Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC (2015)

Nedoceněné kombi

Japonský kombík to nemá v nižší střední třídě vůbec jednoduché – Toyota by mohla vyprávět, Nissan a Mazda se do takových eskapád raději ani nepouštějí. Honda to tu a tam zkoušela a sále zkouší, což jí budiž připsáno ke cti. A aktuální modernizované provedení Civicu Tourer mne v mnoha ohledech přesvědčilo, že je to jedno z nejlepších aut v tomto segmentu – ze strany českých motoristů možná nedoceněné, a to hlavně kvůli tomu, že je cenovou politikou importéra naopak zase tak trochu přeceněné.

Hondu Civic jsem už ve verzi s turbodieselem testoval, takže si můj chvalozpěv na pohonnou jednotku 1.6 i-DTEC můžete přečíst v testu. Nyní mne čeká týden se stejným motorem, ale s faceliftovanou verzí a karoserií kombi. Docela se těším…

1. DEN

Civic má v této kategorii jeden z nejlepších turbodieselů o objemu 1,6 litru na trhu.

„Jauvajs!“ Tak takhle jsem si to první posazení do mého oblíbeného auta nepředstavoval. Kolenem jsem se pěkně praštil o jeden z četných výstupků kolem pracoviště řidiče. Bolest pomalu odeznívá, ještě chvíli špačkuju, ale hned po prvních metrech začínám být spokojený. Ano, je to ten Civic, jaký si pamatuji. Malý volant dobře padne do ruky, sedí se vcelku nízko, podvozek je moc dobře nastavený. Motor zdá se mi chraplá trochu víc, než si pamatuji od hatchbacku, ale nechci vynášet unáhlené soudy. Ono také v tramvaji, kterou jsem přijel nebylo úplně ticho…

2. DEN

Tak hlučnost motoru budu ještě během týdne sledovat. Motor jako takový mi připadá kultivovaný, ale přeci jen ho uvnitř slyším o fous víc, než by se mi líbilo. Jenže to je detail. Jinak se mi totiž Civic rychle dostal pod kůži a když už jsme u toho motoru, jsem opět velmi příjemně překvapený, jak kvalitní je to pohonná jednotka – nemá žádný turboefekt, reaguje spontánně, má slušnou dynamiku i elasticitu, táhne odspodu a zatím při mých městských pojížďkách nechce více než 5,5 l/100 km.

3. DEN

Volná okreska je pro Civic jako stvořená. Fakt mi nevadí, že řídím kombík a ještě k tomu s naftovým motorem. Nechci vytvářet mylný dojem, že je to supersporťák, ale jízda s tímhle autem dokáže být zábavná a já měl vždycky rád auta, jejichž podvozek nevymýšlí blbosti a promptně reaguje na pokyny z volantu. Civic je přesně takový – není přehnaně tvrdý, přitom se umí pěkně položit do zatáčky a vykrouží ji se samozřejmou jistotou. Tady je asi opravdu patrný posun k lepšímu – po modernizaci má totiž Civic systém Agile Handling Assist, který přibržďováním vnitřního kola nahrazuje samosvorný diferenciál. Vůz také disponoval adaptivními tlumiči na zadní nápravě – rozdíly mezi módy Normal, Comfort a Sport jsem zaznamenával jen minimální. Jezdil jsem většinou na Sport a vůbec mi to nevadilo. K tomu ještě řazení s krátkými přesnými drahami a sedačky se slušným bočním vedením a máme tu rodinné auto, které je přívětivé k normálním řidičům a dokáže potěšit i dynamičtější povahy. Na palubní počítač nekoukám, na spotřebu nejedu… o to víc jsem překvapen, že moje svižnější jízda znamenala spotřebu jen 4,9 l/100 km. V klidném tempu se dá jezdit i pod 4,5 l/100 km.

4. DEN

Různé grafiky displejů, odlišné typy písma – no, úplně uceleně futuristický kokpit Civicu nepůsobí.

Výrazný vzhled mi u kombíku nevadí, naopak kvituji, že kombík nemusí být tuctovka. Karoserie sice není kdovíjak dobře přehledná, s nižším předkem pozor u obrubníků. Ale jak říkám, auto se mi líbí. Interiér už úplně moje káva není, jakkoliv chápu, že si na něj majitel zvykne a bude vědět, kde co hledat. Spíše mi vadí různé typy a barvy displejů a již zmíněné ostřejší hrany. Na chuť jsem nepřišel ani novému multimediálnímu rozhraní – pokud má být tohle novinka, tak by určitě měla být přinejmenším rychlejší a intuitivnější. Ale opět – multimedia v mých očích (zatím) auto nedělají.

5. DEN

Také po praktické stránce u mne Civic Tourer boduje. Má kufr o objemu 624 litrů (včetně prostorů pod podlážkou), po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha, přístup do něj je velmi dobrý i díky tomu, že nákladová hrana je docela nízko nad vozovkou. Byť pracoviště řidiče působ spíše stísněnějším dojmem, neboť vás obklopí, vzadu mají cestující místa poměrně dost, trochu nepraktické je jen otvírání zadních dveří klikami zapuštěnými za okénky.

6. DEN

Protože si nechci zkazit poslední den soužití tradičním zkoumáním ceníku, podívám se do něj už teď. Tak auto, v kterém jezdím stojí 660 000 Kč. To fakt není  málo, jakkoliv chápu, že se jedná o velmi dobře vybavený novinářský kousek. Ani základní cena verze S (mj. bez mlhovek i klimatizace) 470 900 Kč není kdovíjak zajímavá, v rámci objektivity je však nutné zmínit, že ani u řady jiných značek nejsou v nižší střední třídě turbodiesely zrovna cenovými trháky. U Hondy vás čeká možnost volby víceméně jen z předdefinovaných výbav, příplatků je velmi málo – vlastně jen asistenční systémy, mutlimediální displej a metalíza. Japonská klasika.

7. DEN

Jsem rád, že Civic zůstal Civicem ve všech důležitých oblastech, díky kterým ho mám rád. Je to auto, které mi na jízdu velmi vyhovuje, ani mi nevadí, že motor není kdovíjaký trhač asfaltu – vůz působí ve všech jízdních situacích lehce a nezáludně, což je benefit nejen pro sportovně zaměřené jedince, ale pro všechny – od manželky, přes tchyni až po důchodce. Cena je zárukou, že se z tohoto modelu nestane masovka, což je vlastně pro všechny ty, kteří si ho koupí, další přidaná hodnota. A ta hlučnost motoru zmíněná na začátku? Nejde o nic zásadního – možná jsem na to více citlivý kvůli tomu, že  interiér působí, co se materiálů týče luxusně, stejně tak podvozek perfektně izoluje od valivého hluku, pak chraplání turbodieselu více registruji.

Je Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC auto pro tebe?

JSI TO TY?

Nechceš auto, které stojí na každém rohu, jsi v jádru individualista, ale zároveň hledáš praktický vůz pro rodinu či podnikání. Dovedeš ocenit dobré jízdní vlastnosti, dělá ti radost robustnost podvozku i ovladatelnost celého auta. Jezdíš delší trasy nebo chceš prostě motor, který má nízkou spotřebu – takže chceš naftový motor, a to ne jen tak ledajaký. Za to všechno jsi ale připraven zaplatit možná ne úplně budgetovou cenu a to, že je Civic prostě dražší, ti fakt radost z auta kazit nebude.

A MÁŠ NA NĚJ?

Zaznělo tu několikrát, že Civic není zorvna z těch, kteří by se podbízeli cenou, ale nebylo by ode mne fér vytvářet dojem, že je předražený. Základní verze stojí  440 900 Kč  – co se výbavy týče je to celkem holátko a pod kapotou má benzinový motor 1.8 i-VTEC.  Testované auto bylo v již bohaté výbavě Lifestyle se základní cenovkou 596 900 Kč, kvůli příplatkům se jeho ceny vyšplhala na celkových 659 800 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Argumentů PRO mám hned celou řadu – Civic má velmi dobře odladěný podvozek, který je komfortní a přitom zvládá i sportovní jízdu, jeho turbodiesel patří k tomu nejlepšímu v segmentu, auto má zajímavý design a v neposlední řadě boduje i po praktické stránce. Výtky nemám k řízení ani řazení, skvělá je i spotřeba paliva.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Tím hlavním důvodem asi bude cena. Pak si také možná nevybereš z předdefinovaných výbav přesně takové auto, který by ti vyhovovalo. Nemusí ti vyhovovat futuristický vzhled ani poměrně komplikovaná architektura interiéru s ostrými hranami a trochu pokulhávající úrovní v oblasti displejů a multimédií.

VERDIKT

Civic už jsem doporučil dvěma známým, kteří s ním spokojeně najíždějí kilometry, takže je jasné, že všem, kteří ho mají v užším výběru, což znamená, že už ho cenově konfrontovali se svými možnostmi s pozitivním výsledkem, tohle auto jedině doporučím. Civic se mi moc dobře řídí, mám za jeho volantem příjemný pocit a v tomto případě mi radost dělá i turbodiesel, který slušně jede a přitom má skromnou spotřebu nafty. Chválím i prostornost (zejména kufr). Osobně nejsem úplně nadšený z ergonomie palubní desky, zapracovat by se mělo na sjednocení displejů (různé fonty, styly, barvy) a kdyby se podařilo přiblížit finančně tento vůz ještě o trochu blíže masám, bylo by to super. Ale vím, to už bych chtěl moc.

Technické údaje

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC (2015)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 440 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 470 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 659 800 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 597 cm³
  • Nejvyšší výkon: 120 k při otáčkách: 4 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 300 Nm při otáčkách: 2 000/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 590 mm
  • Šířka: 1 770 mm
  • Výška: 1 435 mm
  • Rozvor: 2 595 mm
  • Objem kufru (základní): 624 l
  • Objem kufru (největší): 1 668 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 378 kg
  • Užitečné zatížení: 492 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 3,8 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 4,2 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 3,6 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 4,6 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 99 g/km
  • Objem nádrže: 50 l
  • Záruka na auto: 3 roky
  • Záruka na lak: 3 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 195 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

4 komentáře

LordBexr
29.7.2016

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 195,0 s a nejvyšší rychlost: 10 km/h. Nic moc teda, moje stará stodváca podávala lepší výkony :-)

Ale jinak pěkná recenze (y)

Odpovědět

    Honza Blažek
    4.8.2016

    Díky moc za upozornění – opraveno. HB

    Odpovědět

Jirka
29.11.2016

Zdravím-
Malí soudruzi z Japan udělali někde chybu. Auto se mi velice líbí. Jako potencionální zákazník jsem ale z autosalonu Hondy v Kolíně odcházel zklamán a poněkud v rozpacích. Do auta se za volant proste nevejdu…. mám 190cm. Není to málo, ale zas takový extrém to není. Při dovolených v Řecku sedlám bez problémů limuzíny typu Hyundai i 10, Renault Tvingo, Fiat Cinqvecento … Pod podlahou kombiku na místě řidiče je nádrž na benzín, prý kvůli jedinečnému systému sklápění zadních sedadel, který neumožňuje umístění nádrže vzadu. I když snížím sedadlo řidiče do dolní krajní polohy a volant dám co nejvíc nahoru, kolena se tam prostě nevejdou. Prodavač mi s jistou omluvou v hlase řekl, že je pravda, že zákazníci s vyšších postav mají v tomto voze „problém“….

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *