Ford Mondeo Kombi Vignale 2.0 TDCi AWD (2017)

Luxusně skrz závěje

Ford Mondeo platí za typické firemní auto, po kterém je následně sháňka od soukromníků v bazarech. Takové poptávce dlouhodobě odpovídá i nabídka verzí a motorů, které uspokojí „běžné“ řidiče. Na samotném vrcholu ceníku pak stojí luxusně pojatá verze Vignale dostupná i s pohonem všech kol. A tu jsem důkladně prověřil.

Vignale mi jako luxusní stupeň výbavy dává větší smysl, než jako samostatná značka.

S modely Vignale měl zpočátku Ford vskutku velké plány. Chtěl, aby postupně vznikla víceméně samostatná značka nesoucí tento honosný název, která bude uspokojovat klienty, kterým jsou „normální“ Fordy příliš obyčejné. Ford ale nebyl první, kdo záhy zjistil, že vybudovat silnou identitu nové značce není jen tak (Citroën by se svým brandem DS mohl vyprávět…), takže se z Vignale staly specifické, spíše luxusně a individualizovaně pojaté verze stávajících modelových řad (nejde tedy jen o Mondeo), což mi osobně dává mnohem větší smysl. Ford má díky těmto modelům docela dobrou pozici hlavně u fleetových zákazníků, kterým je schopen nabídnout něco extra i pro náročnější vyšší management.

1000 km za víkend

Test Fordu Mondeo Kombi Vignale s pohonem všech kol spojený s tripem do Alp se termínově trefil přesně do víkendu, kdy víceméně pořád sněžilo. Takže ideální prověrka trakčních schopností mondea s mezinápravovou lamelovou spojkou. Pohon všech kol obstál bez problémů a situací, kdy svou funkcí přispěl ke klidu řidiče, bylo během těch téměř 1000 najetých kilometrů docela dost, ať už to byl třeba jen uklouzaný výjezd do kopce k hotelu či naopak poměrně důsledná a dlouhodobá prověrka trakce na ledovce ve vánici před Příbramí při cestě zpět.

Příznivá spotřeba

Spotřeba pod 6 l/100 km je pro velkou silnou čtyřkolku s automatem dobrou vizitkou.

Jednou z často zmiňovaných nevýhod pohonu všech kol je vyšší spotřeba paliva. Nicméně v mém případě musím v tomto ohledu mondeu vyseknout hlubokou poklonu. Cestou do Alp si řeklo v průměru o 6,5 litru nafty na 100 km a při plynulejší a rychlostně umírněnější cestě zpět jsem jel dokonce za 5,7 l/100 km. To je hodnota, která mi u velkého kombi s automatem, pohonem všech kol a motorem o výkonu 180 koní nepřipadá vůbec špatná.

Komfort na prvním místě

Mondeo tradičně platí za auto, které má jízdní vlastnosti s notnou dávkou agility. S novějšími generacemi a modernizacemi je sice patrné, že se konstruktéři soustředí hlavně na komfort, ale stabilní podvozek zůstává. V duchu doby je samozřejmě posádka co nejvíc izolována od dění pod koly, což logicky úplně nekoresponduje s ostře projížděnými zatáčkami s přesně trefeným apexem, ale naopak zcela zapadá do současného trendu, kdy řidič a posádka prahnou po klidu a pohodě. Mondeo je v tomto ohledu velmi dobrým partnerem – perfektně tlumí i větší nerovnosti, má velmi nízkou hladinu vnitřního hluku a zejména ve verzi Vignale hýčká posádku pohodlnými masážními sedadly v originálním designu a dalšími komfortními prvky (třeba vyhřívaným volantem).

Interiér plný tlačítek

Jak mi docela vadí trend strohých moderních interiérů bez tlačítek pouze s ovládáním přes displej, Mondeo je zase druhý extrém – tlačítek je jak na volantu, tak kolem něj víc než dost, a když k tomu připočítám ještě poměrně detailní digitální přístrojový štít, který rovněž nese spoustu lépe či hůře čitelných informací, je interiér Mondea místem, na které si musíte zvykat. Citelný pokrok zaznamenal displej infotainmentu a vůbec celý multimediální systém SYNC 3, který má velmi rychlé reakční doby, dobře a logicky se ovládá a dokonce umí i hlasově komunikovat v češtině včetně třeba předčítání došlých SMS. Solidní je i reprodukce z audiosystému.

Pár postřehů z denní praxe

Vždycky mám radost, když mohu s autem strávit více stovek kilometrů a několik dní. Člověk si pak všimne i věcí z běžné každodenní praxe. U Mondea Kombi mi třeba nebylo po chuti až příliš pomalu se otvírající a zavírající víko kufru. Na druhou stranu zase u kufru chválím nízkou nakládací hranu. Velmi účinné jsou i adaptivní dynamické LED světlomety, které má Vignale ve standardu. U voliče automatické převodovky se mi občas stávalo, že jsem nechtěně zařadil sportovní režim S namísto D, protože jsou umístěny hned za sebou – jinak dobře fungující dvouspojková převodovka Powershift pak ve sportovním režimu otálí s přeřazováním a drží otáčky vysoko. V zimě pak přišlo více než vhod vyhřívání předního skla, které funguje opravdu rychle a bezproblémově.


¿ Kde se vzalo Vignale?

Alfredo Vignale, uznávaný italský automobilový designér, založil svoji firmu na výrobu karoserií v roce 1948 v italském Turíně. Činnost firmy byla postavena na dokonalé řemeslné zručnosti a profesionalitě, která byla vysoce ceněna mimo jiné i velmi respektovaným časopisem Autocar. Vignale se svou firmou karosoval vozy těch nejprestižnějších značek automobilů a dnes jeho dědictví zůstává v jednom ze stupňů výbavy vozů Ford, které jsou příkladem luxusu Vignale.

Je Ford Mondeo Kombi Vignale 2.0 TDCi AWD auto pro tebe?

JSI TO TY?

Pravděpodobně jsi firemní zákazník, který má blízko k Fordům a chceš typické fleetové auto s velkým kufrem, silným dieselem a rozpočet ti umožňuje pěkně si ho vymazlit. Takže logicky volíš variantu s pohonem všech kol, automat a nejvyšší výbavu Vignale, která reprezentuje přesně to, co ti svým luxusním a rozumně exkluzivním pojetím vyhovuje.

A MÁŠ NA NĚJ?

Zatímco základní Ford Mondeo Kombi koupíš díky štědrému akčnímu ceníku již za 589 900 Kč (výchozí ceníková cena je 719 990 Kč), což je s motorem 1.5 EcoBoost dobrá cena, za variantu s motorem 2.0 TDCi (180 k) a pohonem všech kol dáš nejméně 909 900 Kč (opět akce pro výbavu ST-Line TOP Edition). Cena testovaného provedení Vignale je k nalezení v pravé spodní části ceníku, což značí, že je nejdražší z celé nabídky Fordu Mondeo – stojí 1 116 990 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

For Mondeo Vignale je v rámci střední třídy trochu exotickým autem pro fajnšmekry a znalce. Má líbivý design, nabízí solidní praktičnost a prostor a jeho silný motor zaslouží chválu nejen za výkon, ale i spotřebu. Pohon všech kol mu dodává na suverenitě a šestistupňová dvouspojková převodovka na komfortu. Ostatně ten je devizou celého auta – jak tlumení nerovností, tak odhlučnění je velmi dobré.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Nejvíc asi budeš řešit cenu – je 1,1 milionu Kč za solidně (ne však kompletně) vybavený Ford Mondeo hodně nebo málo? Konkurencí možná nebudou ani tak podobné modely masových výrobců, ale lehce ojeté prémiovky. Pokud jsi rozhodnutý, že tohle Mondeo chceš (nebo nemáš v rámci politiky zaměstnavatele jinou volbu), neuděláš chybu. Objektivních nedostatků nemá moc.

VERDIKT

Ford Mondeo Vignale je autem, které do masové konkurence střední třídy přináší příjemný závan luxusu a exkluzivity. Nic přehnaného, ale přesto viditelně odlišného. Nejsilnější turbodiesel 2.0 TDCi (180 k) je pro Vignale jedinou motorizací a pohon všech kol AWD lez k němu bez výhrad doporučit. Mondeo mě potěšilo zejména komfortní jízdou, nízkou hladinou hluku, dynamikou motoru a v neposlední řadě také velmi příznivou spotřebou. Nevyhovovalo mi pomalé otvírání/zavírání víka kufru, změť tlačítek a přehršel informací na přístrojovém štítu a dílčí rozdíly v kvalitě použitých materiálů v interiéru (laciný plast kolem displeje infotainmentu vs. luxusní čalounění perfektních sedadel) Z hlediska funkčnosti palubního systému ale chválím rychle reagující SYNC 3 s možností českého hlasového ovládání.

Technické údaje

Ford Mondeo Kombi Vignale 2.0 TDCi AWD (2017)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 719 990 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 993 990 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 116 990 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 997 cm³
  • Nejvyšší výkon: 180 k při otáčkách: 3 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 4 000 Nm při otáčkách: 2 000/min
  • Převodovka: Šestistupňová dvouspojková
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Střední třída
  • Délka: 4 867 mm
  • Šířka: 1 852 mm
  • Výška: 1 501 mm
  • Rozvor: 2 850 mm
  • Objem kufru (základní): 500 l
  • Objem kufru (největší): 730 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 703 kg
  • Užitečné zatížení: 627 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 5,3 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 6,1 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,8 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,2 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 137 g/km
  • Objem nádrže: 64 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,5 s
  • Nejvyšší rychlost: 216 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *