Cesta na Špindlerovku není uzavřená závodní trať, ale i tak má v zimě a s Audi S5 svoje kouzlo.
V nabídce motorů pro Renault Mégane najdete hned tři provedení turbodieselu 1.5 dCi, přičemž to s výkonem 110 koní a přídomkem Energy se pyšní tabulkovou kombinovanou spotřebou pouze 3,5 l/100 km. V kombinaci s šedesátilitrovou nádrží tedy dojezd 1714 km. Teoreticky. Jaká je praxe?
Renault Mégane sice postupným a plíživým zdražováním přišel o svou velkou výhodu v podobě vyloženě nízké ceny, ale stále patří v nižší střední třídě k cenově dostupným autům. Po technické stránce už s novou konkurencí krok moc nedrží, a tak se Francouzi snaží udržet tento model v hledáčku zákazníků průběžným dílčím vylepšováním. Hlavní argumentace automobilky se tedy teď opírá o nízkou spotřebu (resp. dlouhý dojezd) a integraci komplexního komunikačního rozhraní R-Link.
Za příplatek 10 000 Kč si u motoru Energy 1.5 dCi kupujete stop-start a horší dynamiku.
Z centra do centra je to podle plánovače tras přesně 1712 km, takže na periferii katalánské metropole byste se možná dostali, ale ono to s tím dojezdem zase není tak žhavé. Jedna věc je matematický propočet, druhá je běžná jízdní praxe. S motory 1.5 dCi jsem vždycky jezdil s poměrně nízkou spotřebou, obecně je považuji za dost povedené agregáty, ale konkurence nespí. Dnes už z nich tak hotový nejsem. V nabídce pro model Mégane si můžete vybrat hned ze tří verzí – základní 1.5 dCi s výkonem 95 koní, pak standardní 110koňovou variantu a pak také provedení s přídomkem Energy (opět 110 koní), které má stop-start systém a stojí o 10 000 Kč více. Za tento příplatek vám výrobce slibuje spotřebu nafty pod 4 l/100 km, a to jak ve městě, tak mimo něj, tak v kombinaci. Jinak má auto stejnou maximální rychlost 190 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 12,4 sekund téměř odpovídá nejslabší variantě. Za vším je samozřejmě převodovka s dlouhými převody.
Tajemství dlouhého dojezdu ani tak netkví v zázračně nízké spotřebě, ale v nádrži o objemu 60 litrů.
No, ani zdaleka nepovedlo přiblížit se v kombinované spotřebě udávané hodnotě 3,5 l/100 km. Tabulková mimoměstská spotřeba 3,2 l/100 km je také sci-fi. Ve městě jsem jezdil kolem 5,5 l/100 km, mimo město nebyl problém se dlouhodobě pohybovat v rozmezí od 4,5 do 5,0 l/100 km. Nejsou to samozřejmě špatné hodnoty, ale co si tak vybavuji, s dřívějším provedením Renaultu Mégane s motorem 1.5 dCi (110 k) jsem měl spotřebu víceméně podobnou. Před pár lety to bylo super, teď mi to žíly netrhá. Konkurence má hodnoty podobné, např. Octavia 1.6 TDI Greenline má výrobcem udávanou kombinovanou spotřebu dokonce 3,3 l/100 km…Takže, kde se bere ten zázračný dojezd? Jednoduchá odpověď – auto má poctivou nádrž na 60 litrů (o 10 litrů více, než např. Octavia) a „zázrak“ je na světě. Renault Mégane patří s tímto motorem bezesporu k úsporným autům, byť i on trpí stejným neduhem, jako ostatní – k deklarované spotřebě se v běžném provozu jen stěží přiblížíte.
Auto je však nutné posuzovat vždy jako celek, asi nebude zákazník,který bz se o jeho koupi rozhodl pouze podle spotřeby motoru. Jak tedy Mégane jezdí? Jak se s ním na silnici žije? Po konstrukční stránce se modernizací nic nezměnilo, Mégane stále patří k autům, které v nižší střední třídě z hlediska jízdních vlastností měřítka nestanovují, ale splývají s početným davem zóny „šedého průměru“. Na dobrém povrchu je podvozek bezproblémový, na nerovnostech trochu rázuje a odskakuje, s tlumením větších nerovností je trochu problém. Motor je slyšet více, než u nových moderních turbodieselů, také trochu déle žhaví. Z hlediska jízdní dynamiky se k autu hodí, byť mu samozřejmě delší převody brání v živelnějším rozletu. Pro předjíždění je nutné občas podřadit, přičemž řazení samotné je opět normální – nezaslouží ani pochvalu ani vyloženou kritiku. To samé lze říci o řízení. Vím, že to jsou taková „plochá“ tvrzení, která na jednu stranu nic neříkají, na druhou vypovídají o tom, že je Renault Mégane normální auto pro lidi, tkeří nemají přehnané nároky. A takových není málo.
V duchu dnešní doby se více než technika v rámci faceliftu řeší konektivita a multimediální systémy. U Renaultu nese takový systém označení R-Link a lze si ho za 20 000 Kč přiobjednat do všech výbav, kromě základní Authentique. Není to kdovíjak přemrštěná cena – ostatně, cenová politika Renaultu, co se výbav a příplatků týče, má moje sympatie. Více, než tímto systémem, jehož displej je mimochodem nepříliš vkusně naroubován do horní části přístrojové desky a pro dotykové ovládání je hodně na dlouhou ruku, osloví Mégane zákazníky svými primárními vlastnostmi – slušným prostorem pro cestující i zavazadla, zajímavým designem, který z něj stále dělá šik-auto, a jak jsem již zmiňoval, také cenou, která nevybočuje z hlavního proudu.
V normálních cenových relacích hledáš běžný kombík nižší střední třídy. Jezdíš spíše klidnějším jízdním stylem, od podvozku ani motoru nevyžaduješ sportovnost, baví tě (a umíš) jezdit na spotřebu, máš sice rád auta s designérským výrazem, ale nechceš vybočovat a dráždit okolí. Možná jsi i fanoušek moderních technologií, a tak tě k tomuto autu přivede i možnost integrace systému R-Link. Byť není Renault v tomto ohledu jediný, ne každý výrobce takový systém v této třídě nabízí. Toto provedení může vyhovovat i firmám pro jejich obchodní zástupce.
Základní cena Renaultu Mégane Grandtour je 294 900 Kč, ale jedná seo pouze o jediný motor (1.6 16V – 110 k) a jedinou výbavu Authentique. Většina lidí tedy bude stejně volit mezi více motory a výbavami Life nebo Limited. Nejlevnějším turbodieselem je 1.5 dCi (95 k) za 354 900 Kč, silnější 110koňové provedení stojí od 374 900 Kč. Provedení Energy dCi lze pořídit pouze ve výbavě Limited a jeho cena je od 404 900 Kč. Testované auto mělo celou řadu příplatků, vč. R-Linku – jeho cena se vyšplhala na 511 800 Kč.
Protože se s ním dá jezdit vcelku úsporně, díky velké nádrži nemusíte často tankovat a auto zcela vyhoví normálním jízdním potřebám. Cenově nevybočuje ze standardu, a ani příplatky vás nebudou stát moc, a to včetně multimediální novinky v podobě systému R-Link. Mégane nabízí dostatek prostoru, jeho design je stále svěží.
Protože je to auto „jako každé druhé“ – nemá nic, čím by se vyloženě odlišilo od konkurence, stejně jako většina ostatních přináší i Renaul Mégane pouze mix užitných vlastností za běžnou cenu. Zásadně neosloví ani jízdními vlastnostmi, řazením, řízením a ani motorem.
Koupi tohoto provedení bych dával přátelům dvakrát ke zvážení, jakkoliv bych je neodrazoval od tohoto modelu jako takového. Spíše bych se jim snažil vysvětlit, že příplatek 10 000 Kč za provedení Energy mi moc nedává smysl, protože s podobnou spotřebou budou jezdit i s normálním motorem 1.5 dCi. Pokud by vyloženě toužili po turbodieselu a věděli, že najedou velkou porci kilometrů, doporučil bych investovat 35 000 Kč navíc do mnohem modernějšího a ve všech ohledech výrazně lepšího motoru 1.6 dCi (viz. můj test Renaultu Grand Scénic s tímto motorem), s nímž má Mégane lepší dynamiku a spotřebu velmi blízkou testovanému motoru. Pokud hledáš auto, které bude sloužit především běžné jízdě, není důvod ti koupi enaultu Mégane Grandtour rozmlouvat – je to normální auto za normální peníze pro normální potřeby.
Zdravím, mně se Megane Grandtour zalíbil už před pár měsíci a zřejmě si ho budu kupovat, jen se teď rozmýšlím, kde a od jakého prodejce vůz pořídit? Zda máte nějaké zkušenosti se „šidiči“ nebo naopak s dobrými prodejci?
Koupil jsem Grandtoura kombi v Praze na Zličíně a naprostá spokojenost.
Sice čekáte asi 4 měsíce pokud chcete výbavu dle přání, ale stálo to za to.
Hana
Dobrý den, také jsem vlastníkem Renaulta Kadjaru a jsem nadšena. Koupili jsme ho a jsme naprosto spokojeni.