Volvo V90: Pět plusů, Zlatan a dvě pihy na kráse

14.6.2016 Honza Blažek , 0 komentářů

Na nová Volva se vždy čeká dost dlouho. Model XC90 byl nejstarším velkým SUV, než jsme se dočkali nové generace, u velkých kombíků severské značky je to podobné. Jak moc se podle mě změní segment prémiových kombíků s příchodem nové generace modelu Volvo V90?

Volvo V90 je podle automobilky samotné autem, které si člověk koupí proto, aby se odměnil. Proč by se neměl odměnit Audinou, Bavorákem či Mercedesem? Nebo třeba Jaguarem? Předkládám pět důvodů, které podle mě hrají modelu Volvo V90 do karet, byť jsem zároveň při tom hledání našel i dvě pihy na kráse…

1. Design

Volvo V90 se mi líbí. Má šmrnc, důstojnost, originalitu, eleganci i dávku dravosti. V dnešní době, kdy jsou si modely zejména německé trojky v rámci dané značky podobné, jako vejce vejci jsem za výrazné a nezaměnitelné auto rád. Jsem si jistý, že to pomůže i prodejům, třeba podobně jako u XC60, které začali lidé kupovat, aniž by o Volvu do té doby něco věděli. Prostě se jim líbí. Hotovo, dvacet.

Volvo V90

2. Luxusní interiér

Robin Page, který dříve pracoval pro Bentley, odvedl v interiéru velmi dobrou práci. Interiér je jednoduchý, ale v žádném případě nerezignuje na luxus, za některé detaily či materiály by se nemusela stydět ani kdejaká luxusní limuzína plná náhražek. Volvo V90 je pro mne důkaz, že skandinávský design žije. Že jeho reprezentantem nejsou jen předražené dřevěné hranoly IKEA dovezené z Číny, ale že jeho podstatu umí v současnosti nejlépe vystihnout, ztvárnit a zhmotnit právě u Volva.

Volvo V90

3. Skromnost jako součást vysokého životního standardu

Lidi vám ho asi stejně budou závidět, ale tak nějak jinak než německou produkci.

Volvo V90 pro mne vyzařuje zvláštní auru. V žádném případě bych ho neoznačil za skromné (což není ani vzhledem k cenovce), ale zároveň nepůsobí arogantně či okázale. Vyzařuje to, co cítím, když projíždím Švédskem – „tady se dobře žije, všichni to víme a není nutné to nějak vytrubovat do světa“. Ano, tahle anotace má své trhliny – už jí zaslechlo i pár set tisíc migrantů, ale Volvo V90 prostě nikoho zásadně nepobouří ráno před školou, zvládne během dne businessovou roli, večer neudělá ostudu před divadlem a o víkendu mu to bude slušet i u srubu v chatové osadě u Sázavy. Lidi vám ho asi stejně budou závidět, ale možná si spíše řeknou „to bych chtěl taky“, než „kde na to nakrad’?“

Volvo V90

4. Bezpečnost – už se nesrazíte ani s velkým blbcem

Ano, vím, je to ve spojení s Volvem klišé, ale objektivně vzato nelze Volvu upřít neustálou snahu držet si náskok před konkurencí, jejíž vozy jsou samozřejmě také bezpečné. Některé značky si vybudovaly image bezpečnosti (např. Renault) a následně po dosažení marketingových cílů se zase vrhly na jinou oblast. Volvo je vytrvalé. A to tak, že balíček systémů IntelliSafe je tak obsáhlý, že ho ani Volvo samotné ve svých prospektech nepopisuje úplně kompletní. Novinkou, která rozšiřuje funkci standardního systému City Safety je integrování algoritmů pro detekci nebezpečí kolize s velkými zvířaty, jako jsou sobi, losi či koně. Vyzdvihuji také sedadla – nejen pohodlná, ale zejména jsou do nich aplikovány veškeré bezpečnostní poznatky.

Volvo V90

5. Autonomní řízení

Nechci, aby auta řídila sama, ale stejně jako v předchozím bodě nelze ignorovat, že Volvo se v této oblasti snaží nad rámec průměru, a tak do modelu Volvo V90 aplikovalo také systém poloautonomního řízení Pilot Assist, který zásadně rozšiřuje první generaci o zvládání běžných dopravních situací při vyšších rychlostech až do 130 km/h.

Volvo V90 Pilot Assist

…jóó a s Volvem V90 jezdí i typický Švéd Zlatan Ibrahimovič – mrkněte na video.

Volvo V90

Pihy na kráse, aneb nic není dokonalé…

1. Pouze čtyřválcové motory

Čtyřválce mají slušné parametry, ale absence pěti- či šestiválců Volvu škodí imageově.

Volvo ví, že si to bude muset vyposlechnout z různých stran stejně, jako u modelu XC90, u kterého také absentují agregáty s více než čtyřmi válci. Za odvahu udělat nepopulární krok jako první by možná zasloužilo pochvalu, ale nebudu to já, kdo by jí měl vyřknout. Mně u takhle velkého auta prostě pětiválec nebo ještě lépe šestiválec prostě chybí. A vím, že nejsem jediný – zrovna v tomto segmentu se to modely Audi A6 3.0 TDI nebo BMW 530d hemží a zákazníci šestiválce nekupují jen kvůli výkonu (v tomto parametru může Volvo V90 ostatně směle konkurovat), ale pro pocit a třeba i odolnost a trvanlivost.

Volvo V90

2. Objem kufru

Netvrdím, že je 560 litrů objemu kufru pro kombík málo, ale Volvo V90 spadá do průměru svých rivalů a já Volva vždy rád vnímal jako praktická hranatá kombi, která mají díky tomu svůj nezaměnitelný charakter. Volvo V90 ho má také, ale jiný – forma ustoupila funkci.

 

Volvo V90

Volvo V90

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *