Kdy přezout na zimní pneumatiky a proč ?

8.10.2014 Honza Blažek , , 25 komentářů

Povinnost přezouvat na zimní pneumatiky je u nás dána zákonem, což výrazně přispívá k tomu, že řidiči skutečně čím dál ve větší míře mění letní gumy za zimní. Kdy je pro to ta vhodná chvíle a jaká jsou největší rizika při používání letních plášťů v zimním období? Do emailu mi přistála přehledná grafika od Bridgestone, čímž samozřejmě nechci být hlásnou troubou zrovna této značky a tvrdit, že je pro zimní provoz nejlepší. Spíš se mi to právě hodí „do krámu“ pro obecné téma…

Několik debat o tom, že i v zimně se přece dá jezdit na letních gumách, jsem už absolvoval. Stejně tak jsem si vyslechl i různé důvody proč není zrovna v tom či onom případě nutné přezouvat, popř. že třeba stačí vyměnit pneumatiky jen na hnané nápravě. Mno, samozřejmě – i v zimě se dá jezdit na letních a třeba někomu bude stačit přezout jen jedno kolo. Nicméně já jsem zastáncem toho, že věci se mají dělat pořádně a zrovna dramatický rozdíl v chování zimní a letní pneumatiky nepovažuji (na rozdíl od spousty ostatního) jen za PR řeči, které mají za cíl zvýšit pneumatikářským společnostem odbyt.

Kdy přezout?

Obecné pravidlo zní, že na zimní pneu by se mělo přezout při dlouhodobějším poklesu teplot pod 7°C

  1. Základním obecně uváděným pravidlem je, že zimní pneumatiky by měly přijít ke slovu v období, kdy se začíná dlouhodoběji držet teplota pod hranicí 7°C.
  2. Kromě toho tu samozřejmě máme i příslušnou legislativu, která říká, že zimní pneumatiky jsou u nás povinné od 1. listopadu do 31. března. Tato povinnost má své trochu vágnější podmínky – např. že se na silnici musí vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, popř. že se takový výskyt dá předpokládat. Chápu, že v zákoně nejde striktně definovat úplně všechno, takže samozřejmě i tady záleží na zdravém úsudku.
  3. Zimní pneumatiky jsou zcela povinné na úsecích, které jsou označeny značkou Povinná zimní výbava
    značka povinná zimní výbava

 

Proč přezout?

Nová letní pneumatika má oproti nové zimní pneumatice na sněhu až trojnásobnou brzdnou dráhu.

  1. Bezpečnost vaše i okolí je samozřejmě hlavním tématem. Letní pneumatika při nižších teplotách výrazně tuhne, ztrácí elasticitu a tudíž i přilnavost a výrazně tak zhoršuje ovladatelnost celého auta. Naopak směs zimní pneumatiky je celkově měkčí, má zcela odlišný dezén, který je hlubší, spoustu lamel pro lepší záběr…
  2. Brzdná dráha je samozřejmě v zimě velké téma. Jak naznačuje diagram od Bridgestone (u ostatních výrobců i při nezávislých testech jsou výsledky víceméně podobné), je pořád výrazně lepší jezdit na opotřebované zimní pneumatice, než na nové letní.
  3. Obecně platí, že je výrazně rizikovější jezdit v zimě na letních pneumatikách, než v létě na zimních – to samozřejmě také není optimální, jedním z problémů je rychlý úbytek směsi zimní pneumatiky při vysokých teplotách, vyšší hlučnost atd. ale byť jsou samozřejmě rozdíly i  jízdních vlastnostech, nejsou tak dramatické, jako při použití špatných pneumatik v zimním období.
  4. Čas od času se setkávám s názorem, popř. vidím na vlastní oči, jak mají majitelé vozů 4×4 v zimě letní pneumatiky. Ano, trakce takového auta se všemi hnanými koly je samozřejmě lepší, nicméně při jízdních manévrech a hlavně při brzdění, nehraje počet hnaných náprav víceméně žádnou roli – jde o fyziku a funkci té černé hmoty, která spojuje auto s vozovkou.

BS_W13_Brochure_MITSUI_TYRE_LONG.indd

Brzdná dráha na sněhu

 

Pokud vás zajímá i co přezout – tak zde je aktuální test zimních pneumatik od německého autoklubu ADAC pro sezonu 2015/2016

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

25 komentářů

Bohuslav Blín
11.10.2014

Honzo diky za hezky prehled. Zajimal by mne tvuj nazor na celorocni pneu. V posledni dobe jsem se setkal s nazorem, ze leni a zimni jsou zbytecne a ze je to jen vytahovani penez z lidi. Osobne si myslim, ze celorocni pneu jsou dobre pro lidi, kteri malo jezdi a treba jen po meste.
Jsou ale nejaka srovnani bezpecnosti celorocni pneu VS zimni/letni?

Diky

Odpovědět

    Honza Blažek
    13.10.2014

    Ahoj Bohouši,
    téma celoročních pneu pamatuji jako „žhavé“ před cca 10ti lety-sám jsem tehdy absolvoval řadu praktických testů od výrobců a oni to tak dvě sezony dost propagovali jako řešení pro lidi, kteří moc nejezdí. Jenže záhy začali sami výrobci trochu couvat a nemyslím si, že by to bylo jen kvůli tomu, že chtějí prodávat letní a zimní. Výsledky testů totiž postupně ukazovaly na celkem logickou věci, a totiž, že ani v létě a zejména ani v zimě nemá celoroční pneu výsledky, které by se daly označit za dostatečné. Nakonec sami výrobci začali tvrdit, že celoroční pneu je dobrá tak maximálně do jižanských států s mírnou zimou a minimem sněhu a ledu (pouze třeba nízkými teplotami). Sám je nikomu nedoporučuji, resp. jen s maximem výhrad… ono se těžko definuje, komu a při jakém režimu by taková pneu stačila, protože pak v zimě stačí jen jedna jediná trochu krizovější situace klidně ve městě při nízké rychlosti, kdy tě celororočka nepodrží a je hotovo.

    Odpovědět

Alex
25.11.2014

Hezký článek, celoroční pneu určitě nedoporučuju. Bydlíme na kopci a když nasněží, má problém to zadokolka na zimácích vyjet. I na hlavních silnicích sem tam couvají auta, že mírní kopec nevyjedou. Určitě to v 95% je dáno buď nepřezutými nebo sjetými koly. Nechápu, že si lidi nepřezují, vždyť je to nařízené ve vyhlášce. Mimochodem: http://www.autoweb.cz/testy-autoskol/ zde si můžete ověřit znalosti, určitě by lidi přicházeli o řidičáky, kdyby ty testy měli dělat po x letech řízení :D Já měl 48 bodů.

Odpovědět

Silva91
31.7.2015

Myslím, že rozdíl mezi letní a zimní je celkem jasný… jednu sezonu jsem jezdila celý rok na zimních a ta vyšší spotřeba byla opravdu znát..i to dělalo celkem rachot při rozjezdu.. navíc se mi sjížděly o dost rychleji.. takže jsem pak zainvestovala do letních a holt dvakrát za rok přezouvám.. co mě ale ještě napadlo jsou ty celoroční pneumatiky – máte s tím někdo zkušenost? Přemýšlím o těhle: http://www.axa-pneu.cz/pirelli-255-50-r19-sc-zero-a-107y-xl-ms

Jaké jsou klady a zápory celoročních pneumatik? Vyplatí se do nich zainvestovat? Říkám si že v dnešní době by ta kvalita už nemusela být tak špatná a že by se to mohlo pro občasné řidiče celkem dost vyplatit (jezdím jen příležitostně, spíše o víkendu)

Odpovědět

    Vladimir Groh
    4.10.2016

    vážená paní Silvo, jestliže máte tak drahý automobil, který potřebuje takové pneu , pak raději kupujte („zainvestujte“) v létě do letních a v zimě do zimních, protože u Vás peníze nehrají roly….. !

    Odpovědět

Michal
14.9.2015

Hezky napsané, bezpečnost by měla být pro každého prvořadá, ne jen kvůli sobě, ale také kvůli svému okolí.

Co se týče celoročních pneu, doporučují se zejména do velkých měst, kde je tendence pomalé jízdy a udržovaných silnic. Ale na vesnici rozhodně ne!

Jinak co říkáte na pneumatiky v tomto testu, máte podobný názor jako tato redakce? http://www.te……

Odpovědět

VeronikaP
5.10.2015

Osobne by som za to bola, aby sa zimné pneumatiky nepoužívali celoročne, ani odborníci to neodporúčajú práve kvôli tomu, že sa odiera, resp. zmenšuje dezén. Sestra si kupovala nové zimné pneumatiky a jazdila na nich aj celoročne a nevydržali jej ani 2 roky a ten dezén vyzerá úplne strašne. Keď si predstavím, že raz za pol roka ťahá cez 600 km na Slovensko. Však to je úplne risk i keď v oblasti kde býva ona sneh nie je, ale býva námraza atď. Teraz nedávno vyšiel už aj nový ADAC test na zimné pneumatiky. Budem si kupovať autíčko – ojazdené – na narodeniny, tak sledujem všetko možné o pneumatikách a autách, aby som nabrala skúsenosti resp. teóriu

Odpovědět

    Michal
    25.11.2016

    At si sestra priste koupi kola, ktere maji tvrdsi smes, a nebudou se tolik sjizdet (napr. NOKIAN), je to ucite lepsi volba, nez celorocni guma. U nas je snich stejne jenom par dnu v roce, a zbytek je sucho. Nevim, naco vsichni potrebujou gumy s nejmekci smesi, pak se vsichni divi, ze jim vzorek mizi pred ocima.

    Odpovědět

Tomas
10.11.2015

Dobry den Honzo,
Pokud mam na zadni (nepohanene) naprave gumy s ještě dostatecnym vzorkem, mohu přezout pouze predni a mit tak v predu a v zadu jiné gumy? Dekuji.

Odpovědět

    Honza Blažek
    11.11.2015

    Tuhle variantu opravdu nedoporučuji. auto by se v jízdně náročnější situaci chovalo opravdu nevyzpytatelně. pokud už mají být na různých nápravách různé pneumatiky, tak ať jsou alespoň oboje zimní – chápu, že jde v první řadě asi o snahu ušetřit, což nepovažuji za vhodné místo k šetření, ale jak říkám raději zimní protektory nebo nějaké laciné zimní ze supermarketu…pořád lepší než letní…

    Odpovědět

Václav
12.3.2016

Musím doporučit a je to vlastně dané i vyhláškou, obě nápravy vždy stejné, letní nebo zimní. Při nevhodné kombinaci si auto dělá co chce.

Odpovědět

Vladimir Groh
4.10.2016

V zimě zimní pneu, v létě letní pneu, nemá cenu o ničem diskutovat.

Odpovědět

    Michal
    25.11.2016

    Jasne, a po kolika letech od data vyroby (dot), bych mel kola vyhodit, bez ohledu na to, kolik maji gumy vzorek?

    Odpovědět

ludek
18.10.2016

musi byt pneu na obou napravach od stejneho vyrobce? diky za odpoved Ludek

Odpovědět

    Honza Blažek
    19.10.2016

    Ano, na obou nápravách by měly být identické pneumatiky

    Odpovědět

      Michal
      25.11.2016

      Staci, kdyz jsou stejne gumy jen na kazde naprave.

      Odpovědět

Jiří Štěpánek
29.10.2016

Ahoj Honzo, jaký názor máš na zimní protektor? Měl jsem je již na dvou autech a az dojedu tyhle koupím je i na třetí. Tchán má také už na druhém autě a nyni na SUV a absolutní spokojenost. Vždy jsem vyjel kam jsem potřeboval, narozdíl od některých drahých zimních pneu.

Odpovědět

Jiří Štěpánek
21.11.2016

Děkuji za odpověď. Jestli takhle spravujete všechny blogy, tek je radši zrušte!!! :-(

Odpovědět

Hana
18.3.2017

Dobrý den, já i moji blízcí kupujeme poslední dobou pneumatiky pokaždé na stránce https://www.pneu… a jsem naprosto spokojená.

Odpovědět

Pepíno
6.10.2017

Zdravím všechny řidiče a přeji hodně ujetých kilometrů,zrovna dneska jsem koupil 4 nové zimní gumy.Jsem toho názoru pokud máš rodinu a nebo jsi sám určitě se jedná o bezpečnost.Mám sadu letních na alu a sadu zimních na plecháčích a jsem spokojenej zrovna zítra jdu měnit čus.

Odpovědět

Ivo Viktorín
19.10.2017

Při použití zimních i letnich pneumatik plati prvidlo 4:

1/ 4 kola stejné na přední a zadní nápravě v zimě zimní a v létě letní
2/ vzorek 4 mm
3/ životnost pneumatiky nezávislá na ojetí 4 roky

Odpovědět

    Lukas
    22.11.2017

    Já vám nevím, ale podle mě je možné mít 2 pneumatiky třeba značky Barum na předku a 2 pneumatiky značky Continetal na zadku. Ale většína samozřejmě volí 4 stejná kola.

    Odpovědět

Hana
11.4.2018

Musím se přidat do diskuze.. také jsem zastáncem přezouvání pneumatik na letní a zimní. Nedávno jsem zrovna řešila koupi nových zimních pneumatik, jelikož staré už nebyly na zimu do sněhu a náledí tak spolehlivé. Já bohužel úplně výběru nerozumím, ale skvěle mi poradili zde https://www.pneuok.cz. Pneumatiky jsem koupila za rozumnou cenu a vše funguje jak má. Pokud si i vy nejste jistí jaké pneumatiky vybrat, otočte se na tento obchod.

Odpovědět

Michal
12.9.2018

Určitě bych nepodceňoval zimní pneumatiky a v každém případě bych na zimu přezul

Odpovědět

Pavel
29.11.2019

Tak to abych se na to vrhl :D Teď jen najít dobrý servis :)

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *