BMW i3 (2015)

25.11.2015 Honza Blažek , , , 1 komentář

Všechno je jinak

Malé auto, vysoká cena, silná image, nevšední design, hightech řešení, zajímavé jízdní parametry: Tak vypadá elektromobilita v podání BMW i3.

Výhradně na elektřinu

Vysokou cenu BMW i3 ospravedlňuje fakt, že auto je konstrukčně naprosto inovativní a velmi dobře funguje.

BMW i3 je na trhu k dispozici ve dvou provedeních – buď čistě elektrické (to jsem testoval já), nebo s prodlužovačem dojezdu, tedy malým spalovacím motorem, který slouží jako generátor pro dobíjení energie. Elektrická verze, jejíž dobití z běžné zásuvky trvá zhruba osm hodin, má reálný dojezd kolem 130 km a stejně jako u všech ostatních elektromobilů, je i i3 velmi citlivé na zatížení, styl jízdy či profil tratě, což jsou faktory, které dokážou akční rádius citelně snížit. Nebo naopak zvýšit, pokud se s autem naučíte jezdit a využíváte zejména jeho silnou rekuperaci (zejména v módu Eco Pro+), kdy vůz při odstavení nohy z akceleračního pedálu sám citelně brzdí až do zastavení. Zpomalení je tak výrazné, že auto dokonce samo rozsvítí brzdová světla. Je to jiné, ale lze tomu přivyknout – po chvíli zjistíte, že brzdu potřebujete opravdu jen výjimečně.

Zábava (nejen) na křižovatce

Pro řidiče elektromobilu je charakteristické, že víceméně od prvního okamžiku úpěnlivě sleduje dojezdovou vzdálenost a jeho jízdní styl se velmi rychle podřídí snaze jezdit co možné nejefektivněji. Ono, člověk se jen těžko jízdně odvazuje, když sedá do plně nabitého auta, které indikuje dojezd, při kterém vám u normálního vozu už skoro svítí rezerva, a vy hledáte nejbližší pumpu.  Moje spotřeba se během testu pohybovala kolem 15 kWh/100 km a jezdil jsem po městě i mimo něj jako typický zákazník. Auto nabízí velmi slušný jízdní komfort, díky pohonu zadních kol i překvapivou manévrovatelnost a agilitu a vůbec je s ním docela zábava jezdit. Tím spíš, že na stovku vystřelí za 7,2 sekundy a leckoho překvapí svou elasticitou a dravostí.

Ach, ty dveře – ne všechny inovace mi jsou po chuti

Protisměrně otvírané dveře budete milovat jen do chvíle, než budete vysazovat děti před školou.

Jakkoliv oceňuji, že je u BMW i3 vše navrženo z gruntu nově a jsou zde při konstrukci použity poslední technologie. Například hliníkový modul podvozku je s prostorovým rámem karoserie z uhlíkových vláken spojen lepením a pouze čtyřmi pojistnými šrouby. Z hlediska využití auta mi z praktického hlediska nejvíce vadily protisměrně otvírané dveře. Ano, je to netradiční, líbí se to dětem, protože to je jiné, ale v praxi to přináší víc starostí než radostí – zadní cestující nevystoupí (mimochodem ani si nestáhne okénko), pokud neotevře dveře přední cestující, což je silně nepraktické třeba při přepravě dětí – nejde prostě jen přijet a vysadit/naložit, ale řidič musí vystoupit a zotevírat víceméně všechny dveře auta. A třeba při příčném parkování zůstávají cestující „uvězněni“ mezi dveřmi – trošku škatulata a daň za originalitu.

Tento test jsem připravil pro speciální přílohu týdeníku ECHO24.

Je BMW i3 auto pro tebe?

JSI TO TY?

Možná ti v garáži stojí M3 nebo X5, ale dozrál jsi do stádia, kdy chceš zkusit i něco úplně jiného. Máš rád mnichovskou značku, její image je pro tebe důležitý a věříš, že používáním elektromobilu i3 společensky vůbec neztratíš. Naopak. Na i3 jsi pravděpodobně nešetřil a její cenová hladina ti nepřipadá nikterak divná. To, že je auto malé a použitelné jen na specifické pojížďky ti také nevadí – vždyť máš ještě další auta…

A MÁŠ NA NĚJ?

U takto specifických vozů, mezi které se BMW i3 bezesporu řadí, je pořizovací cena podružná. Tohle nejsou auta pro masy, které mají samozřejmě problém pochopit toho, kdo si kupuje takhle nepraktické auto s malým dojezdem za milion korun. Jenže pro většinu cílové skupiny není základní cena 936 000 Kč nic, co by jí mělo vyrazit dech. Můžeš to brát i tak, že touhle „pálkou“ přispěješ na další automobilový vývoj.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Nebudu rozebírat důvody, proč si koupit elektromobil, jako takový. Zaměřím se spíš na jeho plusy v rámci tohoto minisegmentu. Takže BMW i3 má silnou image, zajímavý vzhled, dobrou manévrovatelnost, špičkové technologie a inovativní konstrukci. Výsledkem je autíčko, které má solidní agilitu i dynamiku, která je zejména ve městě docela zábavná.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Dobře zvaž reálné použití v praxi. BMW i3 je totiž skutečný miniautomobil s omezenou prostorovou nabídkou, pokud plánuješ rozvoz dětí, na 99% tě dřív nebo později začnou štvát protisměrně otvírané dveře, které tě nepotěší ani při příčném zaparkování mezi dvě další auta. Materiály v interiéru, které mají vizáž (a zřejmě i původ) recyklátu, ber jako součást image, ne jako snahu BMW ušetřit. No a samozřejmě počítej s reálným dojezdem kolem 100 km.

VERDIKT

S autem, jako je BMW i3 nestačí se jen svézt a otestovat ho. Pro správné hodnocení je více než u jiných aut nutné zkusit se co nejlépe vžít do způsobu uvažování cílové skupiny. Tu tvoří ekologicky uvědomělejší část bohatých lidí, kteří jinak vlastní i další auta. U BMW i3 pak neřeší jeho cenu, ale spíše to, kde si nechají ve své garáži zbudovat nabíječku. Malý elektrický bavorák pak používají výhradně v těch situacích, pro které byl stvořen. Nehořekují nad tím, že s ním nedojedou na hory (mají X5), na dovolenou vyrážení třeba 6 Gran Coupé atd. A když jedou na jednání do města tak skočí do i3. Je to součást jejich image. A elektrický bavorák je samozřejmě nijak zásadně nezklame – je agilní, pro mnohé i překvapivě dynamický, má zajímavý design a… velký displej, symbol moderního auta. Co by mi vadilo jsou protisměrně otvírané dveře, které jsem kritizoval už u Opelu Meriva. Ano, jsou zajímavé, ale milujete je jen do chvíle, než budete chtít vysadit děti u školy – pak musíte vystoupit, obejít auto, otevřít velké přední dveře a pak malé zadní…no, alespoň všichni vidí, kdože to má elektromobil z Mnichova.

Technické údaje

BMW i3 (2015)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 936 000 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 936 000 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 088 802 Kč
Motor / Pohon
  • Typ:
  • Počet válců: 0
  • Palivo: Elektřina
  • Plnění:
  • Zdvihový objem: 0 cm³
  • Nejvyšší výkon: 170 k při otáčkách: 0/min
  • Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při otáčkách: 0/min
  • Převodovka: Bezstupňová
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Hatchback
  • Segment: Malé automobily
  • Délka: 3 999 mm
  • Šířka: 1 775 mm
  • Výška: 1 578 mm
  • Rozvor: 2 570 mm
  • Objem kufru (základní): 0 l
  • Objem kufru (největší): 0 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 195 kg
  • Užitečné zatížení: 425 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 0,0 l/100 km
  • Stop-start systém:
  • Emise CO2: 0 g/km
  • Objem nádrže: 0 l
  • Záruka na auto: 5 let
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,2 s
  • Nejvyšší rychlost: 150 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

1 komentář

donald
23.12.2018

BMW i3 mi v současné době příjde jako jeden z nejlepších elektromobilů na trhu, hrozně dlouho mě tento vůz lákal, ale na nový jsem bohužel neměl tolik finančních prostředků. Naštěstí jsem na https://www.truck1-cz.com/ narazil na pěkný ojetý automobil, který jsem prostě musel mít.

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *