5 důvodů proč „nekuchat“ filtr pevných částic

27.2.2015 Honza Blažek , 1 komentář

Šetření na nesprávném místě

Možná byste si mohli myslet, že vám jako bloger budu doporučovat spíše způsoby, jak nepopulární filtr pevných částic z auta co nejlépe dostat, než, abych vás přesvědčoval, že jeho odstranění není dobrý nápad. Sám jsem ještě domů koupil v roce 2009 na poslední chvíli schválně auto s Euro 4 bez filtru, protože po této ekologické komponentě, která je servisně rizikovější, v soukromém autě opravdu neprahnu, ale na druhou stranu by mne opravdu ani nenapadlo u auta, jež filtr má, přemýšlet o jeho odstranění. Mám pro vás pár důvodů…

Nejdřív na vysvětlenou, proč přicházím s tímto tématem. Český Ford odhaduje, že u nás jezdí více než 75 000 vozů této značky, které nemají původně instalovaný filtr pevných částic (DPF) a o této skutečnosti se firma rozhodla obeznámit i novinářskou obec včetně bloggerské :-). Skutečný důvod je jasný a já ho nebudu maskovat – Ford chce dostat řidiče do svých servisů, aby si mohli auto za pomoci originálních dílů a za zvýhodněné ceny uvést do stavu, ve kterém bude splňovat legislativní podmínky pro provoz na silnicích. Takže ano, Fordu jde o kšeft. Jenže zároveň jde také o téma, které je obecné a nadčasové a negativně se může dotknout každého z nás, protože Češi jsou v oblasti těchto „úprav“ dost kreativní národ a naše legislativní prostředí a hlavně jeho vymahatelnost i nadále velmi laxní.

Obecná problematika filtrů pevných částic

Ve stručnosti uvedu, o co jde – při provozu auta s filtrem (používaný u turbodieselů) dochází postupně k jeho zanášení, které se v ideálním případě řeší automaticky během jízdy, kdy dochází k pročištění filtru zvýšením teploty (tzv. regenerace). Tak či tak se filtr po nějaké době zanese více a je nutná jeho odborná údržba v servisu či dokonce výměna za nový. Což stojí peníze, které se lidem nechce vydávat jen kvůli nižším emisím. Dalším rizikem, o kterém určitě již řada z nás slyšela a někdo má i osobní zkušenost, je fakt, že se automatická regenerace během jízdy nezdaří, vůz nahlásí chybu, přejde do nouzového režimu a vy pak kvůli tomuto ryze ekologickému prvku musíte třeba z dovolené (protože takové věci se přece stávají jen tehdy, když se to vyloženě nehodí) „drandit“ osmdesátkou po dálnici. To pak chápu, že filtr proklínáte a říkáte si, že musí z auta pryč… po návratu začnete hledat na internetu a ejhle, zjistíte, že existují desítky firem, které odstranění filtru nabízejí, upraví i software řídicí jednotky, aby vám zbytečně nesvítily servisní kontrolky a máte po starostech. Teoreticky…

… protože důvody, proč tohle všechno nedělat a s filtrem v autě se smířit, jsou dost závažné:

1. Auto nesmí být provozováno na veřejných komunikacích

Auto bez filtru by teoreticky nemělo projít STK a hlavně emisemi, ale víme, jak to u nás chodí… I když je fakt, že ne každý má známé na těch správných místech a zadarmo ani kuře nehrabe, takže je pravděpodobné, že projít na STK s autem bez filtru může být stát jeho majitele více, než jen standardní poplatky. A je fakt, že odstraněním filtru ztrácí auto způsobilost k provozu na pozemních komunikacích, protože neodpovídá podmínkám nutným pro homologaci. Jezdíte sice bez filtru, ale nikdy nevíte, kdy může nastat problém. Čistě teoreticky se na tomto faktu může zdatně točit třeba pojišťovna, která nevyplatí pojistné plnění v případě nehody, byť bude všem jasné, že absence filtru za nehodu nemohla…

2. Zejména v cizině vám hrozí vysoké pokuty

U nás vám policajti asi nic neudělají. To, že filtr v autě není se zjišťuje poměrně komplikovaně. Jenže za hranicemi, ve vyspělejší Evropě, jejíž policisté si na nás východních národech s chutí zgustnou, je situace o dost jiná. Mobilní tester na emise policistům pomůže pojmout důvodné podezření a bez okolků vás doprovodí na nejbližší stanici technické kontroly, kde už se vymontování filtru prokáže na 100%. Co pak? Pokutička až 1000 eur a zákaz pokračování v jízdě s vaším autem…

3. U auta případně přicházíte o záruku

Problematika odstraňování filtrů se samozřejmě týká spíše starších aut, ale na druhou stranu v době, kdy řada značek poskytuje prodloužené záruky se může stát, že někoho napadne vykuchat filtr třeba i u vozu, který je jinak ještě v záruce. To, že o ní pak přicházíte v plném rozsahu je jasné.

4. Riskujete, že auto bude jako ojetina mnohem hůře prodejné

Tohle riziko je zároveň i varováním pro ty, kteří si ojetý turbodiesel pořizují. Jakkoliv znovu opakuji, že poznat absenci filtru je pro laika hodně složité. Jenže vysvětlujte německému policistovi, že jste si auto v dobré víře koupili jako ojetinu a o faktu, že je bez filtru jste do teď nevěděli. Řešením je odborná prohlídka vozu před koupí nezávislým odborníkem, využití služeb autorizovaného servisu (např. zajet na prohlídku i s prodávajícím) nebo nejlépe nákup ojetého vozu přímo u dealera. Prodávající se samozřejmě zamlčením skutečnosti o chybějícím filtru pohybuje na tenkém ledě a riskuje následné soudní spory. A na druhou stranu, pokud absenci filtru kupujícímu přiznáte, nevím, nevím, jestli to bude vnímat jako výhodu.

5. Zvažte, zdali platba za odstranění filtru vyváží rizika

Odstranění filtru  může stát zhruba tak pět šest tisíc, třeba u zmíněného Fordu vás vyjde kompletní výměna filtru za nový v autorizovaném servisu u Mondea 2.0 TDCi na necelých 12 000 Kč i s DPH. Sám přiznávám, že fanoušek filtrů pevných částic zrovna nejsem, ale popravdě by mi asi takto ušetřené peníze nestály za to, riskovat vše výše uvedené.

Detailní odpovědi na 7 nejčastějších otázek českých motoristů na téma filtru pevných částic jsem za pomoci technických školitelů Peugeotu a Citroënu zpracoval v samostatném příspěvku.

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

1 komentář

DanielP
3.4.2016

Vozidlo s Filtrem pevnych částic je špatně prodejné ,kdo ví o co jde tak to nechce.

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *