Pozvolná elektrifikace
Kroků k plné elektromobilitě je několik a za ten první jsou považovány tzv. mild-hybridy, kterými kdekdo označuje kdeco. Jak funguje ten, který má Volvo?
Namísto dosavadního, a pro Volvo velmi tradičního, označení D5, se nyní zákazníci v nabídce setkávají s označením B5, přičemž se jedná o novou mild-hybridní verzi dvoulitrového turbodieselu s výkonem 235 koní. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby Švédové zkratkou B5 neoznačovali také mild-hybridní verzi kombinovanou s benzinovým agregátem. A k té ještě existuje provedení B6. Ale nechme zkratky zkratkami, asi vědí, proč to dělají. Podívejme se raději, jak se s mohutným modelem Volvo XC90 B5 jezdí.
Mild-hybrid jako nejjednodušší řešení
I nejjednodušší cestou k hybridu lze dosáhnout kýžených cílů.
Mild-hybridy představují jakýsi první stupeň hybridizace pohonu a je fakt, že ne všechny značky si ho vykládají úplně správně. Volvo však ano, a tak ke klasickému dvoulitrovému turbodieselu přidalo 48V elektrickou soustavu s druhou baterií a elektromotor v roli alternátoru, který umožňuje rekuperaci energie. Hlavní předností tohoto, z hlediska implementace, jednoduchého řešení, je snížení spotřeby. Výrobce uvádí pokles až o 15 %. Těžko přesně porovnávat výsledky z praxe, ale je fakt, že jsem při klidné jízdě po dálnici jezdil kolem 7,5 l/100 km, což je u 2,1 tuny těžkého a velkého auta velmi slušná hodnota. Ve městě pak bude jezdit kolem 9 l/100 km. Oceňuji také velmi kultivovaný start-stop systém, u kterého ani nezaregistrujete, že se motor na křižovatce znovu startuje.
Tohle auto vás hodí do pohody
Spotřeba paliva je i v praxi poměrně příznivá, sympatický je i objem nádrže 71 litrů.
Volvo XC90 je podle mě nejhezčí ze všech velkých SUV, a to platí nejen o designu exteriéru, ale také uvnitř, kde se cítíte jako v obýváku navrženém drahým severským architektem. Z jízdních režimů mi nakonec nejvíce vyhovoval Comfort, který k charakteru auta sedí nejlépe. Ostatně, pocit na volantu je hodně zprostředkovaný a také brzdy, které jsou u Volva poprvé brake-by-wire, nejdou dávkovat úplně s milimetrovou přesností. Ve sportovním módu podvozek až příliš ztvrdne a má problém v klidu pobrat i běžné výmoly. Volvo XC90 není pro sportovní jízdu, což je jedině dobře, protože v tak mohutném SUV, stejně žádnou nirvánu nezažijete. Naopak je zvláštní, jak vás tohle auto příjemně zklidní. A není to pouze jeho osobností, ale tak nějak na mě doléhá celá filozofie značky – nežeň se zbytečně, užívej si života a pohody, a ber ohled nejen na sebe, ale i na ostatní.