Experiment pokračuje

Pět dveří, velikost Fabie, turbodiesel a automat… zní to dost obyčejně, co? Jenže je to Mini! Má vůbec tento symbol zábavy za volantem a rozjařeného životního stylu právo uvažovat tak usedle? Jsou značky, které si mohou dovolit experimentovat jak se jim zlíbí a zákazníci jim budou zobat z ruky. Mini je přesně ten případ a několik tisícovek kilometrů za jeho volantem mne přesvědčilo, že peníze v tomto případě neplatíte jenom za image, ale i za kvalitní jízdní zážitek.

Samozřejmě to s tím experimentováním nemůžete přehnat. A Mini o tom ví své – vzpomeňme na anabáze s modely Roadster a Coupé, jejichž výroba byla vloni zastavena. Ono vyrábět produkt pro specifičtější cílovou skupinu a následně ho individualizovat ve snaze oslovit ještě menší cílovku nemusí být vždy úplně bezva nápad. Mini tedy aktuálně dělá čelem vzad a od extrémnějších kreací jde směrem k běžným lidským potřebám…

Konzervativní, usedlé, rodinné?

Pět dveří je sice praktických, ale takové Mini vypadá jako jezevčík.

Nevím, jestli si zákazníci Mini na showroomech vždy hlasitě posteskli, že jim chybí druhý pár dveří, nicméně tak či tak, automobilka se rozhodla svou třídveřovou verzi protáhnout o 160 mm, přidat na rozvoru 70 mm a na kompaktní sportovní karoserii naroubovat další pár dveří s jasnou snahou neublížit původnímu skvělému designu. Výsledek vidíte na fotografiích a byť jsem mu na chuť popravdě moc nepřišel, hned při prvním odvozu dětí do školy jsem ten zadní pár dveří začal milovat. Za volantem mne Mini baví jako doposud a z hlediska praktičnosti jsou to ve srovnání s třídveřovou verzí nebe a dudy. Každý, nechť si sám zváží, co je pro něj důležitější – třídveřové Mini určitě vypadá líp, pětidveřové je zase praktičtějším společníkem.

Skvělý podvozek, a přitom žádná motokára

Hlavně díky robustnímu podvozku máte pocit, že řídíte tak o dvě třídy větší auto.

Podvozek Mini bývá často přirovnáván k motokáře. Nevím. Sám jsem se tomuto přirovnání vždy bránil, protože si myslím, že podvozek motokáry je mnohem lepší, ale na druhou stranu také poskytuje nulový komfort. Možná je to jen oblíbená novinářská zkratka. Podvozek Mini je sportovní, to ano, ale zároveň je překvapivě robustní, dobře tlumí nerovnosti, nerázuje, pěkně kopíruje silnici… zkrátka skvělý setup, kterému v oblasti komfortu a jízdní stability v podélném směru určitě pomohl i zmíněný prodloužený rozvor. Díky podvozku a odezvě na volantu máte pocit, že řídíte o jednu dvě třídy větší auto, přitom neztrácíte nic z agility a zábavy. Je to velmi příjemné a podvozek je oblast, za kterou toto Mini chválím asi nejvíce. Solidnímu komfortu pomohly i šestnáctipalcové disky kol, s nimiž sice auto nevypadá kdovíjak sportovně, ale pneumatiky s vyšší profilovým číslem pěkně tlumí nerovnosti bez toho, že by se v zatáčkách při agresivní jízdě nějak „žvejkaly“.

Jó, německej autobahn…

Výše zmíněné kvality podvozku perfektně zužitkujete na německé dálnici – s ostatními se dá letět v levé špůře klidně kolem 200 km/h a silný dvoulitrový motor – mimochodem, mezi malými auty, a nejen tam, je tato objemová kategorie dnes už bohužel raritní – má pořád dost síly. Dobře sladěná je s ním i šestistupňová automatická převodovka, která v plném tempu řadí rychle. Naopak ve městě občas škubla, ale jen sporadicky. S jízdou je spojena i možnost volby jízdních režimů (Eco, Normal, Sport), přičemž zejména ve sportovním režimu auto citelně pookřeje. Jak je asi patrné, spotřeba nebude u verze SD tím hlavním kritériem – ostatně, opravdu to není kdovíjaký spořínek, ale auto s průměrnou spotřebou. nejméně jsem jezdil kolem 5,5 l/100 km, rychlé dálniční přesuny znamenaly spotřebu kolem 7,3 l/100 km a dlouhodobější celkový průměr při běžném užívání auta ve městě i mimo něj byl lehce pod 6,5 l/100 km.

Jak je to s tím prostorem?

Druhý pár dveří bez debat zlepšuje praktičnost v tom smyslu, že zadní pasažéři nejsou odkázáni na to, že je ti vpředu pustí ven či dovnitř. Pětidveřové Mini tedy teď vyhoví i v disciplínách rozvozu dětí do škol a po kroužcích. Zadní dveře jsou sice poměrně malé a vstupní otvor také není nic moc, místo vzadu, kde je sedačka trochu utopena je však docela slušné stejně, jako dost důležité místo na nárty. Nakonec jsme v autě zvládli cestu cca 300 km i ve čtyřech dospělých, aniž by někdo remcal. Aby se dozadu rozumě vešli pasažéři, kufr je poměrně mělký a už středně velké krabice v něm neodvezete. Co do objemu ho můžete zvětšit praktickým dvojitým dnem, popř. lze sklopit dělená sedadla.

Aby trochu vypadalo

Zatímco úplně základní pětidveřová verze One se cenově překrývá s dobře vybavenou Fabií, vrcholnější provedení s příplatkovými prvky už pro změnu cenově rejdí ve vodách pětidveřového BMW řady 1 se stejným motorem v silnějším provedení (+20 koní). A protože Mini musí být sexy, neubráníte se celé řadě příplatků – počítejte s tím už v momentě, kdy vás tohle auto chytlo za srdce… aby vás pak následně u srdce zbytečně nepíchalo.

Je Mini Cooper SD auto pro tebe?

JSI TO TY?

Svádíš vnitřní boj: Chceš mít silně imageové a prémiové auto, ale zase potřebuješ zachovat alespoň špetku praktičnosti. O tom, že si koupíš Mini jsi víceméně přesvědčen, jeden z mála kompromisů, který si ochoten udělat je právě akceptování pětidveřové karoserie. Pravděpodobně máš děti, které budeš ty nebo manželka víceméně každodenně vozit. Proč preferuješ silný diesel asi víš nejlíp sám – i když Mini není klasickým autem na dlouhé cesty, víš, že s ním můžeš v pohodě vyrazit napříč Evropou.

A MÁŠ NA NĚJ?

To, že Mini není z laciného kraje samozřejmě víš, takže nepředpokládám, že by tě pohled do ceníku nějak zásadně šokoval. Vzhledem k tomu, že většina českých majitelů kupuje Mini téměř v plné palbě, asi budeš jedním z nich. Základní pětidveřové provedení stojí 439 400 Kč, testované auto Mini Cooper SD přišlo bez příplatků na 695 500 Kč…a pak to začalo naskakovat, aby auto vypadalo k světu. Výsledkem jsou příplatky za více než 351 000 Kč a výsledná cena 1 047 124 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

To, jak Mini vypadá, co z něj vyzařuje a co napovídá o svém majiteli je u tohoto auta dost silný prodejní argument. Je však příjemné vědět, že si za nemalé peníze kupujete také velmi dobrou kvalitu, kterou oceníte při každodenním používání – Mini má skvělý podvozek, který umí být i komfortní, příjemné řízení, velmi silný motor, který sice není kdovíjak úsporný, ale jede jako z praku. Argumentem pro může být i servisní paket na 5 let/60 000 km v základní ceně. A v pětidveřové verzi je samozřejmě Mini praktičtější, než v třídveřové. To je ale překvapení!

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Vítr z plachet ti samozřejmě může vzít pohled do ceníku. Základní ceny nejsou zase tak drastické, ale příplatky, jimiž si budeš chtít své Mini na 100% vymazlit a dovybavit, ty už průvan v peněžence dokážou udělat solidní. Jinak moc objektivních argumentů proti nemám – praktičnost je sice vyšší, ale stejně podprůměrná, ergonomie je u některých prvků zvláštní, ale zvykneš si. V tomto případě nemá smysl ti Mini moc rozmlouvat a pomlouvat. Pokud ho chceš, tak si ho kup…

VERDIKT

Mini je svébytné a není to klasický představitel segmentu malých aut. Každý, kdo chápe jeho koncepci a určení, ho nemůže kritizovat za logické důsledky jeho individuality. Ano, i v pětidveřové verzi je z hlediska praktičnosti silně podprůměrné, ano, je uvnitř stísněné, některé ovládací prvky jsou podivně rozmístěné, je drahé…jenže nejsou to právě všechno důvody, proč ho skoro každý chce? Z Mini se stalo komfortní auto vhodné i na rychlé dlouhé jízdy, přičemž stále platí, že po uchopení jeho volantu se trochu usmějete, a pak stačí, aby na vás hned na první křižovatce mávnul kolega z jiného Mini a je vymalováno. Mini je auto, které kupujete emocemi, takže tady jsou mé rady a postřehy dost zbytečné. Co na tom, že já bych si koupil třídveřovou verzi s benzinovým motorem. Důležité je vědět, že za ty prachy nekupujete žádný střep, ale solidní techniku. Toť vše.

Technické údaje

Mini Cooper SD (2016)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 439 400 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 695 500 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 047 124 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Dvě turbodmychadla
  • Zdvihový objem: 1 995 cm³
  • Nejvyšší výkon: 170 k při otáčkách: 4 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 360 Nm při otáčkách: 1 500/min
  • Převodovka: Šestistupňová automatická
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Hatchback
  • Segment: Malé automobily
  • Délka: 4 005 mm
  • Šířka: 1 727 mm
  • Výška: 1 428 mm
  • Rozvor: 2 567 mm
  • Objem kufru (základní): 278 l
  • Objem kufru (největší): 941 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 250 kg
  • Užitečné zatížení: 520 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,1 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 4,7 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 3,7 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,3 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 107 g/km
  • Objem nádrže: 44 l
  • Záruka na auto: 5 let
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,3 s
  • Nejvyšší rychlost: 223 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *