Ford Mondeo Kombi Vignale 2.0 TDCi AWD (2017)

Luxusně skrz závěje

Ford Mondeo platí za typické firemní auto, po kterém je následně sháňka od soukromníků v bazarech. Takové poptávce dlouhodobě odpovídá i nabídka verzí a motorů, které uspokojí „běžné“ řidiče. Na samotném vrcholu ceníku pak stojí luxusně pojatá verze Vignale dostupná i s pohonem všech kol. A tu jsem důkladně prověřil.

Vignale mi jako luxusní stupeň výbavy dává větší smysl, než jako samostatná značka.

S modely Vignale měl zpočátku Ford vskutku velké plány. Chtěl, aby postupně vznikla víceméně samostatná značka nesoucí tento honosný název, která bude uspokojovat klienty, kterým jsou „normální“ Fordy příliš obyčejné. Ford ale nebyl první, kdo záhy zjistil, že vybudovat silnou identitu nové značce není jen tak (Citroën by se svým brandem DS mohl vyprávět…), takže se z Vignale staly specifické, spíše luxusně a individualizovaně pojaté verze stávajících modelových řad (nejde tedy jen o Mondeo), což mi osobně dává mnohem větší smysl. Ford má díky těmto modelům docela dobrou pozici hlavně u fleetových zákazníků, kterým je schopen nabídnout něco extra i pro náročnější vyšší management.

1000 km za víkend

Test Fordu Mondeo Kombi Vignale s pohonem všech kol spojený s tripem do Alp se termínově trefil přesně do víkendu, kdy víceméně pořád sněžilo. Takže ideální prověrka trakčních schopností mondea s mezinápravovou lamelovou spojkou. Pohon všech kol obstál bez problémů a situací, kdy svou funkcí přispěl ke klidu řidiče, bylo během těch téměř 1000 najetých kilometrů docela dost, ať už to byl třeba jen uklouzaný výjezd do kopce k hotelu či naopak poměrně důsledná a dlouhodobá prověrka trakce na ledovce ve vánici před Příbramí při cestě zpět.

Příznivá spotřeba

Spotřeba pod 6 l/100 km je pro velkou silnou čtyřkolku s automatem dobrou vizitkou.

Jednou z často zmiňovaných nevýhod pohonu všech kol je vyšší spotřeba paliva. Nicméně v mém případě musím v tomto ohledu mondeu vyseknout hlubokou poklonu. Cestou do Alp si řeklo v průměru o 6,5 litru nafty na 100 km a při plynulejší a rychlostně umírněnější cestě zpět jsem jel dokonce za 5,7 l/100 km. To je hodnota, která mi u velkého kombi s automatem, pohonem všech kol a motorem o výkonu 180 koní nepřipadá vůbec špatná.

Komfort na prvním místě

Mondeo tradičně platí za auto, které má jízdní vlastnosti s notnou dávkou agility. S novějšími generacemi a modernizacemi je sice patrné, že se konstruktéři soustředí hlavně na komfort, ale stabilní podvozek zůstává. V duchu doby je samozřejmě posádka co nejvíc izolována od dění pod koly, což logicky úplně nekoresponduje s ostře projížděnými zatáčkami s přesně trefeným apexem, ale naopak zcela zapadá do současného trendu, kdy řidič a posádka prahnou po klidu a pohodě. Mondeo je v tomto ohledu velmi dobrým partnerem – perfektně tlumí i větší nerovnosti, má velmi nízkou hladinu vnitřního hluku a zejména ve verzi Vignale hýčká posádku pohodlnými masážními sedadly v originálním designu a dalšími komfortními prvky (třeba vyhřívaným volantem).

Interiér plný tlačítek

Jak mi docela vadí trend strohých moderních interiérů bez tlačítek pouze s ovládáním přes displej, Mondeo je zase druhý extrém – tlačítek je jak na volantu, tak kolem něj víc než dost, a když k tomu připočítám ještě poměrně detailní digitální přístrojový štít, který rovněž nese spoustu lépe či hůře čitelných informací, je interiér Mondea místem, na které si musíte zvykat. Citelný pokrok zaznamenal displej infotainmentu a vůbec celý multimediální systém SYNC 3, který má velmi rychlé reakční doby, dobře a logicky se ovládá a dokonce umí i hlasově komunikovat v češtině včetně třeba předčítání došlých SMS. Solidní je i reprodukce z audiosystému.

Pár postřehů z denní praxe

Vždycky mám radost, když mohu s autem strávit více stovek kilometrů a několik dní. Člověk si pak všimne i věcí z běžné každodenní praxe. U Mondea Kombi mi třeba nebylo po chuti až příliš pomalu se otvírající a zavírající víko kufru. Na druhou stranu zase u kufru chválím nízkou nakládací hranu. Velmi účinné jsou i adaptivní dynamické LED světlomety, které má Vignale ve standardu. U voliče automatické převodovky se mi občas stávalo, že jsem nechtěně zařadil sportovní režim S namísto D, protože jsou umístěny hned za sebou – jinak dobře fungující dvouspojková převodovka Powershift pak ve sportovním režimu otálí s přeřazováním a drží otáčky vysoko. V zimě pak přišlo více než vhod vyhřívání předního skla, které funguje opravdu rychle a bezproblémově.


¿ Kde se vzalo Vignale?

Alfredo Vignale, uznávaný italský automobilový designér, založil svoji firmu na výrobu karoserií v roce 1948 v italském Turíně. Činnost firmy byla postavena na dokonalé řemeslné zručnosti a profesionalitě, která byla vysoce ceněna mimo jiné i velmi respektovaným časopisem Autocar. Vignale se svou firmou karosoval vozy těch nejprestižnějších značek automobilů a dnes jeho dědictví zůstává v jednom ze stupňů výbavy vozů Ford, které jsou příkladem luxusu Vignale.

Je Ford Mondeo Kombi Vignale 2.0 TDCi AWD auto pro tebe?

JSI TO TY?

Pravděpodobně jsi firemní zákazník, který má blízko k Fordům a chceš typické fleetové auto s velkým kufrem, silným dieselem a rozpočet ti umožňuje pěkně si ho vymazlit. Takže logicky volíš variantu s pohonem všech kol, automat a nejvyšší výbavu Vignale, která reprezentuje přesně to, co ti svým luxusním a rozumně exkluzivním pojetím vyhovuje.

A MÁŠ NA NĚJ?

Zatímco základní Ford Mondeo Kombi koupíš díky štědrému akčnímu ceníku již za 589 900 Kč (výchozí ceníková cena je 719 990 Kč), což je s motorem 1.5 EcoBoost dobrá cena, za variantu s motorem 2.0 TDCi (180 k) a pohonem všech kol dáš nejméně 909 900 Kč (opět akce pro výbavu ST-Line TOP Edition). Cena testovaného provedení Vignale je k nalezení v pravé spodní části ceníku, což značí, že je nejdražší z celé nabídky Fordu Mondeo – stojí 1 116 990 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

For Mondeo Vignale je v rámci střední třídy trochu exotickým autem pro fajnšmekry a znalce. Má líbivý design, nabízí solidní praktičnost a prostor a jeho silný motor zaslouží chválu nejen za výkon, ale i spotřebu. Pohon všech kol mu dodává na suverenitě a šestistupňová dvouspojková převodovka na komfortu. Ostatně ten je devizou celého auta – jak tlumení nerovností, tak odhlučnění je velmi dobré.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Nejvíc asi budeš řešit cenu – je 1,1 milionu Kč za solidně (ne však kompletně) vybavený Ford Mondeo hodně nebo málo? Konkurencí možná nebudou ani tak podobné modely masových výrobců, ale lehce ojeté prémiovky. Pokud jsi rozhodnutý, že tohle Mondeo chceš (nebo nemáš v rámci politiky zaměstnavatele jinou volbu), neuděláš chybu. Objektivních nedostatků nemá moc.

VERDIKT

Ford Mondeo Vignale je autem, které do masové konkurence střední třídy přináší příjemný závan luxusu a exkluzivity. Nic přehnaného, ale přesto viditelně odlišného. Nejsilnější turbodiesel 2.0 TDCi (180 k) je pro Vignale jedinou motorizací a pohon všech kol AWD lez k němu bez výhrad doporučit. Mondeo mě potěšilo zejména komfortní jízdou, nízkou hladinou hluku, dynamikou motoru a v neposlední řadě také velmi příznivou spotřebou. Nevyhovovalo mi pomalé otvírání/zavírání víka kufru, změť tlačítek a přehršel informací na přístrojovém štítu a dílčí rozdíly v kvalitě použitých materiálů v interiéru (laciný plast kolem displeje infotainmentu vs. luxusní čalounění perfektních sedadel) Z hlediska funkčnosti palubního systému ale chválím rychle reagující SYNC 3 s možností českého hlasového ovládání.

Technické údaje

Ford Mondeo Kombi Vignale 2.0 TDCi AWD (2017)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 719 990 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 993 990 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 116 990 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 997 cm³
  • Nejvyšší výkon: 180 k při otáčkách: 3 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 4 000 Nm při otáčkách: 2 000/min
  • Převodovka: Šestistupňová dvouspojková
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Střední třída
  • Délka: 4 867 mm
  • Šířka: 1 852 mm
  • Výška: 1 501 mm
  • Rozvor: 2 850 mm
  • Objem kufru (základní): 500 l
  • Objem kufru (největší): 730 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 703 kg
  • Užitečné zatížení: 627 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 5,3 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 6,1 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,8 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,2 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 137 g/km
  • Objem nádrže: 64 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,5 s
  • Nejvyšší rychlost: 216 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

2 komentáře

Petr
20.10.2018

Zdravím všechny potenciální zákazníky omylu značky Vignale.
Omyl? Ano, čtete správně. Jsem šťastným vlastníkem Mondea Mk. III. i Mondea Mk. IV., dokonce v provedení Titanum S. A právě to je tak trochu kámen úrazu. Zhýčkán dokonalostí těchto výborných aut jsem se rozhodl pro koupi mastodonta Mk V.
A jsem dokonale rozladěn, naštván a hlavně zklamán. Ano, design Mondeo Vignale se mí líbil – na obrázku. I za zkušební jízdy jsem si říkal OK, zvyknu si, bude to fajn jako vždy. Ale v ten moment nepostihnete vše. Až když s tímto krámem déle jezdíte, pak odhalíte jeho slabiny, které protě překonat nelze. Nebudu vás unavovat dlouhým psaním, proto shrnu moje poznatky do několika bodů:

Mínusy:
– mizerná (a to vám garantuji, že fakt mizerná) sedadla Vignale – nelze dobře nastavit a vždy vás budou tlačit … (hrozně … do zadku). Nejhorší do čeho se dá na automobilovém trhu posadit. Opravdu je to tak. Bohužel.
– masáž – to je ale blbost … je to absolutně k ničemu, na nic to nemá vliv, jen vás to mate a znervózňuje. Pokud sedíte špatně, pak to masáž fakt nevytrhne.
– výhled přes tlusté A sloupky – mizérie, ale vzhledem k NCAP dnes asi normálka, holt Scorpio to nebude …
– ovládání Sync – milion funkcí, které jsou k ničemu, většina nejde ovládat z volantu, tak šmudláte prsty po displayi, který pak vypadá … no jako do prasátek
– na volantu miliarda tlačítek – nemáte šanci si je zapamatovat, odvádí to pozornost od řízení.
– proč Ford přešel s osvětlením interiéru z minulé krásné červené do toxicky modré – to je mi vskutku záhada. Působí to velmi nevlídně a je to nemožné změnit – cítíte se jako v ledničce … brrr
– málo místa na nohy vpředu (hlavně u spolujezdce), málo místa na všechno vzadu, málo místa kompletně v kufru – bohužel, ale Superb nebo Octavia je na tom 100% líp. A to neoddiskutovatelně !! Nechť si to zarytí Forďáci zkusí na vlastní kůži. Holt to nejsou naše dobrý starý Fordy
– posez za volantem příliš vysoký – jako v offroadu nebo MPV, spíš na posedu v lese – k charakteru auta to vůbec nejde. Sedíte jako vosa na bombóně.
– omezený rozsah nastavení sedadla, i když to má plných „10“ směrů…
– automat – nic moc, Neví, co má dělat, stále musíte manuálně řadit, nahoru i dolu. Zmatek nad zmatek.
– A teď fatální věc: Ford NEUMÍ NALAKOVAT KAROSERII AUTA – A TO OPRAVDU A VÁŽNĚ !!!!!! Je vidět znatelný rozdíl přední a zadní části auta v úrovni mezi předními a zadními dveřmi – auto vypadá jako po totální nehodě. TO JE OSTUDA FORDU NA CELÉ ČÁŘE a kvůli tomu to auto prostě nenávidím – nemohu s tím pomyšlením jezdit – prostě katastrofa!!!! Bohužel v euforii jsem si toho nevšiml, teď se dívám jenom sem a jsem každý den pouze a jen naštvaný. Vignale – je prostě příšera!! Jedná se nepovedenou metalízu Nocciola – zkrátka vořech, dvobarevnej. Je mi z toho dokonale na nic.
– Ledková adaptivní světla – svítí velmi špatně, xenony v MK. IV. jsou 100x lepší a to bez jakékoli diskuze… LED světla navíc všechno obarvují na toxickou modrou barvu. Pro oči mor, technologicky mínus.
– jen detailík: pokud chcete něco měnit v předním světle, musíte rozdělat 1/2 auta + nárazník dolů !! Tu u Fordu doposud neznám. Oprava – neznal jsem.
– jízdní vlastnosti nemastné neslané – to je neutrální. Jako když řídíte obézní parník. Zážitek z jízdy nula, jen se těšíte, až dojedete do cíle a vystoupíte z auta, aby jste si dali někde kávu na uklidnění.

Abych američana jen nehanil, má i několik pozitiv:
– kamera na couvání je super – perfektně vidět i za naprosté tmy 1+
– senzory kolem auta jsou super taky
– panoramatická střecha je hezká, a ani nehučí jak v BMW 5 E61
– adaptivní podvozek v režimu normal – to je docela hezké svezení, mód sport je jak trakař, doporučuji ihned vypnout
– Vignale má hezký design, to se musí nechat a na to jsem taky dojel. Pozor, nedejte se ošálit jako já
– konečně proti špíně utěsněný motorový prostor + vzpěra na kapotu. U minulé generace to bylo hrozné
– celkem dobré řízení, i když ne hydraulické.

Závěr:
Jediné, co jej řadí do střední třídy jsou rozměry. Jinak mě nic jiného nenapadá.
Za mě je to první Ford, kde jsem udělal zásadní chybu, že si nekoupil Superba, který byl při výběru největším konkurentem. Jen proto, že Superb stojí na každém rohu jsem se rozhodl pro Mondeo, ale teď jen lituji a tluču se do hlavy. Vždy, když přicházím k firemnímu (naštěstí né mému) dvoubarevnému vořechovi a těším se na bolest hýždí ze sedadel, tak bych si nejraději nafackoval. Holt život jde dál a toto je opravdu velmi draze vykoupená zkušenost…. Jestli se něco zásadního nestane, s Fordem jsem ač velmi nerad, definitivně skončil.
Petr, Brno

Odpovědět

    Mirek
    29.10.2018

    Omlouvám se, že píši k jiné výbavě, ale překvapilo mne hodnocení Vignale, ale poznal jsem „své“ Mondeo. Mám nově firemní (naštestí) Mondeo, sice jen Titanium, ale musím v lecčems s kolegou souhlasit.:
    -Přední sedačky – snad nejhorší, kde jsem kdy seděl, bolest hýždí poznávám a k tomu se po hodině jízdy přidává bolest zad. Přenáší se do nich chvění z podvozku a nic nefiltrují.
    -Velmi tlusté B sloupky, bez problémů se tam schová auto, takže při odbočování stále člověk vyhlíží ze všech stran, aby vůbec něco viděl.
    -Kufr menší než například v subtilním Avensisu o 40 litrů.
    -Kolem roletky je vidět do kufru.
    -Průvlak na lyže = parodie, vejdou se tam tak jedny a ne moc velké.

    V závěru: mám řízení rád, ale teď se většinou opravdu těším, až už budu v cíli.

    Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *