Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4×4 (2017)

Po medvědích stopách

Hyundai Santa Fe je přímou konkurencí modelu Škoda Kodiaq – jsou si velmi podobné rozměrově, funkčně, prostorem i cenou. Jak dopadne korejský model, když se vydá po stopách aljašského medvěda z Mladé Boleslavi? Roztrhá ho Kodiaq na cucky, nebo si na něm naopak vyláme zuby? Týden za volantem leccos prozradil.

Hyundai Santa Fe sice z hlediska prodejů v ČR stojí nejen ve stínu svého menšího sourozence SUV Tucson, ale zároveň ho válcuje i Škoda Kodiaq, které bylo v roce 2016 registrováno třikrát víc než Santa Féček, a to se vlastně ještě ani oficiálně neprodávala. Jedna věc jsou čísla a přirozená dominance Škodovky na našem trhu, druhou věcí je však auto jako takové, a to nelze posuzovat podle čárek ve statistikách, ale podle chování na silnici.

Úterý – Líbí

Pěkný design, příjemný cestovní komfort a slušná funkčnost. To jsou trumfy Santa Fe.

Jak Tucson tak Santa Fe se mi vzhledově líbí, a to je v době, kdy design hraje při nákupu auta poměrně velkou roli, z mého pohledu velká přidaná hodnota. Schválně vynechávám prodlouženou verzi Grand Santa Fe, která už na mě působí neharmonicky a neproporčně. Takže vnější design u tohohle auta chválím, uvnitř už tak unešený nejsem, sedím v autě bezmála za 950 000 Kč, ale nějaký kdovíjaký pocit luxusu to ve mně nevzbuzuje. Nic ale nevrže, materiály jsou normálně akceptovatelné a je patrná i snaha o zajímavou architekturu palubní desky. Je fakt, že člověk nesmí mít v této třídě přehnaná očekávání – jsme sice na vrcholu kompaktních SUV, ale stále mezi masovou produkcí. Prémiové auto těchto rozměrů by stálo o hezkých pár set tisíc víc.

Středa – Jen dva motory na výběr

Specifikaci testovaného auta jsem si schválně vybral tak, aby byla co možná nejblíže mým představám o ideálním Santa Féčku. Popravdě, moc na výběr toho Hyundai hlavně z hlediska motorů nenabízí. Můžete si vybrat buď benzinový čtyřválec 2,4 litru (188 koní), který si však do tohoto auta objedná jen málokdo, protože je nabízen pouze v kombinaci se základní výbavou Confidence a jen s manuálním řazením. Na druhou stranu je zase o 100 000 Kč levnější než turbodiesel 2,2 litru s výkonem 200 koní, který jsem si v prostřední výbavě Style zvolil já, a to s pohonem 4×4 a manuálním řazením. Výchozí cena této specifikace je 899 990 Kč. Cenově se pohybujeme v revíru Kodiaqu, jakkoliv přímé srovnání moc možné není, protože např. mladoboleslavské SUV nenabízí pro nejsilnější turbodiesel (190 k) manuální řazení.

Čtvrtek – Jedeme

První dva dny jsem ujel jen pár kilometrů hlavně po městě, ale ve čtvrtek už jezdím více. Motor má sílu, jak by také ne, když  má na dnešní čtyřválcové poměry velmi slušný objem a točivý moment 440 Nm. Rovněž jeho kultivovanost a hlučnost jsou na dobré úrovni, při jízdě neruší a šestistupňová manuální převodovka je k němu dobře odstupňovaná. U pohonného ústrojí nemám u tohoto typu auta nic zásadního ke kritice, také pohon všech kol funguje bez problémů.

Pátek – Komfort a prostor

Z hlediska užitných vlastností mě Hyundai Santa Fe nezklamal. I přesto, že jsem testoval sedmimístnou verzi (pro mě a většinu lidí asi zbytečnou), kufr naprosto vyhovoval potřebám. Když už jsme u sedadel ve třetí řadě – přístup k nim není zrovna snadný a je to prolejzačka spíše pro děti než dospělé. Opěradla sedadel ve druhé řadě nemají polohovou paměť, takže se musí pokaždé znovu nastavit… zkrátka Santa Fe by mi vyhovovalo lépe pětimístné. Dobrou vychytávkou je možnost uložení roletky zavazadlového prostoru pod podlahu kufru – detail, který potěší. Stejně tak je na výši i cestovní komfort, auto má měkčí nastavení odpružení a k solidnímu tlumení nerovností přispěly i pneumatiky s vyšším profilovým číslem, což byl další důkaz toho, že velká kola jsou sice hezká, ale s menšími obutými do normálních pneumatik se příjemněji jezdí.

Sobota – Kulhající infotainment

V oblasti konektivity a infotainmentu ujel Santaféčku v porovnání s novými modely vlak.

Byť jsou pro Hyundai Santa Fe od jeho faceliftu k dispozici nové technologie, úplně nejmodernější mi nepřipadá, a to hlavně proto, že pokulhává v oblasti konektivity a infotainmentu. Tohle je oblast, na které bude muset Hyundai poměrně rychle zapracovat, jakkoliv samozřejmě můžete namítnout, že infotainment auto nedělá. Určitě se ale u nového auta raději koukáte na velký displej než na malý, tím spíše, že auto stojí skoro milion. Vyhřívaný volant (mimochodem najít jeho vypínač nelogicky schovaný na sloupku řízení nebylo jen tak), ventilovaná sedadla, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu či kamery s 360° pohledem nejsou samozřejmě špatné věci, ale už je má kde kdo a k ohromení nestačí. To si právě spíše každý hned všimne displeje s úhlopříčkou 5 palců (pro výbavu Executive je k dispozici 8 palcová verze) se starší grafikou a ve své podstatě podle dnešních měřítek jen naprosto základní funkcionalitou typu MP3, USB a Bluetooth.

Neděle – Spotřeba

Už mám najeto dost, abych měl relevantní představu o spotřeběMěstské pojížďky mi odčerpaly z nádrže o objemu 64 litrů zhruba 11 l každých 100 km – není to zrovna málo, ale u SUV to v městském režimu není nic zase tak výjimečného. Na běžné okresce jsem se při plynulé jízdě dostal výrazně níže. S trochou snahy se dá jezdit i k 7 l/100 km, častěji jsem se však pohyboval kolem 8 l/100 km. Dálnice pak znamená spotřebu 8,5 – 9 l/100 km. Že bych Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi označil za úsporný automobil, to se říct nedá. Velký motor zkrátka znamená i poměrně velký rozptyl ve spotřebě v závislosti na jízdním stylu, profilu trati a zatížení. Mimochodem, na kouli utáhne Santa Fe přívěs s hmotností až 2500 kg.

Pondělí – Ztracená stopa

Jako auto je Santa Fe dobrým služebníkem, ale už je u něj patrné, že původem pochází z roku 2012, byť v roce 2016 prodělalo nejen kosmetický facelift. Dnešní nová auta jsou přeci jen trochu jinde, Kodiaq nevyjímaje. Souboj o přízeň řidičů se čím dál častěji přestane odehrávat v rovině jízdních vlastností nebo v tom, jaký je v sedmimístné verzi přístup je dozadu. Mnohem pravděpodobněji se přesuneme na pole informačních technologií a infotainmentu, a to jsou oblasti, kde je aktuálně Škoda Kodiaq tak daleko před Santa Fe, že korejské SUV ztrácí stopu…

Je Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4×4 auto pro tebe?

JSI TO TY?

Hledáš větší SUV a nevidíš moc důvodů, proč bys měl hledat jen v rámci koncernu VW. Máš docela peníze, ale buď ne tolik, aby sis dopřál stejně vybavené prémiové auto, nebo prostě prémiovku ani nechceš. Oceníš silný naftový motor, pohon všech kol je pro tebe jasná volba, na automatu naopak netrváš. Hyundai Snata Fe se ti líbí vzhledově a na nějaké trendy v konektivitě zvysoka…

A MÁŠ NA NĚJ?

Základní Santa Fe s benzinovým motorem 2.4 GDI (188 k) stojí 679 990 Kč, ale jde o verzi se základní výbavou a pohonem pouze předních kol. Za turbodiesel 2,2 litru (200 k) ve verzi 4×4 zaplatíš nejméně 829 990 Kč, testované auto v prostřední výbavě Style pak přišlo na 943 890 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Protože je to vzhledově pěkné auto s odpovídající užitnou hodnotou a solidním pohonným ústrojím. Má motor, který v dnešní době potěší objemem 2,2 litru, jenž se pozitivně odráží v jeho charakteru a síle. Chválím také cestovní komfort a prostornost (samozřejmě ne ve třetí řadě) a potěší samozřejmě také pro Hyundai typická pětiletá záruka.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Za slabiny považuji výrazně redukovanou nabídku motorů, která nemusí ani zdaleka vyhovět všem, a s tím související poměrně jasně navrženou ceníkovou matici kombinací výbav a pohonů. U dnešního auta bych v tomto segmentu a cenové hladině také čekal modernější systémy a možnosti v oblasti konektivity. Trochu promyšlenější by rovněž mohl být přístup na sedadla ve třetí řadě.

VERDIKT

Santa Fe považuji za volbu konzumního motoristy, který si nepotrpí na aktuální trendy v oblasti konektivity a kupuje auto spíše podle toho, jestli mu vyhovuje po užitné stránce, že se mu líbí a dealera má zrovna za rohem. Při takovém pohledu na auta Hyundai Santa Fe bez debat splní očekávání – je prostorný, v případě turbodieselu má silný motor, fungující pohon všech kol, aktuální jízdní systémy a asistenty a k tomu cenovku, která zapadá do daného segmentu. V tom je ale také zároveň dost těsno a konkurence nezahálí… 

Technické údaje

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4×4 (2017)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 679 990 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 829 990 Kč
  • Cena testovaného modelu: 899 990 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 2 199 cm³
  • Nejvyšší výkon: 200 k při otáčkách: 3 800/min
  • Nejvyšší točivý moment: 440 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: SUV
  • Segment: Střední třída
  • Délka: 4 700 mm
  • Šířka: 1 880 mm
  • Výška: 1 675 mm
  • Rozvor: 2 700 mm
  • Objem kufru (základní): 516 l
  • Objem kufru (největší): 1 615 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 914 kg
  • Užitečné zatížení: 686 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 5,7 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 6,9 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,9 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 9,9 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 149 g/km
  • Objem nádrže: 64 l
  • Záruka na auto: 7 let
  • Záruka na lak: 7 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 203 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

6 komentářů

Insider
22.2.2017

„Za slabiny považuji výrazně redukovanou nabídku motorů, která nemusí ani zdaleka vyhovět všem, a s tím související poměrně jasně navrženou ceníkovou matici kombinací výbav a pohonů.“ – A kolik motorů budete při provozu auta používat? Argument jak noha…

Odpovědět

    Honza Blažek
    23.2.2017

    Jeden…z těch pouhých dvou, co jsou v nabídce…

    Odpovědět

    Peter
    14.4.2017

    A hlavne nemá na prednej maske znak ŠKODA

    Odpovědět

      Bohumil Venclík
      14.5.2017

      Souhlasím s Peterem,je mi už z toho blbě,jak všichni redaktoři nadržují značce Škoda,už se o tom veřejně mluví.Ať žije Škoda!!!!Nejlepší auto na světě.

      Odpovědět

Jaromír
27.7.2018

Děkuji, za Váš návrh dívat se v autě na velký displej, ale raději budu koukat na silnici.

Odpovědět

jan
8.2.2019

Len tak pr zaujímavosť, ja mám za 12 rokov už druhe santafe,
– prvé 200 000km, okrem pneu, zadné tlmiče perovania, 1 x gulový čap a 1x výmena brzdových doštičiek a to včetko…. výmena oleja čo 20 000km, motor 2,2crdi 114 kw
– druhé santa fe motor 2,2crdi, 147 kw, aut.prevodovka, najazdené 300 000 km, ide normálne, motorový olej od výmeny po výmenu čo 20 000km. Opravy – štarter cca 220 000km. ýmena 1x gulový čap, 1 x zadný náboj kola, 2 x torzne tyčky, čidlo prítomnosti vody v palivovom čerpadle, 2x ýmena brzd.doštičiek a pri 250 000km výmena brzdových kotúčov. A to je včetko, auto plne funkčné, bez problémov, je pravda že nemám info taiment ale jazdí sa na aute. Plná spokojnosť. Auto je videniu

Odpovědět

Přidat komentář

Napsat komentář: jan Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *