Kia Cee’d SW 1.6 CRDi (2014)

Rozum v hrsti

Kia Cee’d v kombíku je typickým představitelem mainstreamu v nižší střední třídě. Je racionální volbou. Autem, u kterého do sebe tak nějak zapadá všechno důležité – cena, prostor, vzhled, výbava, jízdní vlastnosti… Když při hledání normálního spotřebního kombi v nižší střední třídě vezmete rozum do hrsti, určitě bude jednou z vašich zastávek i návštěva showroomu Kia.

Modelu Kia Cee’d netrvalo vůbec dlouho, aby se stal jedním z nejprodávanějších aut nižší střední třídy. Už od svého uvedení trefil hřebíček pěkně na hlavičku a nabídl běžným spotřebitelům solidní protihodnotu, která zároveň korespondovala s cenou. Cee’d je autem, kterému Kia z velké části vděčí za svůj úspěch nejen na českém trhu. V aktuálním provedení přidává ke svým základním hodnotám i design, který je dle mého soudu jeden z nejpovedenějších mezi kompaktními kombíky.

Panelák, chalupa, rodinný dům, Chorvatsko, business…

Může stát na sídlišti i před rodinným domem. Můžeš s ní jet na chalupu i do Chorvatska.

Vzhled je samozřejmě otázka vkusu, takže vás o tom nebudu nikterak přesvědčovat, ale i přesto, že Cee’du je hlavně racionálním autem, vnímám jeho design, jako jeho velmi dobrou přidanou hodnotu, která může v tuhém konkurenčním boji nakonec sehrát tu rozhodující roli pro finální výběr. Tohle auto se mi vzhledově líbí. Ještě před deseti lety bych si sotvakterou Kiu dovedl představit třeba před moderním rodinným domem, či jako dopravní prostředek na obchodní jednání. Zvenku má Kia šmrnc (hodně dělají třeba LED diody pro denní svícení), uvnitř už to tak slavné není a na interiéru už je vidět jeho stáří – je jednodušší, což ale zase přináší výhodu v jeho funkčnosti a přehlednosti. Velmi rychle se v něm zorientujete, ovládání většiny funkcí nevyžaduje víc, než stisk jednoho tlačítka. Chválím i teoreticky normální věc, a to, že barvy displejů jsou sladěné – ne ve všech autech je tohle samozřejmostí.

Motor: dva výkony, stejná cena

Testované auto mělo pod kapotou nejsilnější provedení turbodieselu 1.6 CRDi s výkonem 128 koní, což je dnes na druhou stranu docela normální hodnota. Motor patří ke slabším článkům vozu – má hrubší chod a je hlučnější, což je patrné zejména v nižších rychlostech. Také jeho spotřeba je v kontextu dnešní konkurence vyšší. Já jsem s ním jel mimoměstskou trasu (pravda, v zimě) normálním tempem za 5,8 l /100 km, ve městě jsem měl spotřebu nejčastěji kolem 7,3 l/100 km. Nejsou to kdovíjak „žravé“ hodnoty, ale auta s posledními generacemi motorů, to umí v této třídě minimálně o půl litru úsporněji. Dynamika auta v běžných otáčkách je solidní, neztratíte se ani na dálnici, přesto bych skoro doporučil koupit si slabší 110 koňovou verzi, která má stejnou spotřebu a jen o málo horší dynamiku. Měli byste ušetřit. Jenže neušetříte! Tahle moje teorie má háček, na který narazíte při pohledu do ceníku – obě výkonové varianty totiž stojí na chlup stejně. Takže OK, motor 1.6 CRDi (128 k) sice není ani zdaleka etalonem ve třídě, ale pokud zároveň není ani o korunu dražší, než jeho slabší provedení, tak si ho samozřejmě kupte.

Podvozek si s výmoly netyká

S Hyundaiem i30 kombi jsou v úzkém sourozeneckém vztahu, přesto jezdí Cee’d SW o fous sportovněji.

Nepředpokládám, že by drtivá většina zájemců o tento korejský kombík měla jízdní vlastnosti na prvním místě svých priorit. A tudíž s nimi asi většina nebude mít žádný problém. Cee’d zvládne svižnější průjezd zatáčkou, jeho jízdní vlastnosti jsou v nižší střední třídě možná i lehce nad průměrem. V běžných situacích vás podvozek vždy podrží, s autem lze pěkně předjíždět na okreskách, stejně jako svištět v levém dálničním pruhu. Na normálním českém silničním povrchu je podvozek stabilní, rozhodí a rozrázuje ho jen série příčných nerovností, nebo větší výmoly. V takových případech má tendenci odskakovat – nikterak nebezpečně, ale moc příjemné ani komfortní to není. Řazení není žádná sláva, naopak k řízení výhrady nemám, řidič má ve volantu potřebný cit,

Dobře namíchaný koktejl

Hlavními zbraněmi Cee’du jsou ale bezesporu užitné vlastnosti, výbava a samozřejmě cena. Kombík má objem kufru 528 litrů, což je sice méně než Škoda Octavia, ale málo to v žádném případě není a stačí i pro delší dovolenou. Kufr testovaného auta měl dvojité dno a pod ním celkem praktický a i docela využitelný organizér, opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 1/3 ku 2/3, do roviny sklopit nejdou. Body k dobru sbírá Cee’d také poskytovanou sedmiletou zárukou, což je pro lidi, kteří chtějí mít pocit jistoty, také pádný argument, byť na ně během této záruky čeká celá řada servisních a prevenčních prohlídek, jejichž absolvování je nutnou podmínkou uznání případných záručních oprav. To, že takové prohlídky nejsou zdarma je asi jasné… Kromě základní verze Active, která nemá ani klimatizaci (kterou ale v základu nemá ani již zmiňovaná Octavia, a to samozřejmě není sama), má Cee’d solidní výbavu, a to jak komfortní, tak bezpečnostní. Zkrátka, dobře namíchaný koktejl pro potřeby českých řidičů.

Je Kia Cee’d SW 1.6 CRDi auto pro tebe?

Jsi to ty?

Hledáš kombík nižší střední třídy a lovíš hlavně v cenově příznivějších vodách. Zvažoval jsi i sesterský kombík Hyundai i30, ale Kia se ti více líbí. Nepotřebuješ úplně vyčnívat z davu, ale auto by mělo mít mladistvý a svěží vzhled. Funguje na tebe argument sedmileté záruky. Nejezdíš vyloženě sportovně, spíš občas trochu svižněji. Vůz budeš využívat celkem intenzivně, takže preferuješ silnější turbodiesel. Od auta očekáváš hlavně, že bude normálně sloužit. Možná také řešíš nákup více aut do firemní foltily a v takovém případě hraje záruka a cena ještě větší roli.

A máš na něj?

Nejlevnější Kia Cee’d  v kombíku stojí 314 980 Kč, a to s benzinovým motorem 1.4 (99 k). Nejlevnějším turbodieselem je 1.4 CRDi (90 k) za 364 980 Kč, větší naftový motor 1,6 litru je k dispozici ve dvou výkonových provedeních, přičemž to testované s výkonem 128 koní pořídíš nejlevněji za 429 980 Kč ve druhém stupni výbavy Comfort. Jako nejrozumnější se mi jeví výbava Anniversary, v níž vyjde kombík s touto motorizací na 449 980 Kč.

Pro a proti

Proč si ho koupit?

Hlavním důvodem, proč bych Cee’d SW doporučil je souhrn jeho užitných vlastnosti, cena a vzhled, který vnímám, jako jeho přidanou hodnotu mezi masovkami. Potěší i výbava, objem kufru a lidi, prahnoucí po jistotě i sedmileté záruka (pozor-je sice ve standardu, ale během těch sedmi let vás bude něco stát).

Proč se podívat jinam?

Cee’d už nedrží krok s generačně novějšími modely. Projevuje se to jak na jízdních vlastnostech, tak na motoru a rovněž na architektuře interiéru. Dříve jsem ho chválil třeba za jednoduchou možnost připojení USB, což je dnes samozřejmost, a pokud jsi člověk, který preferuje jemnozrnné dotykové displeje, maximální konektivitu  a poslední bezpečnostní systémy a asistenty, Cee’d ti je nenabídne.

VERDIKT

Cee’d je prost konstrukčních i technologických výstřelků, skoro na každé jeho oblasti najdu nějaké mouchy, ale nikdy ne tak zásadní, aby byly překážkou v mém celkovém doporučení. Líbí se mi vzhledově, prostorově i cenově. Motor, rázy od podvozku i zastaralejší interiér už mne tak nenadchly. Sedmiletou záruku beru s rezervou, nikterak ale nezpochybňuji její pozitivní marketingový efekt. Cee’d je spotřební zboží, produkt konzumu, služebník, ale ani jedno z toho mu nevyčítám. Proč taky?

Technické údaje

Kia Cee’d SW 1.6 CRDi (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 314 980 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 429 980 Kč
  • Cena testovaného modelu: 464 980 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 582 cm³
  • Nejvyšší výkon: 128 k při otáčkách: 4 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 260 Nm při otáčkách: 1 900/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 505 mm
  • Šířka: 1 780 mm
  • Výška: 1 480 mm
  • Rozvor: 2 650 mm
  • Objem kufru (základní): 528 l
  • Objem kufru (největší): 1 642 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 420 kg
  • Užitečné zatížení: 500 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,2 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 3,8 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,4 l/100 km
  • Stop-start systém: Ne
  • Emise CO2: 110 g/km
  • Objem nádrže: 53 l
  • Záruka na auto: 7 let
  • Záruka na lak: 7 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,2 s
  • Nejvyšší rychlost: 193 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

9 komentářů

martin
28.4.2014

Náhodou jsem narazil na tenhle test a je to katastrofa, co píšete… Motor je kultivovaný (prost turboefektu), tichý (porovnejte s takřka čímkoliv – především slavným TDI) a relativně úsporný. Interiér prostorný a moderní – nevzpomínám si, že by mi chyběl jakýkoliv asistent (mám příplatkovou výbavu Ultra s navidací). Vše v elektrice, hlídání jízdních pruhů, vyhřívané sklo (ano, můj předchozí Ford ho měl vyhřívané kompletně celé) či volant, parkovací kamera atd, atd… Spoustu věcí taková Škoda vůbec neumí. Za 520.000 kompletní výbava s Xenony, polokoženým interiérem a navigací – s úsporným motorem. Tohle z konkurence umí jen Renault s dosluhujícím Meganem a blíží se Toyota s Aurisem. Octavia 3 by ve stejné konfiguraci začínala kolem 700.000,-CZK… Váš test je tendenční – nevěřím, že jste s vozem byl déle než 1 den a že jste se na cokoliv dealera zeptal. Třeba záruka – 7 let servis včetně materiálu zdarma, 7 let aktualizace navigace zdarma, 7 let asistence zdarma…. Raději se prosím věnujte jiné činnosti, psaní testů a recenzí vozů Vám rozhodně nejde. Zdravím a přeji hezký den.

Odpovědět

    Honza Blažek
    28.4.2014

    Díky za názor, přeji spoustu spokojených kilometrů s Vaším vozem.

    Odpovědět

Karlos
5.6.2014

I ja bych spise souhlasil s Martinem, i kdyz na vuz zatim jeste cekam a nemohu potvrdit zkusenostmi. Sam jsem procetl vse mozne, vybiral dva mesice, nakonec jsem zvolil Ceeda. Co totiz urcite trefil Honza Blazek – je muj profil v odstavci “ Jsi to ty ?“ :-)
Objednal jsem vyse zminovanou motorizaci v exlusive vybave a s dvema pakety navic (bez ruznych asistentu, radsi spoleham sam na sebe ;-)). 10 let jezdim s Octavii diesselovymi motory, takze muzu porovnavat… Urcite se ozvu po prvnich tydnech jizd s nazorem !
Pekny den.

Odpovědět

    Mirek
    4.9.2014

    Dobrý den,
    rád bych se podělil také o nějakou zkušenost. Tento vůz mám necelý rok a najeto cca 29 tis. km. Bohužel sem silně nespokojen se spotřebou, kterou nemohu dostat pod 6 litrů(kombi). Parametry uvedené v technických údajích jsou asi z jiného světa. Další co je mi pořád záhadou je výkon motoru. O této hodnotě se mi taktéž může jen zdát. Bohužel sem udělal tu chybu a přešel sem z TDi na tento vůz. Ale toto by se snad dalo vše pominout proti hluku při dálničních rychlostech…. Ceny náhradních dílů ??? Daň za nižší pořizovací cenu.

    Poprosil bych pana Karlose o názor vůči Octavii Tdi.

    Děkuji

    Odpovědět

      Jirka
      15.2.2015

      Ceeda v kombi mám přes půl roku, 20000km. Spotřeba od tankování do tankování mezi 5,2 až 5,4l. 50% okresky, 30% dálnice, 20% město. Pohodové auto. Jízdní vlastnosti srovnatelné s běžnou konkurencí, při běžném užívání auta. Zpracování v pohodě, vše funguje jak má. Škoda, že nemá auto přepínání z denního svícení na běžné, v zimě svítím pořád potkávací světla. Rodina na hory v pohodě.

      Odpovědět

    Hofta
    8.2.2015

    Zdar Karlosi, auto už zřejmě máš, poprosím o pár zkušeností. Zejména mě zajímají dálniční trasy, jak se chová motor oproti Octavii (1,6 Tdi) a jaká je při ostrých dálničních trasách spotřeba. Díky předem

    Odpovědět

Bohouš
22.11.2014

Vlastním vůz Kia ceed ( hatchback) od dubna 2010 ( facelift) 1,6 CRDI , jsem naprosto spokojen, zatím mám najeto 155 000 km. Spotřeba v létě 4,8-5,5 , podle způsobu jízdy. V zimě do 6 i po Praze. Na zadních sedadlech mohou sedět i vyšší postavy bez problémů. V Octavii 1. gen. bylo za trest sedět i průměrně vysokému člověku. Podle nového ceníku od 20.11.2014 Ceed SW ve výbavě TOP 499 980,- má vše co potřebuji , maximálně pár doplňků cca za 25 000,- , ale uplatněním různých slev nemusím ani překročit těch 500 000,- . já jsem spokojen a pánuji v nejbližší době pořídit nový Ceed SW.

Odpovědět

jan
11.3.2016

Zdravim,zajimalo by me jak je to s posezem v zadni rade,mame toto auto dostat jako pracovni,vzadu sedime 3 muzem si jeste vybrat kiu soul,ktere z techto aut je prostornejsi? Diky

Odpovědět

    Honza Blažek
    22.3.2016

    Zůstal bych asi u Ceeda, nicméně pro sezení 3 lidí vzadu samozřejmě úplně ideální není.

    Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *