Nová Škoda Superb má být technologickou výkladní skříní mladoboleslavské automobilky. Jedná se o auto, které dostalo do vínku doposud nebývalý počet technologií, elektroniky a různých systémů. Nevyužívá sice všechny možnosti, které jsou v regálech koncernu VW k dispozici, ale nemyslím si, že by těch pár chybějících věcí nějak zásadně ovlivnilo úspěch tohoto opět velmi prostorného manažerského vozu střední třídy.
Nejrozšířenější motor zůstane i nadále nejrozšířenějším – v žádném z z hlavních kritérií k němu nemám výhrad.
Nový Superb jsem poprvé vyzkoušel v předtermínu na toskánských silnicích. Kdo by měl pocit, že krásné prostředí bude mít vliv na mé hodnocení, toho musím uvést do reality. Toskánské silnice byly místy v horším stavu než ty české, a rovněž poměrně kopcovitý a členitý ráz krajiny není ideálním prostředím na dosahování zázračných spotřeb. Nejvíce kilometrů jsem cíleně ujel s verzí, která patří u Superbu k nejrozšířenějším. Motor 2.0 TDI 110 kW je jakýmsi ideálním průsečíkem všech důležitých výběrových kritérií, vč. ceny. Vozy byly většinou ve vrcholné výbavě Laurin & Klement, a to hlavně z důvodu aplikace všech technologií, jimiž novinka disponuje. Z mého pohledu budou opět vévodit prodejům spíše nižší výbavy Ambition a Style, přičemž již Ambition má např. bi-xenony. Čtyřválec 2.0 TDI jsem testoval v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou a při první, trochu svižnější jízdě, vykázal motor spotřebu 5,6 l/100 km. Druhý okruh v citelně volnějším tempu znamenal spotřebu 4,6 l/100 km, což mne poměrně příjemně překvapilo. Tato pohonná jednotka přesně plní to, co jsem od ní očekával – není to dynamický trhač asfaltu, ale zcela v pohodě dostačuje při všech běžných situacích. Maximálka 220 km/h dává tušit, že se s tímto motorem neztratíte ani v Německu, přitom zůstává i ve vyšších otáčkách dobře odhlučněný. Toto je zkrátka motor, který by vás neměl zklamat.
Při jízdě se Superbem si nelze nevšimnout jeho výrazné příbuznosti s Octavií – tím mám na mysli architekturu palubní desky. Byť to chápu z hlediska výrobního a není to v dnešním automobilovém světě nic výjimečného, nejsem úplně nadšený, pokud jsou napříč modely používány v interiéru stejné prvky a i celkový design. Do jisté míry má rodič s Octavií podobný i jízdní dojem – Superb totiž docela dobře maskuje svoje rozměry (i díky dlouhému rozvoru a menším převisům karoserie), takže při jízdě nepůsobí ani v zatáčkách těžkopádně, je lehce ovladatelný, poměrně přehledný. Na rozdíl od menšího sourozence přidává lepší jízdní komfort – delší nerovnosti překonává podvozek plavně, s výmoly se vypořádává bez rázování. Zde se sluší uvést, že vůz byl vybaven adaptivním podvozkem DCC (jako vůbec první Škodovka v historii), což je samozřejmě technologie, která zvládne leccos na silnici vyžehlit. Sám jsem zvědavý na provedení s konvenčním odpružením a tlumením. Mimochodem systém DCC umožňuje volbu různých jízdních režimů (Comfort, Normal, Sport). Rozdíl mezi komfortním a sportovním nastavením není kdovíjak propastný – Superb zůstává i ve sportovním režimu hlavně komfortním autem, pouze se zkrátí doba tlumení a podvozek více kopíruje profil silnice. Nečekejte však, že by tento režim udělal ze Superbu sporťák…
Passat si stále udržuje odstup, ale vlastně jen v možnostech příplatku několika málo nejmodernějších technologií.
Škoda Superb je autem, které dostává drtivá většina uživatelů direktivně přidělena. V rámci finančního limitu si mohou manažeři sem tam něco naspecifikovat, pokud mají trochu volnější politiku, mohou řešit, zdali je pro ně lepší trochu méně vybavený VW Passat nebo Škoda Superb s o fous lepší výbavou. Tak či tak má nyní Superb určitě výrazně větší šanci chytit je díky designu více za srdce. Stejně tak se konstrukčně a technologicky zásadně přiblížil těm nejlepším v segmentu. Nikdy jsem netvrdil, že VW Passat je dogmatickým etalonem této třídy, který nesmí být nikdy překonán, na druhou stranu nepatřím k těm, kteří by a priori odsuzovali vše pocházející z koncernu Volkswagen, kde jsou karty pro Škodovku jasně rozdány – a od doby, kdy před pár lety v německém AutoBILDu vyhrál Superb nad Passatem, je jejich míchání a rozdávání ještě pod větším drobnohledem. Takže ano, může se najít pár zákazníků, kteří budou hořekovat nad absencí např. motoru 2.0 TDI biturbo nebo pokročilé LED světlomety, jenže ti prostě mohou odejít o showroom vedle. Superb tedy není dle mých prvních zkušeností lepším autem než VW Passat, ale oblasti, v nichž zaostává, mi vůbec vrásky nedělají, protože se netýkají jízdy a ovládání, ale spíše příplatků a z mého pohledu poměrně marginálních technologií.
Superb je v první řadě firemním, takže předpokládám, že jsi minimálně živnostník či podnikatel, spíše však střední až vyšší manažer v nějaké firmě. Auto si tedy úplně volně vybírat nemůžeš a pokud, tak jdeš na věc racionálně – Superb nabízí velmi podobnou techniku s VW Passat, má jízdní projev lišící se pouze v detailech a za stejné peníze si u něj můžeš dopřát o něco lepší výbavu. Imageově nevidíš rozdíl mezi tím, zdali jezdit v Passatu či v Superbu, spíše oceňuješ, praktičnost, prostornost a možná i design, který u nové generace Superbu udělal velký krok vpřed.
Nejlevnější Superb stojí 599 900 Kč, a to se základním motorem 1.4 TSI, který má ale docela dostatečný výkon 150 koní (110 kW). Nejlevnější provedení s motorem 2.0 TDI (150 k/110 kW) stojí 640 900 Kč, nicméně se jedná o základní výbavu Active. Já doporučují minimálně Ambition, lépe pak Style či L&K. Přesnou cenu testovaného modelu tentokrát neznám, protože se jednalo o provedení pro mezinárodní prezentaci, ale výchozí výbava Laurin & Klement (od 830 900 Kč) byla doplněna o víceméně všechny příplatkové prvky, a tak jsem se při počítání zastavil někde na hranici 980 000 Kč.
Přímo se nabízí odpověď vystihující většinu situací – protože ti ho někdo z firmy vybral na operační leasing. Nicméně, pokud bych měl popsat silné stránky a důvody ke koupi – Superb je konstrukčně i technicky velmi solidně vyspělým prostorným autem, nabízí dobrý cestovní komfort, dvoulitrový turbodiesel se jeví (i s ohledem na cenu) jako ideální motorizace, a pokud chceš, můžeš si objednat celou řadu moderních asistentů a systémů.
Suberb, navzdory svému docela povedenému designu, je a bude tuctovka našich silnic. K tomu je předurčen kvůli své rozšířenosti. Na druhou stranu je to stále hlavně racionální volba a z tohoto pohledu obsáhne požadavky velké části cílové skupiny. Možná jsi vyložený fajnšmekr, který prahne po těch pár prvcích, které zůstaly Superbu zapovězeny a nabízí je jenom VW Passat, popř. jiná konkurence v podobě Fordu Mondeo či Opelu Insignia.
Osobně nemám se Škodou Superb žádný problém. Dokonce patřím k těm, kterým se líbí i vzhledově a proporčně. Je to auto, které nabízí dostatek místa pro lidi i zavazadla, má velmi dobré jízdní vlastnosti i cestovní komfort a hodně přidalo v oblasti technologií, asistentů a bezpečnostních systémů. Příjemně mne potěšil motor, který mi z hlediska dynamiky vyhovoval a přitom vykázal solidně nízkou spotřebu. Samozřejmě by asi bylo fajn, kdyby se i v ceníku Superbu objevily všechny aktuální vychytávky koncernu VW, ale jejich absence mi žíly netrhá a nedělám z toho kdovíjakou vědu. O tomhle to auto opravdu není. Pár detailů ke kritice mám – ocenil bych originálnější palubní desku, u podvozku DCC by se mi líbil ještě patrnější rozdíl mezi jízdními režimy a u bezklíčového přístupu by bylo fajn, kdyby fungoval i pro kliky zadních dveří.
Dobrý den, měl bych otázku, toto auto vlastním už cca 6 měsíců, ale při pouštění spojky, či přeřazení na vyšší rychlost mi, až nepříjemně vybruje palubní deska na straně u spolujezdce.
Poradíte mi co s tím??
Předem děkuji.
Matus
Cau. Zobral by si tento motor s maualom ci automatom? Staci mi uplne 110kw len neviem ci manual alebo automat.