Audi A3 Sportback e-tron (2015)

22.11.2015 Honza Blažek , , 0 komentářů

Z vyšších sfér

Audi A3 Sportback e-tron patří na trhu vozů s plug-in hybridním pohonem bezesporu k těm dražším, nabízí však velmi slušnou protihodnotu a fungující technologie.

Průkopník v kompaktním balení

Celkem slušný dojezd na elektřinu (do 50 km) z něj činí vhodný příměstský vůz.

Průkopníky pokrokových trendů nemusí být zákonitě jen vrcholné modely a přístup značky Audi je toho jasným důkazem. Svou plug-in hybridní technologii totiž ingolstadtská značka instalovala do svého kompaktního hatchbacku s označením A3 Sportback. Jeho pohon zajišťuje benzinový čtyřválec 1.4 TFSI s výkonem 110 kW, který je spojen s elektromotorem, jež dokáže krátkodobě dávat výkon až 75 kW. Celé pohonné soustrojí má kombinovaný výkon 150 kW a je spojeno se speciální šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou s integrovaným elektromotorem.

Několik omezení ve jménu ekologie

Také u tohoto Audi A3 se konstruktéři potýkali s obvyklým problémem hybridních vozů, kterým je zvýšená hmotnost. E-tron totiž váží 1540 kg, což je o více než 300 kg více, než srovnatelný model poháněný pouze motorem 1.4 TSI. Plug-in hybrid umožňuje dobíjení i z klasické zásuvky 220 V, to však samozřejmě trvá déle a je lepší nechat auto nabíjet přes noc. Nabíjecí kabel se připojuje do konektoru schovaného za čtyřmi kruhy v přední masce. Po manuálním odjištění se logo Audi odsune a kabel jednoduše zapojíte. Po plném nabití lze na elektřinu reálně ujet do 50 kilometrů, což pro městské pojížďky celkem stačí. Maximální rychlost je v elektrickém režimu omezena na 130 km/h. A víc ani ťuk – baterie by se už nezvládly chladit.

Ve městě i pod 4 l/100 km

Precizně vyladěný plug-in hybrid přináší mezi prémiovky hlavní výhody tohoto typu pohonu.

Kromě výhradně elektrického pohonu lze volit ještě další tři módy: Hybrid auto (oba pohony se doplňují, popř. lze krátce jet pouze na elektřinu), Hybrid hold (vůz je poháněn pouze spalovacím motorem a šetří elektřinu pro pozdější použití) a Hybrid Charge (snaží se o dobíjení baterií, a to i prostřednictvím spalovacího motoru, což je v praxi téměř nesmyslné, protože jeho spotřeba je pak i přes 10 l/100 km!). Osobně jsem nejvíce využíval možnosti jízdy čistě na elektřinu a posléze kombinovaný režim, při kterém spalovacímu motoru pomáhá elektromotor. Ve městě jsem reálně jezdil i pod 4 litry benzinu na 100 km, což byla u hybridního auta očekáváná hodnota. Audi má díky kombinovanému pohonu slušný akční rádius – na benzin ujede zhruba 520 kilometrů (nádrž má objem snížený 40 litrů) a k tomu lze připočíst i zhruba 50 kilometrů na elektřinu. V tomto ohledu tedy uživatele víceméně vůbec neomezuje. Ke kladům počítám i solidní jízdní vlastnosti a jízdní komfort, což u hybridů nebývá pravidlem. V úvodu zmíněná vyšší cena samozřejmě vozu brání proniknout s větší četností do statistik prodejů, ale ani v tomto ohledu hybridní audi nevybočuje z doposud platných pořádků českého trhu.

Tento test jsem připravil pro speciální přílohu týdeníku ECHO24.

Je Audi A3 Sportback e-Tron auto pro tebe?

JSI TO TY?

Silně se zajímáš o alternativní formy pohonu a chceš být jejich průkopníkem v Česku. Pravděpodobně hledáš auto, kterým bys doplnil svůj stávající vozový park. Nechceš zcela rezignovat na praktičnost vozu ve smyslu jeho dojezdu, a tak je pro tebe plug-in hybrid ideálním řešením. Často (denně) realizuješ kratší pojížďky po okolí, a tak by ti mohl dojezd cca 45 km  čistě na elektřinu vcelku stačit. Vysoká cena za kompaktní auto ti vůbec nevadí.

A MÁŠ NA NĚJ?

Tahle audina je drahá, ale je mi jasné, že cena je v tomto ohledu dost podružná, jakkoliv na druhou stranu je zase hlavní příčinou toho, proč si tento model kupují jen jednotky zákazníků. Ti, kdo ho chtějí, za něj rádi vyklopí minimálně 995 900 Kč, testované auto přišlo kvůli pár příplatkům na 1 140 400 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Pro jeho kvalitní zpracování a bezproblémově funkční pohon. Mezi ostatními plug-in hybridy oceňuji relativně slušný dojezd čistě na elektřinu – přeci jen se 45 km se toho dá už docela dost absolvovat. Audi A3 Sportback e-tron je solidně vybavené auto s prémiovými atributy, dobře se ovládá a neselhává ani v oblasti praktičnosti.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Vycházím z toho, že chceš plug-in hybrid, takže cena tě neodradí – ostatně moc levnějších alternativ stejně nenajdeš. Prověř si, zdali ti bude vyhovovat velikost kufru a zda se budeš orientovat ve všech systémech, které auto nabízí. Otázkou je, jestli ti bude stačit benzinová čtrnáctistovka v těch situacích, kdy nebudeš mít šťávu. Ne, že by byla špatná, ale trhač asfaltu to není a jeho spotřeba je hodně závislá na zatížení.

VERDIKT

Jako jediné auto do rodiny tahle audina není, ale nejsem natolik odtržený od reality, aby mi nebylo jasné, že e-tron si koupí někdo, kdo už v garáží pár audin měl a stále má. Třeba jako třetí auto vedle Q7 a A8. Tenhle kompaktní progresivní vůz pak majiteli poslouží na imageové pojížďky po okolí a třeba i k tomu, aby své velké vozy netrápil častými studenými starty. Klišé, že je to auto pro manželku se zde také může potkat se skutečností. Já jsem na Audi A3 Sportback e-tron ocenil hlavně solidní dojezd na elektřinu a celkově vyvážený jízdní projev, když se o pohon starala kombinace obou agregátů. Ovládání i jízdní vlastnosti jsou bezproblémové, jakkoliv je samozřejmě na limitu znát, že auto váží přes 1,6 tuny.

Technické údaje

Audi A3 Sportback e-tron (2015)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 587 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 995 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 140 400 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Benzin/Hybrid
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 395 cm³
  • Nejvyšší výkon: 150 k při otáčkách: 5 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při otáčkách: 160/min
  • Převodovka: Šestistupňová automatická
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Hatchback
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 312 mm
  • Šířka: 1 785 mm
  • Výška: 1 424 mm
  • Rozvor: 2 630 mm
  • Objem kufru (základní): 280 l
  • Objem kufru (největší): 1 120 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 615 kg
  • Užitečné zatížení: 435 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 1,7 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 4,2 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 39 g/km
  • Objem nádrže: 40 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
  • Nejvyšší rychlost: 222 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *