Přívěs se po překročení kritické rychlosti soupravy rozkmitává pomalu a o to záludněji.
Ikonický sportovní sedan BMW M3 má v aktuální generaci 431 koní, ale s příplatkovým M Competition paketem se dostanete až na hodnotu 450 koní stejně, jako v případě testovaného auta. To mělo kromě jiného i speciálně odladěný výfuk z nabídky BMW M Performance, který stojí kolem 130 000 Kč a garantuje vám, že nejen amatérští meteorologové si váš příjezd bez zaváhání spletou s blížící se bouřkou. A nebudou daleko od pravdy.
Mít možnost uskutečnit test BMW M3 není v české mediální kotlině věc úplně obvyklá. Zatím jsem měl to štěstí, že jsem od generace E46 vždy emkové provedení testoval (mimochodem i tehdy mělo krásnou zlatou barvu stejně, jako aktuální auto), ale také si vzpomínám jak kolegové v minulosti vylágrovali studený motor tím, že mu dali pěkně pokouřit a smutný je i příběh o totálce novinářského auta v Chorvatsku, který skončil tragicky. Není divu, že přihlásit takové auto na české značky vyžaduje od lokálního zastoupení notnou dávku odvahy. O to víc mě těší, že auto stále „žije“ a přežilo i můj test. A kromě toho, jak se ukázalo, vrásky na čele teď dělají importérovi spíše policisté s jejich kauzou BMW i8, než novináři, kteří mají víc rozumu.
Nevím, jestli ten úžasný zvuk výfuku M Performance má hodnotu 130 000 Kč, ale kdo se sveze, bez keců rozbíjí prasátko.
Zabubláním do výfuku dává auto svůj potenciál okázale najevo hned po nastartování, kdy se rovněž v otáčkoměru zobrazí oranžová a červená pole upozorňující na limity otáček dokud nemá motor ideální teplotu (pustí tak do 5000 1/min), pak lze řadový třílitrový šestiválec s dvojitým přeplňováním točit naopak až k hranici kolem 7500 1/min. Ve sportovních sedačkách se mi sedí dobře, mohly by mít ještě výraznější profilování a určitě bych si nevybral bílou barvu čalounění. Ale to jsou detaily. Chvilku se seznamuji s tlačítky v interiéru, zejména pak s jízdními charakteristikami. U BMW M3 lze totiž samostatně nastavovat charakteristiku tlumičů, odezvu motoru, odezvu řízení a u dvouspojkové převodovky také tři úrovně rychlosti řazení. Kombinací je tedy celkem dost a dvě nejoblíbenější si pak můžete uložit a přes palubní menu profily přiřadit tlačítkům M1 a M2 na volantu, což je na výsost praktické. ještě k té sedmistupňové dvouspojkové převodovce – ze začátku, ale i posléze jsem trochu zápasil s její kulisou při řazení z D na R, je to o zvyku, ale já si právě ne a ne zvyknout. Naopak správně sportovní je řazení o stupeň níž pohybem páky vpřed – jako v závoďáku, když při decelaraci visíte v pásech, tak je podřazování směrem dopředu naprosto logické. Jinak jsem samozřejmě používal spíš řazení pod volantem
Poté, co jsem s M3 ukončil prvotní fázi seznamování, začínám více experimentovat v nastavení. Po chvíli zjišťuji, že mi ve většině jízdních situací (okresky, dálnice, město…) nejvíc vyhovuje následující nastavení, tedy v případě, že jedu sám:
Do profilu M2 jsem si pak dal takový rodinnější pohodovější setup, i když Sport Plus pro motor jsem kvůli výfuku i tak zapínal celkem často – ta radost v dětských očích, když to práskne, byla nepřekonatelným motivem.
Skutečný limit u auta jako je BMW M3 poznáte na okruhu, nejlépe pak s někým, kdo zná jak auto, tak okruh. Já na žádný nevyrazil – pojistka by v takovém případě nekryla ani sebemenší škrábaneček. O to více jsem se potil na běžných komunikacích. Tohle auto je fakt rychlé – v dané specifikaci odhaduji zrychlení na stovku za cca 4 sekundy a díky točivému momentu 550 Nm působí i elasticita skoro „nekonečně“. To, že vypálíte z klidu a zmizíte v dáli, by jeden očekával, ale zátah a chuť motoru i ve vysokých rychlostech je boží. Auto je na hladké silnici skvěle vyvážené, neutrální s logickým sklonem se přetáčet, pokud zadní náprava (pneu 285/30 R20) ztratí stroprocentní trakci. Při všech situacích mi podvozek přes sedadla dával včas všechny potřebné informace, reakce auta jsou nezáludné, čisté, jasné – jen je teda všechno logicky hodně rychlé a náročné na koncentraci. Jakmile zaprší, musí se s M3 ještě opatrněji, přebytek výkonu na zadní nápravě je znát a zejména ve sportovních režimech, kdy jdou motor i převodovka bez zaváhání na věc, je zadek auta neklidný. No, popravdě na zimní období a cestu na hory tohle auto úplně nejvhodnější nebude. Při razantním zacházení a opájení se možnostmi auta si BMW M3 řekne mezi 15-18 l/100 km. To není vzhledem k tomu, co nabízí nic přehnaného, byť na okruhu to bude samozřejmě ještě o dost víc.
Do značné míry lze předpokládat, že čtyřdveřový sedan, byť má výkon 450 koní, bude jeho majitel čas od času (a možná i dost často) používat jako běžné auto. Jasně, krátké pojížďjky kolem komína tomuhle kusu techniky moc dobře nedělají, ale s rodinou za babičkou, nebo na služebku přes republiku auto rádo zvládne. Pak možná přijde ke slovu Efficient mód, který sice citelně otupí reakce na plyn a auto zkrotne, pořád ale v kontextu toho, že má 450 koní. Pozoruhodné na tom všem je, že hluk od výfuku víceméně zcela zmizí, interiér se promění v docela komfortní místo (pokud jsou i tlumiče nastaveny na Comfort), z BMW M3 se stane rychlé GT a byť ani náhodou nebudete v provozu patřit k těm pomalým, spotřeba paliva (mimochodem, minimálně 98 oktanů) se dostane k hodnotě 9 l/100 km. V tomhle ohledu klobouk dolů, tomu říkám motorařina. Nejde o to, že bych chtěl hodnotit BMW M3 podle toho, kolik žere v ekomódu, ale jen o fakt, že to jde. Existuje totiž celá řada aut, která nabízejí i menší výkon či méně zábavy za volantem, ale úsporně s nimi jezdit vlastně nikdy ani nejde. I když pojedete v klidu, budou žrát 15 l/100 km. Znám dost lidí, kteří mají takovou zkušenost a nešlo jim o náklady na benzin, ale o tu prudu, pořád stavět u pumpy.
Možná má menší objem, dvě turba a spoustu elektroniky, ale není to jedno? Tohle auto ti i tak umí stáhnout půlky.
Ve skříni máš kompletní kolekci BMW Motorsport a v bance dost peněz na to, aby sis udělal radost. Jezdíš zvostra, nevadí ti, být na silnici středem pozornosti, ale zároveň také předpokládám, že to máš v hlavě docela srovnaný a víš, jak se s takovým autem zachází. Za dva až tři miliony najdeš asi i jiná sportovní auta, ale preferuješ do jisté míry klasiku sedanu s ikonickým označením. Čtyři dveře jsou praktické plus, stejně jako slušný kufr – nebo ti to je jedno?
Za výchozí BMW M3 zaplatíš 2 070 900 Kč, ale to asi nebude auto, pro které jsi přišel. Určitě ještě pustíš (rád) žilou za další příplatky, u nichž oceňuji, že nejsou jen vizuálním tuningem, ale skutečně mění chování auta k lepšímu. Asi nebudu daleko od pravdy, když si tipnu, že tvoje BMW M3 bude stát od 2,5 milionu výš. Testovaný kus za 2 829 090 Kč (bez výfuku M Performance za dalších cca 130 000 Kč) považuji za luxusní libový kousek pro náročné řidiče.
Emtrojka je pojem – auto s velmi vysokou image i v kruzích sportovních jezdců a nadšenců. Je to respektovaná vstupenka na okruh, přičemž nerezignuje na praktičnost. Chceš další důvody? Skvělý motor, který umí být „hodný“ i nespoutaný, vyvážený podvozek a spousta elektronických vychytávek, které ale mají skutečný vliv na chování auta. Je to showcar!
Nevím, jestli vůbec uvažuješ o jiné značce, ale možná se podívej i na Mercedes C 63 AMG – má o dva válce víc, vyšší výkon a jeho cena je konkurenceschopná. Možná stojí za úvahu i BMW 340i, které by sis následně doladil pomocí příslušenství M Performance. K M3 se sice výkonvě nedostaneš, ale zase můžeš mít třeba pohon všech kol, nebo dokonce kombíka, a že zrychlí o necelou sekundu pomaleji? Možná by to nebyl takový problém…
Jak to všechno rozumně shrnout, abych nevypadal nekriticky nadšený ze svezení s nadupaným sedanem, který jsem ještě ke všemu v pořádku vrátil? BMW M3 je prostě auto, které se mi líbí, dokáže být univerzální a dokonce i praktické, stejně jako nekompromisní a chyby netolerující na limitu. Dokáže vykouzlit úsměv na tváři stejně rychle, jako ti propotit triko, rozbušit srdce a stáhnout půlky. Paráda. Emoce. Z pohledu uživatele chválím zejména motor, který je výbušný i dynamický, ale přitom umí i zkrotnout a je v pohodě vhodný pro delší cesty. Čitelnost a ovladatelnost na limitu je perfektní, vzhled sebevědomě nepřehlédnutelný a příplatkové výfuky nepřeslechnutelné. Hned bych zase vyrazil…
Hana
Musím se přidat do diskuze.. také jsem zastáncem přezouvání pneumatik na letní a zimní. Nedávno jsem zrovna řešila koupi nových zimních pneumatik, jelikož staré už nebyly na zimu do sněhu a náledí tak spolehlivé. Já bohužel úplně výběru nerozumím, ale skvěle mi poradili zde https://www.pneuok.cz. Pneumatiky jsem koupila za rozumnou cenu a vše funguje jak má. Pokud si i vy nejste jistí jaké pneumatiky vybrat, otočte se na tento obchod.