Škoda Octavia RS 2.0 TDI Combi (2014)

RS – Racionální Sporťák

Naftové motory ke škodovácké zkratce RS v novodobé historii patří už od první Fabie RS 1.9 TDI. Nikdy nešlo o ryzí sporťáky – nejenže to u masové značky ani nejde, ale ona to vlastně ani sama nechce. A tak i poslední generace Octavie RS následuje s motorem 2.0 TDI v Evropě tolik populární trend silných naftových kombíků. Čekali jste zázrak? Musím vás zklamat, ale vlastně ne tak moc.

Naftová Octavia RS má těžkou pozici. Skoro pokaždé, když o ní sleduji nějakou diskuzi či článek, je srovnávána s benzinovým provedením 2. 0 TSI a z takového srovnání samozřejmě nemůže vyjít vítězně. Byť se jedná o stejný model, benzinový motor je nejen o 36 koní výkonnější, ale logicky má i jiný, sportovnější charakter. Nafta je nafta, nečekejte benzinový projev. Čekejte očekávatelné – rychlé rodinné kombi ve sportovním stylu, které umí jezdit za 5 l/100 km.

Prostorné a úsporné kombi

Že to není důvod ten pravý důvod koupě provedení RS? Asi ne, ale hraje důležitější roli, než se možná zdá a než si je spousta diskutérů ochotná připustit. Člověk, který má Octavii RS v hledáčku, totiž potřebuje velké auto, které hodně uveze… a nechce rezignovat na svůj sportovnější jízdní styl. Kdyby chtěl jen sportovní svezení, bude lovit v jiných vodách automobilového trhu. A když už má v hledáčku Octavii RS v naftovém provedení, nechce se evidentně úplně „vyklopit“ do účtů za pohonné hmoty. Rozumím tomu. Nebudu vám tedy vnucovat benzinovou verzi jen proto „že je prostě lepší“, kdybyste jí na 100 % chtěli, asi nečtete tenhle příspěvek.
Takže fakta: Kufr má svých 610 litrů, takže v pohodě odvezete rodinu na tři týdny do Španělska, auto uveze 566 kilogramů nákladu, což také není úplně málo, a přitom všem se vevnitř nebudou tísnit ani čtyři dospělí. O dětech nemluvím, ty se do Octavie vejdou bez problémů.

Z levého dálničního pruhu uhnete jen občas

Naftové RS v kombíku je navzdory emočnímu image racionální volbou – prostě hlavně potřebuji velký kufr.

Pokud se má naftová Octavia RS někde cítit, jako doma, tak je to na dálnici. Když se nepustíte do závodění v rychlostech přes 200 km/h, je její elasticita velmi dobrá a jen málokteré normální sériové auto, byť se silným motorem, jí vyloženě deklasuje. V hodně vysokých rychlostech už jí z podstaty turbodieselu dochází dech, ale míst, kde se dá dlouhodobě držet rychlost přes „dvě kila“ je v Evropě (rozuměj v Německu) stejně jako šafránu. Auto je i ve vysokých rychlostech stabilní, řidič s ním má dobrý kontakt, a to jak na volantu, tak přes sportovní sedačky. Sedadla dle mého soudu opět pěkně zapadají do konceptu auta – jsou pohodlná i na delší cesty, přesto podrží při rychlejších průjezdech zatáček a netlumí důležité informace od podvozku. Podvozek samotný je vzhledem k účelu vozu velmi precizně vyladěný. Auto se chová velmi dlouho stabilně, nedělá mu problémy rychlé přenášení hmotnosti při průjezdech vlásenkami, stejně tak umí „zakleknout“ v táhlých dálničních přivaděčích. Volat se dobře drží, zkrátka, když na to přijde, i si docela zablbnete. Zároveň ale oceňuji i schopnost podvozku pobrat nerovnosti, byť samozřejmě počítejte s celkově tvrdším naladěním, ale není to nic, co by rodina jen těžko rozdýchávala.

Kolik žere?

Vyrovnané dálniční tempo, kdy tak nějak – kulantně řečeno – nechcete zdržovat sebe ani ostatní, znamená průměrnou spotřebu lehce nad 7 l/100 km. Klidnější, byť stále svižná jízda, odčerpá každých 100 kilometrů zhruba 6,5 litru, a pokud pojedete poměrně v klidu po okreskách, dostanete se bez problémů i mezi 5 až 5,5 l/100 km. Jen nádrž by mohla být větší, 50 litrů není moc a i když jezdíte v průměru za 6 l/100 km, tak rafička palivoměru klesá poměrně rychle. Když se naopak necháte strhnout a budete eresu šlapat na krk, co to dá, klidně počítejte se spotřebou přes deset litrů. Ale popravdě, moc dlouho vás takový jízdní styl s tímhle autem bavit nebude.

Umělý zvuk – povedené šméčko

Vím, že si říkám o ukamenování, ale umělý generátor zvuku mi v naftové Octavii RS fakt nevadil.

Aby bylo RS jaksi „kompletním“ autem, připravte si pár peněz na příplatky. Ona základní cena 674 900 Kč je sice docela lákavá (mimochodem, turbodiesel je o 10 000 Kč dražší, než benzinová verze 2.0 TSI), zejména zohledníme-li, že ve standardu jsou třeba bi-xenony, tempomat, či elektrické otvírání víka kufru (což bych teda klidně oželel) nicméně pečlivějším studiem ceníku záhy zjistíte, že aby bylo RS, jako na prospektech (či těchto fotkách), budete muset ještě přitlačit. Jednoznačně doporučuji Paket RS Challenge za rozumných 13 200 Kč, jehož součástí je i možnost volby jízdního projevu od Eco až po Sport a současně s tím i umělý generátor sportovního zvuku. V Eco a Normálním režimu se neprojevuje, ve sportovním vytváří v interiéru iluzi nadupaného sporťáku. Jakkoliv si uvědomuji, že jde o nehoráznou náhražku, zrovna u naftového RS mi zní sytý reprodukovaný zvuk velmi libě a, jak to jen říct, vlastně tak, jak bych si přál, aby auto znělo normálně. Prostě povedené šméčko!

 

Je Škoda Octavia RS 2.0 TDI auto pro tebe?

Jsi to ty?

Jezdíš sportovně, rychle a delší trasy. Jenže zároveň také potřebuješ prostor pro cestující (že by děti?) a zavazadla. Chápeš, že benzinový motor je sportovnější, ale v zájmu nižších účtů za pohonné hmoty jsi ochoten bez větších problémů akceptovat výkonný turbodiesel. Nevadí ti produkty Škodovky, naopak se novým eresem rád pochlubíš.

A máš na něj?

Nejlevnější Octavii Combi RS pořídíš s benzinovým motorem 2.0 TSI za 664 900 Kč, turbodiesel 2.0 TDI stojí 674 900 Kč, s automatem DSG pak ještě o 50 000 Kč více. Připrav si i peníze na příplatky, minimálně na Paket RS Challenge za 13 200 Kč.

Pro a proti

Proč si ho koupit?

Protože Octavia RS je rychlý, sportovně odladěný kombík, který toho spoustu uveze a přitom ani při rychlé jízdě moc nežere. Podvozek zvládá i ostřejší jízdu a ochota auta plnit řidičovy pokyny ti přinese při řízení radost. V rámci možností je i cena docela přijatelná.

Proč se podívat jinam?

Důvodů mne popravdě moc nenapadá a problém také je, kam jinam se případně podívat. Golf GTD se v kombíku nedělá, Seat Leon ST takhle výkonný turbodiesel také nenabízí. Možná zkus Opel Astra ST 2.0 CDTi Biturbo (195 k – 575 900 Kč)…

VERDIKT

Když ti z tvých úvah o prioritách na konci vyjde naftová Octavia Combi RS, nebuď překvapený, ani se tomu nebraň. Její koupi můžu určitě doporučit. Je to rozumně navržené univerzální sportovně laděné auto, které dobře vypadá, dost dobře se s ním jezdí, dokáže tě pobavit a při normálním užívání má i nízkou spotřebu. Pokud bych měl něco kritizovat, budou to fakt jen detaily typu horšího ovládání některých funkcí na středovém displeji, nutnost mít elektricky ovládané víko kufru či nefunkčnost bezklíčového přístupu na zadní sedadla.

Technické údaje

Škoda Octavia RS 2.0 TDI Combi (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 364 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 674 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 908 800 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 968 cm³
  • Nejvyšší výkon: 184 k při otáčkách: 3 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 380 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 685 mm
  • Šířka: 1 814 mm
  • Výška: 1 452 mm
  • Rozvor: 2 680 mm
  • Objem kufru (základní): 610 l
  • Objem kufru (největší): 1 740 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 482 kg
  • Užitečné zatížení: 566 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,6 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,7 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 3,9 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,1 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 119 g/km
  • Objem nádrže: 50 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 s
  • Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

5 komentářů

Shpoony
2.6.2014

Jenom pro doplnění – Seat už ve své verzi FR nabízí i pro Leon ST stejný turbodiesel jako recenzovaná Octavia RS;-)

Odpovědět

Jan Řezák
22.8.2014

A co Hyundai (i30 nebo i40)?

Odpovědět

bushman
17.7.2015

Mám dieselovou eresu v manuálu jako služebák a přestože jsem byl ze začátku poněkud skeptický k naftě (firemní politika benzín nedovolovala), nakonec mě to auto docela chytlo a dnes ho považuji za zábavné.
Motor má problémy jen při výrazném zpomalení v utažených zatáčkách a následné prudké akceleraci.
Jinak je jeho dynamika i pro sportovnější jízdu slušná.
Pak podvozek trochu nestíhá v zatáčkách – auto se hrne ven a člověk musí jít víc na brzdy. Mám ještě Subaru a tady je japonec fakt lepší.
Ale jinak velmi povedené auto a šel bych do něj znovu. Dokonce bych volil proti Superbu, který nebude tak zábavný.
S RS se dá vyblbnout, odvézt rodinu s dětmi za levno na dovolenou a i majitele důstojně reprezentuje.

Odpovědět

    Libor
    26.6.2016

    Dobrý den,budu kupovat Octavii rs iii,jenže stále zvažuji jestli Tsi nebo Tdi,poprosil bych o radu.Mám to jak do práce tak na pobavení za volantem zkrátka pro každodenní využití.

    Odpovědět

      Honza Blažek
      27.6.2016

      Těžko radit :-) – kolik najedete ročně a jak moc vás trápí spotřeba? S benzinovou verzí si určitě zajezdíte o fous lépe, jakkoliv mně osobně by dieselové provedení nevadilo – už nejezdím každou zatáčku smykem a vyhovuje mi silný diesel na delší cesty, kdy nemusím tak často tankovat…

      Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *