Škoda Octavia RS 4×4 2.0 TDI (2016)

Pro milovníky prašanu

Pokud jezdíte často v zimě a nechcete rezignovat na dynamiku a možnosti, které nabízí Škoda Octavia RS, pak je možnost pořízení verze s pohonem všech kol přesně pro vás. A já se bez mučení přiznám, že bych byl klientem přesně pro takovou specifikaci.

Škoda Octavia RS 4×4 je ideální verzí pro všechny, kteří chtějí být v zimě na horách první na svahu a po celonočním sněžení ráno nechtějí řešit, jak se u jejich eresa s nízkými podběhy nasazují řetězy. Je to auto pro milovníky prašanu.

Pohon 4×4 nezlepší jízdu za běžných podmínek, ale oceníte ho v zimě cestou na sjezdovku.

Vzhledem k tomu, že jsem Škodu Octavii RS s turbodieselem už jednou testoval, byť ve verzi Combi, nebudu zde rozepisovat znovu ty samé charakteristiky tohoto modelu, ale zaměřím se jen na rozdíly ve verzi s pohonem všech kol. A ani tak nečekejte kdovíjak dlouhou esej, Škoda Octavia RS 4×4 se od té výchozí opravdu moc neliší a hlavní rozdíl logicky spočívá pouze v lepší trakci. Klasická verze s pohonem předních kol nemá díky fungující elektronice za běžných podmínek s přenosem točivého momentu žádný zásadní problém, a to ani v ostřejších zatáčkách, a dovedu si představit polemiku o tom, zdali se tedy verze 4×4 za příplatek 55 000 Kč vůbec vyplatí. Já bych byl jejím zastáncem, a to ne z toho důvodu, že bych očekával, že mi pohon všech kol na suché silnici pomůže k dalšímu zrychlení na limitu, ale jen a pouze proto, že je čtyřkolka s takovým výkonem výrazně suverénnější v podmínkách s horší adhezí, čímž samozřejmě myslím zejména sníh…

4×4: Pomalejší a přesto rychlejší?

Možnost koupit si RS i s pohonem všech kol považuji od Škodovky za velmi chytrý tah. Sám bych byl klient.

S maximální rychlosti 228 km/h je Škoda Octavia RS 4×4 2.0 TDI sice o 4 km/h pomalejší, než verze s předním pohonem, ale zase dle údajů výrobce vykazuje lepší zrychlení, a to o 0,3 sekundy (na stovku RS 4×4 zrychlí za 7,6 s). RS 4×4 váží o 95 kg více (solidní užitečné zatížení 542 kg se však nemění) a výrobce i proto udává spotřebu vyšší v kombinovaném cyklu o 0,5 l/100 km. Předpokládám ale, že ta vás vzhledem k celkové úspornosti auta nebude nějak zásadně trápit. Stejně tak si při běžné (a tím myslím klidně i sportovní) jízdě na běžných silnicích neuvědomíte onen hmotnostní hendikep.

Spotřeba je v pohodě

Při klidné až lehce svižnější jízdě lze s modelem Škoda Octavia RS 4×4 2.0 TDI jezdit kolem 6 l/100 km a jako správný turbodiesel je i tento čtyřválec dost citlivý na jízdní styl – to znamená, že s ním můžete skutečně dosahovat průměru i nižšího, ale když mu šlapete po krku, tak se třeba dostanete až k 8,5 l/100 km. Ani to však nepovažuji za vysokou hodnotu vzhledem k výkonu, který motor podává.

Můj, již zmíněný dřívější test verze Škoda Octavaia Combi RS 2.0 TDI z roku 2014, můžete najít zde.

Je Škoda Octavia RS 4×4 2.0 TDI auto pro tebe?

JSI TO TY?

Máš rád rychlá auta se silnými turbodiesely a fakt, že si jedno takové můžeš v podobě Octavie RS koupit i u Škodovky ti dělá radost. Možná jediné, co ti u eresa chybělo byl právě pohon všech kol, protože  často jezdíš v horských oblastech a jsi si jistý, že bys ho využil. Akceptuješ cenovou hladinu Octavie RS s vědomím, že i v tomto případě realizuješ docela dobrou, svým způsobem racionální koupi, což podtrhuje i velký kufr, kterým tohle auto disponuje.

A MÁŠ NA NĚJ?

Octavia RS samozřejmě jako vrcholné provedení něco stojí, ale vzhledem k trhu jde o konkurenceschopnou nabídku. Nejlevnější Octavií RS je verze 2.0 TSI (220 k) za 658 900 Kč, když chceš ereso ve čtyřkolce, tak máš jedinou možnost, a tou je testovaný model 2.0 TDI (184 k) s automatickou převodovkou DSG za 777 900 Kč. No a pak si samozřejmě vyčleň minimálně pár desítek tisíc korun na další doplňky, díky kterým získá tvoje RS na atraktivitě podle tvého gusta.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Protože se za volantem při jízdě docela pobavíš, motor tě svou spotřebou nesežere a v zimě budeš mít jistotu, že i se sportovní Škodovkou dojedeš tam, kam potřebuješ. Octavia RS má solidní jízdní vlastnosti, její řízení dokáže být celkem zábavné a byť to není klasický ostrý hot-hatch, má dle mého soudu přesně ten mix vlastností, na který spousta lidí slyší – je prostorná, rychlá, agilní a v pozitivním slova smyslu „obyčejná“.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Jinam by ses asi podívat mohl, ale je otázka kam. U tohoto vozu totiž předpokládám, že je pro tebe pohon všech kol důležitý a že k němu hledáš velké auto s velkým kufrem, které dobře jede a lze s ním pohodlně překonávat i dlouhé vzdálenosti, kdy ti dodá potřebný sportovní „feeling“, aniž by z tebe vymlátilo duši. Takže VW Golf GTD? Seat Leon Cupra? Jenže, kde je ten pohon všech kol…

VERDIKT

Jak jsem už napsal, sám bych byl na takové auto klientem. V zimě jezdíme na hory poměrně často, takže bych neměl Octavii RS jen na nějaký příměstský provoz s centimetrem sněhu u Muzea. Ereso jako takové mám rád, líbí se mi a lidé se po něm stále dívají – má zajímavé barvy, design kol, proporce… a i při jízdě je mi za volantem příjemně. Není to vyloženě dravec na okruh, ale umí za to pěkně vzít, když na to přijde, a to mi stačí. Velký kufr jako rodina potřebujeme a čtyřkolka byla vlastně to poslední, co mi u této verze chybělo – považuji tedy od Škodovky fakt za chytrý krok verzi 4×4 nabízet.

 

Technické údaje

Škoda Octavia RS 4×4 2.0 TDI (2016)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 658 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 777 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 984 500 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 968 cm³
  • Nejvyšší výkon: 184 k při otáčkách: 3 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 380 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová dvouspojková
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Liftback
  • Segment: Nižší střední třída
  • Délka: 4 685 mm
  • Šířka: 1 814 mm
  • Výška: 1 449 mm
  • Rozvor: 2 680 mm
  • Objem kufru (základní): 590 l
  • Objem kufru (největší): 1 580 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 550 kg
  • Užitečné zatížení: 542 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,9 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,7 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,5 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,3 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 129 g/km
  • Objem nádrže: 55 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 3 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
  • Nejvyšší rychlost: 228 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

1 komentář

Jirka
18.5.2016

Škodovky jsou super!Mám yeti 2.0 tdi 4×4 a všem doporučuji!

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *