Audi Q8 50 TDI quattro (2018)

Sebevědomí na piedestalu

Nemůžu si pomoct – při pohledu na Audi Q8 si okamžitě vzpomenu na Mercedes. Říkám si totiž, proč se ve Stuttgartu u modelu GLE Coupé rozhodli tak okatě kopírovat BMW X6, když mohli s dávkou invence a kreativity vytvořit něco takového, jako je Audi Q8 – designově originální, atraktivní auto, z kterého sebevědomí jen čiší…

Za design, který je originální a nic nekopíruje, má u mě Audi Q8 hodně bodů k dobru.

Nestává se úplně často, že by automobilová novinka přitahovala na silnici tolik pozornosti, jako nové Audi Q8. Děti, chodci, ale hlavně okolní řidiči s menším či větším ostychem tohle auto pozorují, kdekoliv se objeví. Povedlo se! Právě kvůli výraznému designu si ho budou kupovat ti, kteří umí žít v centru pozornosti ostatních. Audi Q8 asi nebude rodinným autem, pro maminy s dětmi tu přeci máme ještě o fous delší Audi Q7, která ale v přímém srovnání s Q8 jakoby ztratila svou jiskru a stalo se z ní rázem jen „obyčejné“ auto. Audi Q8 je jiná písnička – vidím v něm manželský pár, kterému už děti odrostly, baráky už jsou postaveny, firma možná dokonce i úspěšně prodána – teď nastal ten čas, jezdit po Evropě, zkoušet golfová hřiště, ochutnávat delikatesy vybraných restaurací, užívat si vyhlášených horských středisek… Audi Q8 bude pro takový životní styl skvělým parťákem. Bez debat.

Jízda

Jízdní komfort je i na dvaadvacetipalcových kolech skvělý – tohle je auto na dlouhé cesty jako vyšité!

Audi Q8 zaslouží i na obrovských dvaadvacetiplacových kolech pochvalu za jízdní komfort. Tohle auto je jako stvořené pro dlouhé rychlé přesuny zejména po dálnicích či širších okreskách. Odhlučnění a úroveň tlumení nerovností je skvělé, uvnitř se cítíte jako v limuzíně, je to takové zvýšené Audi A8. Šestiválcový třílitrový turbodiesel má výkon 286 koní a 600 Nm točivého momentu, takže když se dostane ke slovu, solidně s autem zahýbá. Ne, že by trhal asfalt, na silnější motorizace určitě čeká řada nedočkavců, ale autu určitě ostudu nedělá. A tak jediné, co zaslouží mojí kritiku je pomalá reakce na prudší sešlápnutí plynu. Takovou prodlevu si tohle auto nezaslouží! Také následné někdy trochu zmatečné podřázování osmistupňového automatu mi nebylo úplně po chuti. Ani přepnutí do sportovního režimu to úplně neřeší. Tuším, že za vším budou emise a propočítávání nelehkého úkolu „jak co nejrychleji zrychlit za co nejméně paliva“. To, že to je téměř neřešitelný úkol dokládá právě doba potřebná k (ne)nalezení řešení, protože následně motor dostatečně zatáhne  a svět za bezrámovými okny se skutečně zrychlí. A spotřeba? I po městě jsem jezdil kolem 10 l/100 km, rychlejší dálniční přesun znamenal spotřebu zhruba 9,5 litru a když jsem se zklidnil, dokázal jsem s Audi Q8 jezdit v rozmezí 8-9 l/100 km.

Interiér

Uvnitř logicky vládne současná interiérová architektura ingolstadtských aut s dvojicí sklopených středových displejů. Samozřejmě to vyžaduje pochopení konceptu a logiky celého systému a jsem dalek to nějak zásadně komentovat, rozebírat a srovnávat. To, že jsou možnosti nastavení téměř nekonečné a někdy až na samé hraně (nebo za ní) smysluplnosti, je dnes v autech této kategorie běžné. Pro mě důležité je, že jsem se v menu neztratil, našel jsem, co jsem potřeboval a displej, který dává i haptickou odezvu, se dotykem ovládá poměrně dobře. Stejně tak kvituji s povděkem, že některé ovladače (např. hlasitost audia) zůstaly hardwareové. V autě se sedí pohodlně, výhled bych označil za průměrný a logicky se zhoršující při pohledu zpět. Naštěstí samozřejmě asistují kamery, pípáky a kdoví která čidla ještě, takže jsem auto po týdnu bez úhony vrátil. Vzadu je až překvapivě dost místa, zadní sedadla lze také posouvat v rozsahu 10 cm. Navzdory svažující se střeše si sem v pohodě sedne i vyšší dospělý, a tak jediné, co je vzhledem k rozměrům auta menší, je kufr – ten má 605 litrů a kvůli svažující se zádi horší využitelnost. Ale nezbývá, než se zase zamyslet, pro koho tohle auto je. Kvé-osmičkou asi postel z IKEA domů vozit nebudeš, protože ti ji přivezli rovnou od Hästens

Technologie

Jak dnes popsat všechny technologie, které jsou v autech, aniž bych se opakoval, sepisoval dlouhý seznam názvů systémů a vysvětloval a vysvětloval? Takže, Audi Q8 toho v sobě má, a za příplatek může mít, fakt hodně (koneckonců Audi uvádí, že jich může být až 39). Já ze všeho nejvíc chválím aktivní Matrix LED světla, která opravdu s mimořádnou účinností osvítí prostor před autem, skutečně nikoho neoslňují a dá se na ně při noční jízdě fakt spolehnout. Stejně tak chválím příplatkový systém řízení všech kol, který zejména ve městě pomáhá autu zatáčet „na pětníku“, což si řidič uvědomí hned při prvním ostřejším zatočení, kdy auto „padne“ s nečekanou ochotou do zatáčky. Součástí eko-asistentů je i asistent, který „cvrnkne“ do pedálu, abys (nerad) ubral, protože se blížíš k omezení rychlosti (nejčastěji obec) – tohle mě sice nějak dvakrát nenadchlo, ale indikace blížícího se snížení rychlosti a odhadnutí vzdálenosti, kdy už nemá smysl akcelerovat, fungovala správně.

Pár postřehů závěrem…

Hned několikrát jsem během testu musel odpovídat na všetečný dotaz: „Proč se to jmenuje 50 TDI?„, „To je jako pětilitr?, „Jaký má to 50 TDI výkon?“…a já vždy odpovídal, že pětilitr to teda není ani náhodou, výkon to má 286 k (210 kW) a že na to, abych v tom hledal logiku, asi nejsem ten správný marketingový expert. S tímhle označením se u Audi nějak nemůžu sžít a jakkoliv jsem ho na začátku chválil za originalitu, nemohu se zbavit dojmu, že je to reakce na mnichovské modely, třeba zrovna X6 M50d (jenže ten má alespoň 380 koní). Neprakticky na mě působila i ostrá hrana dveří s bezrámovými skly při otevření – nicméně, přežil jsem bez úhony.

Audi Q8 50 TDI quattro 2018

Je Audi Q8 50 TDI quattro auto pro tebe?

JSI TO TY?

Máš vyděláno. Děti už jsou z baráku, platíš jim studia, na svou firmu dohlížíš z dozorčí rady, manželku máš původní (což je ideál), nebo ti dělá doprovod nějaká „nová“ o dvacet let mladší. Užíváš si, peníze tě netrápí a v kufru toho fakt moc nevozíš. Nepotřebuješ to. V létě francouzská riviéra, Lago di Garda, v zimě Alpy (nejlépe do vlastního apartmánu), popř. nějaké termály, aby záda nebolela…

A MÁŠ NA NĚJ?

Všichni kolem tebe vidí a vědí, že máš peníze, a tak nemáš důvod, se nějak zbytečně šidit jen kvůli tomu, abys někoho nepopudil. Dlouhá léta jsi zvyklý počítat minimálně v desítkách milionů, takže na auto za dva míče v základu jsi deset let nešetřil, ale za rok v pohodě vydělal. Chceš exkluzivitu, takže víš, že si za ní zaplatíš, i když musíš uznat, že poté, co sis auto nakonfiguroval tě příplatky za dalšího 1,5 milionu na okamžíček zarazily…a pak jsi řekl „tak to takhle objednejte, prosim vás“.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Protože jako celek je to skvělé auto, u kterého se jen těžko hledají chyby. Je designově svébytné, technologicky na špici, skvěle se v něm jezdí…zkrátka má všechny potřebné ingredience k tomu, abys byl ochoten za něj vysolit, co si u Audi řeknou a ani nebudeš moc smlouvat. Ty tohle auto prostě chceš.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Varianty se jmenují BMW X6 a Mercedes-Benz GLE Coupé. Prvně jmenované auto z Mnichova tuto kategorii založilo a stalo se tak i jejím symbolem, což znamená, že je okoukané. To druhé si uvědomilo potenciál úspěchu, takže ve Stuttgartu přivedli na svět designové dvojče s hvězdou na kapotě s minimem vlastní designérské invence, což je velká škoda a nezachrání ho asi ani to, že je o fous levnější.

VERDIKT

Audi Q8 možná není bezchybné, ale nenašel jsem na něm ani zdaleka nic zásadního, proč bych nechtěl, aby stálo v mé garáži. Chválím především komfortní podvozek, odhlučnění a luxusní atmosféru v téměř futuristickém interiéru. Kvé-osma se mi líbí ze všech úhlů, je to eye-catcher se vším všudy. Zadní světelný pás a vůbec světelný design ve tmě je kapitolou samou pro sebe. Nestává se mi často, abych opakovaně koukal na to, jak auto reaguje světly při odemčení či zamčení. I když bych se nebránil vyššímu výkonu, musím uznat, že by to byla na jednu stranu trochu zhýralost, protože dynamika je více než dostatečná. Jen reakce na prudší sešlápnutí plynu je zbytečně pomalá. Spotřeba kolem 9 l/100 km mi připadá vzhledem k rozměrům, hmotnosti a dynamice slušná a k tomu, abych se svým příjmem nějak hlouběji komentoval dvoumilonovou cenovku, se necítím úplně kompetentní.

Technické údaje

Audi Q8 50 TDI quattro (2018)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 1 945 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 1 945 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 3 454 700 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Vidlicový
  • Počet válců: 6
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 2 967 cm³
  • Nejvyšší výkon: 286 k při otáčkách: 3 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 600 Nm při otáčkách: 2 250/min
  • Převodovka: Osmistupňová automatická
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: SUV
  • Segment: Velké SUV
  • Délka: 4 986 mm
  • Šířka: 1 995 mm
  • Výška: 1 705 mm
  • Rozvor: 2 995 mm
  • Objem kufru (základní): 605 l
  • Objem kufru (největší): 605 l
  • Pohotovostní hmotnost: 2 220 kg
  • Užitečné zatížení: 670 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 6,6 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 7,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 6,4 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 9,4 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 172 g/km
  • Objem nádrže: 75 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,3 s
  • Nejvyšší rychlost: 245 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *