Za požárem stál zřejmě zkrat baterie po nárazu a následné vzplanutí uniklé brzdové kapaliny.
Pro první statické představení modelu Škoda Scala si Škodovka vybrala izraelský Tel Aviv. Výběr této, pro českou automobilku poměrně exotické destinace, má hned několik důvodů – jednak je Škodovka na izraelském trhu nejúspěšnější evropskou značkou (resp. neasijskou) a drží čtvrté místo a za druhé intenzivně spolupracuje s tamějšími technologickými start-upy. Takže do Scaly jsem poprvé usedl v Tel Avivu.
Říká se, že židovským vtipům rozumí nejlépe Židé a Češi, a tak si můžeme dát hned jeden na rozehřátí (a trochu ho upravím, abych se nevzdaloval od tématu):
Jistá židovská máma darovala synovi k narozeninám dvě Scaly – modrou a červenou. Druhý den ráno synáček nasedá do té modré a matka na něj hned útočně vyjede: „A co ta červená? Ta se ti nelíbí?!“
Scala využívá platformu MQB A0, u které ale v Boleslavi zásadně změnili konstrukční parametry, aby na ní mohli postavit tak velké auto.
Nepřekvapí, že základním motorem pro Škoda Scala bude přeplňovaný litrový tříválec ve výkonech 75 a 115 koní. Poměrně zajímavé svezení s tímto modelem slibuje benzinový čtyřválec 1.5 TSI, který má výkon 150 koní a lze očekávat, že i jediný turbodiesel v nabídce, kterým je 1.6 TDI (115 k), by mohl se Scalou poměrně dobře cvičit. „A nějakou ekoverzi s alternativním palivem by tam pro nás neměli, Kohn?“, „Žádný strachy, Roubíček, pro kolenovrty, jako sou voni, bude v nabídce i verze G-TEC s litrovým tříválcem s úpravou na CNG“. Na přání je k dispozici i systém Sport Chassic Control, který umožňuje přepínání jízdních režimů a samozřejmě celá plejáda asistentů vč. adaptivního tempomatu, který funguje až do rychlosti 210 km/h.
Už ve standardu má Škoda Scala LED přední a zadní světlomety. Ve výbavě Style jsou přední Bi-LED světla a zadní full LED svítilny s dynamickými zadními blinkry. Novinkou (na přání) je i tzv. Virtuální kokpit (solidní úhlopříčka 10,25 palce), tedy plně digitální přístrojový štít, jehož styly zobrazení lze měnit. Jak velí aktuální technologie, umožňuje Scala i bezdrátové nabíjení mobilu (teda, pokud to jejich telefon umí, Kohn, o čemž pochybuju, protože sou extrémně šetřiví) a má rovněž zcela novou generaci infotainmentu. Jako první Škodovka má Scala kartu eSIM a nové aplikace. Je tedy permanentně připojena k internetu a kromě povinných funkcí tísňového volání je možné poprvé na dálku aktualizovat software, mapy či jiné aplikace – nebude tedy kvůli tomu nutné navštěvovat prodejce.
Konkrétní cenu v korunách, eurech a dokonce ani v izraelských šekelech nám na prezentaci nikdo neprozradil, nicméně předprodej modelu Škoda Scala začne v lednu a u českých dealerů se první auta objeví koncem dubna. Škoda Scala samozřejmě nahrazuje mezeru mezi Fabií a Octavií vzniklou ukončením výroby Rapidu, ale vzhledem k technologickému pokroku nelze očekávat, že by novinka stála ausgerechnet to samé, co poměrně lacině konstruovaný Rapid. Kromě toho budou na úvod v prodeji lépe vybavené verze Ambition a Style a cenu proto tipuji někde kolem 369 900 Kč.
Na rozdíl do Rapidu, který se prodával jako liftback a Spaceback, bude mít Škoda Scala jen jednu karosářskou verzi. Podle všeho se však počítá i s oplastovanou verzí Scout a samozřejmě by byla škoda, kdyby auto s takhle dynamickým designem nemělo i verzi Monte Carlo… takže jí bude mít.
No co jim budu vyprávět, pánové, pro mě je to společně se Superbem nejhezčí Škodovka a musím říct, že jsem mile překvapený, jak si Škodovka pohrála s jednotlivými detaily a podařilo se z nich vytvořit stylisticky vyvážený, výrazný a zajímavý celek. A to co Škoda Scala slibuje zevnějškem, také dodrží v interiéru, což nebývá úplně zvykem. Uvnitř není v žádném případě odbytá, naopak, leckdo (včetně mě) by měl problém poznat o jakou značku se jedná, pokud bychom sundali či vyměnili logo na volantu. Středový displej (jasně, bude jen ve vyšších verzích) působí hodnotně a luxusně, Virtuální kokpit je také prvek, který není obvyklý a dodá autu na technologické vyzrálosti.
Ne každému se podaří takhle pěkně skloubit design a praktičnost. Kufr o objemu 467 litrů je škodováckým trumfem.