Dvouletý pronájem auta určitě není pro každého, ale v řadě situací je to lepší, než auto vlastnit.
Věříte statistikám registrací nových aut? No dobře, protože jste už určitě slyšeli něco o reexportech z Česka do zahraničí, tak je berete s rezervou. Ale co ty německé? Ty přece musí štimovat, ne? Minimálně v segmentu elektromobilů se v nich dějí snad ještě horší věci než u nás, a to s jediným cílem – vykazovat na papíře co nejnižší flotilový průměr CO2 a vyhnout se tak placení pokut stanovených Evropskou komisí.
Jak tento další způsob pokryteckého obcházení emisních limitů funguje, si názorně ukážeme na příkladu značky Kia, resp. celého koncernu Hyundai-kia, který má s emisemi v Evropě dlouhodobý problém. V říjnu na sebe totiž Kia přitáhla pozornost tím, že na německém trhu zaznamenala rapidně zvýšený zájem o její elektromobil Kia Soul EV, kterého se za jeden měsíc prodalo téměř tisíc kusů! Jezdil jsem s ním, není špatný, ale že by to byl takový hit? Že by se Němci tak rychle odklonili od dieselů a koncernu VW a přešli na ekologickou alternativu z Koreje? Ani jedno ani druhé – jen si tady zase někdo hraje s čísly, aby ušetřil desítky milionů eur na pokutách. Jak to funguje?
Nejprodávanějším elektromobilem v Německu je Kia Soul EV. Jen se jich bohužel 99 % vyveze do Norska…
Oficiálním zdůvodněním je „přátelská výpomoc trhu, kde je skutečná poptávka po elektromobilech“, ale skutečnost je mnohem prozaičtější. Jde o peníze. O hodně peněz. Plány Evropské komise počítají při snižování emisí CO2 u automobilek s takzvaným flotilovým průměrem. Jedná se tedy o průměr emisí všech prodávaných vozů napříč všemi modelovými řadami výrobce, popř. koncernu. A takový elektromobil v nabídce hraje krucinální roli – jeho emise jsou totiž pro potřeby statistiky nulové! (co na tom, že ve skutečnosti jezdí na CO2 vyprodukované tepelnými elektrárnami, které dodávají do sítě zhruba 60% energie). A už se pomalu blížíme pointě – za každý gram CO2 nad evropskou komisí stanovený flotilový limit platí výrobce tučné pokuty. A to se mu samozřejmě nechce. To raději vymýšlí kreativní postupy. A že by mu záleželo na faktickém zlepšení našeho ovzduší? Nenechte se vysmát…
Koncern Hyundai-Kia má v EU s emisemi dlouhodobý problém. Trik s elektromobily mu pomáhá ušetřit na pokutách.
Řeknete si možná, co je to jeden gram. Jenže řečí čísel, může podle Transport&Environmet stát právě jeden gram CO2 přes limit koncern na pokutách až 70 milionů Eur. Podle všeho ale ani tato manipulace s čísly emisní problémy koncernu Hyundai-Kia nevyřeší. Do roku 2021 musí všichni výrobci snížit flotilový průměr emisí CO2 na 95 g/km, což znamená, že většina vyráběných aut bude muset být „čistá“ opravdu a nejen na papíře. Podle prognóz společnosti PA Consulting by Korejci bez zásadní změny v přístupu k emisní problematice v roce 2021 nesplnili limit o 4,5 g, s čímž by byla spojena pokuta až 300 milionů Eur ročně! Kia samotná je na tom ještě docela dobře, ale emisní bilanci koncernu zhoršuje značka Hyundai, které chybí zejména zásadnější ekologické inovace v oblasti vývoje pohonného ústrojí.
Dokud budou cíle Evropské komise v oblasti automobilových emisí na hranici splnitelnosti a zároveň budou tolerovány triky a manipulace s realitou, jen těžko se dočkáme toho, aby emisní problematiku začali brát vážně i ti nejdůležitější v celém řetězci – samotní zákazníci.
Evropskou elektrickou rozvodnou síť nám Kia Soul EV asi jen tak nestrhne…