Díky Tiguanu a VIPkám by měla vzniknout databáze zajímavých míst po celém Česku. Uvidíme.
Modernizace na jaře 2014 přinesla modelu Kia Sportgae spíše jen skryté změny. Zvenku provedení po faceliftu jen tak někdo nepozná, ale pár inovací se odehrálo v oblasti výbav a hlavně podvozku, což už by mohlo přinést zásadnější změny v jízdním projevu auta. Jestli tomu tak opravdu je, jsem zjišťoval v testu základního turbodieselového provedení 1.7 CRDi s pohonem předních kol.
Kia Sportage je klasický produkt středního proudu – vzhledově zajímavé poměrně prostorné auto se veze na vlně zájmu o vozy SUV a co na tom, že v ceníku najdete 12 verzí s pohonem pouze přední nápravy a pouze sedm provedení s pohonem 4×4. Doba se prostě mění a Kia jde v tomto ohledu (stejně, jako většina jiných výrobců) cestou nejmenšího rizika a přináší na trh to, o co mají lidé největší zájem. Nejen v Česku u většiny kupců rozhoduje jakýsi těžko definovatelný poměr pořizovací ceny a kusu auta, které za ní dostanou. A v tomto parametru se Kia Sportage řadí mezi nejlepší.
Mnou testovaný turbodiesel je z hlediska výkonu (85 kW/116 k) nejslabším motorem v nabídce. I benzinová jednašestka je o téměř dvacet koní výkonnější a vykazuje z hlediska nejvyšší rychlosti a zrychlení o něco lepší výkony. Oproti zmíněné benzinové verzi ještě ke všemu stojí o 50 000 Kč více. Výchozí pozice tedy nic moc – motoru nezbývá, než nás přesvědčit v oblasti spotřeby, ale o tom až dále. Jinak jsem i při jízdě cítil, že 1.7 CRDi to nemá s poměrně velkým autem úplně snadné – doporučil bych ho klidnějším a rozvážnějším řidičům, kterým nebude vadit i omezenější pružné zrychlení, jehož limity se projeví hlavně na dálnici, kdy je občas nutné přeřadit.
Nejslabší motor z nabídky a dlouhé převody – dynamickou jízdu tahle Sportage do vínku nedostala.
Za umírněnější jízdní dynamiku však nemůže jenom motor. Může za ni honba za co nejnižšími emisemi, která zdomácněla skoro u všech značek. A tak se bez ohledu na projev v praxi také prodlužují převodové poměry. A Kia Sportage je má doooost dlouhé. I bych pochopil, kdyby měla dlouhou pětku a šestku, ale je trochu škoda, že dlouhé zpřevodování mají i nižší stupně. A tak je skoro vždy (i během pohybu ve městě) při přeřazování nutné motor vytočit více, než by člověk pocitově chtěl, jinak totiž klesnou otáčky pod oblast zátahu a čtyřválec je chvíli v „díře“, což se opakuje během víceméně celého procesu řazení nahoru. A když už skuhrám, tak bych se určitě nezlobil, kdyby byl chod řadicí páky o něco plynulejší – u testovaného auta to při přeřazování trochu křupalo. Stejně tak i motor má při rozjezdu chraplavější zvuk.
Pokud máte prozatím pocit, že mne Kia Sportage moc nezaujala, jste na omylu. Jen jsem zvolil strategii nejprve těch špatných zpráv a pak těch dobrých. Zmíněný méně kultivovaný projev turbodieselu totiž velmi rychle zmizí a při běžné jízdě je agregát naopak velmi tichý. Stejně tak jsem byl mile překvapen, jak zásahy do odladění podvozku v rámci faceliftu autu prospěly při rychlejší jízdě. Nejen, že je teď Sportage schopná i sportovnější jízdy na okreskách (omezilo se naklánění), ale je i příjemně stabilní, jistá, tichá a komfortní při rychlejší jízdě na dálnici. Zkrátka pro běžné ježdění je to bezproblémový společník. A zmíněné dlouhé převody? No, fungují přesně tak, jak výrobce chtěl – snižují spotřebu. V kombinaci dálnice a okresní silnice jsem jezdil za solidních 6,4 l/100 km, Při klidném stylu se lze dostat k hranici 6 l/100 km a ve městě byste neměli překročit v průměru sedm litrů na sto. Solidní. Bez výhrad.
Změny po faceliftu jsou znát hlavně při jízdě – auto je agilnější a jistější.
Jedním ze zásadních trumfů Sportage je nabídka vnitřního prostoru – samozřejmě s ohledem na délku auta, která jen lehce přesahuje 4,4 metru a díky tomu je auto docela přijatelné i pro městský provoz. Běžná posádka či rodina se do auta poskládá v pohodě, také kufr má solidní objem 465 litrů a vyzdvihl bych u něj hlavně šířku mezi podběhy. Jinak zavazadlový prostor vypadá, jakoby měl dvojité dno, ale pod podlahou se skrývá (a dost místa zabírá) plnohodnotná rezerva. Sportage má solidní rejd i běžnou manévrovatelnost, počítejte však s výrazně stíženým výhledem vzad, a to nejen kvůli nízkému zadnímu oknu, ale hlavně kvůli opravdu masivním C-sloupkům karoserie – to vadí hlavně při vycouvávání z řady kolmo parkujících aut.
Je jasné, že se ti líbí auta kategorie SUV, ale na druhou stranu se většina z nich ocitá mimo tvé finanční možnosti. Lovíš tedy spíše v základnějších vodách a jsi ochoten rezignovat třeba na pohon všech kol či dynamické vlastnosti. Takže hledáš auto třeba pro manželku, které by takový typ auta slušel a cítila by se v něm dobře, přičemž ale nemá žádné ambice podrobovat ho jakýmkoliv náročnějším testům nad rámec běžné jízdy. Stejně tak by mohlo vyhovět starší generaci, u níž by mohly bodovat třeba snadnější přístup dovnitř, přijatelné provozní náklady a také sedmiletá záruka.
Pokud trváš na SUV v této rozměrové kategorii, moc levnějších aut nenajdeš, takže by si na tuto Sportage měl mít. Nejlevněji pořídíš benzinový motor 1.6 GDI (135 k) za 449 980 Kč, testovaný turbodiesel stojí v základní výbavě Active s akční slevou 499 980 Kč a vždy je kombinován pouze s pohonem předních kol, avšak můžeš si k němu vybrat libovolnou výbavu. Osobně bych vybíral mezi úrovněmi Comfort a Exclusive, přičemž ta první jmenovaná by asi stačila a stojí celkem přijatelných 514 980 Kč.
Pozitivních argumentů pro tebe mám hned několik – férová cena, atraktivní vzhled, vzhledem k rozměrům auta slušný vnitřní prostor, po modernizaci lepší jízdní vlastnosti a při normální jízdě i přijatelná spotřeba nafty.
Protože ti mohou vadit přehnaně dlouhé převody a z nich plynoucí omezená dynamika. Příplatek 50 000 Kč oproti výkonnějšímu benzinovému motoru 1.6 GDI také není zrovna nejnižší, a tak má poněkud diskutabilní návratnost. A pozor také na poměrné nízké užitečné zatížení, které je u některých verzí pouze 328 kg!
Kia Sportage se základním turbodieselem je autem pro lidi, kteří nikam nespěchají a auto používají naprosto běžným konzumním způsobem. Pak se budou těšit z nabídky prostoru, budou mít radost, když k autu půjdou, protože se jim líbí, potěší je přijatelná spotřeba, jízdní vlastnosti a komfort. Zkrátka, budou jezdit v autě, které v rámci segmentu patří k levnějším, a přitom to na něm vlastně není vůbec vidět. To, že má Sportage dlouhé převody a kvůli tomu zrovna nevyniká v dynamických vlastnostech, asi tuto cílovou skupinu trápit nebude stejně, jako hlučnější motor při rozjezdu či chybějící pohon všech kol. Z logiky věci mi vychází, že po tomto motoru budou koukat lidé s omezenějším rozpočtem – těm bych ale osobně doporučil benzinový motor 1.6 GDI, který je ještě o nezanedbatelných 50 000 Kč levnější a z mé zkušenosti k pohonu Sportage také stačí.