Pouze některá kompaktní SUV za normální cenu přinášejí mix vlastností, které od nich očekáváte.
Nechci brát slovo boží nadarmo, ale v případě Mazdy 6 s atmosférickým benzinovým motorem to nejde jinak. Jsem vděčný, že alespoň jedna automobilka dokázala, že současná mánie malých benzinových turbomotorů není jedinou cestou.
Když po Mazdě 626 přišla první generace Mazdy 6, pamatuji si, jak jsme byli všichni po pár kilometrech hotoví. Dynamický, nadčasový design, přesné řízení, precizní řazení, agilní jízdní vlastnosti – ve střední třídě se objevil bavorák pro chudé. Nebo spíš pro chudší, protože žádná vyložená láce Mazda nikdy nebyla a není. Čas plynul, přišel facelift, nová generace a začalo se ukazovat, že z podstaty onoho momentu překvapení nepůjde žít do nekonečna. Nemohu říci, že by se třetí generace vrátila ke kořenům, ale i tak je to stále auto, které by měli mít v hledáčku hlavně ti, kteří rádi řídí
Šestka je jedno z mála aut z cenově dostupné střední třídy, jejichž řízení mne baví.
Opominu-li testovanou Mazdu, nedokážu si vlastně už ani vybavit, kdy jsem se naposledy s někým v pozitivním duchu bavil o dvoulitrovém nepřeplňovaném benzinovém motoru v autě střední třídy. Snad Nissan Primera se svým 150koňovým dvoulitrem na konci minulého tisíciletí? Už pěkně dlouho žijeme v turboéře, tak dlouho, že si připadám jako exot, když všechny, které Mazda 6 zajímá, při zmínce o motoru důležitě upozorňuji, že tohle auto NEMÁ turbo. A přesto, nebo právě proto, má bezva motor. Dvoulitr s mimořádně vysokým kompresním poměrem je v nabídce ve dvou výkonech 145 a 165 koní. Najel jsem toho dost s oběma a oba jsou fajn. V testovaném voze byla silnější varianta, u které se mi líbil zvuk, plynulý nástup výkonu i zátah ve vyšších otáčkách. Ano, s benzinovou Mazdou 6 je jiná jízda, než s dnešními turbem plněnými motory. Musíte jí přivyknout, užívat si řazení, nebát se jí hnát trochu do otáček. Že to nebude nic pro vás? Počkejte ještě!
Jede, nežere a ještě má charakter! Důkaz, že turbo není ani dnes nezbytně nutné, existuje!
Ve střední třídě tvoří benzinové motory ani ne 20 % prodejů. U Mazdy 6 je to skoro polovina. Netvrdím, že statistika by pro vás měla být vodítkem. Ale řeknu vám, proč tomu tak je. Ti lidé se s tím autem prostě svezli a také si zjistili, že nebude problém jezdit s benzinovým dvoulitrem v autě s délkou 4,87 metru v pohodě kolem 7,5 l/100 km. Já jsem běžným tempem po dálnici jezdil v průměru za 6,4 l/100 km, při svižnější jízdě jsem měl průměr 7,3 l/100 km. Pokud pojedete „cihlu“, tak jde spotřeba samozřejmě rapidně nahoru, ale to u každého auta. Také město znamená rozumnou spotřebu kolem 7 l/100 km, i díky solidně fungujícímu stop-start systému (jakkoliv nejsem jeho příznivce). Mazda všechny svoje přístupy, které mají zlepšovat ovladatelnost a snižovat spotřebu, shrnula do označení Skyactiv (viz. Lexikon).
I když už nová generace není tak vyhraněná, co se agility týče, a přidala na komfortu, je to stále auto, které se velmi příjemně řídí. Bez výhrad poslouchá pokyny z malého volantu, řazení má krátké a přesné dráhy, podvozek zvládá i ostřejší zacházení a řidič je s ním na tuto třídu v překvapivě úzkém kontaktu. Snaha maximálně auto odlehčit se bohužel projevuje na horším odhlučnění podvozku, ale není to nic tragického. Spíše měli sedan zmenšit, stejně je až moc rozlehlý a hůře přehledný. Přesto je Mazda 6 autem, které je za většiny okolností radost řídit. Nenudí. I to může být pro řadu zájemců zajímavá přidaná hodnota.
Bohužel pro Mazdu, má většina lidí vozy této značky zařazeny ve vyšší cenové kategorii. U některých verzí to je možná pravda, ale v tom není Mazda výjimka, u většiny modelů v ceníku ale cena odpovídá konkurenci. Nejlevnější provedení za 554 900 Kč (mimochodem sedan a kombi stojí stejně, což je dobrá zpráva pro český kombíkářský národ) má pod kapotou slabší verzi benzinového dvoulitru s výkonem 145 koní. Tahle cena je srovnatelná třeba se Škodou Superb. Výkonnější 165koňová verze je dostupná od vyšší výbavy Revolution, a tak stojí už 737 400 Kč. Při pohledu do ceníku ale zjistíte, že jí moc prvků výbavy nechybí – má třeba bi-xenony i adaptivní tempomat. Ve finále tak mohu Mazdu 6 s klidným svědomím označit za rozumnou a výhodnou koupi.
Určitě rád řídíš. Budeš podnikatel, nebo výše postavený manažer, kterému firma dovolí při výběru služebního auta volnou ruku. Líbí se ti výrazný design a jsi rád, že auto je zajímavé i uvnitř, čímž nemyslím interiér, ale jeho konstrukci. Máš rád benzinové motory s charakterem a u turbo-konkurence si ne a ne vybrat. Jezdíš i delší trasy, o to víc jsi potěšen, že má tenhle benzinový dvoulitr hodně dobrou spotřebu. Nejsi v situaci, kdy bys musel ve střední třídě koukat hlavně po ceně, rád něco vrazíš i do lepší výbavy.
Pokud chceš výkonnější verzi benzinového dvoulitru, musíš jej koupit nejméně ve výbavě Revolution za 737 400 Kč, což není úplně málo, ale záhy zjistíš, že si budeš připlácet maximálně tak za metalízu, a to 18 400 Kč. Jinak je výbav možná až zbytečně bohatá. Pokud by pro tebe byly tyto cenové relace příliš vysoké, neboj se zkusit základní dvoulitr – ten totiž také není vůbec špatný a můžeš ho mít už od 554 900 Kč (výbava Emotion).
Hned z několika důvodů – nabízí téměř optimální poměr mezi sportovními jízdními vlastnostmi a komfortem, má unikátní benzinový motor bez turba, ale zato s charakterem a pěkným zvukem. Má přesné řízení i řazení, bohatou výbavu a nestojí na každém rohu.
Nemusí ti vyhovovat její velké rozměry a rozlehlá karoserie, můžeš mít trochu despekt z použité techniky s ohledem na její trvanlivost, chtěl bys výkonnější motor, ale nechceš skoro nejvyšší výbavu, která je zbytečně drahá a obsáhlá.
Jestli hledáš v „konzumní“ střední třídě auto orientované na řidiče, tak jsi ho právě našel. A klidně se připoj k té polovině majitelů Mazdy 6, kteří mají benzinový motor. Nebudeš litovat – jízda s ním je zábavná a účty za pohonné hmoty budou překvapivě nízké. Doporučím zauvažovat o kombíku, protože je paradoxně kratší, a tudíž o něco lepší na ovládání. U sedanu počítej s méně přehlednou karoserií, která skoro atakuje pět metrů délky. Mazda 6 u nás získala titul Auto roku 2014, a jakkoliv tomu nepřikládám moc velkou váhu, v tomhle případě souhlasím s tím, že si ho zasloužila.
Ahoj, jakou máte dlouhodobou spotřebu. Přemýšlím nad 145. Jezdím spíše delší cesty. Moc to nehoním.
Ja mam G145, r. 2013 a neviem si to auto vynachvalit. Pre mna osobne dokonale auto. Pri predpisovej rychlosti mam dlhodoby priemer 5,9 l/100 km !!!
Ale inak sa s tym autom neda jazdit pomaly, na tom aute ma bavi predbiehanie a tychla jazda celkovo, vtedy je spotreba o par deci vyssia ale aj tak je to super.
david
Mám 145k Challenge sedan od konce roku a je to auto, které mě zase po letech prostě neuvěřitelně baví, jak na dálnici, tak možná ještě víc v zatáčkách a serpentinkach. Jen ta navigace by mohla být o něco lepší.