Peugeot 308 SW 1.2 PureTech (2015)

Jako z učebnice

Peugeot u svého modelu 308 ověnčeného titulem Car of The Year 2014 předvádí downsizing jako z učebnice. Kombi s označením SW je docela kus auta, přesto by mu měl k důstojnému pohonu vystačit benzinový tříválec o objemu 1,2 litru přeplňovaný turbem. Papírové údaje jsou, jak už to tak bývá, na hraně uvěřitelnosti. Skutečný stav věcí jsem zjišťoval během týdenního testu.

Peugeot 308 už jsem jednou testoval s karoserií hatchback a ve verzi s motorem 1.6 THP.

1. DEN

Přehnaná skepse ze třech válců není u tohoto francouzského kombíku na místě.

Co se nedá Francouzům upřít, je jejich cit pro design, styl a eleganci. S příchodem nových aut občas slýchávám názor, že jsou příliš vyumělkovaná a že se rychle okoukají. Nesouhlasím. Konkrétně Peugeot dělá dle mého názoru auta, která se (až na pár výjimek) líbí nejen na první pohled, ale i dlouhodobě – Peugeot 206, Peugeot 406, 407… A stejně vnímám i nový kombík nižší střední třídy (byť jej Peugeot na svých stránkách pro mne trochu nepochopitelně řadí do třídy střední) s označením 308 SW. Vzhledově je to fajn auto.

2. DEN

Mnohem více mne však zajímá, jak auto jezdí a jak se s ním žije. Tím spíš, že pod kapotou je benzinový přeplňovaný tříválec o objemu 1.2 litru, jenž dle výrobce vykazuje hodnoty, ehm… na které jsem zvědavý v praxi. Vysoký výkon 130 k, slušný točivý moment  230 Nm, maximálka 199 km/h a kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km. No uznejte, že takové přísliby je nutné prověřit praxí. Druhý den testu jezdím hlavně po městě a hned první dojem je veskrze pozitivní. Možná jsem byl až příliš skeptický a neměl velká očekávání, takže jsem o to překvapenější – tříválec by mi pro normální  jezdění naprosto stačil. Je živý, pružný, docela slušně táhne odspodu. Ve městě mi nic nechybí. Tedy…

3. DEN

…vlastně, abych byl přesný, čím více času za volantem trávím, tím méně mi vyhovuje systém ovládání. Chtěl bych normální auto s normální uživatelskou logikou, ne řešit vše téměř vše přes centrální dotykový displej. Moje výhrady k umístění volantu a přístrojového štítu jsem detailně popisoval v testu verze 1.6 THP, tady je to samozřejmě identické. Malý volant mi na jednu stranu přináší radost z řízení, auto je hbité, pěkně reaguje, ale přeci jen nevím, zdali daň v podobě hůře viditelného a z hlediska umístění tachometru a otáčkoměru inverzního přístrojového štítu za to stála.

4. DEN

I při normálním dálničním tempu má rezervu, dynamika klesá jen při zatížení.

Na dnešním programu mám dálnici. Překvapivě dobrá elasticita tříválce mi zajišťuje i při rychlejší dálniční jízdě docela dobrý pocit výkonové rezervy, neobjevím ale Ameriku, když odhalím přímou úměru mezi zatížením vozu a jeho dynamikou. Tuto motorizaci bych doporučil hlavně těm, kteří toho moc nevozí. Na druhou stranu po osobní zkušenosti považuji za zbytečné tvrdit, že tento malý motůrek se hodí jen řidičům s malým kilometrovým nájezdem, kteří na dálnici a dlouhé cesty vyráží jen občas. Pro klasické české jezdění na chalupu, občas na dovolenou, a to třeba i někam dál po Evropě, tohle auto stačí. Na honění v levém pruhu to sice není, ale přehnaná skepse vyplývající z nižšího počtu válců také není na místě. A spotřeba při dálničním režimu? Já jsem jezdil kolem 7,0 l/100 km.

5. DEN

Okresky a zatáčky dávají vyniknout dobře naladěnému podvozku, který nerázuje a snese i sportovnější jízdu, při které je malý motor do značné části výhodou – díky lehké přední části je auto pocitově hbitější. Podvozek neodskakuje, a pokud, tak už to musí být opravdu větší nerovnost. Také řazení je poměrně slušné – prostě se Francouzi po technické stránce zlepšili. Malý volant navozuje sportovní feeling a skutečně umožňuje vcelku rychlé reakce a já se přistihnu, jak mne vlastně jízda ve francouzském kombíku s tříválcem docela baví…Při klidné jízdě mimo město má motor spotřebu kolem 5,5 l/100 km, celkový delší průměr se mi ustálil na hodnotě 6,4 l/100 km. V těchto parametrech výhodu nižšího počtu válců moc nevidím.

6. DEN

Po praktické stránce je Peugeot 308 SW v nižší střední třídě jednou z těch lepších nabídek. Má slušný kufr, který je hluboký, sedačky lze sklápět přímo z kufru a co je pozitivní – sklopí se do roviny. Objem 610 litrů metodou VDA je nad průměrem a já oceňuji, že to na autu není na první pohled vidět. 420 kilogramů užitečného zatížení na druhou stranu zase není příliš, takže pozor, pokud by vás napadlo tahat pytle s cementem. Potěšující je i nižší nakládací hrana, celkově praktický tvar zavazadlového prostoru a jeho využitelnost. Nemám výhrady.

7. DEN

Oblast, která ještě stojí za stručný komentář, je interiér. A ani tady nebudu moc kritický – použité materiály mají solidní úroveň, jejich zpracování u testovaného auta také nevykazovalo nějaké problémy a Peugeotu se podařilo navodit uvnitř celkově příjemnou atmosféru, a to navzdory faktu, že je architektura palubní desky poměrně jednoduchá. Cenově patří Peugeot 508 SW do jakéhosi vyššího nadprůměru. Cena není vzhledem ke kvalitě přemrštěná, nicméně určitě ale najdete na trhu finančně lepší nabídky. K tomu, abyste zahrnuli do svého výběru Peugeot 308 SW tedy nestačí jen bezemoční práce s kalkulačkou, musíte trochu zapojit i srdce. A i za to dávám palce nahoru.

Je Peugeot 308 SW 1.2 PureTech auto pro tebe?

JSI TO TY?

Hledáš kombíka nižší střední třídy, ale do svého rozhodovacího procesu rád vpustíš i trochu emocí. Přesto potřebuješ dost velký kufr a nabídku, která se úplně nevymkne tvým finančním představám. Při jízdě máš rád především komfort, jsi rád obklopen lepšími materiály a chceš podvozek, který tě nenechá ve štychu, když občas protáhneš zatáčku. Na druhou stranu nemusíš mít kdovíjak výkonný motor, většinou totiž jezdíš úplně normálně. Nevadí ti vyzkoušet něco jiného, takže tři válce pod kapotou při rozhovorech s kamarády naopak obrátíš ve svůj prospěch. Alespoň máš něco zajímavého.

A MÁŠ NA NĚJ?

Peugeot 308 SW pořídíš nejlevněji za 412 000 Kč, jenže to je úplný základ ve výbavě ACCESS a s motorem o výkonu 110 koní. Testovaný tříválec je nejlevněji k mání za 456 500 Kč v prostřední výbavě Active, v nejvyšší výbavě Allure pak přijde na 497 500 Kč. Je ale pravda, že zejména u prostřední výbavy si připrav ještě pár peněz na příplatky – třeba parkovací senzory, zatmavená zadní okna, litá kola…no, najdeš toho v ceníku dost, co ti z tvého Peugeotu udělá ještě hezčí auto.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Vzhled a sympatie ke značce budou hrát určitě roli, ale Peugeot 308 SW nezklame ani po praktické stránce – je prostorný, má velký kufr, interiér je útulný a je i docela zábavné tohle auto řídit. Jeho spotřeba a dynamika jsou normální, určitě tedy nejsou důvodem, proč bych někoho nějak odrazoval.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Pokud častěji vozíte více lidí a věcí, nebudou tři válce úplně optimální motorizací, také je otázka, nakolik jste ochotni do auta investovat, protože určitě najdete cenově vstřícnější nabídky. Důvodem po pokukování u konkurence můe být i strach z neznámého v podobě malého tříválce s turbem.

VERDIKT

Pro normální řidiče, kteří nechtějí mít úplně obyčejné auto je Peugeot 308 SW 1.2 PureTech doporučeníhodný. Oceňuji jeho jízdní vlastnosti, dynamika motoru mne také v rámci dané třídy a očekávání mile překvapila a líbí se mi, jak auto zdařile maskuje svou reálnou slušnou přepravní kapacitu. Od menšího počtu válců nečekejte kdovíjakou úsporu paliva, spotřebu považuji za úplně normální, auto by mohlo mít o něco vyšší užitečné zatížení a o mém „osobním“ problému s nečitelností přístrojů přes malý volant jsem už také mluvil.

Technické údaje

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech (2015)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 412 000 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 466 500 Kč
  • Cena testovaného modelu: 549 500 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 3
  • Palivo: Benzín
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 199 cm³
  • Nejvyšší výkon: 130 k při otáčkách: 5 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 230 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 585 mm
  • Šířka: 1 804 mm
  • Výška: 1 470 mm
  • Rozvor: 2 730 mm
  • Objem kufru (základní): 610 l
  • Objem kufru (největší): 1 775 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 420 kg
  • Užitečné zatížení: 420 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 5,0 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 6,2 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,3 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,4 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 119 g/km
  • Objem nádrže: 53 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,1 s
  • Nejvyšší rychlost: 199 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

2 komentáře

BobanHTP
1.3.2016

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat jak je to s odlučněním tříválce, jak v nízkých, tak vysokých otáčkách. V autožurnálu si trochu postěžovali, že v nízkých otáčkách tento motor mírně duní….

Odpovědět

    Vaclav Svatek
    23.6.2017

    Fajn,ale za trivalec,byt i trochu vybaveny,je to ale opravdu HROMADA penez…. Za ty penize,lze poridit,jak vybavu,tak silnejsi motor….to je Velke minus a Francouzska slabost… Vzpomenme na Citroen C6 ! To byl TOTALNI ulet. Taky NIC neprodali…

    Odpovědět

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *