Škoda Superb Combi 4×4 2.0 TDI Laurin&Klement (2016)

Třetina zákazníků kupuje vrchol nabídky. Vím proč.

Škoda Superb Combi se skoro nestíhá vyrábět, jaký je po ní hlad. Škodovka s tímto velkým modelem opět trefila do černého a zdá se, že terč tentokrát zasáhla s obdivuhodnou přesností. I ti, kteří jinak na Škodovku nasazují a tvrdí, že by si jí nikdy nekoupili uznávají, že je to dost povedené auto. A já se po více než tisícovce kilometrů za volantem vrcholné verze 4×4 Laurin & Klement nedivím ani té třetině zákazníků, která bez ohledu na peníze objednává právě vrchol nabídky.

Škoda Superb Combi vystoupila ve své třetí generaci zcela ze stínu předchozích modelů. Na první pohled je samozřejmě patrná zcela nová designérská řeč a s ní související (konečně!) vyvážené proporce, ale totální změna nastala i pod karoserií – nová podvozková platforma, spousta technologií a systémů… Superb zkrátka dozrál na úroveň silné konkurence a v rámci té koncernové (Volkswagen Passat) jsou mu upírány jen drobnosti. A jáměl zrovna včera zajímavou debatu na téma „že jen blázen si může koupit Škodovku za 1,3 milionu“ –  a já měl díky zkušenosti s tímto Superbem docela dost argumentů na vysvětlenou.

Intermezzo s kunou

Můj test nezačal zrovna šťastně, neboť si v motorovém prostoru Superbu našla útočiště kuna, která přehryzání tlakové hadice způsobila přechod auta do nouzového režimu. Zajímavé bylo, že mi tuto skutečnost auto nikde nehlásilo, a tak jsem až po chvíli zjistil, že nemohu jet více jak 70 km/h, že převodovka DSG řadí dost divně a že vychvalovaný adaptivní podvozek DCC, s nímž už jsem měl dříve tu čest, na první větší nerovnosti rázuje hůř, než trakař. Naštěstí vytáčím na mobilu kontakt do NH Caru na Strahově, s nimiž jsme vloni organizovali veteránskou rallye a Superb je do dvou hodin zase v kondici. Možná i díky této poruše si naplno uvědomuji ten rozdíl. Tohle je auto, které jsem očekával…

Začněme cenou – je Škoda Superb Combi „ve fullu“ fakt jen pro blázny?

Superb si ve vrcholném provedení Laurin & Klement objednává zhruba 30 % zákazníků.

Zejména ve vyšších segmentech, kde jsou logicky i vyšší ceny, se často setkávám s, že než si koupit dobře vybavenou Škodovku, tak si přece můžu koupit Audinu či Bavoráka. Pokud zůstaneme u nových aut a nezohledníme vozy lehce ojeté či nutnost dodržovat car-policy danou výrobcem (právě Superby jsou častým firemním autem), je samozřejmě v cenové hladině 1-1,3 milionu Kč na výběr dost aut, a to i ze zmíněných prémiových stájí. Takže na první pohled je úvaha logická. Pes je zakopán jinde – nejde o konkrétní model auta jako takový, ale o jeho motorizaci a výbavu. A zde se nůžky začnou zase povážlivě rozevírat. Je na kžadém zákazníkovi, aby si vybral, zdali chce mít téměř bez kompromisů vybaveného Superba, nebo spíše základní trojkové BMW. Cena bude plus-minus opravdu stejná, ale jízdní dojem hodně odlišný. Pár prémiových aut v základní výbavě jsem také řídil a povím vám s čistým svědomím, že bych si takové nekoupil – jsou totiž chudý příbuzný lépe vybavených exemplářů a rozdíl je leckdy opravdu markantní. Mají jiné materiály, volant, rádio, víceméně jen základní výbavu. Po usednutí do takového auta se nijak zvlášť radostně necítím. Superb je sice do značené míry obyčejná masovka, jenže za stejné peníze v něm mám fakt mnohem více, než bych možná potřeboval vč. nezávislého topení (mimochodem mrkněte na můj instagram, jak krásně funguje), ventilovaných sedaček, wifi hotspotu, velké navigace, DSG, 4×4, všech možných asistentů atd. Mám rád bavoráky, audiny i mercedesy, jenže, pokud bych po modelech těchto značek chtěl, aby mi poskytly srovnatelnou výbavu, zjistím, že se jsem o notných pár stovek tisíc jinde. Takže, co se mě týče, lidem, kteří upřednostní plně vybavený Superb docela dobře rozumím – není to čirá rozmařilost ani bláznovství…

Adaptivní podvozek – prkno nebo bavlnka?

Nejsem z těch, kteří tvrdí, že adaptivní podvozek je zárukou lepších jízdních vlastností. Už jsem řídil auta, kde tomu bylo přesně naopak a dobře odladěná klasika s vinutými pružinami byla ve všech jízdních režimech lepší, než prkenný projev rádoby chytré elektroniky. Superb využívá koncernového systému DCC a stejně jako třeba u převodovky DSG je znát, že je to technologie poměrně vychytaná a funkční. Ačkoliv rád jezdím svižně, volil jsem z jízdních režimů víceméně jen Normal a Comfort, které zajišťují při jízdě vysoký standard absorpce nerovností. V režimu Sport je auto sice o něco tvrdší, ale že by nějak lépe sedělo v zatáčkách si nedovažuji tvrdit (ano, jezdil jsem přes zimu, na zimních pneumatikách a na kluzčí vozovce, takže úplně relevantní hodnocení to není) – Superb je stejně autem spíše na dálnici než na nějaké razantní dovádění, to si kupte Octavii RS. Podvozek tedy krásně žehlí nerovnosti a jízdní komfort je opravdu více než dostatečný, k čemuž přispívá i velký rozvor 2841 mm. Také celkové jízdní vlastnosti chválím – jízdní stabilita je i při vysokých rychlostech bezproblémová, stejně jako hlučnost. Pocit na volantu je v rámci třídy také vcelku solidní.

DSG, 4×4 a nejsilnější TDI – zn. ideál

Bohatě vybavenému autu se hodně rychle přivyká, stejně jako silnému motoru a trakci.

Testovaná Škoda Superb Combi má pohonné ústrojí, k němuž objektivně opět nejde nic zásadně kritického říct. Silný dvoulitr TDI má 190 koní a auto díky němu jede až 230 km/h se zrychlením na stovku lehce nad 7,5 sekundy. Šestistupňová dvouspojková převodovka DSG je řekněme klasikou a v případě této motorizace a pohonu všech kol také jedinou volbou stejně jako u VW Passat Variant. Celková kombinace pohonu všech kol, převodovky a silného motoru je harmonická, s autem se dá jezdit velmi jemně a plynule stejně jako rychle a dravě. U takto silného motoru a kombíku bych pohon všech kol vřele doporučoval všem, kteří jen trochu častěji jezdí i v zimě třeba na hory nebo služební cesty. Nemusíte mít obavu ani ze zvýšené spotřeby, respektive spotřebu považuji vzhledem k parametrům auta ze velmi dobrou. Škoda Superb Combi si během mého testu vzala v průměru 6,6 l/100 km, a to jsem v zimním období používal čas od času i  nezávislé topení. Na dálnici se dá se Superbem jezdit kolem 6,5-7 l/100 km, naopak klidnějším jízdním stylem se můžete dostat i pod 6 l/100 km.

Pokud chcete vědět, co si myslím o Škodě Superb se slabším 150koňovým TDI, můžete se mrknout na můj dřívější test.

Je Škoda Superb Combi 2.0 TDI (190 k) 4×4 L&K auto pro tebe?

JSI TO TY?

