Tři rovinaté německé oblasti ideální pro cyklovýlety

20.5.2016 Honza Blažek , 0 komentářů

Německé roviny nejsou fádní. Jen vědět, kam vyrazit.

Na první pohled se možná německé rovinaté oblasti mohou jevit jako neatraktivní, ale při bližším prozkoumání si i zde najdete spoustu zajímavých aktivit. Po staletí kulturně přetvářená krajina s mnoha jezery, řekami, říčkami i kanály dává šanci poznat tyto oblasti nejen autem, ale mnoha dalšími způsoby, nejlépe na kole.

1. Lužická jezera (Lausitzer Seenland)

Oblast Lužických jezer poblíž Drážďan je Čechy hojně vyhledávaná. Je to ráj cyklistů i in-line bruslařů.

Velmi zvláštní jezerní komplex vznikl a stále vzniká zaplavením dřívějších dolů a jam. Podle všeho se tak jedná o největší lidskou rukou vytvořený vodní svět v Evropě. Díky tomu, že je vše víceméně nové, je tato oblast výjimečná infrastrukturou pro cyklisty, in-line bruslaře či milovníky kempingu. Je ale fakt, že na druhou stranu zase postrádá větší přírodní kouzlo, protože vegetace je povětšinou nově zasazená.  Z pohledu českých návštěvníků patří k jejím dalším velký výhodám blízkost hranic – vždyť z Liberce je to necelých 100 km, z Ústí nad Labem jen o pár desítek kilometrů dále. Pro milovníky cyklistiky je určeno celkem 7 dálkových a tematických tras, které vedou napříč Lužickou jezerní krajinou. Seeland Route (186 km) vás provede nejzajímavějšími místy,  dálková trasa dlouhá přes 500 km zase zprostředkuje směsici plnou průmyslové kultury, impozantních dolů a strojů či rekultivované přírody. Ale my už vyrážíme o zhruba 50 kilometrů dále směrem k Berlínu…

Cestopis Spreewald

2. Sprévský les (Spreewald)

Spreewald je věhlasný zejména díky svým okurkám – divili byste se, co se kolem nich dá vymyslet.

Druhým tipem pro ideální rovinaté cyklovýlety je biosférická rezervace UNESCO Sprévský les (Spreewald). V případě oblasti Spreewald se jedná o naprosto jedinečnou lužní oblast, přetvářenou člověkem na kulturní krajinu už po staletí, která však i tak zůstává z velké části nedotčená. Mozaika luk, polí a lesů protkaná předivem řek o celkové délce přes 1000 km tu připomíná rozlehlé parky. Ve Sprévském lese sídlí také slovanský národ Srbů/Vendů s prastarými tradicemi a kroji, jehož minulosti i současnost připomínají nyní dvojjazyčné nápisy. Za vidění stojí i místní vesnice s tradičními sruby a venkovskými zahradami.

Cestopis Spreewald
Spreewald nejspíš víc než přírodními krásami a upravenými městečky si lidé spojují s chutnými okurkami. Na ty narazíte podél silnic, v každém centru měst i samozřejmě u každého přístaviště, odkud vozí turisty. Proslulost získaly oprávněně, díky různým příchutím (česnek, koření, pepř, hořčice aj.) se jich hned tak nepřejíte. Okurky (Gurken) ovlivňují i názvosloví: stezky a cesty pro pěší i cyklisty tu signalizují putování po této dobrotě (Gurkenradweg apod.).

Cestopis Spreewald

 

spreewald camping

3. Jezerní ráj u Berlína (Meklenbursko)

Třetím tipem jsou jezera severně od Berlína. Na rozdíl od Spreewaldu se jedná často o rozlehlé vodní plochy, včetně největšího jezera na území Meklenburské jezerní plošiny. Cestou od Berlína jsme nejdříve nakoukli do oblasti přírodních parků Stechlin-Ruppiner Land a Uckermärkische Seen, podívali se na rodinami s dětmi vyhledávaný park Ziegelei u Mildenbergu. Bývalá rozlehlá cihelna se změnila na průmyslový a technický park, s vlastním vláčkem a přístavištěm. Cihly si tu můžete uplácat dodnes, a sami. Následně jsme „prolétli“ rozlehlý národní park Müritz.

Německo cestopis

Snovou jezerní krajinu s víc než 130 jezery, prastarými bukovými lesy a tajuplnými bažinami protíná na 660 km stezek, které jsou přístupné z různých směrů. Müritz je známý také jako hnízdiště vzácných velkých ptáků. Není divu, že se těší obrovské oblibě právě mezi milovníky přírody a ornitology. Blízká setkání se vzácnými druhy zvířat, například s orlem mořským, kterému hrozí vyhynutí, s páry orlovců říčních nebo s jeřáby, dělají z výletů po četných cyklistických a turistických stezkách nezapomenutelné dobrodružství v nádherné přírodě. Divoká zvířata můžete pozorovat ze speciálních pozorovacích stanovišť vybudovaných u Serrahnu v jižní části národního parku. Rozhodně nevynechejte město Waren s jeho starobylým městem a Müritzmuseem.

waren volkswagen

Jak lokality dobře poznat?

1. Autem – Z Prahy jedete s výjimkou chybějícího úseku D8 přes Středohoří stále po dálnici, po cca čtyřech hodinách odbočíte u Lübbenau na spreewaldské, vesměs skvěle upravené silničky lákající k pohodovým projížďkám. Vzdálenost mezi Spreewaldem a Müritzem lze překonat rychle po vnějším dálničním okruhu kolem Berlína. Silnice k jezerům jsou však již užší a lemované často alejemi, které jsou působivé, ale i přes ochranu svodidly nebezpečně. Spěchejte pomalu!

2. Na kole – Německo má možná již více cyklostezek než silnic a další se stále budují. Nic proti tomu, aspoň cyklisté neohrožují sebe a automobilisty jízdou po hlavních silnicích. Kolo umožňuje dostat se na místa, kam autem nedojedete a pešky by to trvalo moc dlouho. Cyklotrasy mají své názvy a tak často dopředu signalizují, kudy povedou či jak budou náročné.

3. Kanoe/kajak – S pádlem se většinou nevydáváte na dlouhé štreky, ale kdo by chtěl, tak by sítí řek, kanálů a jezer mohl proplout nejspíš ze Spreewaldu až na zmíněná jezera. Kanoemi raději však kratší výlety, některé etapy by mohly být dost nudné a úmorné. Ale výlety na kajacích po Havole jsou oblíbené.

Německo cestopis

4. Lodí – Přístaviště ve Spreewaldu svědčí o tom, že právě tento způsob patří po bicyklech k nejoblíbenějším. Tiché proplouvání přírodou, bez námahy a starostí. A pak pořádné občerstvení, nejlépe klobásu a okurku. PO jezerech se pluje samozřejmě parníky. Jakmile je někde větší plocha, tak tam uvidíte výletní loď. Na větší je často možné vzít kolo s sebou.

Německo cestopis

5. Pěšky – Trekking (jak jinak, než s hůlkami) je sice pomalý, ale zase si vše prohlédnete nejdůkladněji a nejspíš – při zachování klidu – ze živé přírody uvidíte a nafotíte nejvíc. V národním parku Müritz se můžete zúčastnit i některé z pravidelných vycházek pořádaných vedením národního parku.

¡ Realizaci celého projektu, s jehož výstupy se můžete kromě mého blogu setkat i na www.autokabelky.czwww.classicblog.cz a www.automotofin.cz,  podpořili Volkswagen a Německá centrála cestovního ruchu. Kromě jiného tak během zhruba 2000 najetých kilometrů vznikl i test nového Volkswagenu Touran 2.0 TDI.

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *