Model i4 se dobře řídí, vypadá k světu a je levnější než spalovací verze!
Volkswagen Multivan je dlouhodobě nejžádanější velkou dodávkou upravenou pro přepravu osob a vyhovující rodinným potřebám. Někdy mám ale pocit, že její cenu ovlivňuje více silná image, než produkt jako takový. U verze s vrcholným motorem 2.0 TDI (204 k) s cenovkou přes 1,9 milionu to sice platí dvojnásob, ale ještě teď se usmívám, když si vybavím, jak to auto jede…
Síla motoru je skvostná a silně návyková – husí kůži v dodávce jsem předtím asi nikdy neměl.
Multivany mne poměrně věrně provázejí celou mou motoristickou kariérou. Co si tak pamatuji, vzpomínám na verzi T4 s nepřeplňovaným motorem 1,9 D, pak na víkendový výlet do Chorvatska v plném obsazení se stejnou generací, ale s motorem 2.5 TDI, což byla už tehdy oproti dalším podobným dodávkám zcela jiná liga. Pak přišla generace T5, u které už jsem zkoušel Transportéry, Caravelly a samozřejmě i Multivany a aktuálně najdete v ceníku produkty s kódem T6, jehož motoricky vrcholné provedení s biturbem 2.0 TDI o výkonu 204 koní mi teď bude týden stávat před garáží.
Na Volkswagen Multivan se mne ptá poměrně dost lidí – mladých rodin s velkým psem, horskými koly, lyžemi a možná i tchyní. Ale co si tak vzpomínám, opravdu jen minimum z nich mělo zájem o nový exemplář, každý shání „zázračnou“ ojetinu, protože takové auto je pro jejich potřeby prostě naprosto ideální, ale při pohledu do ceníku přichází poměrně tvrdý náraz a návrat do reality. Poté, co si pak zájemci projdou inzertní nabídky na ojetiny se situace jen málokdy zlepší – tohle auto si i v bazaru drží cenu zuby nehty a stejně jako u nového exempláře je cena o dost vyšší, než by se kupujícímu líbilo. Multivan zkrátka není z laciného kraje – jenže ani to mu nebrání v tom, aby byl společně s Mercedesem Viano nejprodávanějším modelem v tomto specifickém segmentu. Pohledu do ceníku testovaného exempláře se trochu obávám i já. Po autě díky jeho výraznému designu od prvních kilometrů lidé docela pokukují a přiznávám, že se za jeho volantem cítím dost dobře, ale…
…už samotný vystřelovací klíček snad ještě ze čtvrté generace golfu mi k takovému autu moc nepasuje, testovaný exemplář nemá pohon všech kol, má manuální řazení a chybí mu i elektrické ovládání bočních dveří. To jsou takové první postřehy, které jsem zaregistroval. Takže si tipuju, že tohle auto bude tak za 1,5 milionu Kč. A pak koukám do detailní specifikace, kde je uvedena cena 1 603 681 Kč. No, trochu jsem prohádal, říkám si, žádná láce. A pak si všímám, že je to cena bez DPH. Ugh. Je mi jasné, že tohle auto si soukromě bez možnosti odpočtu DPH koupí jen málokdo, ale vzhledem k tomu, že u všech (i luxusních) aut řeším cenu vždy včetně daně, tak mi z konečné částky 1 940 454 Kč za testovaný kus poněkud vyschlo v puse. Takhle špatný odhad „dojem z auta vs. cena“ jsem už dlouho neměl. A zcela upřímně, minimálně na 4Motion a DSG bych u takového auta osobně nechtěl rezignovat, což je dalších 150 tisíc navíc?! Ale abych byl spravedlivý, součástí výbavy je řada systémů a technologií, které jinak v dodávkách nenajdete a často je nenajdete ani u vozů běžné masovější produkce – např. adaptivní tempomat fungující až do 210 km/h, Light-Assist (automatická regulace toku dálkových světel), denní LED světla, zadní LED světla, Side-Assist (hlídání mrtvého úhlu)…
Multivan je opravdu super, ale jeho cenu jsem za celý týden nějak nestrávil.
Auto se sice dá hodnotit bez ohledu na cenu, ale já jsem praktik, který chápe nákupní proces běžného zákazníka a myslím si, že docela rozumím potřebám různých cílových skupin. Auto za dva miliony mi tedy dech nevyrazí, ale moje očekávání patřičně vzrostou. Dovedu si představit, že si ho někdo koupí, koneckonců zmíněné statistiky prodejů hovoří jasně – Multivan není na periferii zájmu. Jen si nejsem jistý touto konkrétní specifikací. Ale pojďme jezdit. Motor je po nastartování kultivovaný, dobře odhlučněný a jeho sílu vytušíte snad už při volnoběhu. Rozjezd na křižovatce ve městě je více než svižný a zaskočí kdekoho vedle vás, na okresce vynikne i solidní podvozek, který porci výkonu docela zvládá, a pružné zrychlení je opojné a návykové. Ani si to neuvědomuji, ale užívat si elasticitu v této dodávce je fakt zábava. Na kvalitním asfaltu je auto velmi jisté, drží stopu, náklon není nijak nepříjemný, pocit na volantu i pozice za ním bezproblémová. Přijdou-li však větší výmoly a nerovnosti, prozradí podvozek ono sladké tajemství dobrých jízdních vlastností – má tvrdší naladění, aby tu hmotu a vysoké těžiště tak suverénně zvládal za dobrých podmínek. A to byl testovaný kus vybaven i adaptivním podvozkem DCC, ale ani ten zázraky neumí. Komfort tedy ve finále není úplně na 100%, ale samozřejmě celkový dojem z jízdy je velmi, velmi dobrý. Spotřebu ve městě jsem měl kolem 10 l/100 km, mimo město se dá jezdit tak o litr méně.
Již od rána správně tuším, že dnešní jízda po dálnici bude fajn. Pokud je Volkswagen Multivan s tímto motorem pro něco předurčen, tak je to dálnice… a její levý jízdní pruh. Fakt se musím krotit, abych zásadně neporušoval jízdní limity, jen těžko vám ujíždějí silné sedany, běžná auta musí rezignovaně uhnout do pravého pruhu, po zpomalení kamionem leckoho překvapíte následujícím pružným zrychlením. Jízdní stabilita je v rychlostech do 160 km/h velmi dobrá, následně už auto tak suverénní není a musíte ho pevně držet, zejména v táhlých dálničních zatáčkách – inu rychlost, odstředivá síla a vyšší těžiště dělají své. Takže, i když auto jede přes 200 km/h, tak mi jako optimum připadá rychlost kolem 150 km/h s tím, že máte pod plynem stále dost výkonu na další zrychlení. Pokud Multivanu na dálnici šlapete na krk, bude spotřeba kolem 12 l/100 km.
Po včerejší zkušenosti se v sobotu dobrovolně nabízím, že rád vezmu děti na otočku do Liberce do iqParku. Chci se zase projet. Usmívám se už když najíždím na pražský okruh, na mladoboleslavské dálnici se můj úsměv rozšiřuje. V naprosté pohodě, kopec nekopec držím pozici v levém pruhu a stále cítit dostatečnou výkonovou rezervu pod plynem je fajn. Samozřejmě jedu jako spořádaný otec vezoucí rodinu, takže mám i možnost naměřit spotřebu při, řekněme běžnější dálniční jízdě – 9,4 l/100 km.
Tak jak teda? Volkswagen Mutlivan s vrcholným motorem 2.0 TDI (204 k). Auto jako takové je opravdu špičkovou demonstrací možností v segmentu velkých dodávek. Líbí se mi – motor je skvělý (snad bude mít i odpovídající výdrž), zpracování, kvalitní materiály, design, jízdní vlastnosti, praktičnost, výbava – to všechno je fajn. Jenže ta cenová pachuť bohužel zůstává. Vždyť levnější je i Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC (vyšší výkon, 4×4, 7stupňový automat…), Audi Q7 3.0 TDI quattro…
Máš firmu, která šlape, a k tomu rodinu, která ráda šlape na kolech či po horách. K tomu asi ještě barák, pes a já nevím, co všechno. Tudíž, jsi finančně zajištěný a produkty Volkswagen v tobě budí důvěru. Hledáš tedy velké auto pro převoz až sedmi lidí, s kterým bude radost polykat kilometry a jeho motor bude pořád překypovat energií. V případě tohoto konkrétního kusu jsi z nějakého pro mne neznámého důvodu rezignoval na pohon všech kol a asi tě baví manuální řazení více než automat. Kvůli penězům to asi nebylo, i tak jsi ochoten do toho auta vyklopit dost.
Zaznělo to tu opakovaně – tenhle Multivan není z laciného kraje. Kalkuluji s tím, že kupuješ bez DPH, i tak si ale v tomto případě připrav přes 1,6 milionu Kč za testovaný exemplář. Nejlevnější cesta k Multivanu vede přes verzi 2.0 TDI (150 k) Comfortline s krátkým rozvorem, která stojí bez DPH 811 937 Kč. Testované auto bez příplatků přišlo bez daně na 1,1 milionu.
Protože je to jedna z nejlepších osobních dodávek na současném trhu a její motor dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Kromě toho je Multivan velmi atraktivní, jízdně stabilní, praktický, kvalitní – no zkrátka má všechny důležité vlastnosti, které může velmi náročný zákazník v tomto segmentu požadovat.
Většina zájemců se podívá jinam v momentě, kdy zjistí, kolik by stála jejich vysněná specifikace Multivanu – budou jako legendární babička Ivana Mládka, která „si mohla koupit Mercedes, ale nakonec si ho nekoupila, protože na něj neměla peníze.“ Nebudu tentokrát moc hodnotit konkrétní kus, protože pak bych se osobně podíval jinam i kvůli tomu, že za tyto peníze nemám automat a pohon všech kol.
Volkswagen Multivan 2.0 TDI (204 k) je fakt bezva, ale osobně bych si toto auto za dané peníze nekoupil. Tu protihodnotu v něm (hovoříme o tomto konkrétnímu kusu), navzdory nesporným kvalitám, prostě nevidím, a neštimuje mi to ve stotisícových řádech. Jinak ale všem, kteří se přes tu „finanční banalitu“ přenesou s klidným svědomím a potřebují jen snížit daňový základ firmy, přeji hodně zábavy za volantem. Kupují si skvělý produkt, u kterého zjistí, že i dodávku mohou milovat a těšit se na stovky kilometrů za jejím volantem.
Nemachruj ty jeden pleskale….
Prosim o sdeleni poctu mist prepravovanych osob. Dekuji.
Jedině Mercedes V.Je nižší a jede lépe.jezdil jsem 1 rok s WV a hrůza.A je možnost mít Xlarge.A ještě 4matic rozhodně lepší než 4motion,ale je to jenom můj názor.
Jarmil Pleskot
V podstate mam podobnou zkusenost s vikendovym testovanim. Jen bych pridal srovnani s V Class,jehoz nejsilnesi 2,2 CDI je o dost linejsi a interier sice luxusnejsi,ale neprakticky -nejdou otacet sedacky v druhe rade bez vyndani,chybi loketni operky vnejsi ruky vepredu ci vysouvaci drzaky napoju na palubce atd.
Takze mam objednane T6 biTDI 4M DSG DCCs se slevou za cca 1,8 vc DPH v totlne plne palne vcetne nez. topeni a pridaneho odhlzcneni a elektriky na vsechny zadni dvere vcetne kufru. Mercedes mel navic snad jen vetracku sedacek,HDD v „navigaci“ a stal 2,3 po sleve,nebo priplatky jsou v nem brutalni. Napr. nej sedacky jsou pres 100. Infoteiment za 80. 4matic pres 100 atd atd