Buď ti dobře šlape vlastní firma, nebo (a to je pravděpodobnější) jsi dobře zaměstnán u velké společnosti a ohledně auta musíš dodržovat určitá pravidla, co se týče značky a rozpočtu. A právě rozpočet máš docela volný, tudíž si chceš dopřát vše, co půjde. Možná jsi zvažoval i VW Passat, který je cenově i vlastnostmi velmi podobný, nakonec se ti třeba Superb i líbil více. Chceš automat, silný turbodiesel, pohon všech kol, velký kufr, reprezentativní vzhled, vysoký cestovní komfort – a to vše od tohoto Superbu dostaneš.

A MÁŠ NA NĚJ?

Z logiky věci vyplývá, že tohle auto s největší pravděpodobností neplatíš ze svého. Bude asi opravdu jen minimum soukromých osob, které by si dopřály takový vůz. Takže peníze do jisté míry neřešíš, možná se je paradoxně naopak snažíš utratit do poslední možné koruny tvého limitu. Základní Superb v kombíku stojí 644 900 Kč, výchozí motorizace testovaného exempláře s pohonem všech kol přijde ve výbavě na Ambition na 926 900 Kč a testované auto ve výbavě Laurin & Klement s dalšími příplatkovými prvky stálo 1 145 700 Kč.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

Z výše uvedeného textu je ti asi už leccos jasné. Superb je velmi dobrým autem, a vrcholné provedení s bohatou výbavou z něj dělá auto ještě lepší. pozitivně hodnotím vše, co je pro auto důležité – Superb je komfortní, rychlý, pohodlný, prostorný, pěkně vypadá, moc nežere a v zimě na sněhu se s ním vyškrábeš dost vysoko… jenom je to prostě auto, jež má na kapotě logo, které u vás v ulici uvidíš na různých autech hned desetkrát.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Trend čtyřkolek se ve střední třídě docela rozmohl, takže pokud chceš více velkých aut na výběr, je docela z čeho vybírat. První logickou volbou je srovnání nabídky s VW Passat, ale vyzkoušet můžeš třeba i Opel Insignia či Ford Mondeo. A i když to možná bude vypadat nekriticky, nenapadá mne nic zásadního, proč bych tě měl od koupě plně vybaveného Superba odrazovat. Snad jen, že jeho hadičky chutnají těm kunám…a že se ti třeba nelíbí vzhledově.

VERDIKT

Tak jak to shrnout? Pro někoho to možná nadále zůstane nepochopitelné, ale já tomu celkem rozumím – pokud jsem v situaci, kdy to finančně bez problémů zvládnu, dává pořízení plně vybaveného Superbu za více než milion logický smysl. Získáš velké pohodlné auto, u kterého by ti nemělo nic chybět – má velmi slušné jízdní vlastnosti, vysokou úroveň komfortu, silný motor, dobrou trakci, fungující převodovku atd. atd. Na zkritizování mi toho tento Superb moc nenabídl – no dobře, palubní deska vypadá jako zvětšená z Octavie, ale že by mne to nějak vadilo, to říct nemohu. Spíše pocitově by si největší Škodovka zasloužila v tomto směru něco více individuálnějšího. Ale to fakt hledám za každou cenu něco, abych se cítil i sám před sebou objektivnější…

 

Technické údaje

Škoda Superb Combi 4×4 2.0 TDI Laurin&Klement (2016)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 644 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 926 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 1 145 700 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 968 cm³
  • Nejvyšší výkon: 190 k při otáčkách: 3 500/min
  • Nejvyšší točivý moment: 400 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová dvouspojková
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Kombi
  • Segment: Střední třída
  • Délka: 4 861 mm
  • Šířka: 1 864 mm
  • Výška: 1 468 mm
  • Rozvor: 2 841 mm
  • Objem kufru (základní): 625 l
  • Objem kufru (největší): 1 760 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 615 kg
  • Užitečné zatížení: 705 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,9 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,9 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,3 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 6,6 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 131 g/km
  • Objem nádrže: 66 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 5 let
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
  • Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *