5 situací, kdy má v Česku smysl koupit si hybrid

25.3.2014 Honza Blažek , 4 komentáře

Aut s hybridním pohonem (motor+elektromotor) se u nás moc neprodává. Je k tomu hned celá řada racionálních důvodu, protože hybridy určitě nejsou autem pro každého a také nejsou autem do všech podmínek. V Česku se pak důvod jejich koupě ještě dále omezuje. Dal jsem dohromady pět situací, kdy má u nás smysl uvažovat o koupi auta s tímto typem pohonu.

Situace č. 1: Žiji ve velkém městě

Hlavní výhodou hybridních aut je jejich úsporný provoz v městských aglomeracích s hustým provozem. To je v Českých reáliích první omezení – skutečně velkých měst, kde by se výhoda hybridu projevila u nás moc není. kromě toho to ve srovnání s Evropou či světem žádná skutečně velká města nejsou. Ale budiž -nejvíce vám tedy hybrid poslouží v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci a Olomouci (města nad 100 000 obyvatel – další seznam měst podle počtu obyvatel naleznete zde). Pokud si hybrid chcete pořídit právě pro častý pohyb zacpanými ulicemi, preferujte takový model, který umožňuje i  jízdu výhradně na elektrický pohon, byť třeba jen na pár kilometrů. V tomto ohledu je mým jasným doporučením Toyota Yaris Hybrid – popravdě, jediný hybrid, kterému rozumím na 100 %. Yaris se do města hodí svými rozměry, snadnou ovladatelností a kombinace benzinového motoru 1,5 litru s elektromotorem skutečně zvládne i ve městě jezdit kolem 4 l/100 km. Kromě toho všeho, a to je vlastně jeho hlavní výhoda, je i cenově konkurenceschopný s jinými auty z tohoto segmentu, která mají běžný pohon.

Situace č.2: Nechci naftový motor

Ano, i averze k naftovým motorům a výhrady k jejich kultivovanosti či ekologičnosti, mohou být argumentem k volbě hybridu. Je to většinou cesta, jak s benzinovým motorem a solidním výkonem docílit spotřeby nižší, než u výhradně benzinového agregátu. I zde se ale ukazuje, že hybridní technologie není samospasitelná – své by o tom mohl vyprávět třeba Mercedes-Benz s neúspěšným pokusem s třídou S, či BMW s ještě více nesmyslným hybridním modelem X6. Obojí bylo záhy staženo z prodeje – cena byla vysoká a kvůli nárůstu hmotnosti se vlastně ani nesnížila spotřeba. Pokud tedy máte averzi k turbodieselům, rozumím volbě vozů jako Toyota Prius, Lexus CT200h či Lexus GS300h.

Situace č. 3: Jsem ekolog, nebo chci mít takovou image

I ekologické smýšlení a nefalšovaný zájem o životní prostředí vás mohou přivést do showroomu, kde prodávají hybridní auta. Pokud je vaším hlavním důvodem právě ekologie, koupě hybridu vás určitě uspokojí a ve své podstatě životnímu prostředí opravdu pomůžete. S odhodlanými ekology jsem pár debat o škodlivém vlivu aut na životní prostředí vedl, takže vím, že jsou jen výjimečně schopní přijímat jiné názory a témata (např. ekologičnost výroby a likvidace baterií, ekologičnost dopravy vyrobeného vozu z Asie do Evropy atd.).

Situace č.4:  Jsem individualista, nebo fajnšmekr

Upřímně – ekologie vás ani tak moc nezajímá, ale hledáte na automobilovém trhu něco, co jen tak někdo nemá. I v takové situaci pro vás může být hybrid optimálním řešením. Jeho vlastnictvím dáváte neokázale najevo, že nejdete s proudem a že přemýšlíte trochu jinak, což vám v jistých kruzích může přinést body k dobru. Přitom nemusíte rezignovat na luxus – přijet na jednání třeba v Lexusu LS600h je mezi normálními lidmi určitě společensky lépe akceptovatelné, než dorazit v osmiválcovém BMW.

Situace č. 5: Mám pasivní dům a potřebuji k němu vhodné auto

Další z imageových důvodů ke koupi hybridního vozu. Máte dost peněz, ale zároveň nejste z těch, kteří by je bez rozmyslu vyhazovali komínem. Investujete je do posledních technologií, které šetří energii. Není vám líto toho, že váš pasivní dům stál přinejmenším dvakrát tolik než konvenční, chodíte se pravidelně dívat do technické místnosti na všechna ta tepelná čerpadla, máte radost z toho, že vám sluníčko zase ohřálo zadarmo vodu, že solární elektrárnička na střeše zase vyprodukovala nějaký proud – tenhle pocit pro vás znamená mnohem víc, než racionální kalkulace zohledňující počáteční investici a její návratnost se všemi možnými budoucími výdaji. Prostě vám dělá radost být obklopen posledními technologiemi. A protože proti gustu žádný dišputát, patří do vaší garáže hybrid – alespoň jako druhé auto do rodiny.

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

4 komentáře

DNPA
3.4.2014

Myslím si, že ve výčtu jedna situace chybí. Nejsem petrolhead, ani typický český řidič „závodník“. Preferuji klidnou a defenzivní jízdu (to není totéž, co zdržování provozu) s rovnoměrným rozděelením město/mimo město/dálnice, případně s převahou prvních dvou.
Jsem tedy takový normální člověk – nic z extrémů uvedených v bodech 2. – 5. Pak si klidně hybrid můžu koupit. Nebo, pravda, si můžu koupit diesel. V tuto chvíli už nastupují preference související s hlučností, kultivovaností atd.
A proto já nemohu souhlasit s tímto článkem, který kupce hybridního auta prezentuje jako někoho, kde je „tak trochu divnej“.
Připadá mi, že ve vašem článku je příliš cítit názor petrolheada, jímž motorističtí novináři téměř bez výjimky jsou. :-)
Pěkný den.

Odpovědět

    Honza Blažek
    9.4.2014

    Ani zdaleka nejsem petrolhead a u auta fakt hlavně posuzuji, zdali dává smysl. Hybridy ho dle mého soudu dávají, ale jen pro někoho a v určitých situacích. Když bydlíte na menším městě a jezdíte spíše delší trasy, tak se hybrid moc doporučit nedá…pokud do toho nevstoupí to, že „jste trochu jinej“ (nemyslím divnej a nemyslím to špatně) a chcete se technologicky odlišit od masy, třeba těch, kteří mají právě turbodiesel.

    Odpovědět

      DNPA
      9.4.2014

      Děkuji za odpověď. V mé reakci na článek jsem chtěl v podstatě vyjádřit svůj dojem, že článek může na čtenáře neznalého automobilové problematiky a hledajícího vodný vůz udělat dojem, že hybridní vozy jsou skutečně jen pro „podivíny“, lidi zcela vybočující z davu, nekonformní a tak podobně. Podle mého to tak není, jelikož v dnešní době existují hybridní vozy (uznávám, že zde nejspíš mluvíme především o jedné zemi původu a nejspíš i pouze o dvou značkách), které může zcela průměrný řidič zcela normálně využívat pro každodenní provoz a představují plnohodnotnou alternativu k benzinovým a vznětovým motorům. Kdo si ale přečte tento váš článek a o hybridních autech nic neví, ten je dle mého názoru rovnou zavrhne. A nejen, že si hybrid nekoupí, ale s největší pravděpodobností jej ani nevyzkouší. A to je škoda.

      Já například nezapadám ani do jedné z vámi uvedených kategorií. A při výběru vozidla – dejme tomu kombi nižší střední třídy, bych třeba takovou Toyotu Auris kombi s hybridním pohonem do užšího výběru zařadil. A vzhledem k tomu, jaký druh zákazníka jsem, jsem přesvědčen, že by ho při větší znalosti hybridů do svéh výběru zařadilo mnohem více lidí. Neříkám, že by si jej všichni nakonec vybrali jako vítěznou volbu. Jenže právě díky článkům, jako je tento, je jejich výběr omezen a možná přicházejí o něco, do by jim skutečně vyhovovalo, ale nikdy to nebudou vědět.

      Dobrá, možná nejste petrolhead, přesto mám dojem, že lidé, kteří se auty celý život zaobírají (ať už ve své profesi, nebo v zálibách), tendují ke „klasice“ a dogmatu „když to nejede 180 se spotřebou 5,5 l/100 km, nestojí to za pozornost“ (záměrně nadsazuji). :-)

      Odpovědět

Tomaš
7.6.2017

Hybridní pohony??? Jsem TDI uznavac. Koupit??? Dobře. No ve většině případů si nemůžu vybrat. Všude mi nutí automat a Promiňte na to se** já musím radit sám, a az přijde nějaký trošku normální model s min. 140kw a manuálem, tak do toho půjdu. Do ty doby nafta bez DPF a se** na ekologii. A budu do toho cpat prachy dokud to pojede. V případě ,ze automobilka není schopna nabídnout manuál v hybrydu tak to není pro mě. A nechci slyšet ze si to vselicos přepočítává aby splňoval top emise!!!!

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *