Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion (2014)

Cesta na vrchol

Pokud chcete v zimě vyjet výše, než ostatní, můžete ke své cestě na vrchol použít i Volkswagen Golf Variant s pohonem všech kol. A pokud chcete být na horách co nejrychleji, asi budete pokukovat po motoru 2.0 TDI… a jste rázem u kombinace, která představuje i vrchol v ceníku.

Volkswagen Golf byl ve svých posledních generacích pro spoustu lidí včetně mne symbolem strohosti a funkční jednoduchosti, což automobilka s oblibou prezentovala jako nadčasovost. Pravda je, že Golfy vizuálně moc nestárnou, ale jsem moc rád, že aktuální generace přinesla i design a nápad. Ano, zabalený tak nějak po německu, ale to nevadí – jak zvenku, tak zevnitř se mi Golf líbí.

Snadná volba

Budu od začátku předpokládat, že vás zajímá kompaktní auto s pohonem všech kol. V takovém případě nemáte v nižší střední třídě, co se kombíků týče, moc na vybranou, a stejně skončíte u jednoho z modelů koncernu VW (Volkswagen Golf Variant, Škoda Octavia Combi, Seat Leon ST Kombi). Vzhledem ke stále rostoucí oblibě pohonu 4×4 to není zrovna pestrá nabídka. Výběr se dále zúží pohledem do ceníku – Golf Variant 4motion se totiž nabízí pouze s turbodieselem 1.6 TDI (105 k) a 2.0 TDI (150 k), v obou případech pouze s manuální šestistupňovou převodovkou. Příplatek za pohon všech kol je nemalých 60 000 Kč. Takže rozhodování možná bude dlouhé, případná následná volba však docela snadná. Kromě toho je mezi oběma zmíněnými naftovými motory znatelný rozdíl v dynamice a jen malý ve spotřebě, takže 2.0 TDI si zaslouží mé doporučení.

Nuda za volantem? Ani náhodou!

Nejenže odveze rodinu bezpečně na hory, ale zvládne i ostrý jízdní styl. Tohle auto funguje na jedničku.

Zarytí odpůrci Volkswagenů v tomto momentě přestávají číst, pro všechny ostatní, které bez předsudků fakt zajímá, jak testovaný Golf jezdil, mám velmi dobré zprávy. Z běžných značek je tenhle Golf jedním z nejlepších aut vůbec. Docela dobře to maskuje, nevypadá kdovíjak schopně, o to více překvapí, když mu zatopíte. Nejenže velmi dobře funguje pohon všech kol přes spojku Haldex, ale i díky příplatkovému systému adaptivních tlumičů DCC (+24 400 Kč). Auto je v zatáčkách neutrální, dá se s ním jezdit opravdu ostře, přitom bezpečně a komfortně. Také na dálnici je Golf stabilní a jistý, díky jinak zpřevodované převodovce (kratší převody) má sice trochu vyšší otáčky, ale zase dobře reaguje na plyn. Dobrému pocitu na volantu pomáhá i ideálně nastavený posilovač řízení. Zrychlení na stovku pod devět sekund, maximálka přes 210 km/h, docela slušná elasticita i ve vyšších rychlostech…Ať se vám to líbí nebo ne – tohle je skutečně jeden z nejlepších kombíků v jakž-takž normálních cenových relacích.

Univerzál

Je to univerzál, který nehledá kompromisy, ale naopak v této třídě přináší tu nejvyšší úroveň techniky.

Volkswagen Golf Variant solidně boduje i v ostatních ohledech. Jeho interiér se vyznačuje použitím kvalitních materiálů, líbí se mi logické rozmístění ovladačů a přístrojů a celková atmosféra uvnitř je dost luxusní. Nabídka prostoru pro cestující je dostatečná, nečeká je žádný zázrak ale ani žádná újma. Pro zavazadla je připraveno 605 litrů, což je velmi slušná hodnota, kromě toho systém 4×4 objem kufru nezmenšil, takže bez rozpaků vyhoví i náročnějším rodinným potřebám. Golf nezklame ani v oblasti spotřeby, přičemž samozřejmě i tady platí, že tabulkové hodnoty jsou pro kočku. V klidu mimo město se dá jezdit kolem 5,5 l/100 km, dálnice znamená spotřebu kolem 7 l/100 km, normální průměr byste měli mít v dohledu 6,5 l/100 km.

Mix bez kompromisů

Pokud u většiny aut hledají vývojáři ideální mix různých kompromisů, v tomto případě se jim podařilo vytvořit ideální mix bez kompromisů. Ano, hnidopiši by asi něco našli (třeba zvukový projev motoru by mohl být o fous lepší), ale já si nějak takhle opravdu představuji v této třídě ideální auto – nenašel jsem oblast, která by mi nevyhovovala. V zimě vás podrží trakce na sněhu, v létě můžete řezat zatáčky, přitom do kufru zabalíte vše potřebné, uvnitř máte komfort a kvalitu a ani zvenku auto nevypadá špatně. Jediné, nad čím se dá objektivně skuhrat je cena a nemožnost dopřát si testovanou kombinaci v jiné, než nejvyšší výbavě.

Je VW Golf Variant 2.0 TDI 4Motion auto pro tebe?

Jsi to ty?

Chceš auto s pohonem všech kol, ale zároveň chceš zůstat mezi kombíky v nižší střední třídě. Ostatně, délka přes 4,6 metru není i tak vyloženě malá. Jezdíš delší trasy, v zimě často na hory s rodinou a za volantem trávíš celkově dost času. Máš sportovnější a svižnější jízdní styl, chceš auto, které bude praktické, ale bude velmi schopné v různých jízdních režimech. S vyšší cenou nemáš problém, rád si klidně ještě připlatíš nějaké prvky navíc.

A máš na něj?

Zaznělo to tu už opakovaně – tohle nebude žádná levná srandička. Základní Golf v kombíku stojí 393 900 Kč. Nejlevnější verze s pohonem všech kol 4Motion přijde s motorem 1.6 TDI na 562 900 Kč, silnější 2.0 TDI (150 k) lze ve verzi 4×4 pořídit jen v nejvyšší výbavě Highline za cenu od 644 900 Kč. S automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG nelze tuto verzi kombinovat. Připrav si i peníze na příplatky, ty nejsou u Volkswagenu zrovna nejlevnější, ale zase výrazně zlepší funkčnost auta a zážitek za volantem.

Pro a proti

Proč si ho koupit?

Protože se v této kombinaci jedná o jeden z nejlepších kombíků nižší střední třídy – je prostorný, praktický, luxusně vybavený, přitom jízdně velmi zdatný, má dobrou trakci a ani spotřeba není kdovíjak mimo mísu.

Proč se podívat jinam?

Protože na tebe bude drahý. Problém je, že pokud trváš na této třídě, karoserii kombi, výkonu motoru a pohonu všech kol, nemáš moc alternativ – o něco levnější je Škoda Octavia Combi 4×4 s horší výbavou Ambition (od 630 900 Kč), mnohem zajímavěji je na tom aktuálně díky slevě Seat Leon ST Kombi od 592 900 Kč. To, že je motor trochu hrubší ti vadit moc nemůže, protože je pro uvedenou trojici identický.

VERDIKT

V rámci třídy bez debat velmi povedené auto. Tomu, kdo má peníze, tohoto Golfa doporučím všemi deseti. Chválím jízdní vlastnosti, které navzdory tomu, že jsou univerzální, tak s přehledem zvládají drtivou většinu jízdních situací včetně sportovní jízdy. Oceňuji komfort, přijatelnou spotřebu, praktičnost, prostor…Jsem nekritický? OK – motor by mohl být lépe odhlučněn a mít kultivovanější chod, zpětná zrcátka by mohla být větší a cena by mohla být zase naopak nižší, jenže to je zase trochu klišé…

Technické údaje

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 393 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 644 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 731 400 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 968 cm³
  • Nejvyšší výkon: 150 k při otáčkách: 3 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 320 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 667 mm
  • Šířka: 1 799 mm
  • Výška: 1 481 mm
  • Rozvor: 2 635 mm
  • Objem kufru (základní): 605 l
  • Objem kufru (největší): 1 620 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 528 kg
  • Užitečné zatížení: 557 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,8 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,8 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,2 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,4 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 124 g/km
  • Objem nádrže: 50 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 s
  • Nejvyšší rychlost: 214 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *