Škoda Scala 2018

11.12.2018 Honza Blažek , , 0 komentářů

Tak jak se jim ta Škoda Scala líbí, Kohn?

Pro první statické představení modelu Škoda Scala si Škodovka vybrala izraelský Tel Aviv. Výběr této, pro českou automobilku poměrně exotické destinace, má hned několik důvodů – jednak je Škodovka na izraelském trhu nejúspěšnější evropskou značkou (resp. neasijskou) a drží čtvrté místo a za druhé intenzivně spolupracuje s tamějšími technologickými start-upy. Takže do Scaly jsem poprvé usedl v Tel Avivu.

Říká se, že židovským vtipům rozumí nejlépe Židé a Češi, a tak si můžeme dát hned jeden na rozehřátí (a trochu ho upravím, abych se nevzdaloval od tématu):

Jistá židovská máma darovala synovi k narozeninám dvě Scaly – modrou a červenou. Druhý den ráno synáček nasedá do té modré a matka na něj hned útočně vyjede: „A co ta červená? Ta se ti nelíbí?!“

Škoda Scala 2018

Koukaj, Kohn – novej design i technika

Scala využívá platformu MQB A0, u které ale v Boleslavi zásadně změnili konstrukční parametry, aby na ní mohli postavit tak velké auto.

Škoda Scala stojí na modulární platformě koncernu VW s označením MQB A0. Je to tedy malá platforma, na které jezdí třeba VW Polo, jenže bez problémů umožňuje další konstrukční a technické změny, takže ve finále ji může použít i Scala, která měří na délku 4362 mm (je tedy delší než VW Golf či Škoda Rapid Spaceback) a rozvor se natáhl na pořádných 2649 mm (+5 cm oproti Rapidu Spaceback). Použitá technika je sice flexibilní, ale stejně má některá omezení – zadní náprava musí být výhradně jednoduchá a na pohon 4×4 můžete u tohoto modelu také zapomenout. Škoda Scala je také autem, které jako první dále rozvíjí aktuální designérský jazyk značky. A nejde na to vůbec špatně – kromě jiného má zajímavě prodloužené zadní sklo (výbava Style) a místo loga velký nápis ŠKODA na zádi. Není to kdovíjak originální (u obojího lze najít minimálně ideovou inspiraci Volvem), ale výsledek vypadá k světu, a to je to, co bude rozhodovat.

Škoda Scala 2018

Z motorů by si měli bez problémů vybrat, Roubíček

Nepřekvapí, že základním motorem pro Škoda Scala bude přeplňovaný litrový tříválec ve výkonech 75 a 115 koní. Poměrně zajímavé svezení s tímto modelem slibuje benzinový čtyřválec 1.5 TSI, který má výkon 150 koní a lze očekávat, že i jediný turbodiesel v nabídce, kterým je 1.6 TDI (115 k), by mohl se Scalou poměrně dobře cvičit. „A nějakou ekoverzi s alternativním palivem by tam pro nás neměli, Kohn?“, „Žádný strachy, Roubíček, pro kolenovrty, jako sou voni, bude v nabídce i verze G-TEC s litrovým tříválcem s úpravou na CNG“. Na přání je k dispozici i systém Sport Chassic Control, který umožňuje přepínání jízdních režimů a samozřejmě celá plejáda asistentů vč. adaptivního tempomatu, který funguje až do rychlosti 210 km/h.

Mobil dobijou bez drátu a prej budou furt online, Kohn

Už ve standardu má Škoda Scala LED přední a zadní světlomety. Ve výbavě Style jsou přední Bi-LED světla a zadní full LED svítilny s dynamickými zadními blinkry. Novinkou (na přání) je i tzv. Virtuální kokpit (solidní úhlopříčka 10,25 palce), tedy plně digitální přístrojový štít, jehož styly zobrazení lze měnit. Jak velí aktuální technologie, umožňuje Scala i bezdrátové nabíjení mobilu (teda, pokud to jejich telefon umí, Kohn, o čemž pochybuju, protože sou extrémně šetřiví) a má rovněž zcela novou generaci infotainmentu. Jako první Škodovka má Scala kartu eSIM a nové aplikace. Je tedy permanentně připojena k internetu a kromě povinných funkcí tísňového volání je možné poprvé na dálku aktualizovat software, mapy či jiné aplikace – nebude tedy kvůli tomu nutné navštěvovat prodejce.

Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018

A budou na tu Scalu mít, Roubíček?

Konkrétní cenu v korunách, eurech a dokonce ani v izraelských šekelech nám na prezentaci nikdo neprozradil, nicméně předprodej modelu Škoda Scala začne v lednu a u českých dealerů se první auta objeví koncem dubna. Škoda Scala samozřejmě nahrazuje mezeru mezi Fabií a Octavií vzniklou ukončením výroby Rapidu, ale vzhledem k technologickému pokroku nelze očekávat, že by novinka stála ausgerechnet to samé, co poměrně lacině konstruovaný Rapid. Kromě toho budou na úvod v prodeji lépe vybavené verze Ambition a Style a cenu proto tipuji někde kolem 369 900 Kč.

Chtěli by snad i jiné verze, Kohn?

Na rozdíl do Rapidu, který se prodával jako liftback a Spaceback, bude mít Škoda Scala jen jednu karosářskou verzi. Podle všeho se však počítá i s oplastovanou verzí Scout a samozřejmě by byla škoda, kdyby auto s takhle dynamickým designem nemělo i verzi Monte Carlo… takže jí bude mít.

A jakej z ní maj’ dojem, Blažek, když jí viděli naživo?

No co jim budu vyprávět, pánové, pro mě je to společně se Superbem nejhezčí Škodovka a musím říct, že jsem mile překvapený, jak si Škodovka pohrála s jednotlivými detaily a podařilo se z nich vytvořit stylisticky vyvážený, výrazný a zajímavý celek. A to co Škoda Scala slibuje zevnějškem, také dodrží v interiéru, což nebývá úplně zvykem. Uvnitř není v žádném případě odbytá, naopak, leckdo (včetně mě) by měl problém poznat o jakou značku se jedná, pokud bychom sundali či vyměnili logo na volantu. Středový displej (jasně, bude jen ve vyšších verzích) působí hodnotně a luxusně, Virtuální kokpit je také prvek, který není obvyklý a dodá autu na technologické vyzrálosti.

Ne každému se podaří takhle pěkně skloubit design a praktičnost. Kufr o objemu 467 litrů je škodováckým trumfem.

Kromě toho oceňuji, že Škodovka nadále drží svůj směr praktičnosti a vychytávek. Scala nabízí dost místa jak vepředu tak vzadu (sám za sebe – 185 cm – si v pohodě sednu), místo jsem měl i pro hlavu, a to i navzdory tomu, že auto mělo velkou prosklenou střechu. Kufr o objemu 467 litrů je v tomto segmentu velmi slušný (třeba VW Golf má objem 380 l) a dobře využitelný. Mimochodem může mít i elektricky ovládané víko. Nerad bych byl špatným prorokem, ale z mého pohledu je Škoda Scala adeptem minimálně na účast ve finále Car of the Year 2020, zmiňovat českou anketu Auto roku, asi nemá moc smysl…

 

Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018 Škoda Scala 2018

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *