Blíží se konec kvartálu? Přišla tvoje chvíle – prodejci se totiž snaží dohnat svůj plán…
Šéfdesignér Škodovky Jozef Kabaň se do rozhovorů s novináři moc nehrne, když se ale snažíte, najde si čas i na blogery. V Ženevě jsem ho získal na půl hodiny pouze pro sebe a vznikl z toho velmi zajímavý a upřímný rozhovor. Až překvapivě.
O rozhovory s šéfdesignéry automobilek bývá ze strany novinářů často větší zájem, než o leckteré členy představenstva. Jozef Kabaň není v tomto ohledu výjimkou a během dvou tiskových dnů na autosalonu poskytne tak 20 rozhovorů. Na letošním ženevském autosalonu jsem se do jeho programu na půl hodiny vetřel i já – vznikl z toho zejména rozhovor do přílohy o automobilovém designu, kterou jsme připravili pro Týdeník ECHO, ale vzhledem k tomu, že jsem se dozvěděl mnohem víc, než mi rozsah v časopise dovolil publikovat, přináším kompletní interview na svém blogu.
Od roku 2008, kde se stal Jozef Kabaň šéfdesignérem Škodovky, jsme se už několikrát potkali a měli možnost pár rozhovorů realizovat. Asi nejplodnější, jak profesně, tak lidsky, byl před lety asi tříhodinový neformální „pokec“ na autosalonu v Pekingu. Na druhé straně světa měl Jozef Kabaň na malou skupinku českých novinářů paradoxně nejvíce času. To, že se nevidíme poprvé, určitě přispělo i k pohodové atmosféře našeho rozhovoru v Ženevě 2016, kde byla jinak atmosféra o poznání hektičtější – představovala se studie Škoda VisionS, tedy předobraz velkého SUV Škoda Kodiaq.
Uvolněnost a pohotovost mi Jozef Kabaň při rozhovoru ukázal hned na začátku v odpovědi na mou otázku, která tři slova by se měla každému vybavit při pohledu na aktuální modely Škodovky. S úsměvem, ale bez zaváhání odpověděl: „To chci mít.“ Bylo to něco jiného, než jsem čekal a vlastně celý rozhovor se záhy odchýlil od mých připravených otázek…
Každá změna tohoto formátu s sebou samozřejmě nese změny, ale popravdě, jsem na to už zvyklý – je to totiž zároveň i nová šance. Bernhard Maier má jako nový šéf velký potenciál značku posunout. Je to výzva, těším se.
Už s Vahlandem jsme nad designem trávili hodně času, zatím to vypadá, že s panem Maierem ho bude ještě více.
Tady nejde o to, co jste schopný jako designér navrhnout, ale spíše o to, aby značka byla schopná design svým zákazníkům nějakým způsobem správně podat. Jde hlavně o načasování. Ano, chceme emotovnější auta, ale také nechceme ztratit dosavadního zákazníka. Krok, který uděláte, může být jen tak velký, aby ho s vámi udělali i zákazníci. Ale posuneme se dále, nebojte…
Máme k dispozici poměrně detailní analýzy a v současnosti hraje design u aut tu nejdůležitější roli. I u Škodovky ho zákazníci staví na první místo, to jak auto vypadá je prostě stále důležitější. Já osobně to ale beru trochu s rezervou – nebylo by správné, abychom teď podlehli jen a pouze emocím a snažili se tvořit pouze atraktivní věci. Věřím v to, že značka Škoda nesmí zapomenout na to k čemu odkazuje. Stále hledáme rovnováhu mezi emocemi a užitnými vlastnostmi.
Tady hodně záleží na tom, o jakém autě se zrovna bavíme. Když to zobecním , tak mohu prohlásit, že naše filozofie je o tom, že nechceme dělat kompromisy a vždy hledáme ideální cestu. Názorným příkladem je koncept VisionS jako sedmimístné auto SUV (předobraz sériové verze modelu Škoda Kodiaq – moje poznámka). Na jednu stranu víte, že značka je vyhlášená svou prostorností a vyřešit třetí řadu sedadel tak, aby zákaznicí byli spokojeni, není vůbec snadné, je to výzva. Tím spíše, že jsme nechtěli rezignovat na to, aby auto ztratilo ze své sportovnosti a mělo nedynamický neatraktivní charakter. Hledání toho správného mixu je časově i mentálně velmi náročná práce. Každý člověk má samozřejmě na naší práci jiný názor a já to respektuji a nekritizuji, nicméně naší snahou je vždy dospět k takovému výsledku, který bude vyhovovat většině.
Nová média pronikají do aut, to je holý fakt.I proto jsme se na to zaměřili u této studie a naší snahou bylo pro každého člena posádky vytvořit jeho svět, kde se bude cítit příjemně. Každý pasažér tedy má svůj ergonomický prostor, místo na mobil, sluchátka a vlastní displej. U sériového auta to samozřejmě nebude v tomto pojetí, ale stejně jako jsme v minulosti u konceptů nikdy moc nešli cestou, která ukazuje věci, které se nikdy nestanou, tak to znamená, že i na takových věcech reálně pracujeme. A v budoucnu toho bude určitě víc a víc…
Nemusíte nic očekávat, u SUV přijde oboje (smích)…
V konceptu je zatím jen puštěná smyčka, která ukazuje různé možnosti. Když například přijdete do auta, tak vás přivítá, dá vědět o počasí, ukáže z domova definovanou trasu, komunikuje s vaším mobilem. Dnes opravdu není problém, aby vše fungovalo propojeně. Ale máme i vychytávky – třeba možnost vést na palubě videokonferenci s různými sedadly. Třeba máma tak jednoduše zjistí, zdali její dítě vzadu spí, nebo mu může pustit jinou pohádku. Možná to působí jednoduše, ale kdo je rodič, tak ví, že to může být užitečné.
Toto je zatím čistě v této studii. Nápady musíte nejprve mít, abyste na nich mohli pracovat. A v našem týmu vzniká opravdu spousta různých nápadů a my se pak snažíme nějaké z nich dostat do reálného života. Ne všechno má skutečný potenciál a třeba to není ani časově realizovatelné.
Řadu věci si programujeme sami v Mladé Boleslavi, ale spousta toho vzniká na úrovni koncernu.
Dříve jsme se dlouhou dobu bavili o analogovém světě, teď se zase vedou diskuze o digitálním světě. Myslím si, že musíme stále myslet na člověka a zákazníka. Nikdo nezná ideální recept, a tak ho každá automobilka hledá po svém – je to otázka času, jak se vše vyvine. Zatím mi kombinace obojího přijde jako nejvýhodnější. Pokud člověk sedí v autě a nad určitou rychlost ovládá systémy, je mnohem příjemnější mít fyzický kontakt, než něco hledat na displeji. Na druhou stranu, pokud s autem stojím, je to úplně něco jiného.
Máme toho samozřejmě rozpracováno více. Co se týká rodiny SUV, tak určitě mluvíme o více než jednom autě, dokonce více než o dvou… Rodina SUV bude opravdu velmi zajímavá. Stejně tak se ale věnujeme i autům, která máme aktuálně v nabídce. Je na co se těšit. Škoda má více než stoletou historii a já cítím zodpovědnost jít stále dál a pokračovat.
Co se týká této debaty, tak to je zatím uzavřená věc. Momentálně nic nechystáme. Trend MPV není moc zajímavý.
Ano, ale bude to postupné – nejprve přijdou lehké změny třeba světel, a pak bude následovat facelift, s kterým Citigo získá jiný výraz. Bude to sympatické. Uvidíte.
Kdo se bojí, nesmí do lesa. A my jsme v lese.
Jen o málokterém autě jsem byl tak přesvědčený, jako o faceliftované Octavii.
Facelift Octavie bude taková změna, že… (smích).
Teď už jsme naštěstí hodně daleko od debaty, zdali budeme konkurovat Dacii.
Větší kroky? Ano, chtěl jsem je dělat, ale nakonec musím uznat, že tempo, které jsme zvolili, je ideální. Snad nežiji v nějakém naivním světě…
Opět přijde nejprve mezikrok a pak zcela nová generace. U Rapidu je spousta možností jak udělat ten zmíněný krok co největší.
Někdy toho možná víte víc než já, ale je asi ještě brzy o tom mluvit…
Auta budou autonomní. Ať chceme nebo ne, jednoho dne se to prostě stane. A budou lidi, kteří to budou považovat za normální a budou se divit, že my to nechceme. Tak to v životě chodí, člověk si rád zvykne na lepší. Já osobně miluji držet volant, a když mám možnost se rozhodnout jestli poletím letadlem nebo pojedu autem a čas a vzdálenost to umožňují, vždycky raději volím auto. Nikde si neumím vytvořit takovou pohodu jako v autě, kde mohu poslouchat co chci…
Zamýšlíme se nad tím a zkoušíme různé věci, ale zatím nic konkrétního. Je to ale seriozní věc, ke které se musíme postavit a být připraveni. Už to běží ve velkém, není to žádné sci-fi. Je to realita, která sice nepřijde hned, ale jednou přijde. Doufám, že nebudeme zcela rezignovat na požitek z řízení, ale – a to mohu sám potvrdit – už teď nastávají na silnicích někdy situace, kdy bych klidně autu přenechal vládu, ať si to v zácpách odřídí samo. Auto se v takových situacích stejně jen posouvá a posouvá. To jsou opravdu chvíle, kdy bych raději dělal něco jiného.
Není to jen o tom, co chceme, musí se také změnit legislativa… a asi se bude měnit víc věcí, než člověk očekává. Nebude to hned a bude to komplikovaná cesta.
To je velmi dobrá otázka víceméně pro všechny automobilky a já neznám odpověď a ani ji neumím moc odhadnout. Kdo je ten správný zákazník? Zeměkoule je tak veliká, kultury tak odlišné, sociální a ekonomického parametry leckdy zásadně rozdílné… věci, které my pokládáme už nyní za normální, mohou být jinde dostupné až za desítky let. Ale nám to nestačí a už teď chceme jít ještě dál. Je to součást lidské povahy – člověk chce stále víc.
Je to stejné jako u zmíněného tempa u designu. Nejde jen o to dokázat, že to jde vyrobit. Je zbytečné něco dělat jen proto, abyste byli spokojení pouze vy. I proto se možná Škodovka k některým věcem staví jinak, není to kvůli tomu, že jsme příliš konzervativní, ale je vyplývá to z logiky, která je za tím – totiž, že zákazník dostane to co chce a ne to, co my si myslíme, že je pro něj dobré. To je stále priorita.
Co se týká designu, tak downsizing není nic zásadního. Výsledkem mohou být třeba menší převisy karoserie, ale na druhou stranu nejsou motory z hlediska zástavby zase o tolik menší. To třeba elektromobilita přináší výrazně více designérských změn. Jenže v obecné rovině je estetika a vnímání věcí vžité, je přirozené, že se nám něco líbí a něco ne… zrovna u auta je vlastně spousta věcí daných, třetinu zabírá motor, zbytek pak prostor pro cestující a zavazadla. Ano, jde to udělat jinak, ale bude to zákazník akceptovat? A pokud ano, za jak dlouho?
O tom, jaký má Jozef Kabaň vztah k mladoboleslavské historii, co ho ve Škoda Muzeu inspiruje a proč chce, aby se muzeum znovu modernizovalo, si můžete přečíst na spřáteleném Classic Blogu.
Tým Škoda Design natočil při příležitosti konceptu Škoda VisionS (budoucí Škoda Kodiaq) sérii zajímavých imageových videí. Pokud máte čas, podívejte se:
Driven by Design. Part 1: Inspiration
Driven by Design. Part 2: Sketch
Driven by Design. Part 3: Sculpture
Driven by Design. Part 4: VisionS
Driven by Design. Part 5: Human Touch