Oproti předchozí druhé generaci je posun opravdu markantní, a to nejen designově a proporčně.
Náhodou parkuji u obchodního centra vedle zachovalého BMW 125i Cabrio, ke kterému zrovna přichází jeho majitel. Okouknem si vzájemně auta a dáváme se do řeči…o čem jiném, než o počtu válců.
BMW 430i Cabrio je velikostně srovnatelné s předchozí řadou 3 Cabrio, takže zmíněná jednička u obchoďáku je sice na pohled menší, ale ne nijak zásadně. Její majitel hned říká, že o čtyřce v kabriu vážně uvažuje, protože jeho jednička už má svůj věk a on chce i něco trochu většího, ale jedním dechem dodává, že by tuze rád zůstal u šestiválcového atmosférického třílitru, jaký má ve svém BMW 125i (215 k). „No tak to budete mít drahý,“ říkám, protože normálnější verze už jsou jen čtyřválce s turbem. Benzinový šestiválec v řadě 4 Cabrio totiž najdete jen a pouze ve verzi 440i ( 326 k) za bratru 1 567 800 Kč. „No, oni mi všichni říkají, ať to svoje neprodávám a pěkně někam uložím,“ odvětí. Při pohledu na jeho opečovávaný kousek nezbývá než souhlasit, i když je mi jasné, že do ceněného youngtimeru mu chybí ještě spousta let, kdy se bude nutné o auto příkladně starat. Loučím se s ním konstatováním, že dvoulitrové čtyři válce ve 430i Cabrio vyladěné na 252 koní docela obstojně stačí, jakkoliv šest je šest, a že bude v tomhle ohledu spíš hůř…
Delší výlety se střechou dole plánujte raději jen pro dva lidi. Kufr je malý.
Šest válců je víc než čtyři, to je jasný. Ale i 252 čtyřválcových koní za to umí pěkně vzít.
Tohle je auto pro radost, navíc z dobrého chovu, takže asi zájemce nebude počítat každou kačku – vždyť testované auto stálo skoro 1,9 miliónu… i přesto nadhodím údaje o spotřebě, které vlastně vzhledem k zimnímu provozu a výkonu motoru nebyly špatné. Ve městě si BMW 430i Cabrio vzalo při pojížďkách 11,2 l/100 km, mimo město jsem jezdil i lehce pod 9 l/100 km a na dálnice si auto vzalo přibližně 10 l/100 km. Jak říkám, vzhledem k dynamickým možnostem, které auto nabízí, to nejsou hodnoty mimo mísu.
Poznámka: Fotky jsem tentokrát kvůli špatnému počasí nebyl schopen pořídit sám, takže auto na obrázcích není to, které jsem testoval. Laskavý čtenář pochopí a promine.
Je dost možné, že nemáš rodinu, a to buď z toho důvodu, že jsi ještě mladší generace, nebo naopak již děti zvedly kotvy a ty si chceš ještě užít. Chceš auto pro radost a líbí se ti sportovní charakter bavoráků, nejen, co se jízdy samotné týče, ale i designu. Tak či tak máš peníze a baví tě hezká auta, od jara do podzimu si chceš užít vítr ve vlasech, ale nerad bys auto na zimu odkládal do garáže, takže ti pevná střecha vyhovuje. Rád se svezeš sportovně, ale ne úplně na dřeň. A jak nad tím tak přemýšlím, tak je jedno zdali jsi muž či žena. Prostě ty sám nejlíp víš, proč to kabrio vůbec „potřebuješ“.
I za auto pro radost budou chtít v showroomu zaplatit, a tak si na základní BMW řady 4 v kabriu připrav nejméně 1 209 000 Kč, a to za verzi 420i. Za testovanou motorizaci 430i zaplatíš ve standardní výbavě 1 357 200 Kč, testované auto ve verzi M Sport s řadou dalších příplatků (z nichž některé bych čekal již ve standardu) stálo 1 873 746 Kč.
Líbí se ti, to je jasné – v tomto segmentu nebudeš kupovat něco, co musíš, ale něco, co chceš. Ke kladům řadím univerzálnost, nadstandardní jízdní vlastnosti – podvozek umí být rozumně komfortní a nezklame ani při sportovní jízdě, byť ani u jednoho režimu neexceluje. Chválím celkem i spotřebu, dynamiku, zvukový projev a solidní trakci zadního pohonu.
Čtyřmístné kabriolety navržené pro podobnou cílovou skupinu najdeš i u Mercedesu (třída C) nebo Audi (A5). Možná se s na ně i byl podívat. Z hlediska motorů si nepomůžeš – čtyřválce v této výkonové třídě nabízejí i tam. BMW 4 Cabrio možná nepatří k největším, ale koho to u kabria zajímá.
BMW 430i Cabrio je typické auto pro radost, které nelze příliš posuzovat z racionálních hledisek. Ano, má menší kufr a když stáhnete střechu, tak je ještě minuaturnější, jasně, žere 10 l/100 km a stojí „nesmysl“… no a co! O tom to tentokrát není. Jednak, každý, kdo o něm uvažuje si tyto nevýhody samozřejmě uvědomuje, ale v rozhodovacím procesu nezbylo pro rácio moc místa. Tohle auto se kupuje srdcem, třeba pro manželku, aby měla radost, třeba pro sebe, když se chci svézt. Konkrétně u 430i si oba přijdete na své – ideální unisex bavorák. Žena si s ním v pohodě objede svoje a když se bude chlap chtít předvést před kámošem, tak mu ty čtyři válce a 252 koní budou v pohodě stačit.