Ford Focus Kombi 1.6 Ecoboost (2014)

Klepání na dveře

Nejen u Fordu Mondeo, ale i u Focusu klepe na dveře nová generace. Aktuálně se u tohoto modelu snaží Ford zbavit svých skladových zásob, a tak je Focus k mání za dost zajímavých cenových podmínek. Není to logicky výkřik posledních technologií či designu, ale historicky se tato modelová řada v našich končinách vždy těšila docela velké popularitě. Má smysl ještě uvažovat o verzi před faceliftem?

Ano, je to dobíhající model a ocitá se mimo hlavní zákaznický zájem. A stejně jsem rád, že mohu jeho recenzi publikovat na svém na blogu. Těsně před modernizací je Focus možná více než kdy předtím dobrou volbou pro nenáročné normální řidiče. A i ti jsou srdečně vítání mezi mými čtenáři…a stejně tak jsem přesvědčen, že řada lidí se bude tento test číst i v budoucnu, až bude tento předfaceliftový Focus bazarovým zbožím. Třeba stejně, jako mojí recenzi Fordu Mondeo.

Čím oslní? Ničím.

Na Focusu těžko hledám něco, čím by mě před faceliftem vyloženě potěšil.

Focus nemá nedisponuje ničím, čím by vás vyloženě oslnil. Design už zevšedněl, interiér zastarává, výbava nepřekračuje rámec segmentu, nabídka prostoru také není žádná vyložená sláva. Ford Focus je v roce 2014 normální konzumní produkt. Konec. Tečka. Vím, že to nezní zrovna kdovíjak atraktivně, ale na druhou stranu si stejně jako každé jiné auto i Focus v této životní fázi, dokáže najít své zákazníky. Ti budou v první řadě koukat po ceně a nějaký generační automobilový cyklus jim může být úplně ukradený – pokud o něm vůbec kdy slyšeli. Nemyslím to nějak zle, ale na to, aby auto stálo v létě v zimě na dešti i ve sněhu někde na parkovišti před domem, přece nepotřebuji produkt posledních trendů…

Slušný výkon, sytý zvuk

A kromě toho Ford Focus je stále automobilem, který dobře funguje a příjemně se řídí. Pod kapotou auta, s nímž jsem strávil týden a několik set kilometrů, byl benzinový přeplňovaný motor 1.6 Ecoboost s výkonem 150 koní, což je pro vůz nižší střední třídy solidní motorizace. Focus s tímto čtyřválcem pěkně zrychluje a reaguje i ve vyšších rychlostech, kromě toho má i příjemnou sytou zvukovou kulisu a z hlediska jízdní dynamiky nemám žádných zásadních výtek. Také podvozek zvládá požadavky nejen běžného spotřebitele, ale i sportovněji laděného řidiče, a to aniž by nějak zásadně posádka trpěla sníženým komfortem odpružení. Jak už to tak ale dnes bývá, není výkonný přeplňovaný benzinový motor zrovna příkladem úsporného agregátu. Já jsem s 1.6 Ecoboost jezdil v průměru za 7,5 l/100 km při relativně klidné uspořádané jízdě. Když má řidič choutky trochu více využít možnosti motoru, bude se pohybovat v pásmu 8-9 l/100 km. Na dálnici se dostanete s rezervou přes 200 km/h, z klidu na stovku zrychlíte pod 9 sekund – hodnoty, za které se Focus stydět nemusí.

Poslouží. Třeba i ve firmě.

Je to výběhový model, ale s motorem 1.6 Ecoboost umí i na dálnici leckoho potrápit.

Z hlediska užitných vlastností je Focus kombi rovněž běžnou spotřebkou. Jeho kufr o objemu 490 litrů stačí rodinným potřebám a i interiér poskytne normální místo i čtveřici pasažérů a dokážu si v pohodě představit, jak se s tímhle autem našinec vydá napříč Evropou. Chválím i solidní užitečné zatížení 543 kg – to dnes také není úplně běžná hodnota. Focus tedy může docela slušně zabodovat třeba v tendrech na firemní auto – tam mají cena a užitné vlastnosti velkou váhu. Většinou větší, než kolik má auto křížků na krku…

Je Ford Focus Kombi 1.6 Ecoboost auto pro tebe?

JSI TO TY?

Tady mám v definici docela jasno – auto vybíráš hlavně racionálně, hodně se řídíš podle ceny a to, že stejných aut jezdí na silnici spousta, bereš jako výhodu. Auto kupuješ na delší dobu, dost možná jsi v roli firemního zákazníka, nevadí ti výběhový model, nehledáš kdovíjakou praktičnost či výkřiky poslední módy. Na auto koukáš ryze spotřebitelsky, užitkově – jako na něco, co má hlavně sloužit, moc neotravovat, nepobuřovat okolí. Přes tu všechnu obyčejnost nechceš základní motor a líbí se ti, když máš pod plynem dost výkonu – to je oblast, na kterou jsi nerezignoval.

A MÁŠ NA NĚJ?

Základní verze Focusu Kombi jsou nyní cenově docela atraktivní – za nejlevnější zaplatíš 349 990 Kč. Verze s dynamickým motorem 1.6 Ecoboost se prodává za 459 990 Kč, což už taková láce není, byť výbava Titanium je docela solidní a věřím, že ti prodejce ještě něco sundá – sklady se přece musí vyprázdnit, ne?

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Hlavně kvůli doprodejové ceně a jeho všednosti, která pro tebe možná může být výhodou. Motor potěší dynamikou a zvukem, jízdní vlastnosti jsou solidní a zvládnou i umírněné sportovnější choutky.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Protože většina konkurentů je dnes konstrukčně vyspělejších a motor 1.6 Ecoboost není zrovna nejúspornější. Focus je materiály, výbavou i prostorem autem, které je dnes spíše podprůměrné.

VERDIKT

Kdybych měl vyjmenovat aktuálně lepší auta v této třídě, byl by to docela dlouhý seznam. A Focus v doprodeji určitě nemůže dostat mé kdovíjak kladné doporučení. Jenže i pro něj mám pochopení, je autem pro ty, kteří nechtějí vyčnívat z davu (naopak), chtějí nové auto a vlastně ani nechtějí, aby to ostatní viděli. S Focusem se obstojně svezeš, dobře se řídí, motoricky můžeš překvapit své okolí, protože agregát 1.6 Ecoboost má sílu i chuť do života, a pokud nebudeš úplně řešit náklady na benzin – třeba kvůli tomu, že toho za rok vlastně ani moc nenajedeš, tak vzhledem k aktuální pořizovací ceně neuděláš špatný nákup. Ale, abych byl upřímný – úplně skvělá koupě to samozřejmě také není… Focus je normálním autem, u kterého mám problém najít zásadní plusy, byť jako celek solidně funguje. Je to aktuálně pocta obyčejnosti a racionality.

Technické údaje

Ford Focus Kombi 1.6 Ecoboost (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 349 990 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 459 990 Kč
  • Cena testovaného modelu: 459 990 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Benzín
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 596 cm³
  • Nejvyšší výkon: 150 k při otáčkách: 5 700/min
  • Nejvyšší točivý moment: 240 Nm při otáčkách: 1 600/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 556 mm
  • Šířka: 1 823 mm
  • Výška: 1 505 mm
  • Rozvor: 2 648 mm
  • Objem kufru (základní): 490 l
  • Objem kufru (největší): 1 502 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 357 kg
  • Užitečné zatížení: 543 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 6,2 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 8,3 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 5,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 7,5 l/100 km
  • Stop-start systém: Ne
  • Emise CO2: 144 g/km
  • Objem nádrže: 55 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,8 s
  • Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

5 komentářů

Mirek
2.9.2014

Na tuto stránku jsem narazil poprvé. Celkem slušně napsáno, ale zdá se mi až moc odvážné tvrzení, že při vyjmenování aktuálně lepších aut v této třídě by to byl dost dlouhý seznam. Pokud pane Blažku něco takového napíšete, tak připojte i ten seznam. V opačném případě je to plácnutí do louže vody.
Všechna auta této třídy jsem nevyzkoušel, ale i tak jich bylo dost. Při porovnání však nějak žádné před Focus nevyčnívalo ( poslední modely např. Auris, Ceed, i30, Octavia III, Cruze, Civic, Rapid, Focus).

Odpovědět

Petr
16.3.2015

Taky by mě zajímal ten seznam,měl jsem možnost dlouhodobě vyzkoušet focuse 1.6,ecoboost 135kw s ustálenou průměrnou spotřebou 6.5l/100km ve výbavě titanium a určitě to řadím na první příčku o kterou se může dělit,ale i nemusí.Motor je excelentní-může být výkonný i úsporný,vyšší stupeň mě to nabádalo řadit nad 1500ot.,plynulý chod-žádný skokový turboefekt,s vypínatelným systémem startstop.A chybí snad něco ve výbavě?Měl jsem tam hlídání jízdních pruhů,čtení značek,hlídání mrtvého úhlu,ABS,ASR,ESP,xenony s přisvěcováním do zatáček,denní svícení,bezklíčkové odemykání,vyhřívaná sedadla i čelní sklo včetně zrcátek,dvouzónovou klimu.Nic jsem nepostrádal,a proto v této kategorii a cenové hladině nevidím žádný seznam aut před tímto modelem,ale spíše až v odstupu za ním.Nedá mi to,aby jsem nevyzdvihl ještě podvozek a ukázkové řazení,opravdu zdařilá práce.

Odpovědět

Martin
19.7.2015

Taky by mne zajímal ten seznam. Je to pouze „jedna bába povídala“ protože objektivní člověk po svezení se Focusem a třeba Octavií III nemůže říct že je Focus zastaralý a bůh ví co ještě. Focus se řídí oproti konkurenci nádherně, měl jsem možnost i30, Rapid, Ceed, všemi uznávaná a vychvalovaná Octavia. Jízdníma vlastnostma nesahá Octavia Focusu ani po kotníky. A svezli jste se někdy 1.4TSI? Až mi ukážete ten seznam a všechna auta otestujete s „praktickými“ zkušenostmi, tak to pro mě bude recenze s velkým R :-) …

Odpovědět

Pavel
29.6.2018

Tak to by mě zajímal taky ten seznam,takový blábol jsem ještě nečetl.Na silnější ecoboost 1.6 v titanium výbavě nikdo nedosáhl jako celek v této kategorii-od podvozku,přes řazení po výbavu a kvalitu dílů nemluvě o jejich cenové dostupnosti.Chtělo by ho psát články za střízliva,jinak si to nedokážu vysvětlit.

Odpovědět

    Honza Blažek
    29.6.2018

    …a na to se napijem :-)

    Odpovědět

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *