Jak se určuje cena veteránů?

9.3.2016 Honza Blažek 2 komentáře

Definice 5 stavů, do kterých se vejde každý veterán

Určit správně cenu veterána je poměrně komplikovaný proces, který vyžaduje hodně znalostí a zkušeností. Zásadním vodítkem je 5 mezinárodně definovaných stavů, kterými se hodnotí konkrétní exemplár historického vozidla. Přináším jejich stručný přehled, který může pomoci v prvotní orientaci.

Cena veteránů na trhu je různá a leckdy má člověk tendenci podlehnout výhodné koupi vozu v horším stavu s tím, že si jej zrenovuje. Je to logický proces, který však ne vždy dává ekonomický smysl. Jako prvotní vodítko je určitě dobré znát definice pěti stavů, do kterých se „vejde“ každý veterán na trhu.

Současné technologické možnosti mohou způsobit, že je vůz po renovaci ve stavu lepším, než když byl vyroben.

Existuje totiž mezinárodní škála od 1 (naprosto bezchybný stav) do 5 (nutnost renovace), podle které se hodnotí stav historického vozidla a určuje se tak cena veteránů. Jenže jak do této škály zařadit konkrétní vozidlo? Stav auta totiž není jediným faktorem, byť je zásadní. Leckdy ale třeba cenu veteránů rapidně zvedne třeba jen skutečnost, že konkrétní (jinak třeba i nezajímavý) kus byl vlastněn nějakou celebritou, zpěvákem, hercem či závodníkem. Více informací k tomuto tématu najdete na spřáteleném Classic Blogu.

Cena veteránů je zásadně ovlivněna stavem vozidla:

STAV 1

Veterán ve stavu 1 na silnici víceméně nepotkáte, v lepším případě jich pár bude na výstavách.

Naprosto bezchybný exemplář bez jakékoliv vady, nemá žádné škrábanečky a dokonce ani známky opotřebení, a to jak po technické tak po vizuální stránce. Jedná se většinou o vozy kompletně zrestaurované u prestižních renovátorů extratřídy.

 STAV 2

Velmi dobrý stav bez poškození, ale s opravdu mírnými známkami opotřebení. Jedná se opět spíše o ojedinělé exempláře, které jsou buď v originálním nerestaurovaném stavu, nebo prošly odbornou renovací. Technicky i vzhledově se jedná o automobily s minimálními známkami používání.

STAV 3

Stav odpovídající používání vozu. Automobil by však neměl mít žádné zásadní technické ani vizuální vady a měl by být plně schopen bezproblémového provozu na běžné komunikaci. Rovněž by neměl vykazovat známky prorezivění a jeho stav nevyžaduje okamžitý renovační zásah.

STAV 4

Opotřebovaný stav. Automobil není zcela způsobilý k jízdě na veřejných komunikacích a je u něj bezpodmínečně nutný renovační zásah. Menší až střední prorezivělá místa. Základní struktura vozidla je kompletní, ale ne vždy zcela bez poškození. Již zdálky viditelné nedokonalosti a poškození. Bližší zkoumání vozidla většinou odhalí další, poměrně výrazné vady technického i vizuálního charakteru.

STAV 5

Stav jednoznačně vyžadující renovaci. Vůz je v zuboženém a nepojízdném stavu a jsou nutné práce víceméně na všech jeho částech. Automobil také nemusí být zcela kompletní.

cena veteránů

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

2 komentáře

Marie
11.6.2017

Cize ak mam auto skoda favorit r.v. 1989 garazovane povodny stav platne stk neburane najazdene 4700km mozem ho povazovat za veterana?

Odpovědět

Jan
15.9.2018

Není to tak dávno, co jsem prodával svého Mustanga 78. No dost jsem se bál nějakých soukromých názorů, protože se přece jen jedná o dost velké množství peněz.

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *