Blíží se konec kvartálu? Přišla tvoje chvíle – prodejci se totiž snaží dohnat svůj plán…
Na první pohled se možná německé rovinaté oblasti mohou jevit jako neatraktivní, ale při bližším prozkoumání si i zde najdete spoustu zajímavých aktivit. Po staletí kulturně přetvářená krajina s mnoha jezery, řekami, říčkami i kanály dává šanci poznat tyto oblasti nejen autem, ale mnoha dalšími způsoby, nejlépe na kole.
Oblast Lužických jezer poblíž Drážďan je Čechy hojně vyhledávaná. Je to ráj cyklistů i in-line bruslařů.
Spreewald je věhlasný zejména díky svým okurkám – divili byste se, co se kolem nich dá vymyslet.
Spreewald nejspíš víc než přírodními krásami a upravenými městečky si lidé spojují s chutnými okurkami. Na ty narazíte podél silnic, v každém centru měst i samozřejmě u každého přístaviště, odkud vozí turisty. Proslulost získaly oprávněně, díky různým příchutím (česnek, koření, pepř, hořčice aj.) se jich hned tak nepřejíte. Okurky (Gurken) ovlivňují i názvosloví: stezky a cesty pro pěší i cyklisty tu signalizují putování po této dobrotě (Gurkenradweg apod.).
Třetím tipem jsou jezera severně od Berlína. Na rozdíl od Spreewaldu se jedná často o rozlehlé vodní plochy, včetně největšího jezera na území Meklenburské jezerní plošiny. Cestou od Berlína jsme nejdříve nakoukli do oblasti přírodních parků Stechlin-Ruppiner Land a Uckermärkische Seen, podívali se na rodinami s dětmi vyhledávaný park Ziegelei u Mildenbergu. Bývalá rozlehlá cihelna se změnila na průmyslový a technický park, s vlastním vláčkem a přístavištěm. Cihly si tu můžete uplácat dodnes, a sami. Následně jsme „prolétli“ rozlehlý národní park Müritz.
Snovou jezerní krajinu s víc než 130 jezery, prastarými bukovými lesy a tajuplnými bažinami protíná na 660 km stezek, které jsou přístupné z různých směrů. Müritz je známý také jako hnízdiště vzácných velkých ptáků. Není divu, že se těší obrovské oblibě právě mezi milovníky přírody a ornitology. Blízká setkání se vzácnými druhy zvířat, například s orlem mořským, kterému hrozí vyhynutí, s páry orlovců říčních nebo s jeřáby, dělají z výletů po četných cyklistických a turistických stezkách nezapomenutelné dobrodružství v nádherné přírodě. Divoká zvířata můžete pozorovat ze speciálních pozorovacích stanovišť vybudovaných u Serrahnu v jižní části národního parku. Rozhodně nevynechejte město Waren s jeho starobylým městem a Müritzmuseem.
1. Autem – Z Prahy jedete s výjimkou chybějícího úseku D8 přes Středohoří stále po dálnici, po cca čtyřech hodinách odbočíte u Lübbenau na spreewaldské, vesměs skvěle upravené silničky lákající k pohodovým projížďkám. Vzdálenost mezi Spreewaldem a Müritzem lze překonat rychle po vnějším dálničním okruhu kolem Berlína. Silnice k jezerům jsou však již užší a lemované často alejemi, které jsou působivé, ale i přes ochranu svodidly nebezpečně. Spěchejte pomalu!
2. Na kole – Německo má možná již více cyklostezek než silnic a další se stále budují. Nic proti tomu, aspoň cyklisté neohrožují sebe a automobilisty jízdou po hlavních silnicích. Kolo umožňuje dostat se na místa, kam autem nedojedete a pešky by to trvalo moc dlouho. Cyklotrasy mají své názvy a tak často dopředu signalizují, kudy povedou či jak budou náročné.
3. Kanoe/kajak – S pádlem se většinou nevydáváte na dlouhé štreky, ale kdo by chtěl, tak by sítí řek, kanálů a jezer mohl proplout nejspíš ze Spreewaldu až na zmíněná jezera. Kanoemi raději však kratší výlety, některé etapy by mohly být dost nudné a úmorné. Ale výlety na kajacích po Havole jsou oblíbené.
4. Lodí – Přístaviště ve Spreewaldu svědčí o tom, že právě tento způsob patří po bicyklech k nejoblíbenějším. Tiché proplouvání přírodou, bez námahy a starostí. A pak pořádné občerstvení, nejlépe klobásu a okurku. PO jezerech se pluje samozřejmě parníky. Jakmile je někde větší plocha, tak tam uvidíte výletní loď. Na větší je často možné vzít kolo s sebou.
5. Pěšky – Trekking (jak jinak, než s hůlkami) je sice pomalý, ale zase si vše prohlédnete nejdůkladněji a nejspíš – při zachování klidu – ze živé přírody uvidíte a nafotíte nejvíc. V národním parku Müritz se můžete zúčastnit i některé z pravidelných vycházek pořádaných vedením národního parku.
¡ Realizaci celého projektu, s jehož výstupy se můžete kromě mého blogu setkat i na www.autokabelky.cz, www.classicblog.cz a www.automotofin.cz, podpořili Volkswagen a Německá centrála cestovního ruchu. Kromě jiného tak během zhruba 2000 najetých kilometrů vznikl i test nového Volkswagenu Touran 2.0 TDI.