Kupujete ojetinu? 7 věcí, do kterých předchozí majitel určitě neinvestoval

19.3.2014 Honza Blažek , , , 3 komentáře

Připravte si peníze na nutný servis

S pravděpodobností hraničící s jistotou, vás u auta, které si odvážíte z bazaru, čekají další nutné investice do jeho údržby. Mám pro vás pět tipů, na co se před jeho koupí zaměřit, abyste se mohli lépe finančně připravit na to, co vás následně čeká, popř. vám tato zjištění mohou pomoci ještě dále srazit cenu bazarového auta dolů.

1. Výměna oleje

Výměna oleje vč. filtrů sice není finančně kdovíjak  náročná, ale ve své podstatě se jí nevyhne nikdo, kdo kupuje auto v bazaru. Každému ji doporučuji i preventivně, ať máte jistotu, že je v motoru olej odpovídající specifikace a v dostatečném množství.

2. Servisní prohlídka

Zatímco samotná výměna oleje v motoru nebývá důvodem k prodeji auta, blížící se servisní prohlídka už je pro řadu majitelů pádným argumentem, který urychlí jejich rozhodnutí dát auto do bazaru. Zajímejte se tedy, za jak dlouho vás čeká tento větší servisní zásah. Pravda, kvůli častým manipulacím s údajem o ujetých kilometrech, pro vás nebude úplně snadné dobrat se skutečných potřeb vybraného auta a nezbývá, než vám doporučit otřepané rady o pečlivém studiu servisní knížky a případné lustraci auta třeba systémem Cebia.

Při koupi starší ojetiny doporučuji udělat nové rozvody v motoru i kvůli prevenci.

3.  Rozvody v motoru

Skoro bych až řekl „bazarová klasika“ a strašák všech zájemců o ojetý vůz. Rozvody v motoru se nejčastěji mění v rozmezí od 100 do 150 000 km, ale samozřejmě záleží na konkrétním modelu. Tak či tak si tento servisní úkon pro vybraný vůz zjistěte, stejně jako jeho cenu. Ta se totiž může pohybovat i docela vysoko, orientačně počítejte u normálních aut s investicí kolem 10 000 Kč. Ceny se samozřejmě liší v závislosti na servisu, přičemž pro běžná ojetá auta zvládne rozvody vyměnit i šikovnější automechanik u vás ve městě. Naopak zanedbání tohoto servisního úkonu může mít za následek nevratné poškození celého motoru.

4. Klimatizace

Klimatizaci dnes mají víceméně všechna auta, a tak je velmi pravděpodobné, že na ni narazíte i u starší ojetiny. Základní servisní rizika s ní spojená jsou dvě – pravidelná údržba (výměna chladicího média a dezinfekce) a kompresor klimatizace. zejména u starších aut vycházejte z předpokladu, že se o čistotu klimatizační soustavy nikdo moc nestaral, a tak zbyde tento  úkon na vás. Možná tomu nepřikládáte velký význam, ale zanedbaná ventilace vám může přivodit spoustu zdravotních problémů a alergií – vždyť má na starosti vzduch, který v autě dýcháte. Dezinfekce a výměna chladicího média vás přijdou zhruba na 1000 až 2000 Kč, existují i sady, kterými dezinfekci zvládnete sami a byť není efekt 100% je to stále lepší, než nic.
To kompresor klimatizace, který doslouží, vás přijde výrazně dráž a zejména u ojetin se stává, že jsou s touto závadou prodávána v bazaru, neboť předchozí majitel již tuto opravu nechtěl financovat. Klimatizaci tedy pořádně vyzkoušejte, a to i v zimě, kdy vás to možná při krátké zkušební jízdě ani nenapadne.

Na to, že budete kupovat minimálně jednu sadu nových pneumatik, si můžete u ojetiny klidně vsadit.

5. Pneumatiky

Popravdě, jen blázen by kupoval nové pneumatiky na auto, které chce v dohledné době prodat v bazaru, takže tato investice čeká na vás. Zkontrolujte tedy hlavně hloubku dezénu pneumatik, které jsou na autě, a zjistěte si jejich rozměr, ať si můžete udělat orientační představu, na kolik vás přijde celá nová sada. A samozřejmě budete potřebovat letní i zimní…

6. Akumulátor

Stav baterie bude u ojetiny s vysokou pravděpodobností rovněž nepříliš uspokojivý. U normálních aut se jedná o investici v řádu 1500 – 3000 Kč. U větších a luxusních to může být opět více – některé vozy mohou mít baterie dokonce dvě.

7. Povinná výbava a rezervní pneumatika

Dobře si zkontrolujte povinnou výbavu vozu. U bazarových aut je totiž rovněž pravděpodobné, že budou její části chybět. Stejně tak se zaměřte i na náhradní pneumatiku – zdali odpovídá rozměrem, roztečí upevňovacích šroubů a v neposlední řadě také dezénem. Někdy se může o ojetého auta objevit pneumatika, která vůbec nevyhovuje specifikaci vozu.

Pokud jste si v bazaru vyhlédli luxusní vůz s lákavou cenou, může se vám hodit i tento příspěvek, upozorňující na specifická rizika u této kategorie vozů.

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

3 komentáře

Hana
16.8.2018

Musím se přidat do diskuze.. také jsem zastáncem přezouvání pneumatik na letní a zimní. Nedávno jsem zrovna řešila koupi nových zimních pneumatik, jelikož staré už nebyly na zimu do sněhu a náledí tak spolehlivé. Já bohužel úplně výběru nerozumím, ale skvěle mi poradili zde https://www.pneuok.cz. Pneumatiky jsem koupila za rozumnou cenu a vše funguje jak má. Pokud si i vy nejste jistí jaké pneumatiky vybrat, otočte se na tento obchod.

Odpovědět

Alena
16.2.2019

Myslím, že velmi užitečné tipy. Díky mockrát. Já si ojetinu kupovala před rokem, konkrétně šlo o starší Octavii a naštěstí u ní bylo téměř vše v pořádku. Tedy s výjimkou turbodmychadla. To se po několika měsících porouchalo. Oprava ale naštěstí nebyla až tak nákladná Od té doby auto jezdí bez problému. :-)

Odpovědět

Dalibor
13.3.2019

Já vždy, když kupuji auto, tak ho celé zkontroluji. Minulému majiteli nevěřím, tak chci mít jistotu, že je auto v pořádku. Pneumatiky jsem musel taky pokaždé kupovat. Znám skvělý pneu bazar http://www.pneu-novak.cz/pouzite-pneu-praha-10-bazar.html , kde kupuji pneumatiky.

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *