Jízda s obytným autem – 2. díl: Pozor na hmotnost

17.4.2016 Honza Blažek , 5 komentářů

Zrádná hmotnost, aneb co je to doložnost

Pokud se bavíme o obytných autech do 3,5 tuny, tak se nelze vyhnout tématu hmotnosti a užitečného zatížení (tzv. doložnost). Co se objemu týče, můžete totiž do obytňáku naložit, co vás napadne. Mnohem důležitějším parametrem je ale hmotnost nakládaných věcí – překročení celkové hmotnosti vozidla je snadnější, než si myslíte a může se zejména v zahraničí pěkně prodražit. Vím, o čem mluvím…

Obytná auta, o kterých ve svém seriálu „Jízda s obytným autem“ hovořím, mají hmotnostní limit do 3,5 tuny tak, aby k jejich řízení stačil běžný řidičák na osobní vůz. Sice samozřejmě existují i větší a těžší obytné vozy, které samozřejmě nabízejí více komfortu, ale přinášejí zase řadu nepraktických důsledků – poplatky na dálnicích jako náklaďáky příslušné váhové kategorie, častý zákaz vjezdu do měst, nebo alespoň jejich center atd. Hmotnost obytného  auta je tedy poměrně závažné téma – na co si dát pozor?

Je poměrně běžné, že velké obytné auto má užitečné zatížení nižší, než třeba Octavia

Většina výrobců se tedy snaží uspokojit maximum poptávky právě svými modely do 3,5 tuny, jenže zároveň chce posádce nabídnout co nejvyšší komfort a největší auto. Takže nám zde proti sobě bojují rozměry (komfort, prostor) a celková hmotnost obytného vozu. To má za následek, že řada velkých obytných aut s homologací do 3,5 tuny má menší užitečné zatížení (u obytných aut se tomu říká doložnost), než leckterý osobák. Problém s hmotností u obytných aut je mnohem komplexnější. Údaj o pohotovostní hmotnosti uvedený v technickém průkazu totiž v drtivé většině případů neodpovídá realitě konkrétního obytného vozu. Jak to? No zaprvé se výrobce snaží zhomologovat co možná nejlehčí a nejzákladnější verzi dané modelové řady, aby mohl v katalogu uvádět co možná nejvyšší doložnost – ta se totiž u obytných aut do 3,5 tuny pohybuje od cca 400-600 kg. Pokud se vám to zdá dostatečné tak vězte, že byste od této hodnoty měli – předtím, než začnete sami balit – odečíst ještě například:

  • hmotnost posádky kromě řidiče (3×75 kg = 225 kg)
  • hmotnost jiného, než základního motoru (cca 60 kg)
  • hmotnost markýzy (cca 35 kg)
  • hmotnost nástavbové klimatizace (cca 35 kg)
  • hmotnost satelitu (cca 15 kg)
  • hmotnost držáku na kola (cca 15 kg)
  • hmotnost kol, pokud je do držáku dáte (cca 40 kg)
  • hmotnost větší lednice (cca 15 kg)
  • hmotnost kempingového nábytku (cca 15 kg)
  • hmotnost další nadstandardní výbavy uvnitř i zvenku (?? kg)

Což v součtu představuje takový slušně vybavený obytňák, ale nic, co by bylo výjimečné. Ano, počítáte správně, na samotný náklad (oblečení, potraviny, knížky, sportovní vybavení…) toho opravdu moc nezbývá.

Balte s rozmyslem, ať vás policajti nezkasírují

Takže moje rada zní balit s rozmyslem, nenechat se zmást tím, že se do auta leccos vejde a vždy přemýšlejte nad tím, co kolik váží, a to i u poměrně malých věcí – jeden příklad za všechny, na dovolenou s obytňákem jsme si pořídili čtečku knih, než s sebou tahat pár kilo v tištěných svazcích :-). Já vím, že to vypadá až úchylně, ale až si přečtete můj seznam toho, co doporučuji vzít si s sebou, tak pochopíte, že výprava s obytňákem je do jisté míry boj o každé kilo.

Ono se také mezi karavanisty traduje pár příběhů o tom, jaké pokuty se platily poté, co je zvážili s přetíženým autem v Rakousku nebo v Německu – ono se to totiž nasčítá: jízda s přetíženým autem, nezaplacené mýto, řidičské oprávnění neplatné pro auta nad 3,5 tuny…

Když jsem najížděl na policejní váhu poblíž Karlsruhe, byla ve mně opravdu malá dušička.

Sám mám zkušenost z úplně první naší jízdy s obytným autem, kdy nás nad ránem zastavili a zvážili němečtí policajti u Karlsruhe – dopředu prozradím, že nás pustili bez pokuty, ale naše hmotnost byla o cca 220 kg vyšší, než dovolují předpisy. A teď pozor – nádrž na naftu na 120 litrů jsem měl vyjetou na cca čtvrtinu, naše děti byly tehdy velmi malé (a lehké :-) ), auto nemělo držák na kola, markýzu ani nástavbovou klimatizaci a vůbec jsme toho s sebou tehdy brali poměrně málo. Když nad tím tak přemýšlím – za jiné konstelace bych klidně s hmotností atakoval 4 tuny a ni bych neměl pocit, že toho s sebou táhneme nějak moc.

hmotnost obytného auta

Na hmotnost pozor i při jízdě

Na hmotnost obytného auta si dávejte samozřejmě pozor i při jízdě. Zejména s třílitrovými čtyřválci Multijet od Fiatu je i naložený obytňák docela dynamický. Jenže vysoká hmotnost se naplno negativně projeví až v krizové situaci při prudkém manévru či nouzovém brzdění. Pak má obytňák setrvačnost jako lokomotiva…

Předchozí kapitola se zabývá nástrahami pramenícími z rozměrů obytného auta

Pokračujte k 3. kapitole – Na co si dát pozor před jízdou

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

5 komentářů

Petra Vyhnálková
14.7.2016

Dobrý den, zajímalo by mě co všechno je započítano do provozní hmotnosti v technickém průkazu. Jestli tam patří i plná nádrž vody, plyn-plynové bomby apod. ? děkuji za odpověď

Odpovědět

    Honza Blažek
    17.7.2016

    Zdravím – velmi zajímavá otázka, na kterou se odpověď nehledá snadno, nicméně se budu držet německé normy, která je shodná s evropskou. Ta říká, že pohotovostní hmotnost obytného vozu zahrnuje: 90% naplněnou palivovou nádrž, 100% naplněnou nádrž na čerstvou vodu (vč. boileru), připravenou chemickou toaletu, dvě plné lahve s plynem, kotouč elektrického kabelu včetně připojovacího konektoru na připojení vozu a dále pak hasicí přístroj a další věci jako např. rezerva, povinná výbava vozu atd. K tomu všemu se připočítává 75 kg jako hmotnost řidiče. A máte pohotovostní hmotnost. Pro pořádek uvádím, že při takovém měření je samozřejmě prázdná nádrž na odpadní vodu a nejsou zohledněny jakékoliv příplatkové prvky a doplňky jako třeba markýza, držák na kola atd.

    Odpovědět

Petr Rychtar
23.12.2016

Tohle neni pravda:

„ono se to totiž nasčítá: jízda s přetíženým autem, nezaplacené mýto, řidičské oprávnění neplatné pro auta nad 3,5 tuny…“

Zaplatite jen za pretizeni – myto a ridicske opravneni se ridi dle udaju v dokladech k vozidlu, bez ohledu na skutecnost, takze vam tezko daji tyhle pokuty.

Nemecti policiste vas nepokutovali, neb tam se toleruje do 4.2 tuny.

Pokuta za prekroceni do 500 kg je kolem 100 eur. Pravdepodobnost zvazeni mala. Platby za OA s vice jak 3.5 tuny ofiko jsou v Rakousku docela vysoke, u nas take, takze se vyplati riskovat – stejne vsichni vi, ze auta jsou vetsinou pretizena a ani nahodou nesplnuji, co vyrobci slibuji – tyka se to jak obytek, tak osobnich aut. Je to stejne jako se spotrebou – lzeme si.

Odpovědět

    Honza Blažek
    2.1.2017

    Díky za upřesnění, jen bych poprosil o zdroj, odkud víte, že Němci tolerují 4,2 tuny, protože to je opravdu hodně. Já mám jediné informace o tom, že se toleruje do 5 % přetížení, ale to u auta s 3500 kg dělá 3675 kg, takže mi popravdě připadá dost divné, že by zrovna Němci měli tolerovat přetížení vozu o 700 kg. Díky a šťastné kilometry bez vážení.

    Odpovědět

Franta
17.2.2018

Jezdim s dodavkou naklady. Zvazili mne nekolikrat, vzdy vaha navic a nikdy pokuta, ovsem nejvic jsem mel 3720 kilo a to je podle nemcu jen o 3,08%. Nenasel jsem klic jakym na to prisli, ale pokud melo auto 3600 tak nic ani nerekli. Nemci jsou divny.

Odpovědět

Přidat komentář

Napsat komentář: Honza Blažek Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *