Světlá výška je 210 mm a v kombinaci s pohonem všech kol zvládne V90 Cross Country i náročnější terén.
Byť je cesta do Chorvatska samozřejmě jak na rakouských tak chorvatských dálnicích zatížena poplatky, za malý kousek slovinské dálnice se nám logicky platit nechce, tím spíše, když je slovinská dálniční známka drahá (15 Eur pro osobák) a platí jen 7 dní, takže většina lidí si musí koupit hned dvě. Z Chorvatska jsem se právě vrátil, takže jsem i letos osobně projel docela pohodovou objížďku slovinské dálnice a připravil pro vás i přehledné jednostránkové PDF s itinerářem, díky kterému nezabloudíte. Jsou oproti loňsku nějaké změny?
AKTUALIZOVANÉ INFORMACE PRO ROK 2018 JSOU ZDE.
Slovinská dálnice je krátká a drahá, proto její objížďku i v roce 2017 řeší spousta Čechů.
To je asi můj nejdůležitější poznatek. Objízdná trasa je v pohodě průjezdná, na některých místech má dokonce i nový asfalt. Pokud ji budete přesně dodržovat a ptujskou řeku Drávu opravdu přejedete po moderním Puhově mostě, napojíte se na konec dálnice, který je stále rozestavěný, avšak už není značený jako dálnice a je tedy bezplatně použitelný až na hraniční přechod Macelj. V daném úseku je sice omezení rychlosti na 50 km/h a opravdu se projíždí staveništěm, ale jiná cesta není ani pro ty, kteří použili dálnici. Podle dostupných informací se nám „objížděčům“ situace výrazně zkomplikuje od příštího roku, protože dálnice by měla být na slovinské straně hotová až na hranice.
Docela dost. Pokud byste jeli ve Slovinsku jen ten kousek mezi rakouskými a chorvatskými hranicemi (Šentilj-Macelj), tak objížďkou ušetříte zhruba 800 Kč. Pravda, ztratíte asi půl hodiny času, ale to není na tak dlouhé trase kdovíjak zásadní. Slovinská dálniční známka se kromě toho kupuje v závislosti výšky auta nad jeho přední nápravou – do 1,3 metru (běžná osobní auta) zaplatíte za sedmidenní kupón 15 Eur, pokud máte ale více (větší SUV, MPV, dodávky, obytné vozy…což je i náš případ) stojí známka 30 Eur!
Poměrně znepokojující zvěsti jdou i kolem front na slovinsko-chorvatských hranicích – obě strany se navzájem prudí kvůli povinnosti pečlivé kontroly všech osob, překračujících hranice Schengenu. Jak Slovinsko tak Chorvatsko jsou sice v EU, ale v schengenském prostoru jsou pouze Slovinci. Třeba o velikonocích a o německém svátku Pfingsten (Letnice) to byl na hranicích několikahodinový masakr a víceméně totální kolaps. My jsme do Chorvatska jeli 15. 6., tedy ve všední den a jeli jsme ještě ke všemu na noc, takže jsme na hranice Macelj dorazili kolem půl třetí ráno. Provoz byl celkově docela malý, ale i tak jsme na hraniční kontrole vykysali přes půl hodiny, jakkoliv se v našem případě u okýnka ani nepodívali do našich pasů a pustili nás naprosto bez problémů. Cestu zpět jsme absolvovali v sobotu 24.6., na hranicích jsme byli lehce před polednem a opět navzdory malému provozu na chorvatské dálnici jsme čekali téměř hodinu v koloně o dvou pruzích. V sezoně to tedy asi opravdu bude většinou mazec, tak s tím počítejte.
Auta vyšší než 1,3 metru nad přední nápravou platí dokonce 30 Eur!
Placené komunikace ve Slovinsku jsou značeny A a H, má-li označení G, není placená.
Připravil jsem pro vás detailní itinerář této trasy ve formátu PDF ke stažení do mobilu nebo k vytištění, a to i s mapou na jednu stránku A4: DETAILNÍ ITINERÁŘ OBJÍZDNÉ TRASY SLOVINSKÉ DÁLNICE 2017
Chcete vidět trasu přímo v Google Maps? Vytvořil jsem ji pro vás ZDE.
Další podrobné užitečné informace, které se vám budou hodit cestou do Chorvatska jsou přehledně shrnuty v tomto příspěvku.
Při cestě od Jadranu zpět do Česka je tradičně kritická mýtnice Lučko na dálnici A1. Tam se tvoří opravdu velké kolony a čekání může být opět v řádu vyšších desítek minut či dokonce hodin. Dám vám tip, za který mi možná budete opravdu vděční a díky kterému si čas v koloně zkrátíte na minimum. Stačí platit mýto platební kartou, což většinou stejně děláte. Zhruba 2 kilometry před samotnou mýtnicí se držte v pravém jízdním pruhu a sjeďte z dálnice mírně vpravo rovněž k mýtnici, která má značení ENC, Smart Card, ale také Bank Card. Nemá obsluhu, takže to musíte zvládnout sami (zastrčíte lístek a následně kartu a je to) a pak pojedete za svodidly paralelně s dálnici a čekajícími auty, samotnou mýtnici Lučko minete bez čekání a hned za ní se připojíte zase na dálnici a pokračujete s úsměvem na rtech dál k domovu. Napište mi do komentářů, jestli jste to zkusili…
S článkem mi opět pomohl můj kolega Tomáš Pudil, který se specializuje na autoturistiku.
My jsme takto objížděli dle návodu slovinskou dálnici již dvakrát a bez problémů. Doufám, že i letos to tedy vyjde, děkujeme za aktualizaci. Dáme vědět, jak to šlo…
Díky za informace o sjízdnosti cesty mimo dálnici. Čekal jsem, že už to letos natáhnou dál a bude po objížďce. My již mnoho let objíždíme trasou přímo přes Maribor. Naprosto bez provozu. Občas nějaký domorodec. Pozor na časté policejní hlídky z Mariboru na Ptuj, měří rychlost. Trasa zde: https://goo.gl/maps/ug6YZgaSHPJ2
Tu cestu přes Maribor jsem taky zkusil. Kdysi popsána v Blesku, jen se musí dávat dost velký pozor v Mariboru, aby se nenajelo na dálnici. Rádi v Mariboru silničáři kopou (u nás vlastně ještě raději) a objížďky neznačí. Raději jezdím přes Mureck.
Pozor, tato cesta obsahuje jednu závažnou chybu!!!! za vesnicí Pesnica pri Mariboru je kruhový objezd, kterým trasa vede na něj lze vjet pouze s dálniční známkou! Koukněte se na google mapy, je tam nepartná značka na lampě s nápisem VINJETA. Kruháč se musí objet!!!!
Tudy se nepojede, jede se východněji – Trate a na jih.
Zdravím. Zajímalo by mě jak to vypadá na Slovinsko -Chorvatské hranici .Když se podívám na google mapu do toho místa tak tam stojím na moste nad hr . přechodem .Dá se tam sjet?
Opravdu díky za tip na placeni kartou na Lučku při cestě do ČR. V pátek večer jsem si radu přečetl a v sobotu v 13.00 vyzkoušel,takže ,,ideální,, doba. Po asi 25 minutách od prvního zpomalení, jsme zaplatili a sledovali tu stojící kolonu vlevo za svodidly.Ta kolona na placení ,,casch,, už byla dávno předtím, kdy my jsme jeli ,pak tedy popojížděli pravým pruhem k placení bankovní kartou. Nedovedu odhadnout kolik času jsme ušetřili, ale z minulých let cestování a čekání na mýtnici ,,jen za hotové,, si myslím že to hodina byla jistá. Díky za ní.
Honzo Blažku, máš jedničku s hvězdičkou za tvůj blog, super. Díky moc určitě tvoje rady s rodinou využijeme. :-)
Dobrý den, když budu chtít platit mýtné v Chorvatsku platební kartou, konktétně kartou VISA debit, berou tento typ karty. Díky za info.
Objížďka přes Slovinsko bez placení dálnice super, naprosto vklidu jsme trefili i za tmy ;-) Na cestě zpět jsme také dali na rady a u Lučka platili mýtné kartou (opravdu snadné!) , ušetřili jsme si dobrou hodinu stání v koloně, kterou jsme minuli, díky za tipy!
Samozřejmě, všechno se dá objet. Nejlepší je cestovat s navigací, když tam zadáte neplacené úseky, tak dojedete až na místo. Nejdál jsem jel do Omiše a platil jsem jenom dálniční známku v Rakousku. Slovinsko jsem projel tak jak to tady popisují kolegové, jen s tím rozdílem, že jsem pokračoval na hraniční přechod Rogatec. Při projíždění Ptuje a následném podjíždění dálnice, kde stála kolona aut snad až na hranice jsem se jen škodolibě pousmál a pokračoval, sice pomalejší jízdou, ale bez kolon až do Rogatce. Odtud jsem pokračoval rovnou na Záhřeb po silnici první třídy D206 a D507, dále 2195 z které jsem odbočil na další silnici první třídy D1(není to dálnice,ale kopíruje ji) a dále po 2220 a 1015 až do centra Záhřebu, který se dá celkem snadno projet na podřadnější silnici 1037 po které dojedeme na silnici první třídy D36 po které dojedeme až do Karlovace. Nedoporučuji si to ,,zkracovat“ mezi Záhřebem a Karlovacem po silnici D1;D3, je tam dost velký provoz a průjezdů přes obce a popojíždí se tam snad po celé trase v koloně. Na této trase máme vyzkoušenou vesnickou hospůdku s posezením pod venkovním přístřeškem, kde se pohodlně najíme za poloviční ceny než u moře a pokračujeme dál. Z Karlovace jedeme po D1 na Slnuj, kolem Plitvických Jezer na Gračac a Knin. Dále upozorňuji, že z Kninu vedou dvě cesty. Jedna je kratší asi jen o pár km, to je směr na Drniš, ale je dost špatná, místy úzká a samé zatáčky a vesnice. Ta druhá na Vrlika a Sinj je podstatně lepší. Byla válkou rozbitá a tak je to tam celé nové. Na mapě uvidíte, že vede kolem hranic s Bosnou a kolem velkého jezera Peručko. Z toho jezera není nic vidět, je schované za stromy lesů, jen asi z dvou míst se dá vidět voda. Ze Sinji až do Splitu už jen jedete mezi horami a skalisky s nádhernými výhledy a celá tato trasa az do Splitu je z kopce. Ze splitu se dál pokračuje podél moře po D8. Já končil v Omiši, ale samozřejmě silnice vede dál. Tato cesta sice trvá z Jižních Čech asi 12 hodin, ale musíme si uvědomit, že jedeme na dovolenou a tak je to i s přestávkami, nikde žádná kolona a auto vykázalo cca o 2L benzinu na 100km méně než po dálnici.
Přesně tak jsem projel bez mýta Chorvatsko i já, super cesta z kopce a ty panorámáta :-) Jen nevím jak letos, když jsou ty požáry. Neví někdo?
Má prosím někdo zkušenost na cestě do Chorvatska s tankováním CNG, nebo kde bych našla seznam stanic kde mohu natankovat cestou ? Moc děkuji, letos jedu s CNG poprové.
Prosím asi blbý dotaz ,ale když pojedu z chorvatska na kterém sjezdu sjet z chorvatské dálnice abych tu Slovinskou objela,diky
jeli jsme dva roky zpátky, cesta tam v pohodě, Slovinskou dálnici jsme objeli, ale po zpátku jsme zabloudili…nechtěla bych to zažít znova nic moc zážitek. Nakonec jsme se naštvali koupili známku a dojeli po dálnici. Tak pokeu by šla nějaká rada…
Díky Za skvělý popis, jdeme do toho :)
Zdravi Albert a Áňa :D
jak ušetříte hodně času na mýtnici / přesně tak jsme jeli a super * náhodou… Jinak díky za tip na Slovinsko bez dálniční známky – parádní pohodová cesta
Zdravím tuto trasu jsem jel 4.8.2017 z chorvatska do česka a můžu vřele doporučit . A placení mýtneho kartou super bez kolon ale ta Vídeň radeji příště přes Madˇarsko
A jěště jedna rada při cestě z chorvatska sjet z dálnice na obec Durmanec zaplatíte mýto jenom 28kuna a přes obce přijedete až k hranicy se Slovinskem vyjedete přímo na celnici takže objedete z velké části kolony ale stejně si nějakou dobu postojíte asi dvacet minut ale pořád lepší než v koloně asi hodinu cesta v pátek 4.8 kolem 13,00hod
Ahoj, objízdka byla 24.8. prujezdna v pohodě.
Poradí někdo dobrou trasu z Omiše a vyhnout se dálnici ve Slovinsku.Jaký sjezd použít v Chorvatsku? Děkuji
Trasa projeta tam i nazpět. Vše v poho tři policejní hlídky sice měřily rychlost, ale byl taky pátek večer. Díky moc , vyplatilo se to!!!!!! Tom
Dobrý den,
jel jste někdo někdy některou z těchto dvou tras?
1url.cz/HtZAm (tady to za Ptujem nesmyslně háže kus dálnice)
a
1url.cz/UtZA7
Jako výchozí měřitelný bod byl zvolen pro obě trasy Gabersdorf – netřeba brát v potaz.
Dobrý den, už víte jak to bude v roce 2018? Půjde dalnice ve Slovinsku zase objet?
Děkuji, Mirka Loudova
Ahoj všem, je sice teprve zima, ale taky přidám svou trošku do mlýna. V Chorvatsku jsem byl naposled v roce 2014, od té doby jezdím na Baloton. Letos se ale chystáte do Bristu. Slovinsko jsem tehdy (2014) objížděl přes Mureck, Lenart, Ptuj, tak jak je tu několikrát popisováno, cesta super, člověk si na hodinku aspoň odpočine od stereotypu dálnice. Jen podle autora blogu asi tohle v roce 2018 už nepůjde. Objíždět chorvatskou dálnici přes Plitvice osobně moc nedoporučuju. Jel jsem tudy dvakrát až do Splitu a je to boj. Trasa je samá zatáčka, samé omezení rychlosti. Začne obec, pět pustých domů pak les, přidáte plyn a najednou po pěti kilometrech zjistíte, že jste byl pořád v obci. Když chytíte náklaďák, není ho kde předjet. Bývají tam rádi policajti. Výhledy sice ano, Velebit je krásný, ale na kochání za volantem stejně moc čas není.
Právě díky Balatonu a zkušenostech s cestováním po Maďarsku bych doporučil jako variantu dříve zavrhovanou trasu přes Maďarsko. Dálnice je od loňska (2017) nejen od Gyoru, ale nádherná nová dálnice je až do Szombathely, podle google mapy vás tahle trasa sice taky navede do Slovinska k Lendavě, ale je tam hned několik možností, jak těch 5km dálnice minout a do Slovinska vůbec nevjíždět. V Chorvatsku pak najedete na A4 a po ní se dostanete do Zagrebu a pak už je scénář stejný.
Ahoj, jak to vypadá s objetím dálnice ve Slovinsku v roce 2018? Jedu v polovině června.
Díky
Ahoj, prosím nemáte někdo informaci, jestli je možné dálnici ve Slovinsku v roce 2018 pořád objet? (trasa Mureck)
Díky
Ahoj, ve středu jsem se vratil z Chorvatska.Slovinská dálnice před hraničním přechodem Macejl ještě hotová není. A asi hned tak nebude,mají tam ještě dost práce. Jinak podle dopravního značení, které je už nainstalované, to vypadá že, placený úsek dálnice bude začínat a končit před hranicema na posledním sjezdu.
Moje aktuální info z poloviny června je zde: https://www.autoblogger.cz/poradna/jak-objet-slovinskou-dalnici-2018/
Tak jsem zvědav jak to bude letos vypadat.
moje aktuální postřehy z poloviny června zde: https://www.autoblogger.cz/poradna/jak-objet-slovinskou-dalnici-2018/
Dobrý den 2.6.cestujeme do Gradacu nemáte už někdo projetou cestu potažmo objížďku Slovinské dálnice. Jestli je to nějak podobné jako v loni.Děkuji za info Lukáš.
Podle nize psaneho textu, varianta s najezdem na dalnici v Drazenci smer k HR hranicim nebude mozna bez kuponu, jelikoz byl dan do provzu novy 7 km usek az do mesta Podlehnik. Zbytek smerem k hranicim je stale ve vystavbe.
Motoristé, kteří letos zamíří na Jadran nejčastější trasou Vídeň – Graz – Maribor – Záhřeb, mohou počítat s dalším zrychlením cesty, protože na dálnici A4 Maribor – Gruškovje ve Slovinsku přibyl nový sedmikilometrový úsek. Je zpoplatněn jako jiné slovinské dálnice a k jeho užití je třeba dálniční známka – vinjeta (Dálniční poplatky ve Slovinsku). Ti, kteří si ji nepořídí, budou mít průjezd Slovinskem mimo dálnice ještě komplikovanější (o objízdných trasách nejsou zatím žádné informace).
Úsek Draženci – Podlehnik o délce sedm kilometrů byl dán do provozu v listopadu 2017. Nyní pokračuje výstavba zbývajících šesti kilometrů dálnice v úseku Podlehnik – Gruškovje, který má být dokončen na podzim letošního roku. Pak už bude možno projet po dálnici celou trasu Slovinskem a za hraničním přechodem Gruškovje/Macelj plynule navázat na chorvatskou dálniční soustavu, konkrétně na dálnici Macelj – Zagreb.
Trasu jsem osobně projel. Aktuální info zde: https://www.autoblogger.cz/poradna/jak-objet-slovinskou-dalnici-2018/
Dálnici bude nadále možné objíždět jako doposud. Nebude ale možné najet na dálnici v Draženci, ale bude se muset pokračovat po silnici vedoucí souběžně s dálnicí až k poslednímu nájezdu před hranicema a tady najet na dálnici.Tento poslední úsek dálnice nebude zpoplatněn, bude tedy možné po něm jet bez známky.
Od drazenci po jurovci to asi jeste bude v pohode, ale pak z Jurovci po ten posledni najezd uz jsou to opravdu male silnice, neco asi jako unas III. tridy neli horsi.
Silnice v uvedeném úseku jsou v pohodě. Moje osobní zkušenost s novou objízdnou trasou: https://www.autoblogger.cz/poradna/jak-objet-slovinskou-dalnici-2018/
Jeste se chci zeptat, vsude je trasovani na objezd vyse uvedena varianta. A co tady tato varianta. Prijde mi v pohode, pokud clovek jede pres noc, tak provoz v Mariboru zadny nebude.
Tak jsem trasu v polovině června projel. Aktuální info zde: https://www.autoblogger.cz/poradna/jak-objet-slovinskou-dalnici-2018/
15. 6. jedu do Gradace a mám naplánovanou trasu Hodonín-Kůty-Blava-Gyor-Szombathely-Körmend-Lenti-Letenye-Zagreb atd. dám pak vědět, jak to proběhlo. Přes Lenart a Ptuj se mi jet nechce, Maďarsko je po nové dálnici z Gyoru úplná pohoda, podle Googlu je i 100km mezi Szombathely a Lenti po silnici 86 z velké části opravený a větší města se míjí po obchvatech. Google mi tuto trasu poměrně často nabízí dokonce jako rychlejší, než variantu přes Maribor.
Tak jsem to projel – aktuální info: https://www.autoblogger.cz/poradna/jak-objet-slovinskou-dalnici-2018/
Ahoj všem, jak jsem zmiňoval, po návratu z Chorvatska uvádí variantu, jak se vyhnout Slovincům přes Maďary. Vrátil jsem se v neděli a musím říct, že zvolená trasa 15.6. večer byla bombatická, klidná, rychlá s minimálním provozem. Z Hodonína přes Kúty, Blavu, na M15, s tím, že jsem si to na M1 o 20km zkrátil přes Czornu na M86 do Szombathely (v noci po 22hod. nulový provoz). Dále po 86 směr Körmend, pořád dolů nová silnice s obchvaty měst, provoz minimální, jedna srnka u silnice, jinak ani zvěř. Za Zalabaksa na Lenti, tam je kus silnice (asi 2km) vyfrézovaný, ale pohoda, z Lenti už směr Letenye, na hranicích ve starém Goričanu jsem ťukal na celníka, spal. Dál po dálnici s tím (pauza na odpočivadle ve Varaždinu a pak za Zagrebem, protože jsem se necítil svěží), že jsem před Svatým Rokem sjížděl na Gračac na jeskyni Cerovačke Špijle (doporučuju navštívit) na dálnici jsem se vracel až v Dugopojle, ale doporučuju najet dřív, ty okresky včetně silnice č. 1 jsou ubíjející. Cesta zpátky rozdělená na dva dny, provoz pohoda, ale v sobotu po obědě 23. 6. už jsem potkával kolony před Zadarem, mezi Malou Kapelou a Sv. Rokem to taky nebylo úplně plynulé a na křížení dálnic na Split a Rijeku za Zagrebem taky cestou k moři kolony. Zpátky jsme se stavovali na Balatonu a myslím, že varianta z M86 jet dolů na Sarvár a obchvat Keszthely s tím, že se na M7 najíždí v Holládu není taky špatná varianta. Shrnutí, rozhodně přes Maďary tam i zpět naprosto bez kolon v obou směrech, Chorvatsko už cestou k moři bylo horší, když jsem se vracel.
Posílám odkaz kde je popsáno jakou je potřeba dálniční známku ve Slovinsku. Na všechny osobní vozy, SUV,MPV, pick-up a obytné vozy jakékoliv výšky, se vztahuje známka 2A za 15euro.
http://www.dars.si/Dokumenti/3_vinjete/Seznam%20izmerjenih%20vozil_Seznam%20zm%C4%9B%C5%99en%C3%BDch%20vozidel_CZ.pdf
Mam projetou aktualni trasu od 12.6. do 24.6., kdyz jsme jeli do Ninu pobliz Zadaru. V Rakousku jsem sjel z dalnice na exitu 228 smer Spielfeld a nasledne po teto trase mimo Slovinskou dalnici https://mapy.cz/s/2Mdh8
Usek Drazenci – Podlehnik je jiz zpoplatneny, takze neni mozne najet na dalnici v Drazenci a pokracovat smer HR bez poplatku. Z Podlehniku smer hranice uz je taky dalnice, ale je zde napsano, ze neni potreba poplatek. Pocitam ze tak za 3-4 mesice bude tento usek otevreny. Dodelavaji koberce a upravy okolo.
Jinak ten kruhovy objezd u Dolnja Pocehova nad Mariborem, co je znaceny jako dalnice je Toll free a tudiz na nem projedete bez poplatku taky. Vyzkouseno obema smery.
Reagujem na Vaše podnety obchádzky slovinskej diaľnice.
Ak pôjdete cez Viedeň po diaľnici smer Grác – opustite diaľnicu na výjazde pri meste Ilz smer Feldbach – rakúsko-slovinský prechod Bad Radkersburg, ďalej slovinsko-chorvátsky prechod Ormož – a to:
1. smer Lepoglava a na chorvátsku diaľnicu Sveti Križ Začrjete E59
alebo
2. smer Varaždin a napojit sa na chorvátsku diaľnicu E65.
Vyskúšali sme alternatívu č. 1 – cesta voľná, hraničné prechody voľné, krásna príroda, ale v chorvátsku zopár serpentín – žiadne čakania, žiadne kolóny, krásne rakúsko – dotankujte si v rakúsku….
Ušetríte si nervy, poplatok za diaľnicu v slovinsku a po diaľnici do Zagrebu zaplatíte 18 Kn
Petra
Moc díky za super popis objíždky Slovinské dálnice. zvládli jsme jí absolutně bez problémů.