Fiat 500L Trekking 1.6 MJet (2014)

14.4.2014 Honza Blažek , , , 0 komentářů

Trekkikina

Tohle auto má italské geny se vším všudy – atraktivní vzhled a sebevědomý výraz vytváří dokonalou iluzi, že Fiat 500L Trekking nic nezaskočí, ale když jde trochu do tuhého, udělá vše proto, aby se vyhnul možná nepříjemné konfrontaci s terénem. Bahno mu vyhovuje hlavně jako imageový nástřik na karoserii, a to ještě v omezeném množství, aby neutrpěl jeho hezounkovský výraz. Pro koho je takové auto? No, vyhovělo by spoustě lidí, jen by o něm museli vědět…

Stejně jako ostatní modely rodiny Fiat 500L, stojí i verze Trekking stranou zájmu drtivé většiny lidí, kteří hledají auto pro pohyb hlavně ve městě a kolem něj, a nebojí se případně vyčnívat z davu. Podobně jako Fiat 500L Living, je i pseudoterénní provedení Trekking docela dobrou volbou. A logicky boduje zejména u ženské části řidičské populace.

Jako stvořený pro městský chaos

V terénu toho moc nezvládne, ani nemá pohon všech kol. Ale do města je jako stvořený.

I když chce vypadat Fiat 500L Trekking jako teréňák, vůbec nemám chuť začít hodnocením z terénu – stejně jako u většiny ostatních SUV, bude jeho hlavním revírem město a příměstský provoz. Na rozdíl od větších vozů této kategorie, mi to u těchto malých aut dává i docela smysl. S délkou 4,27 metru se Fiat 500L Trekking dobře parkuje, díky o něco vyšší stavbě je z něj trochu lépe vidět, lze s ním při parkování dojíždět až k obrubníkům a celková manévrovatelnost je ve městě opravdu dobrá. Zacílení hlavně na město je patrné i z některých prvků výbavy – za příplatek 10 000 Kč lze auto dovybavit i systémem LSCM, který pomáhá předejít menším kolizím v momentech, kdy se řidič(ka) ne zcela věnuje řízení. Jakkoliv je tento model určen spíše mladším zákazníkům, dovedu si za jeho volantem představit i seniory, kteří jsou duchem stále mládi. Ti pak ocení i lepší nastupování díky vyšší pozici sezení. Nechci ale zase naopak vyvolávat mylný pocit, že je Fiat 500L Trekking skutečným SUV. Není. Jen si na něj hraje. Ale proč ne?

Hele, bahníčko, muldička, šotolinka…

Systém Traction+ nemá šanci nahradit plnohodnotný pohon všech kol. Ale jsou situace, kdy pomůže.

Trekking je v ceníku veden jako výbava modelu 500L, nemůže mít pohon všech kol, jediné, co mu může reálně pomoci na povrchu s horší přilnavostí, je systém Traction+, který se elektronickými zásahy snaží zlepšit trakci auta. Systém se aktivuje tlačítkem na středové konzoli a přibržďováním kola, které se protáčí, se snaží pětistovce pomoci ve šplhání (funguje do rychlosti 30 km/h). Nelámu nad systémem hůl, je to lepší než nic a ve specifických situacích to pomůže, ale samozřejmě má toto řešení své limity. Užitečný je i hill-holder, který ale majitelky ocení stejně zejména ve městě. Světlá výška je zvýšena oproti standardní verzi 500L o 13 mm na celkových 145 mm, oplastování spodních částí možná i zafunguje proti odletujícím kamínkům na šotolině. Do terénu tedy s respektem a osobně považuji za velkou škodu, že do této verze Fiat nemontuje pohon všech kol z modelu Panda 4×4, což je z hlediska schopností a průchodnosti terénem překvapivý nezmar.    

… ale zpátky na asfalt

Turbodiesel se pod kapotu takto pojatého auta docela hodí, verzi 1.6 MJet s výkonem 105 koní bych i doporučil, ale nesměl bych se podívat do ceníku. Je totiž o 50 000 Kč dražší, než povedený benzinový motor 1.4 T-Jet (120 koní), a tak mám u takto pojatého městského autíčka trochu obavu (hraničící s jistotou), že se vám takový cenový rozdíl úsporou paliva jen tak umořit nepodaří. Kromě toho má benzinový motor i lepší dynamiku. S turbodieselem jsem na dálnici jezdil kolem 7 l/100 km, on totiž Trekking není zrovna etalonem v aerodynamice. Na okreskách se můžete při klidném stylu pohybovat kolem 5,5 l/100 km, město znamená tak 6,5 l/100 km. Verze Trekking má tvrdší podvozek, a také motor mi připadal subjektivně o něco hlučnější, než u testované verze 500L Living. Auto na tom není špatně hlavně v oblasti pružného zrychlení při jízdě, točivý moment 320 Nm je samozřejmě znát, nicméně na vyloženě dlouhé cesty tohle auto moc není. Je ale důkazem, že auta stále nemusí být pouze kusem plechu bez duše, i když má průměrné jízdní vlastnosti a řidičsky mne Trekking moc nenadchl, těším se za jeho volant a při řízení mám většinou docela dobrou náladu.

Praktičnost? Ale jó…

I když není kufr s objemem 412 litrů kdovíjak velký, pro normální příměstské potřeby vyhovuje. Z hlediska praktičnosti přijdou samozřejmě k duhu i čtvery dveře a slušný přístup do interiéru. Pro rodinu s jedním dvěma menšími dětmi je tohle auto celkem akceptovatelné. Zadní lavice je dělená 1/3 ku 2/3 a samostatně posuvná a sklopná, což také není k zahození. Zadní nárazník je poměrně vystouplý, tak pozor, ať se neušpiníte! Interiér je poměrně členitý a tvarově zajímavý, materiály normální a zpracování u testovaného auta také nevykazovalo žádné vady. Do očí mne bil jen  zastaralý displej palubního počítače na přístrojovém štítu – to je fakt retro!

 

Je Fiat 500L 1.6 MJet Trekking auto pro tebe?

Jsi to ty?

Fiat 500L Trekking je primárně ženské auto. Určitě máš tedy ráda kreativitu, nedělá ti problém vyčnívat z davu – naopak, chceš být terčem pohledů v koloně. Trochu problém ti naopak může dělat parkování a jízda ve městě, takže hledáš menší auto s robustnějším vzhledem SUV. Možná jsi stále single, ale je pravděpodobnější, že už máš minimálně partnera, spíše však také jedno či dvě malé děti. Potřebuješ druhé auto do rodiny pro příměstský provoz, na dovolené jezdíte větším autem. Auto používáš každý den a i když se to nezdá, najedeš docela dost kilometrů, takže ti vyhovuje úspornější turbodiesel. Peníze pro tebe při výběru auta nehrají zase takovou roli, bereš to jako investici do tvé radosti.

A máš na něj?

Provedení Trekking se prodává pouze se třemi motory. Nejlevnější je benzinový 1.4 T-Jet s výkonem 120 koní stojí 432 900 Kč. Slabší provedení turbodieselu 1.6 MJet s výkonem 105 koní (testovaný vůz) stojí 483 900 Kč, za dalších 15 koní výkonu si připlatíte dalších 20 000 Kč. Turbodiesely jsou tedy dost drahé. U takové stylovky ale počítej ještě s nějakými příplatky – třeba za dvoubarevné lakování Bicolore (+23 200 Kč), vyhřívání sedadel (+5500 Kč), či zadní parkovací senzory (+9700 Kč). Na druhou stranu pěkná sedmnáctipalcová litá kola má tato výbava již ve standardu.

Pro a proti

Proč si ho koupit?

Protože je to mezi malými SUV fakt stylovka. Trekking se perfektně hodí pro reprezentaci v městském prostředí, dobře se parkuje a v rámci svých rozměrů je i docela praktickým autem. Umožňuje slušnou individualizaci a pokud zvolíš turbodiesel, tak bude vykazovat akceptovatelnou spotřebu.

Proč se podívat jinam?

Protože se cenově moc nepodbízí, hlavně verze s turbodieselem je dost drahá a kvůli tomu mi nedává moc smysl. Jízdní vlastnosti jsou průměrné, rovněž cestovní komfort není úplně skvělý a není to vyloženě univerzální auto na delší cesty.

VERDIKT

U provedení Trekking sice převyšuje vizuální styl reálný technický základ, ale akceptuji, že je to trend doby. Určitě se mi tahle verze líbí více, než klasické 500L – robustní vzhled je v kurzu a ve městě přináší i dílčí praktický přínos, třeba při parkování k obrubníku. Doporučil bych však verzi s benzinovým motorem 1.4 T-Jet, která je citelně levnější, auto s ní má lepší dynamiku a o něco vyšší spotřebu byste asi mohli skousnout.  Kromě toho, že je turbodiesel dražší, má i hrubší chod a jeho spotřeba není kdovíjak zázračná. Od malého fiátku nečekejte sportovní svezení, či výjimečný řidičský zážitek, jde v první řadě o líbivé a celkem praktické malé auto, díky kterému se odlišíte od masy.

Technické údaje

Fiat 500L Trekking 1.6 MJet (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 432 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 483 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 483 900 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 598 cm³
  • Nejvyšší výkon: 105 k při otáčkách: 3 700/min
  • Nejvyšší točivý moment: 320 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Hatchback
  • Segment: Malé SUV
  • Délka: 4 270 mm
  • Šířka: 1 800 mm
  • Výška: 1 679 mm
  • Rozvor: 2 612 mm
  • Objem kufru (základní): 412 l
  • Objem kufru (největší): 1 375 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 365 kg
  • Užitečné zatížení: 485 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,7 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,6 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,1 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,1 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 122 g/km
  • Objem nádrže: 50 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 175 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *