Ravka má hluboko v sobě zakořeněnou image ženského auta, byť si za jejím volantem užije i chlap.
Za volantem většiny kompaktních MPV každý chlap hned zfotrovatí a všem je jasné, že nedělní večery po návratu z víkendu tráví luxováním interiéru a odlepováním žvýkaček z čalounění. Byť se automobilky i v tomto segmentu snaží zaujmout, moc emocí se jim do jejich výrobků vložit nedaří. Ostatně emoce samotné už dávno nestačí – ingrediencí je potřeba mnohem víc.
Když má automobilka koule a nebojí se jít do rizika, může přivést i do relativně nudného segmentu rodinných vozů dost zajímavé auto. Citroën má notnou dávku experimentování v genech a nebál se je zúročit i při vývoji nového Citroënu GrandC4 Picasso. Jenže postavit auto pouze na kreativitě dnes nestačí, vše musí stát i na solidní technice. A tu má konečně, díky nové podvozkové platformě, i aktuální generace rodinného MPV. Zní to jako ideál? No, stejně to není auto úplně pro každého, jak už jsem uvedl v testu krátké verze s motorem 1.6 HDI…
Delší, prostornější a až sedmimístná verze Grand stojí oproti kratší verzi příplatek přijatelných 15 000 Kč a Citroën u ní nekopíroval svůj přístup u předchozí generace – kromě nárůstu celkové délky o 17 cm totiž došlo i k prodloužení rozvoru o 5,5 cm. Sice se může zdát, že to není moc, ale interiér je vskutku prostornější a cestující v druhé řadě více místa pro nohy hned poznají. Verze Grand se rovněž dost liší vzhledově a na její neotřelý design navazuje i futuristický interiér. Nebudu znovu opisovat své dojmy po usednutí do kokpitu (doslova) – koho to zajímá může je najít v mém testu kratší verze.
Design, technologie, komfort – v těchto oblastech šel Citroën mezi MPV nejdál.
V základu je i prodloužená verze Grand pětimístná, za příplatek 15 000 Kč získáte jako součást paketu Family také dvě sedadla ve třetí řadě, která jsou samozřejmě spíše nouzovějšího charakteru a v případě jejich využití má kufr objem pouze 170 litrů. Stejně jako u všech ostatních MPV dávám k dobrému zvážení, zdali případné sedmimístné uspořádání v reálu opravdu využijete. Znám spoustu lidí, kteří si sedmimístné auto pořídili, ale sedačky ve třetí řadě po celou jeho životnost vozí složené v kufru. Zbytečně tak vozí navíc zhruba 70 kg. Manipulace se sedačkami je jinak jednoduchá, při jejich zapuštění v podlaze má kufr objem 645 litrů, což je slušné. Kromě toho lze sedadla ve druhé řadě samostatně posouvat a sklápět, čímž lze kufr nejen zvětšovat, ale také přizpůsobovat konkrétním transportním potřebám. V oblasti praktičnosti a využitelnosti je Citroën Grand C4 Picasso velmi povedeným autem.
Kultivovaný, dobře odhlučněný, úsporný…ale bohužel také lenivější. Ach, ty emise!
Testované auto poháněl nový turbodiesel 2.0 HDI (150 k) splňující emisní normu Euro6 kombinovaný s šestistupňovou převodovkou. Ta je u tohoto motoru klasické konstrukce s hydrodynamickým měničem, zatímco pro motor 1.6 HDI se dodává automat ve formě robotizovaného ústrojí (z něhož obecně moc nadšený nejsem). Automatu funguje bezproblémově a společně s motorem mu nejvíce vyhovuje klidnější plynulá jízda. Pak řadí měkce a téměř neznatelně. Turbodiesel má, řekl bych, běžný průběh – není to žádný divoch a od 150 koní bych čekal trochu víc spontánnosti. Chválím ho za kultivovanost, tichost a spotřebu. Ta se totiž u poměrně velkého auta pohybovala nejčastěji do 6,5 l/100 km a nijak zásadně nenarůstá ani při svižnějším dálničním tempu. Rovněž podvozek poskytuje solidní jízdní vlastnosti, prodloužení rozvoru pomohlo komfortu na delších nerovnostech, jízda je plavná, a jakkoliv k tomu auto moc nevybízí, může být i sportovnější. Na co jsem si ale moc nezvykl, je vyloženě titěrný volič automatické převodovky umístěný na sloupku řízení – je to sice pěkné retro, ale pro dnešní zbrklejší dobu vyžadující občas rychlejší reakci, nic moc.
Citroën Grand C4 Picasso je autem, které vyčnívá z davu – kromě jisté dávky exhibicionismu musíte disponovat i maximální otevřeností k novým technologiím a novým způsobům ovládání. Nebylo by ale ode mne fér vzbuzovat dojem, že si tento Citroën pořídí jen trochu šíblé rodiny. není to neovladatelné auto, jen je u něj spousta věcí jinak. Každému doporučím, ať je v případě tohoto vozu osobní seznamovací fáze před koupí delší než u jiných aut, ale pokud zjistíte, že vám tenhle šálek kávy chutná, budu jen rád. Alespoň bude na silnici o další kus zajímavého auta více…
Určitě nejsi člověk, který chce na silnici anonymně splynout s okolím. Máš radost ze svěžího přístupu k životu, nevadí ti originalita a rád čteš (a pamatuješ si) manuály k obsluze palubních systémů. Přitom všem ale hledáš velké rodinné auto v rozumných cenových relacích, které bude mít jízdní vlastnosti poplatné roku 2014 a silnější dieselový motor, jehož spotřeba je pro tebe také celkem důležitá.
Navzdory svému oprávněnému futuristickému image zůstává Citroën Grand C4 Picasso mezi kompaktními MPV cenově konkurenceschopný v hladině, v níž se odehrává tuhý boj. Nejlevnější verzi s benzinovým motorem 1.6 VTi (120 k) ve výbavě Attraction pořídíš za 449 900 Kč. Již od druhé výbavy Tendance si můžeš koupit testovaný motor 2.0 HDI (150 k) s manuální převodovkou, a to za 595 900 Kč. Pokud budeš chtít automat, jaký mělo i testované auto, zaplatíš za něj nejméně 690 900 Kč. Osobně doporučují cenově výrazně dostupnější verze s motorem 1.6 e-HDI.
Pro jeho originalitu stejně jako pro jeho praktičnost. Potěší i spotřebou paliva a v případě tvého zájmu (a naditější peněženky) také širokou škálou příplatků, z nichž řada není v tomto segmentu vůbec běžná. Slušné jsou i jízdní vlastnosti, stabilita podvozku a cestovní komfort.
Protože i věci, které se u „normálních“ aut ovládají intuitivně a jednoduše, od tebe vyžadují v Citroënu otevřenou mysl a dobrého pamatováka. Možná nebudeš úplně nadšený z dynamiky motoru a v případě dvoulitrového motoru s automatem (vč. titěrného voliče na sloupku řízení) tě může odradit i výsledná cenovka.
Nebudu se zase dokola točit na futurističnosti vzhledu a interiéru – bystrý čtenář pochopil, o čem (a pro koho) tohle auto je. Důležitější pro mne je, jak auto funguje při jízdě a v tomto ohledu nemám zásadních výtek – nový podvozek je srovnatelný s lepším průměrem, motor je tichý, kultivovaný a vykazuje ve všech režimech nízkou spotřebu. Líbí se mi, že se při návrhu nezapomnělo na primární určení auta a Grand C4 Picasso je i nadále hlavně užitečným vozem s vysokou mírou praktičnosti. Od motoru se 150 koňmi bych čekal o něco více živelnosti a dynamiky a vadil mi malý volič automatické převodovky. Z důvodu vyšší ceny testovaného provedení bych však doporučoval vybírat spíše z verzí s motorem 1.6 e-HDI, který je levnější a k pohonu také stačí.