Napadlo by vás doma odlévat olivový olej do štamprlat?
Tesla jako automobilka sice neměla úplně šťastný začátek, ale zejména díky modelu S si postupně získává své místo na slunci. Elegantní elektromobil totiž konečně nabízí všechno, co od auta s prémiovou cenovkou očekáváte: vyjadřuje určitou společenskou image, je luxusní, přináší důstojnou dynamiku a konečně svou využitelností uspokojí praktické nároky běžné rodiny. Nemá to ale nějaký háček?
Elektromobil použitelný prakticky, dynamicky i reprezentativně. Takto lze pokračovat.
Tesla je pro mne první elektrické auto, které nevypadá jako lednička smíchaná s pračkou. Naopak, design se mi vážně líbí – vidím v něm Maserati, Jaguar a trochu rafinovanosti Lexusu, přičemž ale nemám pocit, že by auto ztratilo svůj vlastní výraz. Usedám do kožených sedadel a mrknutí na středový panel mne hned uvrhá do deprese. Ne z produktu jako takového, ale ze sebe sama. Tohle auto vyžaduje oproštění se od všeho naučeného. V Tesle se totiž téměř vše ovládá přes ohromný 17palcový dotykový displej a pouze na „maličkosti“ typu voliče převodovky a stahování okének zbyly páčky a tlačítka pocházející z mercedesů. Stisknu pedál brzdy, startovací tlačítko… a nic se neděje, tedy kromě rozsvícení dalšího displeje simulujícího přístrojový štít. Ojojoj! Tohle auto nebude pro mne. Nebo jo?
Nesoudit dne před večerem platí u Tesly víc, než u normálních aut. Instantní zrychlování, které elektromotor umístěný mezi zadními koly za doprovodu pískání podobné rozjeté tramvaji servíruje kdykoliv požádáte, se mi totiž líbí čím dál víc. Tohle auto jede jako z praku. Dynamika je opravdu drtivá, zejména v nižších rychlostech. Ohromné televizi uprostřed jsem ale na chuť pořád nepřišel a mouchy, které postupně objevuji, tomuto futuristickému systémů také moc nedodávají. To, že v Česku moc dobře nefungují internetová rádia (natož mapy z Googlu), úplně neřeším, ale Tesla nezvládá ani mojí prověřenou flashku s hudbou…
Jezdit po městě není dvakrát pohodlné, Tesla je ohromná a nepřehledná. Délka dosahuje téměř pěti metrů, což by ještě nebylo tak zásadní, ale šířka 1964 mm už s sebou jistá omezení v úzkých městských ulicích nese. Tichý provoz auta nutí k další nezvyklosti – dávat pozor na chodce, kteří bezhlučně plující koráb těžko zaznamenávají. Během odpoledne zkouším nabíjení z rychlodobíječek od ČEZu, abych si prodloužil dojezd. Operovat s kabelem vyžaduje trochu síly a cviku, ale jinak to jde celkem dobře. Během hodinové schůzky se dobije asi 80 km, což mi bohatě stačí na cestu domů.
Abych vyzkoušel dálniční režim, nechal jsem auto přes noc nabíjet v garáži, což je i poměrně levné – při běžných cenách elektřiny stojí 1 km cca 1 Kč. I tady ale narážím na poměrně zásadní háček – pokud mám doma třífázový proud, je vše v pohodě, ale dobíjení ze zásuvky 230 V je peklo, protože za hodinu se dobije pouze cca 10 km. Vyjíždím s dojezdem 387 km, což je na velký elektromobil výborná hodnota, byť dojezd samozřejmě výrazně ovlivňuje styl jízdy. Při ostřejším jezdění, ke kterému silný elektromobil vybízí, bych ujel cca o 25 % méně, ale když jsem se snažil, zvládl jsem spotřebu necelých 20 kWh na 100 km. Cože? Co to jako znamená? Zvykejte si, za pár let takhle budete bohužel mluvit normálně. Zkrátka, plně nabité baterie mají kapacitu 85 kWh, takže bych na ně teoreticky ujel až 425 km. Takže 20 kWh na 100 km je super hodnota, zejména pro auto o hmotnosti 2,2 tuny se slušnou luxusní výbavou.
S Teslou chci jezdit, ale žít bych s ní nechtěl. Zatím.
Poprvé si do auta sedám i s rodinou a začínám se zajímat o praktičnost liftbacku. Není to špatné – do ohromného zadního kufru nabízejícího 812 až 1645 l prostoru se toho vejde dost, a to ještě zbývá nečekaných 229 litrů tam, kde mají normální auta motor, tedy pod přední kapotou. Na typických českých okreskách musím pochválit komfort podvozku, ani extrémní 21palcové disky se nízkoprofilovými pneumatiky nijak zásadně nerázují, pouze registruji horší tuhost karoserie. Celkový dojem z jízdy je ale pořád docela dobrý.
Sice jsem už s Teslou ujel přes 1000 km a mám veskrze pozitivní dojem, ale také jsem zjistil, jak se mi za tu krátkou dobu změnily řidičské návyky. Musím plánovat, hledat dobíjecí místa, pořád mám někde uvnitř takové nepříjemné šimrání, že zůstanu viset. Nedostatečné pokrytí rychlonabíječkami mě i jako dočasného uživatele začíná pěkně štvát. Chápu, že jsou země, kde tento problém nemají, ale já žiju tady…
Dokázal bych s Teslou žít? A chtěl bych vůbec? Z jízdního hlediska považuji Teslu za jedno z mála aut s alternativním pohonem, které by mi nevadilo. Dynamika a zátah je fakt super, stejně jako pozornost, kterou všude přitahuji. Čert vem velký displej a ovládání, tlusté kabely nabíječky – to bych byl nakonec schopen akceptovat. Jako produkt je Tesla povedeným autem, které je však nemilosrdně sraženo do kolen realitou tuzemské elektromobility. Takže odpověď na mé otázky zní – Tesla by mi na jízdu nevadila, ale žít s ní nechci. Zatím.
Potrpíš si na moderní technologie a výlučnost, která ti zajistí pozornost všech kolem. Rád vyprávíš o vizionářích a americká Tesla zastoupená jejím duševním otcem Elonem Muskem ti nabízí materiál ke vzrušující debatě hned na několik večerů. Chceš přeskočit šedý průměr a ocitnout se rovnou v budoucnosti, nevadí ti, že to s sebou nese jistá omezení. Jsi ochoten obětovat určité pohodlí, změnit své řidičské návyky a dělá ti dobře, že můžeš sám sebe vnímat jako jednoho z pionýrů. Chceš komfort, dynamiku a image odpovídající plnohodnotnému prémiovém autu a i když jezdíš docela dost, na vyloženě dlouhé cesty máš v garáži ještě jedno auto…
Cena určitě není tvojí prioritou, jinak bys lovil v úplně jiných vodách. Dobře vybavená silnější verze 85 kWh stojí 79 900 dolarů (cca 1,9 milionu korun), nově dodávaná čtyřkolka (se dvěma motory a celkovým výkonem téměř 700 koní) pak lehce přes 2 miliony korun. Každopádně není snadné Teslu sehnat, čeká se na ní minimálně tři měsíce. U nás se prodeji komplexně věnuje zlínská firma Amilocar, která zajišťuje i zápůjčky aut na vyzkoušení. Celková cena, za kterou lze mít doma auto z fotografií? Asi 3,1 milionu korun…
První auto čistě na elektrickou energii, které opravdu funguje. Je luxusní, komfortní, výlučné a v neposlední řadě i velmi rychlé. Nízké jsou i provozní náklady, pokud započítáme průměrné ceny energie a servisní úkony (asi 570 eur každých 20 000 km), dostaneme se na 2 Kč za kilometr.
Protože budeš muset změnit své řidičské návyky, zcela jinak plánovat své cesty a v obecné rovině si vlastně za docela dost peněz kupuješ potenciální problém. A o finanční návratnosti můžeš úspěšně pochybovat při pomalém srkání kafíčka během nabíjení auta někde v obchoďáku.
VERDIKT
Tesla S je opravdu speciální auto, které mění zažitý pohled na elektromobily a přepravu vůbec. Na rozdíl od jiných elektrických automobilů má dojezd kolem 400 km, díky čemuž se výrazně rozšiřují možnosti jeho využití. Už zkrátka nejste tak omezeni vzdáleností, a pokud vyrazíte na západ od hranic, chytře budovaná síť dobíječek vám zajistí slušnou mobilitu. Skutečně zajímavý způsob cestování, který ale, zejména v českých podmínkách, předběhl dobu. Pokud se ale Tesle přizpůsobíte, což bohužel při cenovce přes tři miliony nechcete, tak jde o plně použitelné, luxusní auto, které nejen splní všechny nároky, ale má i pěkný vzhled.
Naprosto souhlasím s recenzí. Měl jsem možnost Teslu model S projet a byl jsem z ní nadšený. Prolezl jsem ho snad úplně všude a nenašel jsem nic co by naznačovalo nekvalitní „americkou“ výrobu a to už byla Tesla, která má něco za sebou. Je využívána každodenně na jízdu po celé ČR. Dobití na superchargeru je fakt otázka 20 minut, jen bych doplnil, že se doporučuje Teslu zcela nevybíjet a spíše jí udržovat 30 až 80 % nabití. Pokud by měl někdo zájem, může mrknout na můj článek na blogu – http://jiz… Něco málo jsem tam sesmolil. Popravdě nevím moc jak BMW ukazuje, že to nejde… Naopak BMW a Daimler v elektromobilitě razantně pokročili. Ačkoliv je Tesla S super auto, spíše bych do budoucna vsázel na BMW nebo Daimler. Jsou to zavedené stabilní značky s dostatečným finančním polštářem a tak se nemusíte bát, že auto nebudete mít kde servisovat.
Musím se přidat do diskuze.. také jsem zastáncem přezouvání pneumatik na letní a zimní. Nedávno jsem zrovna řešila koupi nových zimních pneumatik, jelikož staré už nebyly na zimu do sněhu a náledí tak spolehlivé. Já bohužel úplně výběru nerozumím, ale skvěle mi poradili zde https://www.pneuok.cz. Pneumatiky jsem koupila za rozumnou cenu a vše funguje jak má. Pokud si i vy nejste jistí jaké pneumatiky vybrat, otočte se na tento obchod.
Jaromír Vegr
Výpočtem mi vychází, že za hodinu se nabije 15 km, nikoli 10. Je to dost veliký rozdíl v neprospěch tohoto vozu. Proč?
Záruka 0 let na prorezivění. Hliník neprorezaví, opět negativní informace. proč??? A asi by se toho našlo víc.
Propagujeme elektromobilitu od roku 1978. Ukazujeme jak to jde, zatím co BMW ukazuje, jak to pořád ještě nejde.