Auf Insel Öland gibt es zahlreiche Stellplätze
Toyota RAV4 slaví v roce 2014 dvacetileté výročí. Tento japonský model je průkopníkem kategorie vozů SUV, což je do dnešních dní víceméně jediná automobilová třída, která konsekventně zaznamenává růst. Jenže od dob, kdy byla RAV4 na trhu téměř jediná – a popravdě tehdy ani neexistoval na tyto vozy trh, se hodně změnilo. Dnes nabízí SUV skoro každá značka, konkurence je veliká. Má Toyota šanci v ní uspět s novou kombinací dvoulitrového turbodieselu s pohonem všech kol?
Zatímco před dvaceti lety byla ravka výjimečná sama o sobě pouze tím, že vůbec byla, musí se dnes mnohem víc ohánět, aby si jí zákazníci alespoň všimli. Poslední čtvrtá generace byla na trh uvedena v roce 2013 a dává na výběr ze tří motorů, tří převodovek, čtyř výbav a volby pohonu buď pouze přední nápravy, nebo všech kol. Přidejme bezpečnostní a komunikační systémy, displeje, dotykové obrazovky a zdálo by se, že tohle auto má všechno, co je třeba. Donedávna to ale nebyla pravda…
Dvoulitrový turbodiesel sice nemá papírově kdovíjaký výkon, ale při normální jízdě zcela vyhoví.
I když se zdá, že dvoulitrový turbodiesel a pohon všech kol musí v tomto segmentu nabízet každý, u Toyoty se jedná o novinku letošního roku. Pohon všech kol byl doposud vyhrazen benzinovému dvoulitru a turbodieselu 2.2 D-4D (150 k), nyní si lepší trakci můžete s naftovým motorem pořídit i o 25 000 Kč levněji. A neuděláte špatně. Čtyřválec s papírově nijak oslnivým výkonem 124 koní mi k tomuto autu perfektně sedí. Výkon není všechno a u naftových motorů to platí dvojnásob – důležitý je i průběh točivého momentu a jeho maximální hodnota 310 Nm zaručuje solidní pružné zrychlení během jízdy. Zároveň je dobře odstupňovaná i šestistupňová manuální převodovka (byť s trochu kostrbatějšími drahami), které nemá přehnaně dlouhé převody, takže motoru pomáhá v případě akcelerace do otáček. Turbodiesel má sice trochu chraplavější zvukový projev, ale není to natolik dramatické, že bych kvůli tomu lidi odrazoval od jeho koupě. Také spotřebou se drží v rozumných mezích – na dálnici mi žral kolem 6,8 l/100 km, na okresce jsem se přiblížil k šestilitrové hranici a ani ve městě to nebylo s hodnotou 6,6 l/100 km kdovíjak dramatické. Pohon všech kol fungoval bez problémů, byť se přiznám, že nějaké terénní eskapády jsem s ravkou nezkoušel. Řidič má možnost jej tlačítkem uzavřít na poměr 50:50 (do rychlosti 40 km/h), jinak se o rozdělení točivého momentu stará elektronika. Za všechna hnaná kola si připlatíte 45 000 Kč, což není málo, ale u některých značek si řeknou ještě víc.
Ravka má hluboko v sobě zakořeněnou image ženského auta, byť si za jejím volantem užije i chlap.
Toyota RAV4 si s sebou neustále nese image auta pro ženskou část populace a je fakt, že za jejím volantem jsem si jako chlap vždycky připadal trochu divně. Aktuální generace přidala na ostrých rysech a objektivně vzato už nemá ve svém designu nic vyloženě ženského, kromě toho i velmi dobře jezdí, takže se nebojte si jí od manželky občas půjčit. Podvozek je stabilní i při rychlejších průjezdech zatáčkami, potěšilo mne i přesné řízení, které není v této třídě úplně běžné, a s klidným svědomím mohu RAV4 označit za auto, které dává řidiči všechny potřebné vstupy k tomu, aby jej mohl ideálně používat. Podvozek dobře izoluje nerovnosti, a přesto i informuje řidiče o tom, co se pod ním děje. Na jízdní jistotě přidala i osmnáctipalcová kola z paketu Design, aniž by negativně ovlivnila komfort. Tohle auto není pouze pro ženskou…
Stejně jako exteriér, je i uvnitř RAV4 stylisticky zajímavá – zalomená palubní deska, zvláštní provedení středové konzole mezi sedadly s dostatečnými odkládacími prostory… Kreativita byla ale použita do té míry, aby negativně neovlivňovala praktičnost. V kontrastu s tím jsou však některé zastaralejší ovladače (třeba ovládání zrcátek, tempomatu) a „prehistorické“ digitální hodiny, které musí mít snad povinně každé japonské auto. Nenadchlo mne ani elektrické otevírání víka kufru, které dostanete spolu s paketem Design – je pomalejší, než je zvykem a to je nevýhoda, která převyšuje pár výhod, které toto řešení jinak může přinést. Kufr samotný je dost objemný i pro rodinné potřeby. V oblasti praktičnosti Toyota nezklame – i na zadních sedadlech je dost místa, pro děti úplně v pohodě, pro dospělé akorát.
Hledáš ve třídě kompaktních SUV vzhledově zajímavější auto pro normální ale častější ježdění. Nepotřebuješ kdovíjak výkonný turbodiesel, spíše oceníš pohon všech kol, rozumnou spotřebu a uspokojivý prostor pro rodinu. Tvůj jízdní styl lze spíše označit za běžný s občasným sportovnějším nádechem. Jsi rád, když máš možnost si do auta dát i poslední technologické novinky, zejména bezpečností. Nevadí ti, když se cenově budeš pohybovat v lehkém nadprůměru této třídy… a si jsi ženská :-)
Nejlevnější RAV4 stojí 684 900 Kč, ale to se jedná o benzinovou verzi s pohonem předních kol. Dvoulitrový turbodiesel 2.0 D-4D pořídíš od 659 900 Kč, za verzi s pohonem všech kol dáš nejméně 704 900 Kč. Za dostačující úroveň výbavy považuji Active (s tímto motorem a pohonem všech kol od 744 900 Kč). V nabídce je i několik paketů, přičemž nejzajímavější je kombinace tří z nich Design+Visibility (vč. xenonů)+Smart Entry & Start, která je k mání za 40 000 Kč, což je dost dobré.
Toyota RAV4 má normální, charakterem příjemný motor, který má rozumnou spotřebu. Potěší tě také jízdními vlastnostmi, je stabilní i při vyšších rychlostech a sportovnější jízdě, přitom nabízí i solidní komfort odpružení. Je prostorná a tudíž vyhoví i rodinným potřebám.
Ravka nepatří k nejlevnějším v segmentu, motor má trochu hrubší chod a konkurence umí turbodiesely s lepší dynamikou. Z praktického hlediska by tě mohlo štvát elektrické otvírání víka kufru, které povinně dostaneš v paketu Design, který jinak doporučuji. Svou roli při výběru bude určitě hrát i to, jestli se ti Toyota líbí zvenku i zevnitř…
Pokud hledáš z užitného hlediska normální SUV, které ale zajímavěji vypadá a dobře funguje, je RAV4 2.0 D-4D dobrou volbou. Nemůžeš úplně koukat na peníze, ale neměl bys mít po jeho zakoupení pocit, že jsi přeplatil. Auto, u kterého dobře fungují všechny jeho základní oblasti, holt něco stojí. Motor sice není stavěný na výraznější dynamiku, ale při běžné jízdě naprosto vyhovuje, kromě toho budeš jezdit kolem 7 l/100 km a pokud budeš chtít, můžeš si do Ravky narvat kdejaký asistenční systém. Mně se na tomhle autě nelíbil pouze chraplavější projev motoru, pomalé elektrické otevírání víka kufru a mírně kostrbatější chod řadicí páky. Víceméně detaily. Jako celek je RAV4 dobré auto.
Josef Kodydek
Zvažuji pořídit po sedmi létech provozu s rafkou /2,2 l – 100 kw/ s maximální spokojeností nový model /2015-16/. Kdy o vozu bude více informací ? Na koho se pro ně obrátit? I tento dvoulitr by mně bohatě vyhovoval /vzhledem k uváděné ceně ale spíš jako předváděčka/
Velmi děkuji za Vaše vyjádření.
S pozdravem /již důchodce/ Mgr. Josef Kodydek , kodydekjosef@iex.cz