostornost a také image kámoše, který tě nenechá na holičkách. Mimochodem, má pětiletou záruku ve standardu.
Protože ti nemusí vyhovovat bezstupňová převodovka, protože spotřeba není nízká a moc ji nesnížíš ani defenzivnější jízdou a protože si musíš vybrat pouze ze tří přesně definovaných výbav. Pozor na nižší užitečné zatížení a také servisní interval 1 rok/15 000 km není na dnešní poměry nic moc.
Outback je maskovaný individualista – vypadá dost obyčejně, ale stejně ho bude nutné kupovat srdcem. Není to láska na první pohled, ale až tě poprvé v zimě vyveze dál, než ostatní, tvůj vztah k němu se prohloubí. Outback je prostorný a pohodlný, vyzdvihuji hlavně komfortní podvozek, což nebýval zrovna hlavní rys vozů Subaru. Pro klidnější jízdu je dvouapůllitr s bezstupňovým automatem vhodný, ale na sportovnější jízdní styl tohle auto stavěné není – má hodně účinný posilovač řízení, v zatáčkách se více naklání a převodovka ráznějším požadavkům také moc nerozumí. Spotřebu kolem 10 l/100 km nevnímám u tohoto auta kdovíjak negativně, ale nízká samozřejmě není.
ivan.bernat@seznam.cz
Zdravím Subaristy,
před čtyřmi lety jsem kupoval toto auto nové tedy ve verzi Subaru Legacy Outback 2,5 CVT Comfort, mimo jiné také kvůli přesvedčování prodejce o spolehlivosti těchto vozů. Cena 900 tis…
Nejdříve bylo všechno celkem v pořádku, není to žádnej tahoun, kroutící moment nic moc, ale jinak pohodlné a výborné jízdní vlastnosti.
Potíže začali asi po třech měsících kdy se musel vyměnit řízení, prý bylo od Porsche a tím pádem nekvalitní.
Horší problém nastal asi po půl roce (40 000 tis km), kdy začala škubat převodovka, odvezl jsem to do servisu který to briskně odvezl do centrály v Německu kde to zkoumali 6 týdnů a nakonec převodovku prý vyměnili za novou (nárok na rezervní auto ? nee..) Byl jsem rád, že mám konečně zase auto a doufal, že už z něj bude to opravdové spolehlivé Subaru.. nebylo. Znovu se měnilo řízení – týden bez auta. Pak mi prokousala kuna hadici chlazení – 4 týdny bez auta, ta hadice nebyla nikde v Evropě k mání a z Japonska to fakt trvalo tak dlouho, podobné to bylo s hadicí od klimatizace (zase kuna).
No pak uplynula záruka a na 200 tis. km (převodovka najeto 160 tis) začalo auto po zastavení chcípat. Servis to po diskuzi s výrobcem navrhoval výměnou dvou komponentů a to „mozku“ a „zvonu“, pokud nepomůže výměna první části, bude se muste vyměnit i ta druhá. Samozřejmě to byli oba komponenty.
Potíž byla v tom, že dodávka každého dílu trvala 14 dní + koumání co s tím , tedy 5 týdnů bez auta. CENA opravy 120 tis…No a před 6-ti týdny mne auto vypeklo zase, z převodovky se po ujetí 100 km ozývali zvuky jako když jsou vylágrovaná ložiska, cukala, palubka svítila jako vánoční stromeček odtah za 4 tis. Nejdříve se nezjistila žádná závada a zdálo se, že byl asi problém s vypadlou hadičkou která vedla od filtru do převodovky.. auto jsem radši nechal manželce na cesty po městě. No o víkendu cestou na houby – opět odtah za 4 tis, tentokrát už byl zvuk z převodovky nalezen i v servisu. Diagnoza je prý opotřebované hydraulické čerpadlo a opotřebovaný řetěz CENA ? prý 80 tis… Auto má najeto 220 tis km, což u auta za mega není myslím na generálku převodovky, tedy pokud to není převodovka CVT..
Kupoval jsem to v roce 2010 a za tuto dobu to stálo přes 20 týdnů v servisu a na různé opravy převodovky CVT vydám včetně náhradních vozidel dobrých 220 tis, letos již přes dva měsíce z devíti. Retorika servisu, že se tyto převodovky vlastně nikde neopravují ale pouze mění jako celky (17 tis EUR)mne přivádí do extáze, protože se nic takového při koupi nedozvíte. Motor byl venku odhaduji tak 8 x..
TAKŽE LIDI, DEJTE SI NA SUBARU s převodovkou CVT MAJZLA , JE TO ŠMEJD S MIZERNÝM SERVISEM.